Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik ben verbaasd dat er op Al-Arabiya zo'n kritische vragen gesteld worden.
Hamas leider stelt alle Israëlische burgers gelijk met soldaten en roept op tot eeuwig verzet, maar zij gaat daar serieus tegenin.
Toont dat er redelijk wat onvrede is en niet alle moslims zomaar meegesleept willen worden in een grote oorlog. (Saudi vs Iran speelt natuurlijk ook een rol)

Ik vond nu geen andere bron en Vlaams belang is vlaams belang natuurlijk maar de likes en hartjes op het filmpje van de moslimterrorist zijn er nu eenmaal. Dat is geen enkeling meer maar dat is een grote groep die op korte tijd hun steun uitspreken voor terroristische daden. Dat filmpje heeft niet zo lang online gestaan.
Ge zou nog kunnen argumenteren dat dit het moslimequivalent is van de wappies of de mensen die hier beschimpt worden in het beerputtopic.
Maar hier is heel duidelijk een 'ons' of 'hun' en qua menselijkheid wil ik toch ook eens zien wie daar op het hoogste schavotje staat.
Die haat sijpelt zeker door in onze maatschappij.
Ik hoop dat al die jonge gastjes die terroristen verheerlijken alsnog integreren in onze maatschappij , anders gaan we toch echt een bange toekomst tegemoet.

In dat artikel staat toch dat 53-57 % van de Palestijnen Hamas steunt. Ik vind dat verontrustend veel. En dan weten we ook direct waarom er niet veel tegenstand is tegen Hamas van de Palestijnen zelf. De meerderheid staat er gewoon achter.

Rusland kan dat toch helemaal niet. Ze dachten in een dag in Kiev te staan en de boel helemaal op te ruimen. Dat is niet echt gelukt lijkt me.

Als ze hetzelfde overwicht zouden hebbem als Israel tov Hamas denk ik niet dat er nog veel van Oekraine zou overschieten nu.

Dus ze steunen ze ondanks dat ze hen als menselijk schild gebruiken. Geloof je dat nu zelf?

En Rusland heeft de mogelijkheden om Oekraïne helemaal te verwoesten, de wereld zelfs.

In dat artikel staat toch dat 53-57 % van de Palestijnen Hamas steunt. Ik vind dat verontrustend veel. En dan weten we ook direct waarom er niet veel tegenstand is tegen Hamas van de Palestijnen zelf. De meerderheid staat er gewoon achter.

Rusland kan dat toch helemaal niet. Ze dachten in een dag in Kiev te staan en de boel helemaal op te ruimen. Dat is niet echt gelukt lijkt me.

Als ze hetzelfde overwicht zouden hebbem als Israel tov Hamas denk ik niet dat er nog veel van Oekraine zou overschieten nu.

Dat cijfer zou ik niet zo maar geloven (+ik vraag me af van waar het komt).

Ik heb het in dit topic al eens gepost (dat zal je gemist hebben aangezien het hier bij momenten hard ging).
Wikipedia van Hamas:
A poll conducted in 2021 found that 53% of Palestinians believed Hamas was "most deserving of representing and leading the Palestinian people", while only 14% preferred Abbas's Fatah party.[558] At the same time, a majority of Gazans saw Hamas as corrupt as well, but were frightened to criticize the group.[559] Polls conducted in 2023 found that support for Hamas among Palestinians was around 27–31%.[560]
Het meest recente cijfer zou dus rond de 30% zijn, met de belangrijke kanttekening dat mensen schrik hebben van het Hamas regime dus niet durven te zeggen dat ze er tegen zijn. Je kan in Rusland ook niks geloven van de polls over de populariteit van Poetin.
Komt nog bij dat dat cijfer de voorbije dagen waarschijnlijk ook serieus veranderd is (geen idee in welke richting).

Wat ik wel interessant vind is wat je verder leest in die alinea:
A June 2021 opinion poll found that 46% of respondents in Saudi Arabia supported rocket attacks on Israel by Hamas during the 2021 Israel–Palestine crisis.[564] A March/April 2023 poll found that 60% of Jordanians viewed Hamas firing rockets at Israel at least somewhat positively.[565]
Israël heeft duidelijk niet veel (of geen) vrienden in hun directe omgeving. Dat maakt de huidige situatie best gevaarlijk omdat het snel kan escaleren naar een groter conflict.

Laatst bewerkt:
Ik vond nu geen andere bron en Vlaams belang is vlaams belang natuurlijk maar de likes en hartjes op het filmpje van de moslimterrorist zijn er nu eenmaal. Dat is geen enkeling meer maar dat is een grote groep die op korte tijd hun steun uitspreken voor terroristische daden. Dat filmpje heeft niet zo lang online gestaan.
Ge zou nog kunnen argumenteren dat dit het moslimequivalent is van de wappies of de mensen die hier beschimpt worden in het beerputtopic.
Maar hier is heel duidelijk een 'ons' of 'hun' en qua menselijkheid wil ik toch ook eens zien wie daar op het hoogste schavotje staat.
Sociale media geeft natuurlijk een vertekend beeld, maar ik heb toch ook de indruk dat jonge moslims graag stoer doen en dergelijk geweld verheerlijken.

Wellicht heeft dit ook te maken met de scholingsgraad, maar veel moslims in ons land zijn enorm vatbaar voor fake news (cfr. de historie met de 'pedofiele' juf in de Blokkendoos).

Joden zijn wel iets kritischer voor het 'eigen' regime. De disproportionele reactie van de Israëlische overheid wordt door veel Joden (terecht) afgekeurd.

Het blindelings volgen van eenzijdige berichtgeving geeft een explosieve situatie, wereldwijd, waarbij mensen niet meer in staat zijn om een genuanceerd standpunt in te nemen.

Dat zijn gewoon debielen op sociale media.

Wel grappig, een deel van't volk dat daar nu verontwaardigd op reageert, zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die duimpjes zetten onder berichten van verongelukte moslims, of nog erger..

Ik denk dat die stemmen misschien ook wegblijven van dit topic, wat vrij anti-Israël gedomineerd is.

Toen ik postte dat bij die aanval op het ziekenhuis ik eerder het statement van democratisch Israël vertrouw dan van terroristisch Hamas was er veel kritiek op en achteraf lijkt het toch gewoon waar te zijn wat Israel zei.

Het enige wat achteraf waar bleek is dat Israël gelogen heeft over de onthoofde babies. Over wat er in het ziekenhuis gebeurd is, zijn we nog niet uit.

Hier 2 interessante analyses die de schuld wel bij Israël leggen:

Zelfs ALS zou Israël de waarheid hier spreken, hebben ze heel veel gelogen in dit voorval. Beelden tonen die 2 jaar oud zijn, beelden waarbij je via de timestamp ziet dat het niet overeenkomt, vervalste communicatie tussen zogezegd Hamas gedeeld,... Je doet dat niet als je de waarheid spreekt.

Het is trouwens niet de eerste keer dat Israël over iets liegt. Bijvoorbeeld toen ze de Amerikaanse-Palestijnse journaliste Abu Akleh vorig jaar geëxecuteerd hadden, legden ze de schuld op de Palestijnen. Tot ze, na overduidelijk bewijs, het toch moesten toegeven. Maar het is natuurlijk je recht om "democratisch" Israël blindelings te geloven.

Het enige wat achteraf waar bleek is dat Israël gelogen heeft over de onthoofde babies.
Je was anders zelf ook wel snel om de verhalen van dat ziekenhuis te delen. 1000den doden door een luchtaanval van Israël !!!
Eveneens een verhaaltje dat snel werd opgepikt, net zoals die babies. Maar toch worden die onthoofde babies als leugen bestempeld, terwijl het ondertussen wel duidelijk is dat er van die 1000 doden niets waar is. Het ziekenhuis heeft zich ondertussen verplaatst naar de parkeerplaats... maar ok, dat waren dus geen leugens.
Over wat er in het ziekenhuis gebeurd is, zijn we nog niet uit.
15 pagina's en tal van posts waarin je de schuld van israël probeert te bewijzen later, en plots deze houding. Hoe vreemd.

Zelfs ALS zou Israël de waarheid hier spreken, hebben ze heel veel gelogen in dit voorval. Beelden tonen die 2 jaar oud zijn, beelden waarbij je via de timestamp ziet dat het niet overeenkomt, vervalste communicatie tussen zogezegd Hamas gedeeld,... Je doet dat niet als je de waarheid spreekt.

Het is trouwens niet de eerste keer dat Israël over iets liegt. Bijvoorbeeld toen ze de Amerikaanse-Palestijnse journaliste Abu Akleh vorig jaar geëxecuteerd hadden, legden ze de schuld op de Palestijnen. Tot ze, na overduidelijk bewijs, het toch moesten toegeven. Maar het is natuurlijk je recht om "democratisch" Israël blindelings te geloven.
"Het is trouwens niet de eerste keer dat Israël over iets liegt." - Wel, net zoals de Palestijnen er ook niet vies van zijn. Geen sterk argument dus.
"Bijvoorbeeld toen ze de Amerikaanse-Palestijnse journaliste Abu Akleh vorig jaar geëxecuteerd hadden" - geëxecuteerd is best wel een straffe woordkeuze. Maar het maakt een moord natuurlijk wel iets dramatischer.
"Maar het is natuurlijk je recht om "democratisch" Israël blindelings te geloven." - anonymousMF zegt dat hij eerder Israël vertrouwt, en jij maakt er "blindelings" geloven van.

Het enige wat achteraf waar bleek is dat Israël gelogen heeft over de onthoofde babies. Over wat er in het ziekenhuis gebeurd is, zijn we nog niet uit.

Er wordt in dat stuk met een zekere autoriteit gesproken maar ik zie niet waarop dat gestoeld is.

De Doppler-analyse. Gebaseerd op een enkele bron als ik dat goed zie? En de uitkomst van de analyse geeft een boog van 180 graden aan eventuele trajecten. Wil dus zeggen dat de analyse van het Doppler effect tegelijkertijd twee mogelijke trajecten oplevert die diametraal tegenover elkaar staan. Stevige foutenmarge.

De audio-analyse. Ik kan geen uitspraken doen over de toonaard van de stemmen in dat gesprek. Dat het gesprek een samenstelling is zie ik niet als een probleem. We zijn al een tijdje voorbij de telefoonoperator die twee lijnen verbindt en daarbij het gesprek full-duplex kan afluisteren. Het is geheel mogelijk dat de IDF enkel de uplink van die telefoontoestellen kan afluisteren en dan een samenstelling maakt van dat gesprek.

De krater-analyse. Deze vind ik op het randje af malicious. Tegelijkertijd een Doppler-analyse produceren met een traject-analyse van 180 graden maar dan de krater gebruiken als bewijs dat de raket wel uit een specifieke richting moet gekomen zijn. Zijn we onderstaand stukje lanceertechniek van de russen al vergeten?

Laatst bewerkt:
Ik ben verbaasd dat er op Al-Arabiya zo'n kritische vragen gesteld worden.
Hamas leider stelt alle Israëlische burgers gelijk met soldaten en roept op tot eeuwig verzet, maar zij gaat daar serieus tegenin.
Toont dat er redelijk wat onvrede is en niet alle moslims zomaar meegesleept willen worden in een grote oorlog. (Saudi vs Iran speelt natuurlijk ook een rol)

Awel dat vind ik nu eens echt interessant om te zien. Merci om te delen

Laatst bewerkt:
Of tot er frietjes met stoofvleessaus zijn :unsure:

Misschien kan er gediscussieerd worden over zaken die geweten zijn ipv continue te speculeren?
In ieder geval een eerste positieve stap in het beperken van leed bij onschuldige burgers, hopelijk is dit een begin van een oplossing/ afkoeling van de situatie.

Ik had hier al sterke vermoedens van, dat spul werd bvb. ook gebruikt door IS: Hamasstrijders waren onder invloed van ‘jihadi-drugs’: “Het stelde hen in staat om gruwelijke daden te plegen met een gevoel van kalmte en onverschilligheid”

Alle remmingen los met drugs en tot en met opgefokt zodat het er zo beestachtig mogelijk aan toe gaat.
Jihadi-drugs bekt wel mooi maar volgens mij zijn of waren amfetamines nu wel al langer in gebruik bij allerhande strijdkrachten.

Ook op de West Bank schakelt Israel een versnelling hoger. 75 Palestijnse burgers in koelen bloede afgemaakt door soldaten en kolonisten in de week sinds de aanslag van Hamas. De minister voor nationale veiligheid, Ben Gvir, kondigde vorige week extra wapens te zullen sturen naar de Israelische kolonisten.

Israeli human rights organisation B'Tselem told the BBC that since the attack, it had documented "a concerted and organised effort by settlers to use the fact that the entire international and local attention is focused on Gaza and the north of Israel to try to seize land in the West Bank".

Partial data compiled by B'Tselem, covering the first six days after the Hamas attack, recorded at least 46 separate incidents in which it said settlers threatened, physically attacked or damaged the property of Palestinians in the West Bank.

"A lot of shepherding families and communities have fled because they were threatened in the past week by settlers," said Roy Yellin, a spokesman for B'Tselem.

"Settlers have been giving residents a deadline to leave and telling them if they don't they will be harmed. And some villages have been totally emptied out."
One of those villages was Wadi al-Siq, near Ramallah, previously home to a Palestinian Bedouin community of about 200. "For months we have been facing harassment and attacks from settlers day and night, but since the start of the war the attacks increased," said Abdul Rahman Kaabna, 48, a farmer from Wadi al-Siq.

On 9 October, a group of approximately 60 settlers, many dressed in military uniforms, attacked the community, according to three now-exiled residents. "They attacked us with weapons and terrified everyone," Kaabna said. "Then they gave us one hour to go out with our sheep and threatened us to death if we didn't leave."

The residents walked more than 10km (6.2 miles) to escape, said another resident, Ali Arara, 35. "The settlers stole everything from our homes," he said. "My daughter was terrified. They beat us and left us with nothing."
In one of the most shocking incidents caught on film in the past week, an Israeli settler entered a Palestinian village called Al-Tuwani near Hebron and shot an unarmed Palestinian resident in the stomach at point blank range, while an Israeli soldier appeared to look on.

Weinig aandacht voor in de media tot dusver maar tot zover het fabeltje dat Israel het niet gemunt heeft op burgers.

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat al die jonge gastjes die terroristen verheerlijken alsnog integreren in onze maatschappij , anders gaan we toch echt een bange toekomst tegemoet.
Wel nuttig is dat ze via sociale media heel gemakkelijk identificeerbaar zijn.

Veel van die jongeren zullen nooit een dreiging worden, maar vertonen jongeren/groepsgedrag.
Wel gaan deze wellicht een hoger risico zijn als bepaalde drempels van escalatie overschreden worden.
Dankzij sociale media kan dan duidelijker geidentifceerd worden wie eerst moet geviseerd worden om escalatie te vermijden.

Je kan op basis van dit ook netwerken identificeren waarbij je geradicaliseeren kan beginnen opsporen, om te volgen.

Als veiligheidsdiensten dat dan ook effectief doen natuurlijk.

Ook op de West Bank schakelt Israel een versnelling hoger. 75 Palestijnse burgers in koelen bloede afgemaakt door soldaten en kolonisten in de week sinds de aanslag van Hamas. De minister voor nationale veiligheid, Ben Gvir, kondigde vorige week extra wapens te zullen sturen naar de Israelische kolonisten.

Weinig aandacht voor in de media tot dusver maar tot zover het fabeltje dat Israel het niet gemunt heeft op burgers.

Dat filmpje hierboven waar de leider van Hamas op de rooster wordt gelegd: ik zou dat ook eens willen zien bij Netanyahu.
Kaartje van West Bank onder de neus duwen en vragen wtf de bedoeling eigenlijk is.

Terug
Bovenaan