Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Welke desinformatie? Welke selectie informatie?
Ik zal anders gewoon uw laatste post vermelden (ook al zit de rest van uw posts ook tjokvol met biased en gestuurde info (syriagirl, Mohammedl, ...?)).

Het account dat je quote (arnaud...) is een rabiaat pro China account, dat continu contra-Taiwan, contra-NATO, contra-EU, pro-Palestina, contra-Oekraïne tweets stuurt.

Info van compleet biased accounts (en waarschijnlijk gestuurd vanuit China dan nog) is niet noodzakelijk altijd vervalst, maar is toxisch in een topic, omdat het doorgaans niet factcheckt maar integendeel bewust zaken in een richting zal duwen.

In het Amerikatopic wordt er ook niets van Breitbart gedeeld.
Niet omdat het eventueel niet waar zou kunnen zijn, maar omdat de bron totaal onbetrouwbaar is.

Als cryptoliefhebber is je dat waarschijnlijk een vreemde instelling aangezien twitterinfo van dubieuze bronnen daar zowat de standaard is.
Maar ik mag hopen dat dit in pol&actua niet de standaard wordt.

Laatst bewerkt:
De VS noemt het aan zelfverdediging doen. Zelfverdediging door het uitsturen van hun sterkste offensieve wapen (CSG) om in een derde land bommen te gaan werpen op een wapendepot.
Ik denk dat je mijn post genegeerd hebt.

"Absoluut geen idee wat er absurd is om 1 van uw meest close bondgenoten bij te staan.

Een bondgenoot die op dat moment expliciet bedreigd werd door al zijn omringende landen en Iran.

En waar Amerikaanse basissen tot op vandaag dagelijks met raketaanvallen bestookt worden in de regio's errond."

Ik kan eigenlijk niet echt geloven dat je de absurditeit van deze situatie niet inziet. Dit is geen sportwedstrijd. Je hoeft niet te kiezen voor team A of B. Eenmaal je de rabiate aanhang loslaat kan je alleen nog maar met verstomming kijken naar deze tijdslijn.
Ik kijk inderdaad eveneens met absolute verstomming naar deze wereld en de absurditeit van alle zaken die gebeuren.

1 van die zaken is bv. dat ook maar iemand het vreemd vindt dat de US militaire afschrikking stuurt naar Israël op het moment dat Hezbollah en Iran met totale oorlog tegen Israël (1 van de meest close bondgenoten van de usa) dreigden.

Laatst bewerkt:
Het account dat je quote (arnaud...) is een rabiaat pro China account, dat continu contra-Taiwan, contra-NATO, contra-EU, pro-Palestina, contra-Oekraïne tweets stuurt.

Ok en nu over de inhoud zelf: is het de video die je stoort (omdat hij volgens jou fake zou zijn) of waarin hij schrijft "Correct me if I'm wrong..." ?

Ok en nu over de inhoud zelf: is het de video die je stoort (omdat hij volgens jou fake zou zijn) of waarin hij schrijft "Correct me if I'm wrong..." ?
Het gaat daar niet om.

Het account staat vol China gestuurde zaken, er is geen greintje onafhankelijkheid of factcheck.

Door dergelijke accounts aandacht te geven, zorg je algemeen mee voor verspreiding van polarisatie en desinformatie.

Dat ze af en toe gewone info ertussen steken is trouwens deel van de strategie tegenwoordig.

Ik zie dat zelfs bij financiële 'nieuwsaccounts'.
2 jaar lang delen ze standaard nieuwsberichten, om dan plots een jaar voor de verkiezingen af en toe (op basis van foute of oncomplete info) een steekje op Biden ertussen te steken, zodat hun 100k+ volgers hierdoor onbewust gestuurd worden in hun perceptie.

Als je vindt dat het verspreiden van accounts met gestuurde info ok is, zolang er af en toe een onbewerkte video in staat, dan verschillen we daarin van mening.

Nu, toch over de inhoud van die video, zoals ik al zei:

De UN ter plaatse heeft zich in dit conflict dan ook al consequent tegen Israël gepositioneerd toch?

In vele gevallen voorbarig en onterecht, zoals met die zogenaamde 500 doden in het Al Ahli ziekenhuis, wat dan daarna hoogstwaarschijnlijk bleek van een Hamas raket te komen.

Hun onafhankelijkheid en berichtgeving mag dus wel degelijk in vraag gesteld worden.

In uw video zegt die Israëliet verder dat de info komende van de UNRWA niet betrouwbaar is, en dat er Hamas leden tussen zouden zitten.
Dat lijkt mij plausibel.

De cijfers die de UNRWA hanteert, komen immers vooral van de 'gaza ministery of health', van Hamas dus.

Daarnaast zijn vele bij die UNRWA lokale Palestijnen, waarbij sommigen tot op vandaag sociale mediaberichten hebben staan die op 7 oktober de video's over de slachtpartijen toejuichten. (Google 1 minuut)

Dat de UNRWA dus niet betrouwbaar is als informatiebron lijkt mij dus te kloppen.

En aan de standpunten te zien van sommige UNRWA medewerkers, vind ik het ook helemaal niet vergezocht dat er een goede mogelijkheid is dat daar Hamas-sympathisanten of -leden tussen zitten.

De outrage van uw Twitter account over die video alsof dat standpunt compleet over the top zou zijn, vind ik dus inderdaad misplaatst.
Maar van dergelijke twitter accounts kan je niets anders verwachten, dat was dus het punt in de post hierboven.

VRT artikels over journalisten in Gaza. Reporters Sans Frontieres (RSF) stelt dat journalisten doelbewust getroffen worden door Israël.

Volgens RSF zijn journalisten in dit conflict een bewust doelwit van Israël. "Er is een Israëlische intentie om de waarheid stil te zwijgen en journalisten hun werk niet te laten doen door internet en telecommunicatiediensten af te sluiten en mediagebouwen te bombarderen."
RSF telt naast 36 gedode journalisten ook meer dan 50 aanvallen op mediagebouwen. Het meest recente bombardement was dat op het gebouw van het Franse Persagentschap AFP op 3 november.

Enkele dagen daarvoor - op 31 oktober - heeft RSF een officiële klacht tegen Israël ingediend bij het Internationaal Strafhof in Den Haag. "We hebben een dossier met uitgebreide cases van 9 gedode journalisten, twee gewonde journalisten en de herhaaldelijke aanvallen op mediagebouwen", klinkt het bij Drareni.

"We hebben daarnaast een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de dood van de Libanese journalist Issam Abdellah die op 13 oktober voor het Britse persagentschap Reuters aan het werk was toen hij door het Israëlische leger beschoten is. Uit onze conclusies blijkt dat hij zich kenbaar heeft gemaakt als journalist en zichtbaar uitgerust was in de beschermende perskledij en toch beschoten is vanuit een Israëlische helikopter." Het onderzoek van RSF staat op hun website.

Ook een getuigenis over de erbarmelijke omstandigheden waarin journalisten moeten werken: net zoals de bevolking hebben zij een tekort aan water, voedsel en slaap.

“Wat ik de afgelopen vier weken heb gezien, zou geen enkel mens moeten zien of beleven”, vertelt Thabet aan de telefoon wanneer hij weer even internet heeft. “Lichamen van dode kinderen en vrouwen. Ziekenhuispersoneel dat werkt tot ze erbij neervallen. Het zijn scènes uit de ergste horrorfilm, maar het is onze realiteit.”
“De lijkengeur is op sommige plekken zo erg”, gaat hij verder. “In de buurt van ons hoofdkwartier liggen de lichamen te rotten, omdat er geen plaats is om ze te bergen. Dit zijn onmenselijke taferelen, allemaal onder de voortdurende Israëlische aanvallen.”

Met de belegering van Al Shifa zal vermoedelijk binnenkort wel een onomstotelijk antwoord komen opnde vraag of het ziekenhuis nu wel of niet een bolwerk van Hamas is.

De twitterdiscussie mag hier stoppen of mag verder gezet worden in Feedback als er nood is dat de regels verduidelijkt moeten worden.

Graag terug on-topic hier aub.

Met de belegering van Al Shifa zal vermoedelijk binnenkort wel een onomstotelijk antwoord komen opnde vraag of het ziekenhuis nu wel of niet een bolwerk van Hamas is.

Op welke manier is dat relevant? Niemand zegt dat Hamas niet uitgeschakeld mag worden.
Het probleem is dat dit op dit moment uitgevoerd wordt dmv terreur.
Omdat er delen van Hamas in/onder het ziekenhuis zitten mag je iedereen uitmoorden in het ziekenhuis?

Gazastrook is 360km2 en Gaza stad 45km2. Elke m2 kom je wel iemand tegen van Hamas.

Op welke manier is dat relevant? Niemand zegt dat Hamas niet uitgeschakeld mag worden.
Omdat er delen van Hamas in/onder het ziekenhuis zitten mag je iedereen uitmoorden in het ziekenhuis?

Gazastrook is 360km2 en Gaza stad 45km2. Elke m2 kom je wel iemand tegen van Hamas.
Is een zeer moeilijke discussie natuurlijk.
Je probeert burgers zoveel mogelijk te sparen, maar met een organisatie zoals Hamas die burgers als menselijk schild gebruiken is dit gewoon vrijwel onmogelijk.

Een oplossing is de aanvallen tegen Gaza en Hamas stoppen. Maar dat ligt vandaag totaal niet op tafel.

Je probeert burgers zoveel mogelijk te sparen, maar met een organisatie zoals Hamas die burgers als menselijk schild gebruiken is dit gewoon vrijwel onmogelijk.

Een oplossing is de aanvallen tegen Gaza en Hamas stoppen. Maar dat ligt vandaag totaal niet op tafel.

Dat veranderd niets aan het aantal doden.
Het is "moelijk" is geen excuus. Het is het gevolg van de acties in het verleden.

Is dat zo? Dat is juist het punt van kritiek, dat men helemaal niet lijkt te proberen om burgers te sparen gezien de wijze van oorlog voeren. Alles plat bombarderen is niet "zo veel mogelijk de burgers proberen te sparen".

Doe je dit nu met opzet of wat is de bedoeling eigenlijk?

Het vermeende gebruik van Al Shifa door Hamas is een twistpunt dat al meer dan 10 jaar over en weer gaat. De Palestijnen beweren dat het leugens zijn. IDF beweert dat het een majeur politiek, militair, en logistiek knooppunt is binnen de structuur van Hamas.

Het énigste wat je uit mijn post kan afleiden is dat ik benieuwd ben hoe de vork nu effectief in de steel zit. En dat er op die vraag waarschijnlijk binnenkort een antwoord komt. Alsjeblieft zeg.

Als er een command center van Hamas onder zit met tunnels, dan mag na (herhaaldelijke) waarschuwingen wel aangevallen worden in en rond het ziekenhuis toch?

Ik vind het ook wreed.
Maar ik heb niemand een oplossing horen opperen om de zieken over te brengen naar Israël bv. Of wilde Israël/Egypte/... dit niet? Mocht dit niet van Hamas? ...

En na 250 pagina's heb ik nog steeds geen andere oplossing gehoord over hoe je dit uitschakelt op een andere manier, als uw tegenstander zich verschuilt tussen appartementen en ziekenhuizen.

Dus kiest Israël een slechte, maar naar hun perceptie enige mogelijke oplossing om het huidige Hamas te proberen uit te schakelen.

Is dat zo? Dat is juist het punt van kritiek, dat men helemaal niet lijkt te proberen om burgers te sparen gezien de wijze van oorlog voeren. Alles plat bombarderen is niet "zo veel mogelijk de burgers proberen te sparen".
Als Israël werkelijk geen burgers probeerde te sparen dan was nu de helft van de inwoners van de Gazastrook al dood, dan stonden die ziekenhuizen waar het zoveel over gaat al niet meer recht na dag 1 van de oorlog. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze een aanvaardbaar niveau van terughoudendheid aan de dag leggen maar als je kijkt naar wat Israël nu doet is dat nog steeds een stuk terughoudender dan wat ze zouden kunnen doen als ze gewoon totaal geen rekening zouden houden met het daar aanwezig zijn van een burgerbevolking.

Als Israël werkelijk geen burgers probeerde te sparen dan was nu de helft van de inwoners van de Gazastrook al dood, dan stonden die ziekenhuizen waar het zoveel over gaat al niet meer recht na dag 1 van de oorlog. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze een aanvaardbaar niveau van terughoudendheid aan de dag leggen maar als je kijkt naar wat Israël nu doet is dat nog steeds een stuk terughoudender dan wat ze zouden kunnen doen als ze gewoon totaal geen rekening zouden houden met het daar aanwezig zijn van een burgerbevolking.

Ik denk inderdaad dat we mogen stoppen met die binaire discussie over burgers. Israël is een nucleaire staat en daarmee is alles wel gezegd in dat opzicht.

De vraag voor mij is eerder wat de rem op het Israëlische systeem momenteel is. Is dat de waardering voor de waarde van een Palestijns leven (wat die waardering ook mag zijn). Of is het de internationale drukfactor waardoor men niet verder kan gaan.

Dat zijn twee fundamenteel verschillende pistes en daar zou het eigenlijk beter over gaan.

Dat is het moeilijke natuurlijk.
Je zou denken dat ze dit doen, of dit effectief zo is dat weet enkel maar Israël.
Natuurlijk is het ook wel makkelijk praten langs de zijlijn dat ze niet maximaal burgerslachtoffers vrijwaren, zeker als de enige optie om dat naar nul te brengen gewoon alle acties staken is.
Het is duidelijk dat Hamas gewoon burgers als menselijk schild inzetten, dat is hetgeen vaststaat.

Als je ziet wat ze kunnen doen, en wat ze maar doen dan kan je niet zeggen dat ze maximaal van leer trekken. Integendeel.

Je zou denken dat ze dit doen, of dit effectief zo is dat weet enkel maar Israël.
Natuurlijk is het ook wel makkelijk praten langs de zijlijn dat ze niet maximaal burgerslachtoffers vrijwaren, zeker als de enige optie om dat naar nul te brengen gewoon alle acties staken is.
Het is duidelijk dat Hamas gewoon burgers als menselijk schild inzetten, dat is hetgeen vaststaat.

Als je ziet wat ze kunnen doen, en wat ze maar doen dan kan je niet zeggen dat ze maximaal van leer trekken. Integendeel.
Het is duidelijk dat ze niet structureel doelbewust Palestijnse burgers proberen raken.

Maar het is mij ook wel duidelijk dat als ze 2 Hamas strijders zien tussen 100 burgers, dat ze die bom laten vertrekken.
Zelfde als ze 50/50 denken dat er Hamas in een ambulance zit, dan vertrekt die raket.

Laatst bewerkt:
Als er een command center van Hamas onder zit met tunnels, dan mag na (herhaaldelijke) waarschuwingen wel aangevallen worden rond het ziekenhuis toch?

Ik vind het ook wreed.

Maar na 250 pagina's heb ik nog steeds geen andere oplossing gehoord over hoe je dit uitschakelt op een andere manier.

Dus kiest Israël een slechte, maar naar hun perceptie enige mogelijke oplossing om het huidige Hamas te proberen uit te schakelen.

Om te beginnen is het een probleem dat Israël zelf gecreëerd heeft.
Het is niet aan de rest van de wereld om de shit van Israël op te lossen.
Dat neemt niet weg dat de rest van de wereld het probleem niet mag benoemen zoals het is. Terreuracties van een democratische staat.

Het ergste op politiek vlak vind ik nog dat we mee getrokken wordt in het de extreme visie van Israël waarin hun bestaan afhangt van het totale en onvoorwaardelijke bezit van hun beloofde land.
In de 7de dag daarjuist zag je al hoe bv. De Rover daar het Palestijnse volk totaal niet benoemd omdat hij duidelijk weet dat die spreidstand niet te verdedigen valt.
Enkel over Hamas praten want Palestijnen steunen = hamas steunen = de Israelische staat ondermijnen.

Ons zo in de hoek laten zetten zouden we niet mogen pikken.

En dat maakt opeens dat we moeten applaudisseren ofzo? Als dat de standaard is van de westerse wereld dan hebben we wel degelijk een probleem. In mijn ogen is de kritiek die Israël krijgt gewoon terecht. Een land met zulke militaire capaciteiten kan gewoon veel meer doen dan wat ze nu doen om het leed bij de bevolking te beperken. Zelf brutaal aangevallen worden rechtvaardigt helemaal niet om zelf diezelfde brutaliteit aan de dag te leggen als repressie.

Natuurlijk is het enkel Israël die dat weet maar daarom moeten we natuurlijk niet laten begaan, je kan gerust Israël steunen in hun strijd tegen Hamas en langs de andere kant ijveren voor een zo groot mogelijke beperking van het gevaar voor de burgerbevolking. Het ene sluit het andere niet uit. Als we zien dat deze oorlog als meer burgerdoden geproduceerd heeft dan de oorlog in Oekraïne dan mogen we ons toch gerust de vraag stellen of Israël wel tot het uiterste gaat ter bescherming van burgers. Ik ben van mening dat het hier echt wel begint de keel uit te hangen van zodra iemand nog maar de bemerking maakt dat Israël wel erg brutaal oorlog aan het voeren is dat dit direct gezien wordt als dat Israël niks zou mogen doen, en dan nog niet enkel hier maar ook bij de Israëlische leiders. Wel ik hoop dat diezelfde stemmen ook dan eens verdomme gaan inzien dat Hamas misschien wel Palestijns is maar dat niet iedere Palestijn Hamas is. Zelfs de VS was in de Irakoorlog vatbaarder voor rede toen er kritiek kwam omtrent burgerslachtoffers.

Terug
Bovenaan