Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

4 jongeren van 15-16 jaar. Is natuurlijk de vraag hoe serieus je dat kan nemen, maar bon, beter snel ingrijpen.

Terzijde: wat is dat eigenlijk met die Tsjetsjenen en geweld/terreur.
De Kaukasus is mogelijk nog een groter kruitvat dan het Midden-Oosten, dus zover moet je het niet gaan zoeken. De twee Tsjetsjeense oorlogen waren vrij FUBAR.

Terzijde: wat is dat eigenlijk met die Tsjetsjenen en geweld/terreur.
Als je een lange geschiedenis hebt van militaire onderdrukking door een krachtigere vijand, is dat denk ik de natuurlijke uitkomst voor eenderwelk volk. Terrorisme is uiteindelijk een combinatie van een sterk gevoel van onrecht/onmacht, het gevoel niets te verliezen hebben, en een knowhow opgebouwd door talloze jaren aan guerrilla-oorlogen. Opgroeien in oorlogsgebied maakt iets in je brein kapot.

Laatst bewerkt:
Denk dat die jeugd daar na al de conflicten redelijk fucked up is. (...)

Als je een lange geschiedenis hebt van militaire onderdrukking door een krachtigere vijand, is dat denk ik de natuurlijke uitkomst voor eenderwelk volk. Terrorisme is uiteindelijk een combinatie van een sterk gevoel van onrecht/onmacht, het gevoel niets te verliezen hebben, en een knowhow opgebouwd door talloze jaren aan guerallia-oorlogen. Opgroeien in oorlogsgebied maakt iets in je brein kapot.

Wat best grappig is (op een heel donkere manier) is dat dit ook zo maar over Gaza zou kunnen gaan nu.

Wat gaat er komen van de kinderen die daar nu opgroeien :frown:
(eigenlijk zie je dat nu al, want de vorige generatie kinderen uit dat conflict, daar zitten er nu veel van bij Hamas natuurlijk)

Wat best grappig is (op een heel donkere manier) is dat dit ook zo maar over Gaza zou kunnen gaan nu.

(eigenlijk zie je dat nu al, want de vorige generatie kinderen uit dat conflict, daar zitten er nu veel van bij Hamas natuurlijk)

Ik heb het hier al eens in dit topic geschreven, maar de gruwelijke, ongeziene aanslag van Hamas en de waanzinnige retaliatie van Israël garanderen dat onze kleinkinderen exact dezelfde discussies zullen voeren over dit conflict als wij. En wij voeren zelf al dezelfde discussie, met dezelfde argumenten, als onze grootouders ...

De combinatie van systematische onderdrukking, willekeurig geweld, oorlogsdreiging, isolatie, armoede, stigmatisatie, ... is inderdaad niet bepaald bevorderlijk.

Voor mij mag er wel eens een verbod komen op die betogingen ook hoor.
Als je ziet wat er in Duitsland weer eens is gebeurd deze week, in bepaalde grote steden.
Pro palestina, Pro israel.... het is steeds meer een uitlokking naar het andere kamp toe, dan wat anders.

Als je ziet wat er in Duitsland weer eens is gebeurd deze week, in bepaalde grote steden.
Pro palestina, Pro israel.... het is steeds meer een uitlokking naar het andere kamp toe, dan wat anders.

Vreedzame betogingen ga je toch niet verbieden? En ik lees weinig over relletjes dus het lijkt toch grotendeels vreedzaam te zijn...

Al wacht ik nog ongeduldig af op een betoging die gewoon ondersteund wordt door beide partijen: Palestijnen en Israëliërs die samen op straat komen voor een vreedzame (en duurzame) oplossing van dit conflict. Palestijnse vlaggen, Israëlische vlaggen, en waarom ook niet witte vlaggen.

Maar dit soort betoging lijkt zelfs bij ons (in het westen) vrij onwaarschijnlijk...

Vreedzame betogingen ga je toch niet verbieden? En ik lees weinig over relletjes dus het lijkt toch grotendeels vreedzaam te zijn...

Al wacht ik nog ongeduldig af op een betoging die gewoon ondersteund wordt door beide partijen: Palestijnen en Israëliërs die samen op straat komen voor een vreedzame (en duurzame) oplossing van dit conflict. Palestijnse vlaggen, Israëlische vlaggen, en waarom ook niet witte vlaggen.

Maar dit soort betoging lijkt zelfs bij ons (in het westen) vrij onwaarschijnlijk...
Dat soort betogingen ga je niet te zien krijgen, al zijn er zeker Palestijnen en Israëli's die elkaar de hand willen reiken. Maar Israël is - terecht- geshockeerd door de terreurdaad van Hamas en de Palestijnen worden al jarenlang onderdrukt en ondergaat de Gazastrook tapijtbombardementen waarbij nu al bijna 5000 burgers zijn omgekomen. Dit wordt een traumatisch letsel voor beide volkeren.

Israël zou al een aantal kleine invallen hebben gedaan in de Gazastrook. Hamas klopt zich op de borst dat ze die hebben afgeweerd, maar ik weet niet of daar al echt gevochten is. Ik denk dat het IDF eerst zoveel mogelijk doelwitten wil uitschakelen vooraleer ze aan het grondoffensief beginnen, want dit wordt gegarandeerd een wespennest en een bloedbad.

Sorry voor de 2e post, maar ik wou nog zeggen dat men in Frankrijk wel eerst alle pro-Palestijnse betogingen had verboden. Maar dus niet de pro-Israëlische. Maar dat hebben ze ook al moeten herzien, omdat zo'n algemeen verbod niet wettelijk is:

Gezien het gemak waarmee men in Frankrijk soms overgaat tot rellen is dat ergens begrijpelijk, maar nogmaals, je kan echt niet gaan verbieden dat mensen vreedzaam protesteren. De vrijheid van betogen wordt gegarandeerd door het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (en door de Belgische Grondwet).

Regeringen gebruiken dat EVRM blijkbaar enkel als het hun goed uitkomt. Wanneer dat niet zo is wordt dat straal genegeerd.

Al die doelwitten die Israël nu bombardeert, waarom vallen ze die nu pas aan?
Als ze toch weten dat Hamas daar zit dan lijkt het mij wiedes dat ze die al vroeger zouden aanpakken. Of hebben ze al die doelwitten pas na de aanslagen van Hamas ontdekt?

Vlak ervoor was het relatief rustig dacht ik (of ik hoorde er alleszins niets van) en nu is het opeens bombardement na bombardement.

Het is misschien wat simplistisch voorgesteld:)

Sorry voor de 2e post, maar ik wou nog zeggen dat men in Frankrijk wel eerst alle pro-Palestijnse betogingen had verboden. Maar dus niet de pro-Israëlische. Maar dat hebben ze ook al moeten herzien, omdat zo'n algemeen verbod niet wettelijk is:

Gezien het gemak waarmee men in Frankrijk soms overgaat tot rellen is dat ergens begrijpelijk, maar nogmaals, je kan echt niet gaan verbieden dat mensen vreedzaam protesteren. De vrijheid van betogen wordt gegarandeerd door het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (en door de Belgische Grondwet).

Regeringen gebruiken dat EVRM blijkbaar enkel als het hun goed uitkomt. Wanneer dat niet zo is wordt dat straal genegeerd.

Sowieso niet slim van Frankrijk met hun gigantische Moslim-bevolking om pro-Palestijnse betogingen te verbieden.

Het land bij uitstek dat z'n moderne geschiedenis te danken heeft aan de wil van het volk om te protesteren. Het wringt bij mij wel om dan te zien hoe ze dan nu omgaan met die protesten. Je kan daar argumenten voor opwerpen gaande van gewelddadig protest tot geïmporteerd conflict. Maar ergens blijf ik het schijnheilig vinden de geschiedenis indachtig.

Al die doelwitten die Israël nu bombardeert, waarom vallen ze die nu pas aan?
Als ze toch weten dat Hamas daar zit dan lijkt het mij wiedes dat ze die al vroeger zouden aanpakken. Of hebben ze al die doelwitten pas na de aanslagen van Hamas ontdekt?

Vlak ervoor was het relatief rustig dacht ik (of ik hoorde er alleszins niets van) en nu is het opeens bombardement na bombardement.

Het is misschien wat simplistisch voorgesteld:)
Civilians de kans geven zich veilig te stelllen ?

Over de protesten. Kan je niet afdwingen dat ze gewoon anti war mogen zijn en dat er geen kant gekozen mag worden ?

Het land bij uitstek dat z'n moderne geschiedenis te danken heeft aan de wil van het volk om te protesteren. Het wringt bij mij wel om dan te zien hoe ze dan nu omgaan met die protesten. Je kan daar argumenten voor opwerpen gaande van gewelddadig protest tot geïmporteerd conflict. Maar ergens blijf ik het schijnheilig vinden de geschiedenis indachtig.

Terzijde: er was gisteren uiteindelijk wel een pro-Palestijnse betoging in Parijs. 15000 mensen, blijkbaar zonder incidenten, zoals het hoort.

Ook interessant was mijn Duitse collega vandaag, die toch bedenkingen had bij pro-Palestijnse betogingen (o.a. in Duitsland), in de zin van "die mensen negeren dan wat ze allemaal uitgespookt hebben in Israël". Ik ben er niet verder op in gegaan (wegens echt geen zin in stevige discussies, zeker op het werk over niet-werk gerelateerde zaken), maar blijkbaar zijn er toch veel Duitsers die worstelen met elke vorm van kritiek op Israël.

Ook interessant was mijn Duitse collega vandaag, die toch bedenkingen had bij pro-Palestijnse betogingen (o.a. in Duitsland), in de zin van "die mensen negeren dan wat ze allemaal uitgespookt hebben in Israël". Ik ben er niet verder op in gegaan (wegens echt geen zin in stevige discussies, zeker op het werk over niet-werk gerelateerde zaken), maar blijkbaar zijn er toch veel Duitsers die worstelen met elke vorm van kritiek op Israël.
Nogal generaliserend op basis van enkele er ervaringen natuurlijk.

Nogal generaliserend op basis van enkele er ervaringen natuurlijk.

Akkoord, maar ik heb het niet alleen over mijn persoonlijke ervaring.

Dat werd hem door veel mensen in Duitsland niet in dank afgenomen. CDU-parlementslid Johannes Steiniger pleitte er zelfs voor om Mazraoui te ontslaan en hem Duitsland uit te zetten.
Een parlementslid die pleit om een voetballer het land uit te zetten omdat hij op social media de Palestijnen steunt ('de overwinning toewenst'). Beetje overreactie, nee? :unsure:

Dus ja, ik durf toch wel te stellen dat er veel Duitsers omwille van het verleden worstelen hiermee.

Akkoord, maar ik heb het niet alleen over mijn persoonlijke ervaring.

Een parlementslid die pleit om een voetballer het land uit te zetten omdat hij op social media de Palestijnen steunt ('de overwinning toewenst').

Dus ja, ik durf toch wel te stellen dat er veel Duitsers omwille van het verleden worstelen hiermee.
Net zoals er in andere landen ook een hoop mensen mee lijken te worstelen zeker.

Net zoals er in andere landen ook een hoop mensen mee lijken te worstelen zeker.
nog eentje

"Now the most important thing is for humanitarian support to go into Gaza," Borrell told reporters on arrival at a meeting of EU foreign ministers in Luxembourg.

EU members including France, Spain, the Netherlands, Ireland, Slovenia and Luxembourg have also backed the idea.
Asked why Germany had not backed calls for a humanitarian ceasefire, Foreign Minister Annalena Baerbock said recent days had shown the importance of getting aid into Gaza but had also made clear that Hamas was continuing to attack Israel.

"We’ve all seen that the terrorism continues non-stop, that massive rocket attacks against Israel are taking place," she said. "We can't end the humanitarian catastrophe when the terrorism from Gaza continues."
M.a.w. het is voor haar OK om de Palestijnse bevolking te laten creperen om druk te zetten op Hamas.

Meer:

Zeker, in andere landen zie je dat ook, maar in Duitsland is er toch meer aan de hand.

nog eentje

M.a.w. het is voor haar OK om de Palestijnse bevolking te laten creperen om druk te zetten op Hamas.

Meer:

Zeker, in andere landen zie je dat ook, maar in Duitsland is er toch meer aan de hand.
Ik geloof dat de duitse politiek als de dood is om op het wereldtoneel als antisemitisch gezien te worden. Maar of we die lijn kunnen doortrekken naar de Duitse bevolking, dat weet ik dan weer niet. En ik vraag mij af of die bevolking daar zelf ook zo duidelijk wil over zijn gezien het stigma dat ze ook meeslepen als het gaat over joden.

Terug
Bovenaan