Dan liefst in een gevangenis in Israel, maar dan alleen omdat ik weet dat ik geen Israelitische bom in mijn nek zal krijgen...
Los daarvan, die morele superieuriteit, wat maakt dat op het einde van de dag uit als de "moreel superieure" partij een tienvoud aan onschuldige slachtoffers maakt?
Geloof je oprecht dat dat het enige verschil is tussen beiden?
Het risico op onthoofding in die Israël cel is ook nul.
ik waarschuw jouw morgen dat je geen water en electriciteit meer krijgt, maar je bent aan huis gebonden. Ja, das wel nice, als je geen kanten uitkan.
en oh jeuj, ze verwittigen me dat ze mijn huis gaan platbombarderen, dus ik kan op straat gaan en dan... naar waar keer ik terug als ze mijn huis hebben plat gebombardeerd. Jeuj, ik heb het overleefd, maar naar waar trek ik met mijn valiesje met wat kleren in? Naar familie? Die ze misschien morgen ook verwittigen dat hun huis wordt vernietigd?
De kans dat je het overleeft wordt énorm groter, zelfs al is het een leven op straat en ja dat is hard, maar harder is de vraag stellen: hoeveel waarschuwing hebben de slachtoffers van Hamas gekregen?
En wil je liever sterven in één snelle grote ontploffing of geef je de voorkeur aan doodgeslagen worden met een schop tegen je hoofd, langzaam en pijnlijk?
Wat voor waarde heeft die morele superioriteit als beide zaken verwerpelijk zijn en u overlaat aan totale wanhoop?
Je mag kiezen: in de ene gevangenis ga je direct dood, in de andere ga je sterven van honger en dorst. Ja, ik weet het niet, misschien wil ik dan in geen 1 van de 2, maar kies ik voor een gevangenis waar ik weet dat ze me gaan helpen als ik ziek wordt en waar ik toch elke dag een basismaaltijd krijg.
Je maakt bewust de misleidende vergelijking met Gaza als open-lucht-gevangenis, waarbij één grens/muur tot nader order nog steeds van Egypte is.
Het gaat hier om een individuele cel, de kans dat Israël je daarin gaat laten omkomen van honger of dorst is viruteel nihil.
Je kan niet van een morele highground spreken als beide landen afgezakt zijn naar de diepste krochten van menselijkheid. De ene zit een meterke dieper dan de andere. Wow, zoveel vreugde, zoveel morele verlichting.
Wat voor waarde dat nog heeft?
Dat vrede met Israël nog steeds mogelijk is, aangezien zij nog in de mate van het mogelijke in onmenselijke omstandigheden menselijkheid vertonen. Misschien dat de extremen aan Israëlische zijde nog steeds een aantal onrealistische eisen stellen, waarbij je zware onderhandelingen zal moeten voeren. Bovendien zijn er in Israël democratische mechanismen om figuren als Netanyahu te vervangen.
Dat kan je van jihadisten zoals Hamas niet zeggen. Daarmee zal vrede héél moeilijk, zoniet onmogelijk zijn. Hoeveel nieuwe verkiezingen heeft Hamas georganiseerd sinds hun machtsovername?
Zonder iemand woorden in de mond te willen leggen, maar grotendeels gelijklopend met
@KnightOfCydonia - namelijk dat Israël moreel superieur is aan Hamas, met de redenering dat Israël technisch in staat is om Gaza van de kaart te vegen met de wapens die ze hebben, maar het niet doen, terwijl Hamas dat omgekeerd wel zou doen omdat het een bloeddorstige bende is die er op gebrand is om Israël van de kaart te vegen.
Iets dat niet echt iemand tegenspreekt maar waarbij zoals zo vaak de belangrijke nuance ontbreekt dat Hamas != Palestijnen.
Niet alle Palestijnen zijn inderdaad Hamas, maar Hamas gebruikt diezelfde Palestijnen wél als menselijk schild.