Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Daarom juist dat het ICJ stelde dat Israël haar aanvallen op Rafah moest staken, mede omdat het momenteel zo'n dichtbevolkt gebied is met enorm veel kwetsbare mensen. Volgens het internationaal recht is dit dus op z'n minst een illegale aanval. En een van de eisen van het ICJ was ook om onafhankelijke waarnemers binnen te laten zodat zulke zaken uitgeklaard kunnen worden, iets wat Israël reeds sinds de heropflakkering van de oorlog weigert. Ik denk dus niet dat Israël hier het voordeel van de twijfel verdient, zeker gezien de lange geschiedenis aan leugens en aanvallen op onschuldige burgers en hulpverleners.
Begrijp ik hoor en ben het met je eens. Ik vind alleen dat we moeten opletten met te zeggen dat ze bewust een tentenkamp hebben aangevallen met alle gevolgen van dien. Dat het desondanks wel hun verantwoordelijkheid is dat deze slachtoffers gevallen zijn, lijkt me duidelijk en ga ik niet tegenspreken.

Ik vraag me af wat Israël’s endgame is in Gaza.

Deportatie van Palestijnen richting buurlanden en annexatie van Gaza (wat volgens de definitie neerkomt op genocide) gaat niet gebeuren. Teveel internationale tegenkanting, en Egypte & co willen geen volk opnemen.

Zomaar vertrekken lijkt me ook geen optie. Binnen de kortste keren is Hamas weer te been en binnen x maanden of jaren vliegen de uit Gaza afgevuurde raketten weer in het rond. Dan is alle voor niets geweest en herhaalt de cyclus zich opnieuw.

Zouden de Israëli’s dan toch geen plannen hebben om een brede security strip aan te leggen rond heel Gaza, met bijzondere aandacht voor de grens met Egypte? Dan kunnen ze een groot deel van de illegale smokkel (incl wapens) via tunnels een halt toeroepen. Wat het risico op herbewapening, zelfs op lange termijn, aanzienlijk vermindert.

Er waren een twintigtal jaar geleden plannen om een 30m diepe watergracht te bouwen aan de zuidelijke grens. Misschien moeten ze weer die piste bewandelen?

En dan op termijn Gaza volledig proberen te pacificeren door nauw samen te werken met een nieuwe, met Israëlische goedkeuring, aangestelde overheid die inzet op heropbouw. Waarbij Israel rechtstreeks de nodige hulpgoederen en bouwmaterialen voorziet, met financiële steun (doch geen logistieke - wegens onbetrouwbaar zie UNRWA) steun van andere landen, buitenlandse NGO’s, etc.
De heropbouw zelf mogen de Palestijnen zelf voor hun rekening nemen.

Ik vraag me af wat Israël’s endgame is in Gaza.

Deportatie van Palestijnen richting buurlanden en annexatie van Gaza (wat volgens de definitie neerkomt op genocide) gaat niet gebeuren. Teveel internationale tegenkanting, en Egypte & co willen geen volk opnemen.
Ze gaan het nooit zo openlijk zeggen, maar het lijkt wel de doelstelling te zijn om Gaza etnisch te zuiveren.
Niet alleen naieve studenten die dat denken. Hier is een zeer interessante uiteenzetting, ik he de timestamp gezet op het punt dat het specifiek over de doelstellingen van israel gaat, maar de hele video is een aanrader. (als je de snelheid op 1.5x zet tenminste :p )

Israël is gewoon een schurkenstaat.
Journalisten van de Israëlische krant Haaretz zaten blijkbaar al langere tijd op hetzelfde verhaal maar werden door de Mossad bedreigd met de martelkamer. Moet je niet vragen hoe ze omgaan met Palestijnense gevangenen.

I was explained that if I publish the story, I would suffer the consequences and get to know the interrogation rooms of the Israeli security authorities from the inside. I argued against the use of security powers to prevent the publication of information whose harm is not security-related but rather reputational in nature, but to no avail.

In the end, it was made clear to me that even sharing the information "with my friends abroad," referring to foreign media outlets, would lead to the same results.

Na de zoveelste moord van Israel op burgers wil ik hier nog eens op terugkomen. Israel verdedigt zich namelijk vaak door te zeggen dat de 'verhouding gedode strijders vs burgerdoden' blijkbaar enorm goed is in vergelijking met andere conflicten.

Wat dat argument eigenlijk zegt is dat; als Hamas in oktober evenveel burgers had gedood, maar méér soldaten, dan was het voor Israel blijkbaar een aanvaardbare aanval geweest.

Israel beweert dat hun aanvallen proportioneel zijn, wat wil zeggen dat het aantal burgerslachtoffers te verantwoorden is tegenover de militaire doelstellingen. Als we Israel mogen geloven dan zouden er 14000 strijders zijn gevallen en 16000 burgerslachtoffers, wat waarschijnlijk laag zou zijn voor een conflict in een stad. Een deel van die doden zou ook op het geweten van Hamas liggen, dat burgers gebruikt als schild, wat een oorlogsmisdaad is.

Die vergelijking met 7 oktober gaat niet op omdat Hamas het uitroeien van burgers als gericht doelwit had, wat altijd een oorlogsmisdaad is; genocide.

Netanyahu: Israël is klaar voor "zeer intense operatie" aan Libanese grens
"We zijn klaar voor een zeer intense operatie in het noorden. Hoe dan ook zullen we de veiligheid daar herstellen." Dat heeft de Israëlische president Benjamin Netanyahu woensdag gezegd.

In het noorden grenst Israël aan Libanon. Daar zijn beschietingen door de pro-Iraanse sjiitische militie Hezbollah dagelijkse kost. De verklaring komt midden in de oorlog in de Gazastrook tussen Israël en de Palestijnse islamistische beweging Hamas, waarvan Hezbollah een bondgenoot is.

De uiterst rechtse bondgenoten van Netanyahu, de ministers Itamar Ben-Gvir en Bezalel Smotrich, hebben de afgelopen dagen allebei opgeroepen tot dringende actie om de veiligheid in het noorden van Israël te herstellen.

Bijna acht maanden van grensgeweld hebben in Libanon aan minstens 455 mensen het leven gekost, de meesten strijders, en bijna 90 burgers, volgens een telling van AFP. Aan Israëlische kant zijn volgens de autoriteiten minstens 14 soldaten en 11 burgers gedood in de gevechten.

De vuurgevechten tussen Israël en Hezbollah zijn de afgelopen dagen geïntensiveerd, waarbij het Israëlische leger steeds meer aanvallen uitvoert op Libanees grondgebied.-

More shit to the fan.

Here we go again

Er zaten terroristen bij, aldus IDF. Dus het is oké dat daarbij wat onschuldige burgers gedood worden.

4 gijzelaars bevrijd, maar tegen welke kost weer ...
Als je de eerste berichten mag geloven 200 doden en 400 gewonden door aanzienlijke bombardementen "om de weg vrij te maken", waaronder veel vrouwen en kinderen. En de Israëlis en Amerikanen (zouden ook meegedaan hebben) zouden zich verschanst hebben in een humanitair convooi. Volgens Hamas zijn er hierbij ook een aantal Israëlische gijzelaars omgekomen.

Arnon zamora is the commander of the SWAT team that rescued the 4 hostages. He was wounded in the operation and later died of his wounds.

IMG_5880.jpeg

IMG_5881.jpeg

Die vrouw (Noa Argamani) herinner ik nog van een video. Ze werd op een motor gezet en ontvoerd.

IMG_5882.jpeg

Laatst bewerkt:
Niet geverifiëerd, maar er zouden dan ook nog eens Israëlische gegijzelden omgekomen zijn in de actie. Wat, indien dat klopt, die framing toch nog des te vreemder & triester maakt.

Er bestaat geen morele equivalentie tussen de detentie van Palestijnen in Israel en gijzelaars van Hamas, i.e. de gelukkigen waar men voor opteerde om ze niet af te slachten.

Dit soort vergelijkingen tonen vooral weeral aan hoe men aan beide kanten het bos niet meer door de bomen kan zien.
Natuurlijk zal niets ooit 100% hetzelfde zijn, maar velen zijn nochthans (1) willekeurig, (2) door middel van geweld (3) van hun vrijheid beroofd en (4) in mensonwaardige omstandigheden gehouden. Dat is allen toch zeer vergelijkbaar.

En als ik mijn stoute schoenen aantrek, buiten de eerste reacties, het houden van gegijzelden lijkt beter te gebeuren door Hamas dan bij Israël. Het lijkt me niet dat de gegijzelden die nu vrijgekomen zijn gefolterd bv. Dus ja, misschien moet ik je toch gelijk geven, je bedoelt daar misschien op?

Natuurlijk zal niets ooit 100% hetzelfde zijn, maar velen zijn nochthans (1) willekeurig, (2) door middel van geweld (3) van hun vrijheid beroofd en (4) in mensonwaardige omstandigheden gehouden. Dat is allen toch zeer vergelijkbaar.

En als ik mijn stoute schoenen aantrek, buiten de eerste reacties, het houden van gegijzelden lijkt beter te gebeuren door Hamas dan bij Israël. Het lijkt me niet dat de gegijzelden die nu vrijgekomen zijn gefolterd bv. Dus ja, misschien moet ik je toch gelijk geven, je bedoelt daar misschien op?
Dit + het feit dat het grote deel van de gijzelaars in het IDF diende.

Ik ben er zeker van dat volgens onze Westerse standaarden er heel wat misloopt wanneer de bezettingsmacht Israël overgaat tot hechtenis van Palestijnen. Niet iedereen zal even goed behandeld worden als bijvoorbeeld Yahya Sinwar, wiens leven werd gered door Israëlische dokters toen ze een hersentumor verwijderden. Zodat hij vervolgens na zijn vrijlating mee de aanslag van 7 oktober kon voorbereiden. Maar, ik ga hier niet ontkennen dat er geloofwaardige berichtgeving bestaat waar uit blijkt dat Palestijnen zonder geloofwaardige beschuldiging werden gevangen genomen en in gevangenschap mensonterend werden behandeld.

En laten we er bij wijze van denkoefening ook van uit gaan dat Hamas zeker geen gevangenen paradeert op straat zodat iedereen hen kan uitjouwen en belagen, en dat er zeker geen enkele aanwijzing is dat ze fysiek of seksueel misbruikt werden. En we moeten natuurlijk ook rekening houden met de omstandigheden, dat Hamas in een belegerd Gaza niet over dezelfde middelen bezit om haar gevangenen te behandelen spreekt voor zich.

Maar het gaat niet over gevangenen eh, maar over gijzelaars. Willekeurige mensen die niets hebben misdaan, waar er nog eens geen vermoeden van bestaat dat ze een misdaad hebben gepleegd.

En daarom komen die hun gezichten in de krant. Terecht.

(en natuurlijk dienden sommigen in het IDF, Israël heeft dienstplicht)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan