Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Je toont beelden van een raketinslag, roept direct outrage en straffeloosheid, maar je vermeldt niet dat het om een raket ging die afgevuurd werd op het hoofdkwartier van Hezbollah en dat de topterrorist misschien uitgeschakeld is?

Als je niet snapt dat dat problematisch is, dan zijn we inderdaad uitgediscussieerd.

Ik weiger het Israëlische narratief van "daar zat een terrorist dus gooien we alles plat", waarmee ze in Gaza meer dan 15.000 kinderen hebben gedood, te normaliseren. Als je niet inziet dat dit niet normaal is en dat als Israël niet gestopt wordt, we in Libanon naar hetzelfde scenario gaan uitdraaien, dan zijn we inderdaad uitgediscusieerd.

Je doet bijna alsof Amerika niet de originele instigator is van quasi de meeste issues in het Midden Oosten.

Bij de originele zou ik toch denken aan Groot Brittanië. America heeft wel goed zijn best gedaan daarna natuurlijk.

Vitale olie supply die in gevaar komt, dat lijkt mij wel een belangrijk iets?

Enige alternatief voor het installeren van een bevriend regime is dan militair ingrijpen.
Maar iets zegt mij dat je daar ook kritiek op zou hebben, nietwaar? :)

Is dat een geldige reden om een coup te organiseren of een land binnen te vallen ? Hoe kun je de inval van Rusland in Oekraïne nu afkeuren als je vind dat Amerika en de UK gerust de Iraanse regering ten val mogen brengen omwille van oliebevoorraading? (Want als enige alternatief is er volgens jou enkel militair ingrijpen?). Dat is toch zuiver 'je mag doen waar je mee Kan wegkomen' logica ?

Ik vind het redelijk relevant dat als je wat beelden van een aanval deelt, dat je misschien ook het niet onbelangrijke detail vermeldt dat het Hezbollah commandokwartier daar lag, dat Nasrallah aanwezig was, en ze hem misschien zelfs hebben.

Dat je dat achterhoudt bij het delen van dat beeld, vind ik straf.
En toont hoe eenzijdig het nieuws is dat je bekijkt en verspreidt.

Je toont beelden van een raketinslag, roept direct outrage en straffeloosheid, maar je vermeldt niet dat het om een raket ging die afgevuurd werd op het hoofdkwartier van Hezbollah en dat de topterrorist misschien uitgeschakeld is?

Als je niet snapt dat dat problematisch is, dan zijn we inderdaad uitgediscussieerd.

Dat woordje misschien... even afwachten maar momenteel lees je enkel bronnen die zeggen dat hij levend en wel is. Het is echter verdorie te hopen dat ze hem uitgeschakeld hebben, want wat voor een terreurorganisatie zou het IDF anders zijn als ze zo een raketaanval uitvoeren zonder zekerheid dat ze hun doelwit uitschakelen.

Maar bon, de volgende escalatie stap is gezet natuurlijk. Als er een oorlog komt ben ik benieuwd of het Libanese leger mee zal vechten tegen het IDF. Dat zou namelijk betekenen dat die 2 partijen elkaar bekampen met Amerikaanse wapens. Fascinerend.

als je vind dat Amerika en de UK gerust de Iraanse regering ten val mogen brengen omwille van oliebevoorraading?
Veel legitiemere redenen kan ik niet bedenken?
Het was bv. ook de rechtstreekse aanleiding van Japan voor Pearl harbor, nl. omdat Amerika de oliebevoorrading afgesneden had.

Als iemand uw olietoevoer dichtdraait, zitten jij of uw bondgenoten gewoon economisch en militair op de knieën.
Het lijkt me evident dat je dat katastrofaal scenario ten allen prijze vermijdt.

De manier waarop kan je altijd discussiëren, maar veel alternatieven zie ik niet.

Wel zot, ze weten blijkbaar dat er grote voorraden aan raketten onder bepaalde gebouwen liggen in die wijk, en vragen nu aan alle bewoners om de wijk te verlaten omdat ze die voorraden gaan bombarderen...

Ik las deze week in een artikel dat de Israëlische inlichtingendienst zich volledig gefocust had op Hezbollah de laatste jaren, en Gaza links had laten liggen wegens niet echt gevaarlijk meer.

Dat wordt precies wel bevestigd door het complete op de knieën brengen van Hezbollah op een paar weken tijd, met uitschakeling van quasi de volledige top.
In tegenstelling tot in Gaza waar ze, ook al (maar niet alleen) omdat Hamas quasi uitsluitend tussen burgers zit, gemiddeld veel grover te werk gaan.

Laatst bewerkt:
Wel zot, ze weten blijkbaar dat er grote voorraden aan raketten onder bepaalde gebouwen liggen in die wijk, en vragen nu aan alle bewoners om de wijk te verlaten omdat ze die voorraden gaan bombarderen...
Wel waanzin hoe goed die geheime dienst wel niet is.
Is er eigenlijk een reden voor waarom zij (op het eerste zicht) heel high-level zijn op dat vlak?

Wel waanzin hoe goed die geheime dienst wel niet is.
Is er eigenlijk een reden voor waarom zij (op het eerste zicht) heel high-level zijn op dat vlak?
Is hier al eerder aan bod gekomen, maar ik denk dat het komt omdat Israël geen andere keuze heeft. Ze verklaren zich als "the most moral army" en de Holocaust-ervaring en hun eenzaamheid in een vijandige omgeving (waarom de Britten het een goed idee vonden om Israël te stichten is me ook een raadsel) zorgt ervoor dat falen geen optie is. Als de Mossad faalt - zoals op 7 oktober - komt de staat existentieel in gevaar.

De huidige en voormalige vijanden van Israël kunnen het zich permitteren om te falen.

Is hier al eerder aan bod gekomen, maar ik denk dat het komt omdat Israël geen andere keuze heeft. Ze verklaren zich als "the most moral army" en de Holocaust-ervaring en hun eenzaamheid in een vijandige omgeving (waarom de Britten het een goed idee vonden om Israël te stichten is me ook een raadsel) zorgt ervoor dat falen geen optie is. Als de Mossad faalt - zoals op 7 oktober - komt de staat existentieel in gevaar.

De huidige en voormalige vijanden van Israël kunnen het zich permitteren om te falen.
We kunnen klagen en zagen zoveel we willen, maar als Westen zijnde kunnen we stiekem ook blij zijn dat er een leger geheim agenten de boel wat in het oog houdt en hoogst waarschijnlijk zijn bondgenoten hier en daar wa info geeft over extremisten die iets van plan zijn in het Westen.

Edit: maarja anderzijds als zij er niet waren geweest, hadden we in het westen wss ook een deel miserie kunnen voorkomen.

Ik weet niet of we er baat bij hebben bij een Israël dat zich gedraagt als een dolle hond. Dat Hamas en Hezbollah olie op het vuur gooien ga ik niet ontkennen, maar de slagzin "they had it coming" geldt voor beide partijen. Het jammere is dat daar altijd onschuldige slachtoffers voor moeten vallen.

Het karikaturale is dat o.a. jij, wederom, je héél graag wilt profileren hier als ruimdenkend, onpartijdig en/of jaja, devils advocate, maar opnieuw, zo doorzichtig als wat. Mij dan extreem-links noemen, omdat ik kritiek durf te uiten op het Westen (en zijn historie in het Midden Oosten) of niet mee ga in de “Israël doet ook wel slechte dingen hoor, MAAR”-narratief… hilarisch. Thank you, next.

Ik kan dat gerust toegeven hoor, dat Israël daar een “stabieler” land is. Door wie denk je? En waarom? Of is dit weer blame naar de VS toe?

Oké man. Die Palestijnen toch… ze overdrijven maar! Er zijn absoluut, nul komma nul, GEEN excuses om Hamas toe te treden. Het zijn allemaal gewoon terroristen, for the sake of terrorism.
Death to 🇺🇸 !

Je mag het benoemen hoor. Het is maar een woord. Islam.

Je hoeft geen wall of text te neer te pennen om dat woord te maskeren.

En opnieuw: splinter versus balk, en ik doe het dan nog een pak beleefder.

De Palestijnen hebben gerust hun redenen om zich te willen verzetten tegen Israël, maar laten we dan gerust ook maar eens kritisch kijken naar de manier waarop: waarbij het meer terreur dan verzet is, waarbij eht doel niet (meer) een eigen stuk land is, maar waarbij (en ik citeer Wikipedia) het charter van Hamas antisemitisch en evenzeer genocidaal is.

Heb nog steeds géén enkele reden gelezen waarom Iran of andere landen in die regio dictaturen zijn louter omwille van de V.S. ondanks diens interventies.
Ik heb nog steeds geen deftig weerwoord van jou gelezen op het feit dat hoewel jij leek te suggereren dat Israël géén democratie zou zijn, dat bronnen jouw tegenspreken.

Iran was een parlementaire democratie tot de CIA/MI6 in 1952 ingreep nadat eerste minister Mosaddeq de Iraanse olie nationaliseerde.

Soms is Amerikaanse interventie positief (WOII en het Marshallplan) maar in het Midden-Oosten en Afghanistan is die toch hoofdzakelijk negatief geweest, zeker wanneer Amerikaanse belangen incompatibel waren met democratische impulsen.

Operation Cyclone heeft daar een grote impact gehad op de groei van radicale islam. Hieronder afgebeeld een tekstboek voor kinderen, verspreid door de CIA.

1vz6wf8uuzt71.jpg

Hoewel je hier een aantal zaken door elkaar mengt (Afghanistan/Iran) heb je daar wel deels gelijk, al negeer je wel de koude oorlog context, maar soit. Zelfs dan: sinds wanneer is het enige alternatief voor een door de V.S. geruggesteunde monarch/dictator een radicaal islamistische dictator?
Dat stuk heb je overheen gelezen in mijn opmerking daarover denk ik.

Moest de hezbollah leider omgekomen zijn, ben ik best wel verrast hoe sterk de mossad is.
Die biebers was ook een meesterzet, om dit te kunnen verwezenlijken

Goede zaak moest die Nasrallah dood zijn.

Hoe kun je de inval van Rusland in Oekraïne nu afkeuren als je vind dat Amerika en de UK gerust de Iraanse regering ten val mogen brengen omwille van oliebevoorraading? (Want als enige alternatief is er volgens jou enkel militair ingrijpen?). Dat is toch zuiver 'je mag doen waar je mee Kan wegkomen' logica ?

K dacht dat de zaak van Iran niets te maken had met de oliebevoorrading maar met hun kernwapenprogramma.
En ik heb toch veel liever een Iran zonder kernwapen dan een Iran met kernwapen.
(Want streeft de (radicale) islam niet dat iedereen moslim moet worden , Iran zie ik ook niet als een democratie, net zoals Rusland allesbehalve een democratie is.)

K dacht dat de zaak van Iran niets te maken had met de oliebevoorrading maar met hun kernwapenprogramma.
En ik heb toch veel liever een Iran zonder kernwapen dan een Iran met kernwapen.
(Want streeft de (radicale) islam niet dat iedereen moslim moet worden , Iran zie ik ook niet als een democratie, net zoals Rusland allesbehalve een democratie is.)
Irak 2001 all over again.
Iran zou trouwens terug willen toetreden tot het nucleair akkoord. Dus in dat opzicht denk ik dan eerder "waarom invallen?"

Bestaat er eigenlijk een rode lijn voor Israël of hebben ze volledig carte blanche?
Het gaat daar om een precisieaanval op een locatie waar het hoofd van Hezbollah naar alle waarschijnlijkheid zat, geen terroristische aanval.
Ik lees op de nieuwssites trouwens dat er momenteel 6 doden zijn, geen "honderden" zoals in jouw link. Kan je even een link geven naar die honderden doden door de aanval van gisterennacht?

Zeer positief denk ik, omdat er nu ruimte komt voor anderen die misschien wel gewoon aan de macht zullen willen blijven, zonder het noorden van Israël te bedreigen.
Ofwel is Hezbollah vleugellam, kan de gewone regering terug de macht nemen, en wordt Libanon een 'normaler' land zonder de facto terroristisch schaduwbewind.

Dan komt er waarschijnlijk ook geen grondoffensief.

Hopelijk.

Ik weet niet of we er baat bij hebben bij een Israël dat zich gedraagt als een dolle hond.
De top 20 van een terroristische groepering gewoon compleet elimineren op een paar maanden tijd, met zeer beperkte burgerdoden, is 'zich gedragen als een dolle hond'?
Dat lijkt mij zeer bevooroordeeld.

Of had je het over Gaza, waar die bewoording misschien meer op zijn plaats is?
Want mbt Hezbollah lijkt het allezins zeer doelgericht met vermijden van zoveel mogelijk burgerslachtoffers.
De meeste commandanten werden zelfs gewoon in hun persoonlijke auto geraakt.

Ik weet niet of we er baat bij hebben bij een Israël dat zich gedraagt als een dolle hond. Dat Hamas en Hezbollah olie op het vuur gooien ga ik niet ontkennen, maar de slagzin "they had it coming" geldt voor beide partijen. Het jammere is dat daar altijd onschuldige slachtoffers voor moeten vallen.
Dat is inderdaad jammer, maar Israël heeft wel sinds het begin af aan al alle voorzorgsmaatregelen genomen om het aantal burgerslachtoffers te minimaliseren, met o.a. grootschalige evacuaties in Gaza vooraleer ze er binnenvielen (de schaal waarop die evacuaties plaatsvonden is ongezien in de geschiedenis). Ook nu in Libanon gaat het om heel gerichte bombardementen en aanvallen (bijv. de beepers) op het militaire netwerk van Hezbollah en hun leiding. Als ze zich als een "dolle hond" hadden gedragen zaten we nu in Gaza met 800k-900k doden.

Terug
Bovenaan