Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Genocide is een specifieke juridische term waarbij een rechtbank oordeelt of iets daaraan voldoet.

Raketten afvuren is een feitelijke actie die niet beoordeeld moet worden door rechtbanken om realiteit te worden.

En de rechtbank heeft geoordeeld dat een genocide plausibel is (het hoogste dat ze nu konden oordelen).

Dat betekent dat er geen enkele waarde gehecht wordt aan de collaterale schade die geleden wordt wanneer zoiets gebeurt, en daar word ik niet vrolijk van wanneer ik het moet lezen.
Dat heeft niemand in dit topic ooit gezegd. Elk burgerslachtoffer valt te betreuren.

Maar wat ga je doen? Vragen aan Hezbollah of ze samen in een stuk woestijn willen gaan staan zonder burgers in een radius van 5 km?
Een aanval tegen een terroristenorganisatie kan geniaal bedacht en uitgevoerd zijn, zelfs al vallen er een beperkt aantal burgerslachtoffers.
Nogmaals: het ging om persoonlijke toestellen, specifiek gebruikt door Hezbollahleden, met 3 gram explosieven in.

En nogmaals: zelfs bij de uitschakeling van Hamas-leider Haniyeh kwam er hier kritiek op Israël, met 0 burgerslachtoffers.

Laatst bewerkt:
Laten we dan over een plausibele genocide spreken.
Neen, er is hier simpelweg geen sprake van een genocide. Mocht dat er zijn geweest zouden er veel meer slachtoffers zijn gevallen.

Is er een rechtbank die geoordeeld heeft dat Lebanon raketten afvuurt op burgerdoelwitten? Ik dacht het niet dus dan zal het niet waar zijn he.
Hezbollah kondigt met veel tamtam aan dat ze raketten blijven afvuren op Israël ... Dat heeft hier nooit ter discussie gestaan.

Neen, er is hier simpelweg geen sprake van een genocide. Mocht dat er zijn geweest zouden er veel meer slachtoffers zijn gevallen.

Kan je even met Enforcer afstemmen op welk moment we wel van een genocide mogen spreken? Hij heeft er nooit een nummer op willen plakken, ik hoop dat jij dat nu wel even kan verhelderen voor ons.

edit: Ik zal een voorbeeld geven. In deze thread werd al zeer snel na de start van de Israëlische bombardementen gesproken over een genocide op de bevolking in de gazastrook omdat er veel burgerslachtoffers waren en dat de reactie disproportioneel was. Ondertussen (edit:dus op het moment van posten / aanpassing naar aanleiding van post #652) staat het dodental (volgens de berichtgeving op HLN) op 1008 slachtoffers aan Israëlische kant en 830 aan Palestijnse kant. Als we er dan gemakshalve even vanuit gaan dat dat allemaal burgers zijn dan kan je al niet claimen dat er een disproportionele reactie was. Van een genocide kan eveneens gesproken worden als er 830 dodelijke slachtoffers zijn op een totale bevolking van 2.3 mil (klopt dit cijfer? doe dit uit het hoofd). Dus veel blabla in desbetreffende posts maar eigenlijk weinig waarheid.

Ow shit

US official tells CBS of 'imminent' Iranian ballistic missile attackpublished at 14:57 British Summer Time
14:57 BSTBreaking​

A senior White House official now tells the BBC's US partner CBS that the US has indications that Iran is preparing to "imminently launch a ballistic missile attack against Israel".
"A direct military attack from Iran against Israel will carry severe consequences for Iran," the official warns, adding that the US is supporting "defensive preparations to defend Israel against this attack".
(bron BBC)

Ow shit

(bron BBC)
Ik zou denken dat Iran het niet zo laat escaleren. Het zou toch moeten weten dat daar grote militaire reacties op zullen komen...
Wat een situatie daar toch :unsure:

Ben nog in die regio op vakantie geweest en allemaal vriendelijke mensen ontmoet. Die staan nu misschien met getrokken messen tegenover elkaar.

Kan je even met Enforcer afstemmen op welk moment we wel van een genocide mogen spreken? Hij heeft er nooit een nummer op willen plakken, ik hoop dat jij dat nu wel even kan verhelderen voor ons.
Zoals reeds boven je post werd gezegd ligt dit juridisch vast, zo moeilijk is het echt niet hoor.. Dus nogmaals dezelfde oproep, je kan gerust je punt maken zonder termen als genocide of vergelijkingen als deze met Hitler te maken. De situatie is zo al erg genoeg als ze is.

Zoals reeds boven je post werd gezegd ligt dit juridisch vast, zo moeilijk is het echt niet hoor.. Dus nogmaals dezelfde oproep, je kan gerust je punt maken zonder termen als genocide of vergelijkingen als deze met Hitler te maken. De situatie is zo al erg genoeg als ze is.
Genocide is qua aantal niet omschreven, enkel het doelbewust uitroeien van een bevolking op basis van geloof, woongebied oid.
Het doelbewust ontzeggen van alle humanitaire hulp binnen een bepaald gebied, het continu rondsturen van burgers van de ene kant van een steeds kleiner wordend territorium naar de andere kant, het kapotbombarderen van elke infrastructuur en medische hulp begint in elk geval wel heel sterk die richting op te gaan.

Je kan gaan discussiëren over de semantiek van het woord genocide, maar ik durf er geld op zetten dat als het in de omgekeerde richting gebeurde het woord wél in de mond genomen zou worden. Het is niet omdat je Israël hierin veroordeelt dat je Hamas gelijk geeft imo. Het is daar gewoon volledig aan het ontsporen en Israël gaat véél te ver momenteel wat betreft burgers.

Crazy feitelijk. Als klein land de helft van de vluchtelingen uit palestina opvangen lijkt me nu ook wel extreem. Maar zitten ze daar niet opgesloten in gaza (rafah crossing gesloten, zee langs de ene kant, israel langs de andere kant) 100 van 200 vluchtelingen opvangen bij wijze van spreken is wiskundig wel de helft maar ook niet 'niet normaal of houdbaar'
De Moor: Helft Palestijnse asielaanvragen in EU voor België is "niet normaal of houdbaar"

Dat België "consequent de helft of meer van de asielaanvragen van Palestijnen in heel de EU ontvangt, is niet normaal en niet houdbaar." Dat heeft ontslagnemend staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor (CD&V) dinsdag gezegd in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken. Ze overlegt met Europese collega's over een oplossing, want "ons land wil zeker solidair zijn met oorlogsvluchtelingen, maar de hele EU moet zijn deel doen".

edit: het zijn er 3000 voor belgie.

Crazy feitelijk. Als klein land de helft van de vluchtelingen uit palestina opvangen lijkt me nu ook wel extreem. Maar zitten ze daar niet opgesloten in gaza (rafah crossing gesloten, zee langs de ene kant, israel langs de andere kant) 100 van 200 vluchtelingen opvangen bij wijze van spreken is wiskundig wel de helft maar ook niet 'niet normaal of houdbaar'

edit: het zijn er 3000 voor belgie.
Ze kunnen nog weg via Egypte. Met wat smeergeld raak je de grens over maar de grensbewakers hebben de oorlog wel gebruikt om de prijzen serieus omhoog te doen lees ik, van honderden naar duizenden dollars.

De Iron Dome vangt alles op.

Het lont zou aangestoken zijn, dus we zullen zien!

Trouwens, dat gedreig van de VS over "zware gevolgen voor Iran" als ze raketten op Israël afvoeren, daar vraag je je toch ook bij af wat dat dan eigenlijk zou moeten zijn. Want in april hebben ze het toch al eens gedaan?

Ballistische raketten richting Israël vertrokken vanuit Iran

Iran heeft ballistische raketten afgevuurd op Israël. Dat meldt het Israëlische leger volgens 'The New York Times' en 'The Times of Israel'. Volgens persagentschap Reuters zegt het leger dat alle burgers in schuilkelders zijn en gaat het luchtalarm af in Jeruzalem.

Benieuwd wat er gaat landen.
Op het eerste zicht valt het wel mee.

Laatst bewerkt:
Je kan gaan discussiëren over de semantiek van het woord genocide, maar ik durf er geld op zetten dat als het in de omgekeerde richting gebeurde het woord wél in de mond genomen zou worden.
Dat weet ik niet, het hangt van persoon tot persoon af, maar ik zou zo'n zwaar beladen term niet zo snel in de mond nemen (zeker niet voor voor deze militaire inval in de Gazastrook). Mocht het Israëlisch leger nu een aanslag hebben gepleegd op een Palestijns jongerenfestival of bejaarde Palestijnse mensen hebben gemarteld (en het live gestreamd hebben), dan zou ik het best begrijpen dat het Palestijnse leger zou binnenvallen in Israël om de daders met de grond gelijk te maken. Als ze dan ook nog eens massaal de burgerbevolking zouden evacueren vooraleer ze er militair toeslaan, dan zou ik al helemaal niet spreken van een "genocide".

Het probleem is dat hier gewoon licht gegaan wordt over de term genocide.
Genocide is een ander woord voor volkenmoord, de misdaad van stelselmatige en opzettelijke uitroeiing van een etnische groep, of van een deel daarvan. De term is ontleend aan het Griekse genos (volk of stam) en het Latijnse cide (moord).
Genocide is een bijzondere en massale vorm van buitengerechtelijke executies of democide. Het valt onder de grotere categorie van misdrijven tegen de menselijkheid, zoals gedefinieerd in het Statuut van het Internationaal Strafhof (1998).

Als je daar nu de bevolkingsgroei van gaza bijneemt kan je toch moelijk argumenteren dat er een genocide aan de gang is.
https://worldpopulationreview.com/cities/palestine/gaza
Gaza is currently growing at a rate of 3% per year, which is the 13th highest growth rate in the world.

Pas op, voor ik weer de goegemeente tegen het harnas injaag, dit wil niet zeggen dat Israel geen misdaden pleegt natuurlijk. Maar het bewust uitroeien van een bevolking is het nu eenmaal 'nog' niet. Ik zeg bewust 'nog' niet want 41.000 doden in Gaza is al reeds 5% wat natuurlijk niet niets is. Het kan ook 1-2-3-4% zijn afhankelijk van het aantal hamas strijders er in die 41.000 zitten.

Andere voorbeelden van genocides zijn.
De rwandese genocide: De cijfers zijn moeilijk interpreteerbaar maar we spreken hier van ±600.000 doden op een tutsi bevolking van ±800.000. Sommige bronnen spreken zelfs van 84%
If we repeat the same exercise as above with this larger proportion, the death toll of the genocide increases from around 500,000 to some 800,000 Tutsi killed (Prunier, 1998, p. 264), representing the annihilation of about 84% of the Tutsi population in 1994.
-De Holodomor leidde tot de dood van 10% van de Oekraïense bevolking.
-De Armeense genocide resulteerde in de dood of verdrijving van 90% van de Armeense bevolking.
-De Holocaust heeft tweederde van de Europese Joodse gemeenschap uitgeroeid.
-Operatie Lentil zorgde voor de uitroeiing van 25% tot 33% van de Tsjetsjeense bevolking.

Dat zijn enkele (en zeker niet allemaal) van de spijtige gebeurtenissen die de 'eer' hebben om genocide genoemd te worden.
Het is aan de mensheid om te bewaken dat zulke gebeurtenissen nooit meer voorvallen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan