Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Er wordt in dat stuk met een zekere autoriteit gesproken maar ik zie niet waarop dat gestoeld is.

De Doppler-analyse. Gebaseerd op een enkele bron als ik dat goed zie? En de uitkomst van de analyse geeft een boog van 180 graden aan eventuele trajecten. Wil dus zeggen dat de analyse van het Doppler effect tegelijkertijd twee mogelijke trajecten oplevert die diametraal tegenover elkaar staan. Stevige foutenmarge.

De audio-analyse. Ik kan geen uitspraken doen over de toonaard van de stemmen in dat gesprek. Dat het gesprek een samenstelling is zie ik niet als een probleem. We zijn al een tijdje voorbij de telefoonoperator die twee lijnen verbindt en daarbij het gesprek full-duplex kan afluisteren. Het is geheel mogelijk dat de IDF enkel de uplink van die telefoontoestellen kan afluisteren en dan een samenstelling maakt van dat gesprek.

De krater-analyse. Deze vind ik op het randje af malicious. Tegelijkertijd een Doppler-analyse produceren met een traject-analyse van 180 graden maar dan de krater gebruiken als bewijs dat de raket wel uit een specifieke richting moet gekomen zijn. Zijn we onderstaand stukje lanceertechniek van de russen al vergeten?

Bij deze ook op De Standaard (plus artikel, krijg het zelf helaas niet open momenteel)

edit: belangrijke kanttekening is dat het hoofd van die instelling (Forensic Architecture) een Israëliër is, maar wel eentje die duidelijk het Netanyahu regime niet steunt

Laatst bewerkt:
Het Israëlische leger gaat de intensiteit van zijn bombardementen op Gaza opvoeren, in de aanloop naar de volgende fase van zijn offensief tegen het door Hamas gecontroleerde gebied. Dat heeft een woordvoerder zaterdag aangekondigd tijdens een persconferentie.
“Vanaf vandaag gaan we de bombardementen opvoeren”, verklaarde generaal Daniel Hagari. “

Wel, nog intensiever:thinking:

Het Israëlische leger gaat de intensiteit van zijn bombardementen op Gaza opvoeren, in de aanloop naar de volgende fase van zijn offensief tegen het door Hamas gecontroleerde gebied. Dat heeft een woordvoerder zaterdag aangekondigd tijdens een persconferentie.
“Vanaf vandaag gaan we de bombardementen opvoeren”, verklaarde generaal Daniel Hagari. “

Wel, nog intensiever:thinking:
In Vietnam bombardeerden de Amerikanen ook continu de gebieden waar de Vietcong hun tunnelcomplexen hadden, maar dat had maar een beperkte impact. Hier en daar stortten tunnels in, maar lang niet overal. Ik weet natuurlijk niet hoe Hamas zich hierop heeft voorbereid en dat ze wisten hoe Israël zou reageren op hun drieste terreuraanslag op 7 oktober.

Ik denk dat Israël ook een beetje koudwatervrees heeft om dat grondoffensief te starten. Hamas heeft een aanval uitgevoerd die hun ergste nachtmerrie overtrof. En in het noorden dreigt een tweede front ook al twee weken lang open te barsten, waardoor ze een aantal versterkingen naar daar moeten sturen. En wat dan met de Westelijke Jordaanoever, dat toch al een deel van het IDF in beslag neemt omdat ze talloze illegale nederzettingen moeten beschermen?

Uncle Sam zal wellicht bijtreden als het echt nodig is, de VS kan het niet maken om Israël in de steek te laten. Maar dat zou een enorme escalatie betekenen in de hele regio, net wanneer een Amerikaanse president zich geen bodybags kan veroorloven.

In Vietnam bombardeerden de Amerikanen ook continu de gebieden waar de Vietcong hun tunnelcomplexen hadden, maar dat had maar een beperkte impact. Hier en daar stortten tunnels in, maar lang niet overal. Ik weet natuurlijk niet hoe Hamas zich hierop heeft voorbereid en dat ze wisten hoe Israël zou reageren op hun drieste terreuraanslag op 7 oktober.

Ik denk dat Israël ook een beetje koudwatervrees heeft om dat grondoffensief te starten. Hamas heeft een aanval uitgevoerd die hun ergste nachtmerrie overtrof. En in het noorden dreigt een tweede front ook al twee weken lang open te barsten, waardoor ze een aantal versterkingen naar daar moeten sturen. En wat dan met de Westelijke Jordaanoever, dat toch al een deel van het IDF in beslag neemt omdat ze talloze illegale nederzettingen moeten beschermen?

Uncle Sam zal wellicht bijtreden als het echt nodig is, de VS kan het niet maken om Israël in de steek te laten. Maar dat zou een enorme escalatie betekenen in de hele regio, net wanneer een Amerikaanse president zich geen bodybags kan veroorloven.
7:03
"Israël bombardeert vliegvelden van Aleppo en Damascus"

De luchthavens van Aleppo en Damascus, de twee belangrijkste in Syrië, zijn buiten gebruik geraakt na aanvallen door Israël. Zo voerde "de Israëlische vijand" zondag in de vroege ochtenduren een luchtaanval uit op de luchthavens, zo zegt een Syrische legerbron, geciteerd door het persagentschap Sana.
Hierbij kwam een medewerker van de luchthaven van Damascus om het leven, een andere raakte gewond. "De materiële schade aan de start- en landingsbanen van de luchthaven heeft ze buiten dienst gesteld", aldus dezelfde bron.

Aleppo ligt helemaal in het noorden.

Escalatie 1 2 3...

Eens zien of die terug reageren.

(Kunnen wel niet veel zonder de steun van de Russen.)

Nu blijkbaar al vaker gebombardeerd geweest dit jaar, dus tja.🙃

Laatst bewerkt:
7:03
"Israël bombardeert vliegvelden van Aleppo en Damascus"

De luchthavens van Aleppo en Damascus, de twee belangrijkste in Syrië, zijn buiten gebruik geraakt na aanvallen door Israël. Zo voerde "de Israëlische vijand" zondag in de vroege ochtenduren bij Tartus een luchtaanval uit op de luchthavens, zo zegt een Syrische legerbron, geciteerd door het persagentschap Sana.
Hierbij kwam een medewerker van de luchthaven van Damascus om het leven, een andere raakte gewond. "De materiële schade aan de start- en landingsbanen van de luchthaven heeft ze buiten dienst gesteld", aldus dezelfde bron.

Aleppo ligt helemaal in het noorden.

Escalatie 1 2 3...

Eens zien of die terug reageren.

(Kunnen wel niet veel zonder de steun van de Russen.)
Ze zullen de Russische legerbasis bij Tartus wellicht mijden. Het is niet de eerste keer dat Israël boven Syrië missies uitvoert. Ook Rusland, de VS en Turkije doen dat. Gecontesteerde luchtruimte maar zonder slachtoffers. Dit is wel een ander soort aanval. Syrië heeft in mijn ogen niet de mogelijkheid om echt een bedreiging te zijn voor Israël. De Russen gaan zich daar ook niet mee moeien.

Anderzijds: een neergehaalde F-35 door een S-400 is een fraaie propagandaoverwinning.

Israel heeft al bijna 2000 kinderen in Gaza gedood, een gemiddelde van ongeveer 100 per dag.

Het leven van zo'n 100 pasgeboren babies hangt in de balans, volgens UNICEF.

The United Nations says the lives of at least 120 newborn babies in incubators in Gaza’s hospitals are at risk as fuel runs out in the Palestinian enclave under renewed Israeli blockade in the wake of the October 7 deadly Hamas attack in Israel.

“We have currently 120 neonates who are in incubators, out of which we have 70 neonates with mechanical ventilation, and of course this is where we are extremely concerned,” UNICEF spokesperson Jonathan Crickx said.

Maar zelfs de kinderen die het overleven, komen er meestal niet zonder kleerscheuren vanaf en ontwikkelen vaak PTSD.

Die vrouw op de Zevende Dag vertelde ook wel iets vreemd
Majd werkt in de cultuursector, maar vangt ook als vrijwilliger mee Gazanen op die in Israël werkten op de dag van de eerste raketaanvallen van Hamas. "Meer dan 18.000 arbeiders werden gewelddadig gearresteerd. De Gazanen waren plots niet meer legaal in Israël. Ze werden geblinddoekt, hun handen werden achter de rug gebonden en ze mochten zelfs niet naar het toilet gaan. Ze werden behandeld als beesten."

Volgens Majd is het nog onduidelijk waar de meeste Palestijnse arbeiders zich nu bevinden: "Sommigen zouden gearresteerd zijn, anderen vermoord. Slechts 5.000 tot 6.000 van hen zijn naar de bezette Westelijke Jordaanoever gestuurd." Ze komen aan in Ramallah, de thuisstad van Majd. Daar helpt ze om hen op te vangen: "Families, kankerpatiënten, kinderen en vrouwen kunnen niet meer naar huis. Ze kunnen hun familie in Gaza niet meer bereiken door de slechte internetverbinding. Ze kunnen misschien zelfs nooit meer terug."
(vrt liveblog)

Dus een hoop mensen uit Gaza die dagelijks gingen werken in Israël werden de dag van die aanval gearresteerd en mishandeld? En van een tienduizendtal weten ze niet eens waar ze zijn?

Uiteraard weer zo iets waar je geen idee hebt hoe de vork in de steel zit, maar ik begin stilaan te vrezen dat er nog veel vreselijke dingen naar buiten gaan komen tijdens (of pas na) deze oorlog...

edit:
Als we Al Jazeera kunnen geloven ging het aantal Palestijnse gevangen (in Israël) van 5000 naar 10000...
Kan er iemand aan Netanyahu ook eens even uitleg vragen over hoe dat zit dan. Een groot deel ervan zou in een militaire basis gevangen zitten in barslechte omstandigheden. Ik krijg spontaan Guantanamo Bay vibes :unsure:

Laatst bewerkt:
Ze zullen de Russische legerbasis bij Tartus wellicht mijden. Het is niet de eerste keer dat Israël boven Syrië missies uitvoert. Ook Rusland, de VS en Turkije doen dat. Gecontesteerde luchtruimte maar zonder slachtoffers. Dit is wel een ander soort aanval. Syrië heeft in mijn ogen niet de mogelijkheid om echt een bedreiging te zijn voor Israël. De Russen gaan zich daar ook niet mee moeien.

Anderzijds: een neergehaalde F-35 door een S-400 is een fraaie propagandaoverwinning.

F35 inzetten zo dicht bij actieve russische radarsystemen op Khmeimim? Lijkt me nodeloos?

(vrt liveblog)

Dus een hoop mensen uit Gaza die dagelijks gingen werken in Israël werden de dag van die aanval gearresteerd en mishandeld? En van een tienduizendtal weten ze niet eens waar ze zijn?

Uiteraard weer zo iets waar je geen idee hebt hoe de vork in de steel zit, maar ik begin stilaan te vrezen dat er nog veel vreselijke dingen naar buiten gaan komen tijdens (of pas na) deze oorlog...

edit:
Als we Al Jazeera kunnen geloven ging het aantal Palestijnse gevangen (in Israël) van 5000 naar 10000...
Kan er iemand aan Netanyahu ook eens even uitleg vragen over hoe dat zit dan. Een groot deel ervan zou in een militaire basis gevangen zitten in barslechte omstandigheden. Ik krijg spontaan Guantanamo Bay vibes :unsure:
Pfft.

Nog twee artikels hierover:

(vrt liveblog)

edit:
De Arab Workers Union heeft al opgeroepen aan Israel om het lot van deze 18.000 mensen bekend te maken. Van sommigen is geweten waar ze zijn, van vele anderen helaas niet. Deze mensen uit Gaza hadden een visum om in Israel te werken maar dat werd meteen ingetrokken na de aanslag van Hamas. Velen zijn kunnen vluchten van de Israelische autoriteiten naar de West Bank, anderen werden meteen gearresteerd en nog anderen zijn spoorloos.

Als je dan leest dat de Israelische politie zegt hen te zullen gebruiken voor hostage swaps met Hamas, lijkt het me dat Israel zelf mensen aan het kidnappen is.

Israel heeft al bijna 2000 kinderen in Gaza gedood, een gemiddelde van ongeveer 100 per dag.

Het leven van zo'n 100 pasgeboren babies hangt in de balans, volgens UNICEF.

Maar zelfs de kinderen die het overleven, komen er meestal niet zonder kleerscheuren vanaf en ontwikkelen vaak PTSD.

Cijfers zijn hallucinant.

Ik denk dat de kinderen die het overleven, inderdaad niet beter af zijn. Hoeveel weeskinderen zijn er trouwens intussen?

Wie wil in zo'n hel opgroeien?

Zou een oorlog in het Midden-Oosten waarbij Iran betrokken raakt geen game changer kunnen zijn voor de oorlog in Oekraïne ? Iran gaat hun materiaal zelf nodig hebben. Gedaan met sturen van materieel naar Rusland. En in hoeverre kan Rusland 2 oorlogen aan ? Dan is het daar ook ieder voor zich. China zal wel wat willen bemiddelen maar die gaan hun vingers niet verbranden aan dat kruidvat.

Zou een oorlog in het Midden-Oosten waarbij Iran betrokken raakt geen game changer kunnen zijn voor de oorlog in Oekraïne ? Iran gaat hun materiaal zelf nodig hebben. Gedaan met sturen van materieel naar Rusland. En in hoeverre kan Rusland 2 oorlogen aan ? Dan is het daar ook ieder voor zich. China zal wel wat willen bemiddelen maar die gaan hun vingers niet verbranden aan dat kruidvat.
Ik weet niet of de impact van Iraanse wapenleveringen zodanig groot is en dat Iran wordt betrokken in de oorlog met Israël betekent niet dat Rusland ook wordt betrokken. Dat is misschien anders wanneer het Assadregime in Syrië massaal onder vuur wordt genomen door zowel Israël als de VS, want dan is een incident rond de marinebasis van Tartus mogelijk snel gemaakt maar zelfs dan nog weet ik niet of Rusland daar bij wordt betrokken.

Sowieso zijn er winnaars en verliezers bij zo'n ontploffend kruitvat en we weten de uitkomst er niet van. Israël is voor de VS wel een belangrijk bastion in het Midden-Oosten, dus die laten ze niet vallen. Voorlopig moeten ze enkel wat dreigen met hun vliegdekschepen en Israël steunen met wapenleveringen.

4 jongeren van 15-16 jaar. Is natuurlijk de vraag hoe serieus je dat kan nemen, maar bon, beter snel ingrijpen.

Terzijde: wat is dat eigenlijk met die Tsjetsjenen en geweld/terreur.

Denk dat die jeugd daar na al de conflicten redelijk fucked up is. Daarbij de Kadyrov die nog es openlijk de kant van de Palestijnen kiest...

Terug
Bovenaan