Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Waar zijn de statements over de verplichte verhuizing van 100.000 Armeniers uit NagornoK?
Ah, jammer, we hebben gas nodig uit Azerbeidjan.
Dat is ondertussen gepasseerd, zonder topic hier op het forum, nobody cares. (Werd natuurlijk ook niet versterkt door Russische en Chinese bots, waardoor minder brol kon gedeeld worden van Twitter)
Mag wat mij betreft zeker een topic over komen, alsook de oorlog in Yemen. Ik zou het alleen niet misbruiken om de aandacht voor dit conflict te delegitimizeren of de humanitaire crisis in Gaza te minimaliseren door te verwijzen naar Chinese en Russische bots.

Qua propaganda denk ik trouwens dat Israël best zijn mannetje staat, met massale astroturfing en al die advertenties op YouTube.

Het dodentol van het verdrijven van Duitsers uit Oost-Pruisen, Polen, Tsjechië, ... wordt geschat tussen 500.000 en 2,5 miljoen op een bevolking van ca. 12 miljoen (pre-oorlog). "Genocide" is inderdaad een sterk woord hiervoor, want het is niet dat ze allemaal naar vernietigingskampen werden gestuurd maar ik zou het toch extreem bedenkelijk vinden dat het Westen akkoord zou gaan met een nieuwe Nakba. Wat er momenteel in Nagorno-Karabach gebeurt komt ook neer op een culturele genocide waarin de Armeense geschiedenis van de regio de facto wordt gewist.

Klopt, maar dat komt voor een stuk ook omdat die verdrijvingen door de Sovjetunie zijn gebeurd in andere tijden.
Mits dat de hele wereld er nu nauwgezet op toekijkt, en men bijvoorbeeld ook een economische schadevergoeding van de Israëli's zou kunnen eisen, moet dat nu niet met dezelfde dodentol gebeuren.

Bij een tweestatenoplossing zou ik ook een afbouw van een aantal kolonies van Israël verwachten, en daar gaat Israël ook niet willen dat er doden vallen.

Ik zie geen ideologieën in janus zijn post.

Onrechtstreeks wel. Check de religieuze problemen.
De ideologie van Hamas is er van oorsprong één die alle joden zou willen uitroeien (check artikel 7: https://nl.wikipedia.org/wiki/Handvest_van_Hamas).
Een ideologie die martelaarschap en het doden van ongelovigen tot iets goed verheft.
Je kan de extreem-relgieuze zionisten mogelijks ook van hetzelfde betichten, zij het onrechtstreeks via kolonisering.

Oekraïne wil Rusland toch niet weg?
Oekraïne had toch niet al tientallen jaren een vete op leven en dood met Rusland, tot en met tientallen aanslagen of militaire intrusies?
Oekraïne wilde toch geen land van Rusland?
Oekraïne had toch geen religieuze problemen met Russen?
Rusland en OekraÍne hadden toch gewoon elk hun eigen staat?

Hoe je dat er (opnieuw) als vergelijking bij trekt, is op zijn minst vreemd.
Hier vereenzelvig je Hamas met Palestina (of Gaza + Jordaanoever) toch. Alle zaken die je hier schrijft, gaan misschién op voor Hamas.
Klopt, maar dat komt voor een stuk ook omdat die verdrijvingen door de Sovjetunie zijn gebeurd in andere tijden.
Mits dat de hele wereld er nu nauwgezet op toekijkt, en men bijvoorbeeld ook een economische schadevergoeding van de Israëli's zou kunnen eisen, moet dat nu niet met dezelfde dodentol gebeuren.

Bij een tweestatenoplossing zou ik ook een afbouw van een aantal kolonies van Israël verwachten, en daar gaat Israël ook niet willen dat er doden vallen.

Onrechtstreeks wel. Check de religieuze problemen.
De ideologie van Hamas is er van oorsprong één die alle joden zou willen uitroeien (check artikel 7: https://nl.wikipedia.org/wiki/Handvest_van_Hamas).
Een ideologie die martelaarschap en het doden van ongelovigen tot iets goed verheft.
Je kan de extreem-relgieuze zionisten mogelijks ook van hetzelfde betichten, zij het onrechtstreeks via kolonisering.
Met hoeveel extreem-religieuze kolonisten heb jij al gepraat? Ik nog met nul. Maar wel met orthodoxe joden. Ik kan je vertellen dat daar niks ‘onrechtstreeks’ aan is.

Orthodoxe joden die Palestijnen willen doden zonder meer? Kan, al lijkt het mij straf/onwaarschijnlijk, degenen met wie ik ooit zeer kort gesproken heb, zeker niet gesproken over het conflict Israël-Palestina.

vrt liveblog

Amerikaanse straaljagers vallen milities in Syrië aan

Als antwoord op de aanvallen van pro-Iraanse milities op Amerikaans personeel in Irak en Syrië, hebben twee Amerikaanse F-15's een wapenopslagplaats in het Syrische Deir ez-Zor aangevallen, die wordt gebruikt door de Iraanse Revolutionaire Garde (IRG) en aanverwante groepen. Dat heeft de Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin verklaard.

Hij spreekt van een "zelfverdedigingsaanval".

Ongeacht wat je ervan denkt, is "zelfverdedigingsaanval" wel een heel fascinerend woord.
Dat is een tegenaanval waarvan je toch zeker wil zijn dat mensen het zien als verdediging :unsure:

Het blijft ergens ook totaal absurd dat een wereldmacht een boot naar de andere kant van de planeet stuurt en daar met vliegtuigen bommen gaat gooien op een doelwit in een ander land

Stel je voor dat China dat zou doen. De VS zou op z'n kop staan.

Het blijft ergens ook totaal absurd dat een wereldmacht een boot naar de andere kant van de planeet stuurt en daar met vliegtuigen bommen gaat gooien op een doelwit in een ander land

Je vraagt je wel eens af in hoeverre Amerika wel de "good guy" is.

Israël verspreidt weer fake nieuws om de mensen in Gaza te dehumaniseren. Beelden komen uit een Lebanese kortfilm.

Voorts beschuldigt Israël freelance journalisten die verslag hebben uitgebracht van de aanslag van Hamas op 7 oktober ervan om op voorhand op de hoogte te zijn geweest. Zij zullen ook 'geëlimineerd' worden.

De New York Times kan er niet mee lachen en verdedigt haar eigen journalist.

Dat heet power projection en de VS is op dit moment de enige staat die het in absolute vorm heeft. Dat blijft voor mij bedenkelijk: het land heeft een geschiedenis van CIA covert ops en houdt overal een stok achter de deur met honderden militaire basissen rond de hele wereld. Of hoe 's werelds meest trotse democratie bovenal een neo-imperialistische mogendheid is.

Dat heet power projection en de VS is op dit moment de enige staat die het in absolute vorm heeft. Dat blijft voor mij bedenkelijk: het land heeft een geschiedenis van CIA covert ops en houdt overal een stok achter de deur met honderden militaire basissen rond de hele wereld. Of hoe 's werelds meest trotse democratie bovenal een neo-imperialistische mogendheid is.
Ik hoop alvast ten zeerste dat mijn kinderen en kleinkinderen ook nog zullen kunnen genieten van dat Amerikaanse 'neo-imperialisme' of Pax Americana of hoe je dat ook wil noemen.

Je kan nu zo veel redenen hebben om voor of tegen Netanyahu te zijn,
maar puur objectief gezien is dat toch wel een "goede vaderlandsbeschermer" vind ik.

Als inwoner van Israël dan toch tenminste, kan je toch niet beter af zijn, met iemand die je land met alle mogelijke middelen wil vrijwaren van terrorisme, en misschien met een iets te grove borstel er door gaat?
Want dat is toch de eerste taak van een koning/president: Zorgen dat het land veilig is en iedereen zich veilig voelt.

Akkoord: vanuit standpunt buitenwereld en vooral dan de Palestijnen, is die borstel misschien net iets te grof.
Maar als inwoner van Israël kan je toch gewoon geen betere treffen, puur objectief gezien dan?

Nu: als het klopt dat hij effectief fake news verspreid om z'n bevolking achter zich te scharen, vind ik dat ook wel niet nodig en flauw zelfs.

Belangrijke kanttekening: als je die redenering door trekt, is Assad, en was Saddam natuurlijk ook een goede vaderlandsbeschermer, en dat zijn nu niet meteen figuren om naar op te kijken.

Voorts beschuldigt Israël freelance journalisten die verslag hebben uitgebracht van de aanslag van Hamas op 7 oktober ervan om op voorhand op de hoogte te zijn geweest. Zij zullen ook 'geëlimineerd' worden.

De New York Times kan er niet mee lachen en verdedigt haar eigen journalist.

Je moet natuurlijk ofwel zéér naïef ofwel zeer anti-Israël zijn om te geloven dat deze journalist niet wist wat er te gebeuren stond.
Als er daarenboven beelden circuleren waarop hij rondrijdt op een motorfiets met een Hamas terrorist die een granaat vasthoudt of zelfs een foto waarop hij gekust wordt door de leider van Hamas... tja.

In een ideale wereld is er persvrijheid, maar deze journalist/man wist 90% waarschijnlijk wat er te gebeuren stond en heeft helemaal niet zijn leven in gevaar gebracht om verslag uit te brengen want hij staat duidelijk aan de kant van de terroristen en is deel van hun propaganda machine.

maar puur objectief gezien is dat toch wel een "goede vaderlandsbeschermer" vind ik.

Als inwoner van Israël dan toch tenminste, kan je toch niet beter af zijn, met iemand die je land met alle mogelijke middelen wil vrijwaren van terrorisme, en misschien met een iets te grove borstel er door gaat?
Want dat is toch de eerste taak van een koning/president: Zorgen dat het land veilig is en iedereen zich veilig voelt.

Akkoord: vanuit standpunt buitenwereld en vooral dan de Palestijnen, is die borstel misschien net iets te grof.
Maar als inwoner van Israël kan je toch gewoon geen betere treffen, puur objectief gezien dan?

Nu: als het klopt dat hij effectief fake news verspreid om z'n bevolking achter zich te scharen, vind ik dat ook wel niet nodig en flauw zelfs.

Belangrijke kanttekening: als je die redenering door trekt, is Assad, en was Saddam natuurlijk ook een goede vaderlandsbeschermer, en dat zijn nu niet meteen figuren om naar op te kijken.

Goh, nee hé. Dat is iets te gemakkelijk negeren dat je als leider van een land een zeker budget hebt om je land te verdedigen, en zelfs wanneer dat zeer ruim is zoals in het geval van Israël (dankzij steun van o.a. de V.S.) moet je dit goed inzetten.
Netanyahu heeft o.i.v. van de meest extreme elementen in zijn regering dit ingezet op de Westbank om kolonisten te beschermen, en heeft een gat van formaat gelaten ter hoogte van Gaza.

Dat praat de terreur absoluut niet goed, daar blijft Hamas verantwoordelijk voor, maar de schade had een pak minder kunnen zijn als Netanyahu beter zijn land beschermd had. De kritiek op de Mossad is ook niet min.

Netanyahu is een manipulatieve leugenaar. Misschien dat je zijn motivatie wel kan appreciëren als 'beschermer van het vaderland', maar zijn strategie om dat te bereiken was/is zeer vuil en werkt blijkbaar ook gewoon niet. Zijn spelletjes zijn eerder als een boemerang terug gekomen.

Ik zou nooit ofte nimmer een leider als hem willen...

Je hebt nog van die figuren die 'het vaderland beschermen', ja. Poetin beweert dat bv. ook van zichzelf.

Het is net door de bezettingspolitiek van Netanyahu en de illegale nederzettingen van de Westelijke Jordaanoever dat het IDF niet in staat was om de landgenoten nabij Gaza te beschermen. Dus ik zou zeker niet beweren dat Bibi zijn taak heeft volbracht om iedereen veilig te doen voelen, welintegendeel.

Grootste aanslag op de Joden sinds de Holocaust en dan kom jij met deze nonsens af.

What the fuck.

Je moet natuurlijk ofwel zéér naïef ofwel zeer anti-Israël zijn om te geloven dat deze journalist niet wist wat er te gebeuren stond.
Als er daarenboven beelden circuleren waarop hij rondrijdt op een motorfiets met een Hamas terrorist die een granaat vasthoudt of zelfs een foto waarop hij gekust wordt door de leider van Hamas... tja.

In een ideale wereld is er persvrijheid, maar deze journalist/man wist 90% waarschijnlijk wat er te gebeuren stond en heeft helemaal niet zijn leven in gevaar gebracht om verslag uit te brengen want hij staat duidelijk aan de kant van de terroristen en is deel van hun propaganda machine.
Je moet wel zéér naïef zijn om Israël op haar woord te geloven.

De 'watchdog' die met dit nieuws naar buiten kwam is overigens HonestReporting, allesbehalve een objectieve boodschapper.

HonestReporting (HR; also Honest Reporting or honestreporting.com) is a non-governmental organization that "monitors the media for bias against Israel" and has been described by several news outlets as a "pro-Israel media watchdog group"

The executive director of an Israeli media watchdog organization says it was simply “raising questions” by publicly wondering whether Palestinian photojournalists who documented the Oct. 7 Hamas attack in Israel — and sent some of the first images of its aftermath to a watching world — had been tipped off in advance that it would happen.
It led two Israeli politicians to suggest the journalists be killed. Several of the world’s biggest news organizations — CNN, The New York Times, The Associated Press and Reuters — issued statements Thursday denying they knew about the attack ahead of time.
Gil Hoffman, executive director of HonestReporting and a former reporter for The Jerusalem Post, admitted Thursday the group had no evidence to back up that suggestion. He said he was satisfied with subsequent explanations from several of these journalists that they did not know.

“They were legitimate questions to be asked,” Hoffman said. Despite the name “HonestReporting,” he said, “we don’t claim to be a news organization.”
The New York Times said that Yousef Masoud, whose photographs of an Israeli tank captured by Hamas were used by the newspaper and AP, did not know. His first photographs that day were filed 90 minutes after the attack began.

Reuters used pictures credited to Mohammed Fayq Abu Mostafa and Yasser Qudih, two freelancers it had no prior relationship with. Its first photo was published more than 45 minutes after Israel said gunmen had crossed the border, the news agency said.

It was clear that morning from the first launch of missiles from Gaza into Israel that something serious was happening, said Julie Pace, senior vice president and executive editor of the AP.

“It was a fast-moving development in a very small territory,” Pace said.

“We carried out a very typical news-gathering process when a big event, a big moment, is happening and we need to figure out what it is and inform the world about it,” she said. Part of that involves fielding calls from freelancers who have photos and video to offer.

Bonus context: Israël heeft reeds 39 journalisten vermoord.
At least 39 journalists and media workers have been killed in the conflict so far, according to the Committee to Protect Journalists. That’s the deadliest monthlong period for journalists since the committee began keeping track in 1992.

HonestReporting dat zich nu na striemende kritiek terugtrekt en zegt dat ze geen enkel bewijs hebben..."just asking questions", zoals de beste trolls het doen. En Israëlische officials die op basis daarvan dus journalisten op een hitlist zetten...alsjeblieft zeg, waar zijn we in godsnaam mee bezig.

Het is moeilijk om te zien hoe de situatie nu werkelijk is. Pro-Hamasbronnen zeggen dat IDF behoorlijke verliezen lijdt, pro-IDF bronnen maken dan weer melding dat tal van Hamas-bolwerken zijn vernietigd. Het is gemakkelijker om in Oekraïne een overzicht te hebben dan in Gaza, heb ik de indruk. IDF nadert twee ziekenhuizen, Al Shifa en Al Rantisi. Daar zitten duizenden mensen opeengepakt met amper een mogelijkheid om te vluchten. De veilige corridors liggen regelmatig onder vuur, dus veilig naar het zuiden geraken is niet evident, laat staan dat je daar in het zuiden veilig zit of gemakkelijk onderdak kan vinden. De meeste mensen die daar nu toekomen zijn gedwongen op straat te leven en slapen. Dan kunnen de mensen van Gaza nog van geluk spreken dat ze geen klimaat hebben zoals in Oekraïne met vriestemperaturen, want dan was de situatie helemaal onhoudbaar.

Terug
Bovenaan