Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Even toelichten dat de verkiezingen van 2006 volledig rond de corruptieschandalen van Fatah draaiden, getuige daarvan bv. ook Hamas dat opkwam onder de lijstnaam 'Change and Reform'.

Bij diezelfde verkiezingen wezen exitpolls ook uit dat 80% van de stemmers een vredesakkoord met Israël wilden, dat 75% vond dat Hamas haar standpunt ten opzichte van Israël moest veranderen en dat de belangrijkste prioriteiten corruptiebestrijding, veiligheid en armoedebestrijding waren.

De Palestijnen stemden dus in de eerste plaats voor minder corruptie en minder armoede. Het idee dat men toen voor een dictatuur of voor oorlog met Israël gekozen heeft, is volledig onjuist. Sowieso al een onzinnig argument gezien het merendeel van de mensen in Gaza toen nog niet geboren was, laat staan mocht stemmen.

Dan is mijn vraag, waar waren de politici die niet in hopen corruptie verwikkeld waren OF deel uit maakten van een terreur organisatie? Waren er geen of kregen ze geen stemmen?

"Ismail Haniyeh was nominated as Prime Minister on 16 February 2006 and sworn in on 29 March 2006. Conditions on the ground deteriorated almost immediately, as Fatah did not take defeat easily. Fatah-Hamas tensions were expressed in a significant deterioration of law and order, and incidents of open violence between the two groups led to dozens of deaths, particularly in the Gaza Strip." (Wikipedia)

Dat is waar 85% van die mensen voor stemden. Gedraag u toch eens aub. Verlies de verkiezingen? Ok goed ga in oppositie en probeer opnieuw, maar nee hoor. Elke keer opnieuw de boel in brand steken, elkaar afschieten, etc.

Als de verklaring is dat er in heel die bevolking geen enkele groep is die stemmen kan krijgen op basis van "we gaan elkaar niet beschieten" .. tja.

Maar soit inderdaad de mensen die daar nu wonen konden inderdaad vaak niet stemmen in die verkiezingen want te jong.

"57% of respondents in Gaza and 82% in the West Bank believe Hamas was correct in launching the October attack".. Ah, maar het is toch niet alsof ze niet achter het geweld van Hamas in oktober staan.

"In Gaza, the militants enjoyed 42% support, up slightly from 38% three months ago."
(beide quotes van apnews.com)
Hmm dat zijn zo ongeveer dezelfde cijfers als bij die 2006 verkiezingen.

Dus wat zijn dan de feiten? Het overgrote deel van de palestijnse bevolking vindt dat die aanval in oktober waar 1200 mensen bij stierven a-okay was. En ongeveer een gelijk aantal als bij hun originele verkiezing staat achter Hamas. En zoals hierboven al aangetoond, die kerels in Jemen krijgen volop de steun van de bevolking voor hun gedrag.

Met hoe jij dit opwerpt van zelf gekozen onder het mom van verkiezingen en dat ze dit zelf wel wisten, kan ik nu niet anders dan toch even de parallel trekken :

Hoe zie je dit bij de Duitsers en Hitler? Ook zelf gezocht? Ook daar wist de bevolking volgens u wat ze zichzelf op de hals haalden?

Oorzaak - Gevolg is allesbehalve bewust, in heel wat gevallen.

En ja, heel wat Palestijnen staan achter die aanval. Die discussie is hier ook al gevoerd. Net zoals heel wat Israeli's achter een aanval op Palestijnen staan, zowel voor als na oktober.

Het gedeelte van de terreur op de Westbank, het gedeelte dat er voor de aanslag in oktober al meer Palestijnen waren gedood, ontvoerd,... door Israeli's dan de jaren er voor... Dat wordt weer gemakkelijk genegeerd.

Daarmee mijn eerdere bemerking : Het is precies de discussie opnieuw die gevoerd werd pas na de aanslag. En toen kon ik er nog wel begrip voor opbrengen. Maar ik vind het wel zeer gek dat je hier nu precies exact diezelfde dingen komt opwerpen alsof je drie maanden onder een steen geleefd hebt en pas gisteren van de aanslag gehoord hebt.

Om terug de parallel te trekken, tijdens WO 1 of 2, zullen er ook heel wat Belgen blij geweest zijn als er nieuws kwam van dode Duitsers. Hoewel dat altijd vreselijk is van op afstand, moeten we zo'n reactie echt niet vreemd vinden in een conflict.

Mijn post richting jou heeft niks te maken met mijn andere post. Dus hou die "niet zeveren" maar achterwege.

Je "kon niet ongestraft blijven" post is idd arrogant in een topic over een conflicten waar Israël meer dan 20.000 mensen heeft vermoord.
Wat zou dik verdiend zijn als vergelding op Israël? Tel Aviv platbombarderen? Of is een cargo schip beter beschermd dan een Palestijns kind (hint: het antwoord is ja).
Laat dit nu wel een vergelding zijn die perfect zou passen in het hoofd van de Israëlische leiders. Je weet wel, diegene die een volk collectief straffen voor de wandaden van individuen. Net hetgeen waar velen zo'n probleem mee hebben.

Met hoe jij dit opwerpt van zelf gekozen onder het mom van verkiezingen en dat ze dit zelf wel wisten, kan ik nu niet anders dan toch even de parallel trekken :

Hoe zie je dit bij de Duitsers en Hitler? Ook zelf gezocht? Ook daar wist de bevolking volgens u wat ze zichzelf op de hals haalden?

Oorzaak - Gevolg is allesbehalve bewust, in heel wat gevallen.
Is moeilijk te vergelijken uiteraard aangezien ik niet echt weet in hoeverre de gemiddelde mens in pre-internet dagen toegang had tot alle info. Maar ik zou zeggen dat iedereen die Hitler hoorde spreken en/of de SA bezig zag goed wist dat ze geen vredelievend pad insloegen. Net zoals je in de minder extreme categorie perfect weet welke weg je opgaat als je Trump, pvda, Milei, VB, etc zou stemmen. Mss niet de details, maar je weet welke richting je uitgaat.
En ja, heel wat Palestijnen staan achter die aanval. Die discussie is hier ook al gevoerd. Net zoals heel wat Israeli's achter een aanval op Palestijnen staan, zowel voor als na oktober.

Het gedeelte van de terreur op de Westbank, het gedeelte dat er voor de aanslag in oktober al meer Palestijnen waren gedood, ontvoerd,... door Israeli's dan de jaren er voor... Dat wordt weer gemakkelijk genegeerd.

Daarmee mijn eerdere bemerking : Het is precies de discussie opnieuw die gevoerd werd pas na de aanslag. En toen kon ik er nog wel begrip voor opbrengen. Maar ik vind het wel zeer gek dat je hier nu precies exact diezelfde dingen komt opwerpen alsof je drie maanden onder een steen geleefd hebt en pas gisteren van de aanslag gehoord hebt.

Om terug de parallel te trekken, tijdens WO 1 of 2, zullen er ook heel wat Belgen blij geweest zijn als er nieuws kwam van dode Duitsers. Hoewel dat altijd vreselijk is van op afstand, moeten we zo'n reactie echt niet vreemd vinden in een conflict.

Je doet alsof ik goedkeur wat Israël doet. De discussie NU ging over wat de Houthi's aan het uitsteken zijn en daarover heb ik gewoon het algemene statement gemaakt dat als men ( gelijk wie!) zich niet kan gedragen dan moet men maar op de blaren zitten. Je moet ook zien op zie ik reageerde, Milanello die doet alsof het een verrassing is dat onze economie belangrijker is dan wat mensen 10k kilometer ver weg. Dat is geen nieuws eh.

De manier van zaken verwoorden soms.. op destandaard.be

"het persbureau van de regering van de extremistische Palestijnse organisatie"

regering van een organisatie? Wat?

Zonet de documentaire "20 days in Mariupol" gezien op Canvas.

Je ziet de stad afglijden van initieel enkel wat onrust over de imminente inval van de Russen die er zit aan te komen. Tot je gaandeweg de frontlinie dichterbij ziet komen. De vluchtwegen die één voor één afgesloten worden, tot ook de laatste uiteindelijk de stad helemaal afsluit van de buitenwereld. De achtergebleven bevolking is op zichzelf aangewezen. De hopeloosheid in hun ogen wanneer de humanitaire corridor er maar niet komt. De elektriciteit die wegvalt, het water die wegvalt, het internet die wegvalt. De plunderingen die plaatsvinden. De laatste brandweerkazerne die wordt gebombardeerd. De uitzichtloze situatie in de ziekenhuizen met tekorten aan de meest essentiële zaken, die bovendien ook zelf nog eens gebombardeerd worden. Het stopt gewoon niet.

Het is je reinste nachtmerrie. Ik ben sprakeloos. Je voelt de onmacht door uw tv sijpelen. De onrechtvaardigheid. Ik heb tranen gelaten bij de meest beklijvende stukken van kinderen die om hun moeder smeken, en moeders die om hun kinderen smeken.

En dan krijg je plots weer de banale televisie te zien, zap je naar de Zevende Dag met een verhitte discussie over "huizen renoveren" en andere zaken in de waan van de dag. En dan denk je: "waar the fuck zijn wij eigenlijk mee bezig om niet 24/7 met dit conflict bezig te zijn?!".

Deze documentaire zou verplicht moeten worden aangeboden in scholen en parlementen om iedereen, en vooral politici, een heel concrete en tastbare reality check te geven met welke buurman we aan onze Oostgrens van Europa zitten.
Vervang in je tekst 'Mariupol' door Gaza en 'de Russen' door 'de Israëliërs' en het is een akelig accurate beschrijving van wat er ginds gebeurt.

Kan je hierdoor je al iets meer voorstellen bij de woede, ongeloof en radeloosheid bij velen over de situatie in Gaza, waar een veelvoud aan mensen in een gebied maar een klein beetje groter dan Mariupol intussen al meer dan 100 dagen hetzelfde ondergaan als de slachtoffers in Mariupol?

Laatst bewerkt:
Kan je hierdoor je al iets meer voorstellen bij de woede, ongeloof en radeloosheid bij velen over de situatie in Gaza, waar een veelvoud aan mensen in een gebied maar een klein beetje groter dan Mariupol intussen al meer dan 100 dagen hetzelfde ondergaan als de slachtoffers in Mariupol?
Dat is toch een totaal valse vergelijking? De situatie van de mensen in Gaza zou je dan moeten vergelijken met de situatie van de mensen in die russische grenssteden waar oekraïne af en toe op schiet.

We moeten ook niet vergeten dat de palestijnen en Hezbollah nog steeds constant raketten en granaten afschieten op Israël.

Dat is toch een totaal valse vergelijking? De situatie van de mensen in Gaza zou je dan moeten vergelijken met de situatie van de mensen in die russische grenssteden waar oekraïne af en toe op schiet.

We moeten ook niet vergeten dat de palestijnen en Hezbollah nog steeds constant raketten en granaten afschieten op Israël.
Hoe is dat in hemelsnaam een totaal valse vergelijking? Wat is er concreet verschillend op het terrein voor de burgers van Gaza, ten opzichte van de burgers die vastzaten in Mariupol toen de stad volledig omsingeld was? Buiten dan dat de Gazanen met 10 keer meer zijn?

Ik vind dat je de situatie nu wel héél sterk minimaliseert, want Gaza wordt niet "af en toe" beschoten. De burgers in Belgorod en omstreken hebben tenminste nog de mogelijkheid om te verhuizen naar een veiliger oord, dat is met de burgers in Gaza helemaal niet het geval.

Hoe is dat in hemelsnaam een totaal valse vergelijking? Wat is er concreet verschillend op het terrein voor de burgers van Gaza, ten opzichte van de burgers die vastzaten in Mariupol toen de stad volledig omsingeld was? Buiten dan dat de Gazanen met 10 keer meer zijn?
Je hebt het over "woede, ongeloof en radeloosheid". Dat laatste kan ik nog inkomen bij de mensen in Gaza. Maar woede en dan zeker ongeloof? Nog maar een paar dagen geleden zit Hamas Israël uit te dagen met beelden van die gijzelaars. Wat verwacht je dan? Mensen in Mariupol hebben Rusland niet aangevallen eh, mensen in Gaza hebben Israël wel aangevallen en willen nog steeds hun gijzelaars niet opgeven.

Zelensky wil niet opgeven tot de Russen volledig uit Oekraïne zijn en Israël wil niet opgeven tot ze hun mensen terug hebben en die terreur organisatie weg is uit Gaza. Enige verschil hier is dat Israël meer effectief is, mensen steunen graag de underdog natuurlijk.

Gelieve de standpunten van de anderen correct weer te geven
Vervang in je tekst 'Mariupol' door Gaza en 'de Russen' door 'de Israëliërs' en het is een akelig accurate beschrijving van wat er ginds gebeurt.

Ah, ik wist niet dat de Oekraïeners op een bepaalde ochtend waren opgestaan met het idee om de Russische grens eens over te steken en honderden onwetende en onschuldige Russische mannen, vrouwen en kinderen te verkrachten, te folteren, en op gruwelijke wijze te vermoorden met tot op vandaag nog steeds gegijzelden?

Kijk eens aan, zo leert men nog eens wat op dit forum.

Je hebt het over "woede, ongeloof en radeloosheid". Dat laatste kan ik nog inkomen bij de mensen in Gaza. Maar woede en dan zeker ongeloof? Nog maar een paar dagen geleden zit Hamas Israël uit te dagen met beelden van die gijzelaars. Wat verwacht je dan? Mensen in Mariupol hebben Rusland niet aangevallen eh, mensen in Gaza hebben Israël wel aangevallen en willen nog steeds hun gijzelaars niet opgeven.

Zelensky wil niet opgeven tot de Russen volledig uit Oekraïne zijn en Israël wil niet opgeven tot ze hun mensen terug hebben en die terreur organisatie weg is uit Gaza. Enige verschil hier is dat Israël meer effectief is, mensen steunen graag de underdog natuurlijk.
Jij vindt de aanwezigheid van Hamas dan voldoende reden om je schouders op te halen over wat de burgerbevolking van Gaza wordt aangedaan? Had het Oekraïense leger zich teruggetrokken uit Mariupol, dan was die stad allicht ook niet met de grond gelijk gemaakt. We gaan dat toch ook niet verkopen als "dus hebben ze het zelf gezocht?". Daar blijven we toch ook met woede en ongeloof naar kijken?

Het gaat hier over 25.000 doden, 10.000 dode kinderen, 2 miljoen mensen opgesloten in de hel. Ik snap echt niet hoe diepgeworteld je wij-zij denken kan zijn dat je verontwaardiging, woede en ongeloof daarover kan wegzetten als 'mensen steunen graag de underdog natuurlijk' en basically als hun verdiende loon of ze hebben het zelf gezocht. De facto stel je dat Oekraïense mensenlevens meer waard zijn dan Palestijnse, dat Oekraïense slachtoffers meer te betreuren zijn dan Palestijnse. Ik versta dat met de beste wil van de wereld niet.

Jij vindt de aanwezigheid van Hamas dan voldoende reden om je schouders op te halen over wat de burgerbevolking van Gaza wordt aangedaan? Had het Oekraïense leger zich teruggetrokken uit Mariupol, dan was die stad allicht ook niet met de grond gelijk gemaakt. We gaan dat toch ook niet verkopen als "dus hebben ze het zelf gezocht?". Daar blijven we toch ook met woede en ongeloof naar kijken?

Het zijn die mensen die op 7 oktober verkracht, verminkt en vermoord zijn die je kan vergelijken met de slachtoffers in Mariupol.

Het gaat hier over 25.000 doden, 10.000 dode kinderen, 2 miljoen mensen opgesloten in de hel. Ik snap echt niet hoe diepgeworteld je wij-zij denken kan zijn dat je verontwaardiging, woede en ongeloof daarover kan wegzetten als 'mensen steunen graag de underdog natuurlijk' en basically als hun verdiende loon of ze hebben het zelf gezocht. De facto stel je dat Oekraïense mensenlevens meer waard zijn dan Palestijnse, dat Oekraïense slachtoffers meer te betreuren zijn dan Palestijnse. Ik versta dat met de beste wil van de wereld niet.
Is het individuele leven meer of minder waard? Uiteraard niet. Heb ik veel meer compassie met de mensen in Mariupol dan die in Gaza, jep.

( Als je mijn hele compassie ranking wil --> Gaza < Russen < Israël < Oekraine )

En uiteraard steunen mensen veel liever de underdog, want ik heb niet de indruk dat veel van de woede, ongeloof en verontwaardiging in de richting van Hamas gaat. Maar dat het eerder is van "hoe durft Israël competent te zijn". Het is niet alsof Hamas opgegeven heeft en Israël gewoon blijft door doen. Hamas heeft nog altijd die gijzelaars niet opgegeven.

Ah, ik wist niet dat de Oekraïeners op een bepaalde ochtend waren opgestaan met het idee om vanuit het niets de Russische grens over te steken en honderden onwetende en onschuldige Russische mannen, vrouwen en kinderen te verkrachten, te folteren, en op gruwelijke wijze te vermoorden met tot op vandaag nog steeds gegijzelden?

Kijk eens aan, zo leert men nog eens wat op dit forum.
In valse voorstellingen hebben we daarentegen al voldoende les gehad op dit forum Mac, maar toch bedankt voor de herhaling. Dé Palestijnen zijn ook niet op een bepaalde ochtend zo opgestaan. Het is onvoorstelbaar hoe mensen in staat blijven om een hele bevolking, inclusief kinderen, verantwoordelijk te stellen voor de daden van een terreurbeweging en het acceptabel vinden dat die hele bevolking, inclusief kinderen, daar collectief op de zwaarst mogelijke manier voor bestraft wordt. In het bijzonder in de context van Palestina en Israël, waarbij het een langs alle mogelijke gaten verkrachting is van de geschiedenis en realiteit om 7 oktober als een soort eerste steen voor te stellen.

In het ene conflict je niet kunnen voorstellen hoe de Russen in staat zijn om bepaalde monsterlijkheden uit te voeren, maar in het andere conflict wel zelf een volledige bevolkingsgroep collectief verantwoordelijk stellen ... hoe hypocriet kan je zijn.

Het zijn die mensen die op 7 oktober verkracht, verminkt en vermoord zijn die je kan vergelijken met de slachtoffers in Mariupol.
Als je een vergelijking zoekt met de oorlog in Oekraïne, dan lijken mij de slachtoffers in Bucha een betere vergelijking te zijn voor wat Hamas op 7 oktober heeft gedaan.
Is het individuele leven meer of minder waard? Uiteraard niet. Heb ik veel meer compassie met de mensen in Mariupol dan die in Gaza, jep.
Sta mij toe dat harteloos te noemen, en een ingesteldheid die aan de wieg staat van dit soort gruwelijkheden.
En uiteraard steunen mensen veel liever de underdog, want ik heb niet de indruk dat veel van de woede, ongeloof en verontwaardiging in de richting van Hamas gaat. Maar dat het eerder is van "hoe durft Israël competent te zijn". Het is niet alsof Hamas opgegeven heeft en Israël gewoon blijft door doen. Hamas heeft nog altijd die gijzelaars niet opgegeven.
Neen. De reden waarom de focus nu op Israël en niet op Hamas ligt, is omdat het niet Hamas is dat 250 mensen per dag aan het vermoorden is. Ze proberen wel, en dat vergeten inderdaad sommigen, maar de slachtoffers liggen sinds 8 oktober wel quasi integraal in het Palestijnse kamp. Er is niemand die kritiek geeft op Israël die dat doet vanuit het gegeven 'hoe durft Israël competent te zijn?'. Integendeel. Ik weet niet in welke wereld jij leeft waarin je de klik kan maken dat 10.000 kinderen vermoorden een competente, efficiënte of effectieve manier is om terrorisme te stoppen.

Bij Mariupol zou de verwoesting ook niet zo groot geweest zijn moest het Oekraïense leger niet tot de laatste snik in Azovstal was blijven doorvechten. We gaan daar toch ook niet de burgerdoden mee in de schoenen van het Oekraïense leger duwen? Rusland had andere mogelijkheden om Mariupol in te nemen, net zoals Israël andere mogelijkheden heeft om Hamas te bestrijden. Beiden kozen en kiezen echter voor de meest gruwelijke manier om de strijdende vijand in de omsingelde stad uit te roken. Hamas kiest er op zijn beurt dan telkens weer voor om haar verzet tegen Israël op de meest gruwelijke manier uit te voeren. Hamas, het Russische leger en het Israëlische leger ... dat zijn drie broeken van hetzelfde laken. Mensenlevens zijn van geen tel, en er zijn geen onschuldige slachtoffers in hun ogen. En het is dieptriest om die retoriek ook hier op dit forum in, zij het wat afgewaterde vorm, terug te vinden. Je hebt geen of minder compassie met de slachtoffers in Gaza, omdat je hen niet als onschuldig beschouwt. Het is die mentaliteit die het Russische leger in staat stelde om te doen wat ze deden in Bucha en Mariupol, die mentaliteit die Hamas in staat stelde om 7 oktober uit te voeren, en die mentaliteit die Israël in staat stelt om 2 miljoen burgers in mensonterende omstandigheden op te sluiten en 10.000 kinderen te doden.

Laatst bewerkt:
In het ene conflict je niet kunnen voorstellen hoe de Russen in staat zijn om bepaalde monsterlijkheden uit te voeren, maar in het andere conflict wel zelf een volledige bevolkingsgroep collectief verantwoordelijk stellen ... hoe hypocriet kan je zijn.
De Westerse (lees: Israëlische) propaganda molen doet ook goed zijn werk hier, en hoe mensen dat niet inzien en daar blindelings intrappen is mij een raadsel.

Maar hé, "Pax Americana". Voor de rest zwijgen en niet kritisch zijn :')

Zijn er hier nu eigenlijk al officiële cijfers van die niet rechtstreeks of onrechtstreeks van Hamas zelf komen?

Zijn er hier nu eigenlijk al officiële cijfers van die niet rechtstreeks of onrechtstreeks van Hamas zelf komen?
Natuurlijk niet. Er zijn geen onafhankelijke reporters in Gaza die daarover berichten. Maar gezien het feit dat Gaza zeer dichtbevolkt is en de schaal van vernietiging groot, moeten we aannemen dat de cijfers van Hamas niet buitenproportioneel opgeklopt zijn. We kunnen dit moeilijk verifiëren. Dus te nemen met een korrel zout, maar niet te minimaliseren.

Voor sommigen is een onthoofde Israëlische baby is meer waard dan een uiteengereten Palestijnse baby, want die is beladen met de erfzonde geboren te zijn in een gebied waar Hamas de plak zwaait en dan is elke burger "guilty by association". Zo redeneren radicale Israëlische elementen, maar dat sijpelt blijkbaar door naar BG waar onschuldigde slachtoffers worden geklasseerd volgens verdiend medelijden.

Onschuldige burgerslachtoffers zijn in mijn ogen gelijk, of dat nu gaat om een Russische student, een Oekraïense postbode, een Israëlische gemeenteambtenaar of een Palestijnse bakker. Als België morgen een agressieoorlog begint tegen Nederland en daar tal van onschuldige slachtoffers maakt, moeten we dan minder medelijden hebben met eventuele Belgische burgerslachtoffers als Nederland terugslaat?

Sta mij toe dat harteloos te noemen, en een ingesteldheid die aan de wieg staat van dit soort gruwelijkheden.
Mogelijks, maar de wereld is dan ook harteloos.
Neen. De reden waarom de focus nu op Israël en niet op Hamas ligt, is omdat het niet Hamas is dat 250 mensen per dag aan het vermoorden is. Ze proberen wel, en dat vergeten inderdaad sommigen, maar de slachtoffers liggen sinds 8 oktober wel quasi integraal in het Palestijnse kamp. Er is niemand die kritiek geeft op Israël die dat doet vanuit het gegeven 'hoe durft Israël competent te zijn?'. Integendeel. Ik weet niet in welke wereld jij leeft waarin je de klik kan maken dat 10.000 kinderen vermoorden een competente, efficiënte of effectieve manier is om terrorisme te stoppen.

Wat ik mis in heel dat verhaal is de druk op Hamas om die gijzelaars op te geven. Ik zie dat nergens in die pro-palestina protesten, kan zijn dat ik er over gekeken heb. Maar in mijn opinie, zolang dat men die niet opgeeft EN/OF de verantwoordelijken voor die misdaad uitlevert zie ik enkel Hamas verantwoordelijk voor wat er nu aan het gebeuren is. Je moet ergens de lijn trekken en nu zijn dat imo die gijzelaars. Als die gijzelaars daar morgen staan en Israël trekt zich niet terug, dan zal mijn mening veranderen.

Onschuldige burgerslachtoffers zijn in mijn ogen gelijk, of dat nu gaat om een Russische student, een Oekraïense postbode, een Israëlische gemeenteambtenaar of een Palestijnse bakker. Als België morgen een agressieoorlog begint tegen Nederland en daar tal van onschuldige slachtoffers maakt, moeten we dan minder medelijden hebben met eventuele Belgische burgerslachtoffers als Nederland terugslaat?
Tuurlijk, de belgische burger is veel meer verantwoordelijk voor de acties van hun regering dan de Noord Koreaanse

Terug
Bovenaan