Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik geloof dat de duitse politiek als de dood is om op het wereldtoneel als antisemitisch gezien te worden. Maar of we die lijn kunnen doortrekken naar de Duitse bevolking, dat weet ik dan weer niet. En ik vraag mij af of die bevolking daar zelf ook zo duidelijk wil over zijn gezien het stigma dat ze ook meeslepen als het gaat over joden.

Inderdaad. Extra interessant qua Duitse bevolking is wat er in dat laatste artikel staat.

Je zit daar met een (kleine) groep extreem-rechtsen die gewoon antisemitisch zijn (neo-nazi's eigenlijk). En met een redelijk grote groep moslims die toch vooral pro-Palestina is.
Daartegenover een hoop mensen (waaronder politici) die als de dood zijn om als antisemitisch beschouwd te worden.

Op zich een gevaarlijke combinatie nu.

Sowieso niet slim van Frankrijk met hun gigantische Moslim-bevolking om pro-Palestijnse betogingen te verbieden.

Dit weerspiegelt natuurlijk de tragedie van West-Europa's gefaalde migratiebeleid.
Anti-semitisme is in Frankrijk letterlijk terug in opmars... en wanneer er oorlog woedt in het Midden-Oosten krijg je protesten die de kant kiezen van Palestina, of zelfs gewoonweg expliciet van de terreurorganisatie Hamas.

Inderdaad. Extra interessant qua Duitse bevolking is wat er in dat laatste artikel staat.

Je zit daar met een (kleine) groep extreem-rechtsen die gewoon antisemitisch zijn (neo-nazi's eigenlijk). En met een redelijk grote groep moslims die toch vooral pro-Palestina is.
Daartegenover een hoop mensen (waaronder politici) die als de dood zijn om als antisemitisch beschouwd te worden.

Op zich een gevaarlijke combinatie nu.

Dus de extreem-rechtsen zijn gewoon anti-semistisch - en daar kan ik je voor neo-nazi's nog in volgen - maar de moslims zijn slechts pro-Palestina? Ja hoor...

Die dekselse neonazi's zijn toch echt in opmars in Frankrijk, nietwaar.

Dit weerspiegelt natuurlijk de tragedie van West-Europa's gefaalde migratiebeleid.
Want het zijn natuurlijk enkel migranten die pro-Palestijns zijn?
Anti-semitisme is in Frankrijk letterlijk terug in opmars... en wanneer er oorlog woedt in het Midden-Oosten krijg je protesten die de kant kiezen van Palestina, of zelfs gewoonweg expliciet van de terreurorganisatie Hamas.
Je kan het ook omdraaien? Of er zijn (naar mijn mening even erg als pro Hamas protestors) die pro-Israel (beleid) zijn. En die zijn al letterlijk sinds het begin aan het koloniseren terwijl de wereld toekijkt? Zoals meermaals aangehaald is heel de situatie niet zwart-wit, maar om één of andere reden probeer je (alweer) om je anti-islam/moslim/migratie discussie hier in te verwikkelen.

Kinda over it lol.

In the second segment, captured through a call recording application on a victim’s phone, a different son reaches out to a different father. “Dad, I killed 10 with my bare hands,” the terrorist excitedly tells his father in Gaza. “Their blood is on my hands, let me speak to Mom.”

“Please be proud of me, Dad,” he adds.

Identified by his father as Mahmoud, the terrorist says he is calling his family from the phone of a Jewish woman he’s just murdered, and implores them to check his WhatsApp messages for further documentation.

Een uniek inzicht in de psychologie van een Hamasstrijder. Iets wat we veel te weinig zien. Achter de barbarij gaan herkenbare menselijke emoties en ambities schuil. Erkenning van je ouders bijvoorbeeld. Een teken voor mij dat de geplande uitroeiing van Hamas een maat voor niets wordt. De verstrengeling tussen Hamas en de samenleving van Gaza krijg je niet meer uitgewist. De helt (een miljoen) is geboren na de machtsovername door Hamas.

Een kinderbrein is hypergevoelig voor onrecht. Snij de speculoos niet exact middendoor en het eerste wat de benadeelde partij roept is da's niet eerlijk!. Beeld je nu een samenleving in waarin die kinderen jaren lang blootgesteld worden aan bombardementen. Die imprint van aangedaan onrecht krijg je niet meer gewist. Het bewijs daarvan lees je zwart op wit hierboven.

hkaQq64.png

Dus de extreem-rechtsen zijn gewoon anti-semistisch - en daar kan ik je voor neo-nazi's nog in volgen - maar de moslims zijn slechts pro-Palestina? Ja hoor...

Die dekselse neonazi's zijn toch echt in opmars in Frankrijk, nietwaar.

Zucht... hier gaan we weer.

Speciaal voor jou, uit dat politico artikel:
GettyImages-1743056099.jpg

Dat antisemitisme bij (neo-)nazi's is niet hetzelfde als anti-zionisme / pro-palestina.
Pak bij wijze van spreken dat Israël morgen ophoudt te bestaan, dat maakt voor neo-nazi's geen verschil.

Waarom je dat artikel over Frankrijk van 2019 erbij sleurt weet ik niet, maar je hebt het duidelijk zelf niet eens gelezen, want daar maakt men redelijk duidelijk het onderscheid.

Want het zijn natuurlijk enkel migranten die pro-Palestijns zijn?

Neen, maar je zal daar wél meer steun pro-Palestina vinden dan in andere groepen van de bevolking.

Je kan het ook omdraaien? Of er zijn (naar mijn mening even erg als pro Hamas protestors) die pro-Israel (beleid) zijn. En die zijn al letterlijk sinds het begin aan het koloniseren terwijl de wereld toekijkt? Zoals meermaals aangehaald is heel de situatie niet zwart-wit, maar om één of andere reden probeer je (alweer) om je anti-islam/moslim/migratie discussie hier in te verwikkelen.

1) Men mag niet zeggen (en terecht) dat Palestina gelijk zou zijn aan Hamas (hoewel zie dan weer de post van Avi, de verwevenheid is wel groot).
2) maar anderzijds is Israël per definitie kolonisatie? Israël heeft ook zijn bestaansrecht/reden, en tegen Netanyahu was voorheen tenminste nog grootschalig protest binnen Israël.

Wat anti-Islamisme en migratie betreft: al die zaken zijn onvermijdelijk met elkaar verbonden. Die aanslag op 2 onschuldige 2 Zweedse voetbalsupporters vorige week in onze hoofdstad was geen toeval bijvoorbeeld. Net zomin als vele andere aanslagen de laatste decennia.

Neen, maar je zal daar wél meer steun pro-Palestina vinden dan in andere groepen van de bevolking.
Niets mis mee? Ben zelf ook pro Palestina (en ik zal je zelfs voor zijn, want blijkbaar moet dat expliciet vermeld worden in deze thread: ben obviously tegen Hamas!)
maar anderzijds is Israël per definitie kolonisatie? Israël heeft ook zijn bestaansrecht/reden, en tegen Netanyahu was voorheen tenminste nog grootschalig protest binnen Israël.
Ja en neen. Nee, omdat Israël zijn “bestaansrecht” heeft gekregen omdat Europa een “joden probleem” had. Beloftes zijn gemaakt naar zowel de toenmalige joden in Europa als naar de bevolking die destijds in Palestina woonden. Je kan denk ik zelf wel raden welke beloftes er niet nagekomen zijn.

Nu zijn we 75–ish jaar verder en de situatie is nu zo, helaas. Valt niet meer te veranderen en al zeker niet als we het aan hen overlaten. Wat mij betreft kan dit enkel internationaal opgelost worden, maar helaas zien ook welke kant meeste (Westerse) landen gekozen hebben. Hoe mensen het argument : “Ja, maar ze delen onze Westerse waarden” (Do they?) durven te gebruiken, wetende wat Israël met de mensen daar aandoet, is mij een raadsel.

Wat ze voor Netanyahu deden was koloniseren en wat ze nu doen is koloniseren.

Dat ontkennen is gewoon blind zijn.

Kunnen we ook beginnen met ze Zionisten te noemen Ipv Joden. Absoluut niet hetzelfde.

Bericht door de Israelische krant Haaretz.

The abuse lasted almost a whole day. Soldiers and settlers detained and handcuffed three Palestinians from the West Bank village Wadi as-Seeq, and for hours, according to the Palestinians, they were severely beaten, stripped to their underwear, and photographed handcuffed, in their underwear. Their captors urinated on two of them and extinguished burning cigarettes on them. There was even an attempt to penetrate one of them with an object.

At the same time, soldiers and settlers arrested leftist Israeli activists who were present, including a minor, cuffed them, threatened to kill them, and detained them for hours. Some of the activists were beaten. The activists say that in addition to the presence of people in uniform, at some point a young settler in civilian clothes was put in charge of guarding them.

Blijkbaar wordt er in de West Bank samengewerkt tussen Israelische militairen en jonge kolonisten, de "Hilltop Youth". Het artikel zegt ook dat de lijn tussen militair en kolonist steeds dunner en dunner aan het worden is.

The incidents described in this article did not occur in a vacuum. They happened against the backdrop of factors influencing the current situation in the West Bank. The first is that, because of the war, and because most of the standing army forces were moved to southern Israel, most of the military force positioned in the West Bank now are reserves, which includes a large number of settlers who were called up.

Another factor is that the already heavily armed settlers are getting more arms. Under IDF directives, many settlers are eligible to bear arms, and there is an extensive and documented history of settlers committing violence or other illegal acts while armed with Israeli army rifles.

The third factor is the culture of threats and violence against the Palestinian shepherding communities in the West Bank – a trend that has intensified in the last year, since the current government came to power – but with the outbreak of the war in Gaza, it has become a tsunami.

En dit is in de West Bank, dus het gaat hier niet om Hamas.

Laatst bewerkt:
Vreselijk.

De morele rechtvaardiging om driest te keer te gaan is er (in hun ogen althans) nu meer dan ooit, en met alle ogen op Gaza gericht geraken ze er nu nog gemakkelijker mee weg.

Ik denk dat dit eerder de hypocrisie weerspiegelt van Frankrijk en West-Europa in het algemeen.
Je doet alsof de kant kiezen van Palestina iets negatief is. Terwijl de afgelopen decennia heen de getuigenissen die @StevenFM post schering en inslag zijn. Het Westen doet er niets tegen, meer zelfs, het spreekt steun uit aan een regime dat die in de hand werkt en het sponsort dat regime nog eens financieel en militair.
Wanneer Hamas dit doet, noemen we het beestachtig en categoriseren we Hamas als een terreurorganisatie. Wanneer Israel dit doet, negeren we het of noemen we het rechtvaardigheid en terugslaan van terroristen.

De morele rechtvaardiging om driest te keer te gaan is er (in hun ogen althans) nu meer dan ooit, en met alle ogen op Gaza gericht geraken ze er nu nog gemakkelijker mee weg.
Ja die 1400 slachtoffers , grotendeels burgers, in de laatste aanslag heeft precies de handschoenen uitgedaan bij Israel.
De morele rechtvaardiging is natuurlijk stukje bij stukje gegroeid, een beetje zoals een kikker in kokend water.
e.g. de terroristisiche aanslagen op israel. Scroll gewoon eens door de jaren heen om een idee te hebben hoe fucked up dit moet zijn.
https://www.jewishvirtuallibrary.org/comprehensive-listing-of-terrorism-victims-in-israel
Hier wankelt de regering bij een terroristische aanslag, daar is het dagelijkse kost.

Ik zoek nu wat informatie over de andere kant maar dat is niet zo goed gedocumenteerd. Hoeveel palestijnen israel sinds 1948 vermoord heeft of hoeveel aanvallen er al vanuit israel geweest zijn, ik vermoed quasi hetzelfde of zelfs een meervoud.

Dit moet toch een van de meest bizarre, onmenselijke langdurende conflicten zijn en ik vermoed dat ze binnen een paar eeuw de geschiedenis zal in gaan als de moderne 100 jarige oorlog.

2000 kinderen gedood in de Gaza (en totaal al meer dan 5000 doden bij de Palestijnen in de Gaza alleen denk ik), ze zijn daar in Israël toch ook serieus het noorden kwijt. Zelfs met 1400 doden door die aanslagen valt dit niet meer te rechtvaardigen en zouden ze onmiddellijk moeten stoppen met het geweld. Maar éénmaal men in oorlogsmodus gaat is alle empathie en menselijkheid zoek blijkbaar. We hebben het genoeg gezien in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, en dat werd dan vooral op de Russische mentaliteit gestoken, maar Israël wat een vrij westers land is, is al niet veel beter dan Rusland. De Gaza gaat gewoon Marioepol 2.0 worden zoals ze bezig zijn.

2000 kinderen gedood in de Gaza (en totaal al meer dan 5000 doden bij de Palestijnen in de Gaza alleen denk ik), ze zijn daar in Israël toch ook serieus het noorden kwijt. Zelfs met 1400 doden door die aanslagen valt dit niet meer te rechtvaardigen en zouden ze onmiddellijk moeten stoppen met het geweld. Maar éénmaal men in oorlogsmodus gaat is alle empathie en menselijkheid zoek blijkbaar. We hebben het genoeg gezien in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, en dat werd dan vooral op de Russische mentaliteit gestoken, maar Israël wat een vrij westers land is, is al niet veel beter dan Rusland. De Gaza gaat gewoon Marioepol 2.0 worden zoals ze bezig zijn.

Ze hebben afgelopen nacht ook weer gewoon Khan Younis gebombardeerd.
Dat is die stad in het zuiden waar iedereen naar toe is gevlucht nadat Israël daartoe opgeroepen had.

Toch wel respect voor Guterres van de VN.

VN-topman veroordeelt "duidelijke schendingen van humanitair recht in Gaza"

De secretaris-generaal van de Verenigde Naties, António Guterres, veroordeelt de "duidelijke schendingen van het humanitair recht" in Gaza. Dat zei hij voor de start van de Veiligheidsraad. "Laten we duidelijk zijn: geen enkele partij staat in een gewapend conflict boven het internationaal humanitair recht", zei hij, zonder Israël te noemen.
Guterres roept op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren, om het "immense lijden te verzachten, de hulp veilig en makkelijk ter plaatse te krijgen en de vrijlating van de gegijzelden te forceren".
Daarnaast zei Guterres dat de aanval van Hamas op Israël op 7 oktober "niet in een vacuüm" plaatsvond. "Het Palestijnse volk is al 56 jaar onderworpen aan een verstikkende bezetting. Ze hebben gezien hoe hun land voortdurend werd verwoest en werd geplaagd door geweld. De mensen raakten ontheemd en hun huizen werden verwoest."
Maar, zo benadrukte de secretaris-generaal, dat alles "kan de weerzinwekkende aanval van Hamas niet rechtvaardigen. Die aanval kan op zijn beurt ook geen collectieve bestraffing van het Palestijnse volk rechtvaardigen".
(VRT liveblog)

De Israëlische minister van BZ is alvast geflipt :unsure:
"Ik zal de secretaris-generaal van de VN niet ontmoeten. Na het bloedbad van 7 oktober is er geen ruimte meer voor een evenwichtige benadering", schrijft Cohen op X, het vroegere Twitter. "Hamas moet van de aardbodem worden geveegd."
De Israëli's hebben momenteel een rode waas voor de ogen (net als Hamas uiteraard).

Nog altijd geen idee hoe ze 'Hamas van de aardbodem' hopen te vegen, trouwens.

Terzijde, er worden ook al mensen gecancelled

Die zei dus eigenlijk hetzelfde als de topman van de VN. Ik wil geen kant kiezen, maar als ze subiet durven om Guterres buiten te werken dan word ik ook gewoon zuiver anti-Israël denk ik. (niet antisemitisch voor de duidelijkheid, ik heb met geen enkele religie een probleem dus ook niet met het jodendom)

Ja die 1400 slachtoffers , grotendeels burgers, in de laatste aanslag heeft precies de handschoenen uitgedaan bij Israel.

Logisch en volkomen terecht.

Als je first hand de verhalen krijgt van de barbarij die ze daar in meerdere Kibbutzim aangericht hebben, dan zou je voor minder de handschoenen uit doen.

Als je first hand de verhalen krijgt van de barbarij die ze daar in meerdere Kibbutzim aangericht hebben, dan zou je voor minder de handschoenen uit doen.
Daarom moeten de stoppen doorslaan en moet je als wraak 5000+ Palestijnen vermoorden, ziekenhuizen bombarderen, …? Ik zie nog altijd niet hoe dat rechtvaardig is. Van regeringsleiders die een land moeten besturen verwacht ik dat ze toch nog een beetje rationeel blijven.

Mocht iemand mijn dochter toetakelen en vermoorden sta ik ook niet in voor de gevolgen, maar een staat zou zich toch anders kunnen gedragen. Wat Israël nu doet is Hamas 2.0 in het leven roepen. Wat ironisch is, want Israël heeft Hamas jarenlang aangemoedigd en in het zadel geholpen.

Mocht iemand mijn dochter toetakelen en vermoorden sta ik ook niet in voor de gevolgen, maar een staat zou zich toch anders kunnen gedragen. Wat Israël nu doet is Hamas 2.0 in het leven roepen. Wat ironisch is, want Israël heeft Hamas jarenlang aangemoedigd en in het zadel geholpen.
Men oogst wat men zaait natuurlijk. Hoe men gelooft dat men andere bevolkingsgroepen denkt stil te houden met een wortel voor te houden en voor de rest niks geven, het is mij een raadsel.

Klopt, moesten ze tegenover een andere staat staan waar je ook rationaliteit van kan, mag en moet verwachten. Dat is hier niet het geval; de reactie is dan ook navenant.

Terug
Bovenaan