Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

NYT en WaPo spreken ook van drones en cruise missiles. Yemen ligt ook meer dan 2000 km van israel dus dat gaat iets volledig anders dan de huis tuin en keukenraketten van hamas geweest zijn.

Alleen al de beperkte omvang van de hulp zegt genoeg volgens Cappelaere. "Sowieso is hulpverlening aan Gaza momenteel delicaat. Maar dan moet je eerst voor voldoende hulpgoederen zorgen. Twintig vrachtwagens, dat is een druppel op een hete plaat. Voor de start van dit conflict brachten we gemiddeld 100 vrachtwagens per dag binnen in Gaza."

Op een normale vrijdag waren dat 100 vrachtwagens met hulp. 13 dagen ver in een totale blokkade staan er 20 te wachten die niet binnen mogen.

Klinkt allemaal zo hol.

Als we deze mogen geloven, gaat Israël Rusland achternazitten als Hamas is verslagen.

Wat cafépraat tussendoor:

Rusland/Wagner traint Hamas en (Iran?) levert wapens.
Hamas kan een grote terreurdaad plegen, een disproportioneel antwoord van Israël komt er gegarandeerd (hoopt Rusland).
Rusland spreekt zich uit om vredesgesprekken te starten.
De US doet het omgekeerde, de EU hangt z'n kar aan de US (ook hier hoopte Rusland op).
De Arabische wereld keert zich tegen Israël en de US.
Ook de EU krijgt klappen (aanslagen of kans op).
Het resultaat is chaos/verdeeldheid (zie dit forum alleen al...) in onze contreien en oorlog/verdeeldheid in het Midden-Oosten die Rusland niet als vijand gaan beschouwen, eerder integendeel.

Is deze hier ook niet gepasseerd? (ik kan me vergissen)

Nog maar eens een dosis polariserende fake news dus.

De beelden van een kind dat in Brussel met een wapen zwaait, bleken uit een videoclip van rapper 7.62 te komen.
(...) Aan het woord is 7.62, de Brusselse rapper wiens video afgelopen week werd gedeeld door onder meer Filip Dewinter (Vlaams Belang) en Theo Francken (N-VA). Francken en Dewinter claimden dat op de video te zien was hoe Brusselse jongeren ‘de aanslag van hun IS-moslimbroeders vierden’ en dat ‘een kind met een revolver werd verheerlijkt door gangsters met Palestijnse vlaggen’.
Benieuwd of Francken en Dewinter ook mea culpa gaan slaan dat ze hier in getrapt zijn en daarbij (onbewust) fake news verder verspreid hebben.

Ik lees nergens dat die kruisraketten op weg waren naar Israël, laat staan dat het kruisraketten waren.
Het is in deze tijden al moeilijk genoeg om het echte nieuws van het gefabriceerde nieuws te onderscheiden. Dus kunnen we zelf beter enkel de gegevens van de bron gebruiken. Die bron kan je natuurlijk in twijfel trekken, maar dat is een andere zaak.
Het was toen al bevestigd maar de live feed was afgelopen en noch de video noch de transcriptie van de briefing stonden online.
Daarom had ik het bij de originele, onvolledige, bron gehouden.

To that end the crew of the Guided Missile Destroyer, USS Carney, operating in the Northern Red Sea earlier today, shot down three land-attack cruise missiles and several drones that were launched by Houthi forces in Yemen.

they were launched from Yemen, heading north along the Red Sea.

Laatst bewerkt:
Boudry mengt zich in het debat

stevig artikel. Niet gedacht van de morgen.

Vooral volgende paragrafen zijn veelzeggend.
Die morele kloof in intenties uit zich ook op het terrein. Israël lost al jaren waarschuwingsschoten met losse flodders op de daken van gebouwen (“roof knocking“) om Palestijnse burgers te verwittigen voor een nakend bombardement. Het verstuurt tekstberichten en dropt flyers met hetzelfde oogmerk. Hamas daarentegen gebruikt de eigen burgers als levend schild door doelbewust vanuit scholen of ziekenhuizen raketten te lanceren. Israël riep de Gazanen vorige week op om bepaalde wijken te verlaten om de vallende bommen te ontwijken, terwijl Hamas mensen juist oproept om te blijven en als kanonnenvlees te dienen. (De bominslag deze week in een ziekenhuis in Gaza kwam wellicht niet van Israël, zoals veel media aanvankelijk berichtten, maar van een mislukte raketlancering van Islamic Jihad.)
Stel je even voor dat het andersom was: dat Israël eigen burgers als levend schild zou gebruiken tegen Hamas. Diep vanbinnen beseft zelfs de grootste criticus van Israël hoe surrealistisch dit scenario is, zoals de filosoof Sam Harris betoogt. Niet alleen zouden menselijke schilden geen enkele indruk maken op Hamas, maar ze zou het juist toejuichen! Het hele gedachte-experiment eindigt in een ‘Monty Python sketch waarin alle joden doodgaan’.

Zijn we bijna twee dagen nog altijd aan het discussiëren hoe wel of niet de gehele geschiedenis aanhalen terecht is of niet?
Ik bedoel het lijkt me wel duidelijk dat je opponent in deze, meneer vermoord wel eens veel, dit standpunt steeds gaat blijven weerleggen.

We zijn in een fase aangekomen waar de geschiedenis ook geen flikker meer uitmaakt aangezien langs beide zijde er allerlei al zeer ernstige zaken zijn gebeurd die we moeten afkeuren.
Moeten we dan alles afkeuren wat Israël doet? Nee dat niet. Maar dat moeten we ook niet doen voor de Palestijnen.
Dat is de realiteit, en de retoriek van Hamas pleegde terroristische daden en Israël mag daarop sterk reageren die doet allang niet meer mee.

Het conflict is geëvolueerd. Misschien is het dan ook nuttig dat uw discussiepunt en uw houding in deze dan ook evolueert.

Dit ging over hoe de teneur in dit topic was al vanaf dag één, ook in mijn aanvoelen meer anti-Israël - kijk naar de reactiepatronen van een aantal posters en dit is overduidelijk - en dat is een reactie waar ik op gereageerd heb. Het heeft inderdaad geen zin om heel die discussie opnieuw te herhalen, maar dat ziekenhuis dat zogezegd aangevallen werd door Israël is wél een mooi voorbeeld van hoe het skepticisme dat er bij de onthoofde baby's wél was, plots niet meer te hebben.

Ik heb nog enigszins skeptisch gekeken naar die baby's: en me de vraag gesteld: is dit iets dat Hamas zou doen? Gegeven hun trackrecord: ja.
Dat ziekenhuis toen ik het voor het eerst las? Was mijn reactie: oei, Israël gaat een pak verder dan ik had verwacht... en waarom hebben ze dan dat ander ziekenhuis in Gaza dat al bijna 10 jaar bekend staat als de facto hoofdkwartier van Hamas, niet gebombardeerd? Wel de feiten zijn intussen verduidelijkt.

Waarin ik mijn standpunt nog wel wil bijstellen en ik jou gelijk geef: als het louter om vergelding gaat heeft Israël zijn gram wel gehaald denk ik.
Denk dat Israël nu eerder van plan is Hamas trachten uit te roeien, maar of dat gaat lukken... lijkt me weinig realistisch.

Het was toen al bevestigd maar de live feed was afgelopen en noch de video noch de transcriptie van de briefing stonden online.
Daarom had ik het bij de originele, onvolledige, bron gehouden.

Mijn excuses. Ik ga er vanuit dat als iemand een bron post, die bron ook staaft wat er gezegd wordt. Het was niet duidelijk dat het onvolledig was.

Maar goed, ik ben wat in het web gedoken en kwam uit op volgend artikel Little and large missile surprises in Sanaa and Tehran.
Het is vrij beangstigend dat een rebellenleger toegang heeft tot zo'n geavanceerde wapens. Dat is inderdaad andere koek dan de huis-, tuin- en keukenraketten van hamas, zoals DaFreak stelt.
Gans die regio is een web van intriges waarbij het éne land niet moet onderdoen voor het andere als het gaat over de stabiliteit te ondermijnen.

a, je kan vinden dat Israël zich niet aan het internationale oorlogsrecht houdt door elektriciteit en water in Gaza tijdelijk af te sluiten, dat hun vergeldingsactie in Gaza te driest en nietsontziend is, dat hun ministers zélf aan ontmenselijking doen door hun vijanden als “beesten” te beschrijven. Maar zelfs als dat allemaal klopt, gaapt er nog steeds een enorme morele kloof tussen Israël en een genocidale en totalitaire terreurgroep.
lol, efkes die drie dingen gewoon minimaliseren. Ontmenselijken van een bepaalde groep is zowat het ergste dat je kan doen, want daar vloeien alle wandaden uit voort. Zodra je iemand als niet menselijk meer beziet is alles toegelaten.
Het is niet omdat ze op bepaalde momenten iets meer menselijkheid vertoonden dat hun andere daden niet tellen als moreel verwerpelijk.

lol, efkes die drie dingen gewoon minimaliseren. Ontmenselijken van een bepaalde groep is zowat het ergste dat je kan doen, want daar vloeien alle wandaden uit voort. Zodra je iemand als niet menselijk meer beziet is alles toegelaten.
Het is niet omdat ze op bepaalde momenten iets meer menselijkheid vertoonden dat hun andere daden niet tellen als moreel verwerpelijk.

Begrijpend lezen is toch moeilijk voor sommigen.

Bewering: één partij in dit conflict is moreel superieur aan de andere.

Vaststelling 1: beide partijen ontmenselijken de ander.
Vaststelling 2: maar één partij waarschuwt onschuldige burgers en mensen van de andere nog wanneer ze gebouwen platbombardeert.
Vaststelling 3: de andere partij gebruikt menselijke schilden.

Welke partij is moreel superieur aan de andere?
De bewering is niet dat beiden op zichzelf "goed" zijn of zelfs onschuldig aan oorlogsmisdaden. De bewering is dat de één slechter is dan de andere, en de andere beter.

Of eenvoudiger: je mag kiezen: je belandt morgen in een gevangenis van Hamas of in een gevangenis van Israël? Kies...

Vaststelling 2: maar één partij waarschuwt onschuldige burgers en mensen van de andere nog wanneer ze gebouwen platbombardeert.

De bewering is niet dat beiden op zichzelf "goed" zijn of zelfs onschuldig aan oorlogsmisdaden. De bewering is dat de één slechter is dan de andere, en de andere beter.

Of eenvoudiger: je mag kiezen: je belandt morgen in een gevangenis van Hamas of in een gevangenis van Israël? Kies...

Dan liefst in een gevangenis in Israel, maar dan alleen omdat ik weet dat ik geen Israelitische bom in mijn nek zal krijgen...

Los daarvan, die morele superieuriteit, wat maakt dat op het einde van de dag uit als de "moreel superieure" partij een tienvoud aan onschuldige slachtoffers maakt?

ik waarschuw jou morgen dat je geen water en electriciteit meer krijgt, maar je bent aan huis gebonden. Ja, das wel nice, als je geen kanten uitkan.

en oh jeuj, ze verwittigen me dat ze mijn huis gaan platbombarderen, dus ik kan op straat gaan en dan... naar waar keer ik terug als ze mijn huis hebben plat gebombardeerd. Jeuj, ik heb het overleefd, maar naar waar trek ik met mijn valiesje met wat kleren in? Naar familie? Die ze misschien morgen ook verwittigen dat hun huis wordt vernietigd?

Wat voor waarde heeft die morele superioriteit als beide zaken verwerpelijk zijn en u overlaat aan totale wanhoop?
Je mag kiezen: in de ene gevangenis ga je direct dood, in de andere ga je sterven van honger en dorst. Ja, ik weet het niet, misschien wil ik dan in geen 1 van de 2, maar kies ik voor een gevangenis waar ik weet dat ze me gaan helpen als ik ziek wordt en waar ik toch elke dag een basismaaltijd krijg.

Je kan niet van een morele highground spreken als beide landen afgezakt zijn naar de diepste krochten van menselijkheid. De ene zit een meterke dieper dan de andere. Wow, zoveel vreugde, zoveel morele verlichting.

Dit ging over hoe de teneur in dit topic was al vanaf dag één, ook in mijn aanvoelen meer anti-Israël - kijk naar de reactiepatronen van een aantal posters en dit is overduidelijk - en dat is een reactie waar ik op gereageerd heb. Het heeft inderdaad geen zin om heel die discussie opnieuw te herhalen, maar dat ziekenhuis dat zogezegd aangevallen werd door Israël is wél een mooi voorbeeld van hoe het skepticisme dat er bij de onthoofde baby's wél was, plots niet meer te hebben.
Iets waarvoor de meesten zich ondertussen al verontschuldigd hebben. Dat kunnen we van u niet zeggen. Geen idee waarom ge dit weeral oprakelt btw. Ge kunt nu misschien stoppen met uw halsstarrige pogingen om toch nog ergens een gram gelijk te halen staken en gewoon toegeven dat ge ook fout zat, dat ge (net zoals iedereen) een bias hebt in de hele discussie en stoppen met uzelf op te werpen als de verdediger van het grote rationele gelijk want dat zijt ge allesbehalve.

Ik heb nog enigszins skeptisch gekeken naar die baby's: en me de vraag gesteld: is dit iets dat Hamas zou doen? Gegeven hun trackrecord: ja.
Tiens, dat klinkt exact als de redenering die velen hier maakten toen het nieuws nog was dat Israël dat ziekenhuis had gebombardeerd.

Helaas betaalartikel. Kan je de belangrijkste argumenten even citeren?
Zonder iemand woorden in de mond te willen leggen, maar grotendeels gelijklopend met @KnightOfCydonia - namelijk dat Israël moreel superieur is aan Hamas, met de redenering dat Israël technisch in staat is om Gaza van de kaart te vegen met de wapens die ze hebben, maar het niet doen, terwijl Hamas dat omgekeerd wel zou doen omdat het een bloeddorstige bende is die er op gebrand is om Israël van de kaart te vegen.

Iets dat niet echt iemand tegenspreekt maar waarbij zoals zo vaak de belangrijke nuance ontbreekt dat Hamas != Palestijnen.

Laatst bewerkt:
Je kan perfect de terreur van Hamas afkeuren, je kan perfect Israël bekritiseren, zonder partij te kiezen.

En het is nog steeds even grote onzin om te beweren dat de balans op dat vlak hier goed zat, de lijken van de terreurslachtoffers in Israël waren nauwelijks koud of er werd hier al meer naar Israël gewezen dan Hamas. Bepaalde leden hebben in deze thread meer op Israël zitten kritiek leveren dan iets anders (meerdere posts vooraleer ze zelfs maar iets over Hamas hebben gezegd).

Een beetje zoals jij die het niet kon hebben dat mensen niet meteen mee waren met de onthoofde baby's? Ook nogal een ferm pot/ketel-gehalte hé. En in tegenstelling tot jou hebben veel mensen ivm de raketinslag intussen mea culpa geslagen.

Ik herhaal mezelf: maar ik heb daar naar gekeken, mezelf afgevraagd is dit iets dat Hamas zou doen gegeven dat ik al beelden had gezien waarin ze een Nepalese volwassene onthoofden met een schop, dat ze al tientallen burgers inclusief baby's gedood hadden... is onthoofde baby's zo'n grote stap verder dan? Neen.

Daarentegen: het Israël dat waarschuwingen geeft om gebouwen te evacueren voor een bombardement, dat het ziekenhuis dat al bijna 10 jaar bekend staat als hoofdkwartier van Hamas, in die mate dat het zelfs op Wikipedia staat, nog niet heeft platgegooid... zouden die bewust een raket op een ander hoofdkwartier afsturen? Heb jij je die vraag gesteld?
Toegegeven, ik ook niet, ik dacht toen ik het eerste nieuws erover las: Israël glijdt af naar beneden op moreel vlak, een ziekenhuis aanvallen is écht niet oké... intussen is er echter al meer duidelijk.

Het is ook veelzeggend hoe intussen na een veelvoud aan Palestijnse doden en leed je dat nog altijd ondergeschikt acht aan het Israëlische.

Dus: wie zich het leed aantrekt van de miljoenen onschuldige Palestijnse slachtoffers is antisemitisch, isolationistisch, islamitisch, allochtoon of naïef. Je steigert voor minder wanneer mensen jou in een hokje duwen voor je standpunten. Nu is mijn gevoel dat de afschuw voor het leed in Gaza toch wat breder gedragen is dan louter mensen met migratieroots, leden van vredesbewegingen en de klassieke antisemieten, maar kom.

Ik ontken niet dat het breder gedragen is dan die groepen, maar evenzeer zijn de factoren die ik opsomde ook van tel. Als je dan een analyse gaat maken waarom je meer steun hebt onder bevolking voor Palestina en minder voor Israël, zijn dat factoren die je ook moet durven erkennen.

Wat betreft het geopolitieke plaatje is hier ook al verschillende malen aangehaald dat het nog maar serieus de vraag is of Europa en de VS hiermee de bal juist slaan. De diplomatie rond Oekraïne is al ter sprake gekomen. Welke geloofwaardigheid heeft de EU nog, wanneer ze landen straffen als ze zaken willen doen met Rusland en tegelijkertijd Israël een dikke duim geven om Gaza weg te vagen? De islamitische landen ben je kwijt. Ook het bredere plaatje rond terrorisme ... nou, als er één ding is dat je wil vermijden wanneer je terrorisme in Europa wil vermijden, dan is het wel om de indruk te wekken dat je Israël een carte blanche geeft om de Palestijnen collectief te straffen. En als het gaat om migranten, dan lijkt de-escalatie in het Midden-Oosten de beste manier om een nieuwe golf te vermijden. Neen, ik heb niet het gevoel dat het bredere of geopolitieke plaatje hier gezien wordt door onze politici.

Ik wil Israël zeker en vast geen carte blanche geven om Palestijnen collectief te straffen, laat staan Gaza weg te vagen.
De-escalatie lijkt mij ook gewenst.
Maar het geopolitieke plaatje is natuurlijk wat breder: hoeveel van die Islamitische landen in het Midden-Oosten zijn democratische bondgenoten? Wat doet de V.S. van wiens bescherming cru gesteld, Europa en zeker België nog altijd afhankelijk is?
De vergelijking met het conflict in Oekraïne is een beetje ongepast, tenzij je hier wilt gaan beweren dat Oekraïne de inval heeft uitgelokt...

Wat cafépraat tussendoor:

Rusland/Wagner traint Hamas en (Iran?) levert wapens.
Hamas kan een grote terreurdaad plegen, een disproportioneel antwoord van Israël komt er gegarandeerd (hoopt Rusland).
Rusland spreekt zich uit om vredesgesprekken te starten.
De US doet het omgekeerde, de EU hangt z'n kar aan de US (ook hier hoopte Rusland op).
De Arabische wereld keert zich tegen Israël en de US.
Ook de EU krijgt klappen (aanslagen of kans op).
Het resultaat is chaos/verdeeldheid (zie dit forum alleen al...) in onze contreien en oorlog/verdeeldheid in het Midden-Oosten die Rusland niet als vijand gaan beschouwen, eerder integendeel.
Ik zag het net op een Oekraïens account op facebook passeren.
Blijkbaar wordt de Hamas website gehost door VDSina, een Russische hostingprovider waarvan de voorzitter van het RvB een Israëliër/Rus is (oligarch Lev Leviev). Zo zie je maar. Geld, Rusland en Israël... altijd al een sterke band.

edit: ook gevonden op X nu

Boudry mengt zich in het debat

stevig artikel. Niet gedacht van de morgen.

Vooral volgende paragrafen zijn veelzeggend.

Ik kan me trouwens wel vinden in zijn mening. Daarom noemen we Hamas ook een terroristische organisatie.

De vraag is wat je er dan mee doet, met die vaststelling.
Sommige politici en sommigen hier op het forum lijken te redeneren: ondanks alles wat ze al gedaan hebben nu en in het verleden is Israël toch moreel superieur aan Hamas, dus we steunen onvoorwaardelijk Israël.

Mijn probleem ligt gewoon bij dat woord onvoorwaardelijk.
Moet je kiezen tussen de pest en de cholera? Of mag je nog nuanceren en zeggen dat beiden niet aangenaam zijn (zelfs als de ene erger is dan de andere)...

Terug
Bovenaan