Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Zeer interessante reportage van een Amerikaans-Palestijnse journaliste die terugkeert naar de geboortestad van haar vader op de West Bank. Geeft een goede blik op de dagelijkse vernederingen die Palestijnen moeten ondergaan alsook hoe ongelofelijk racistisch de samenleving daar is.

Dan schaam ik me als Antwerpenaar kapot om mijn burgemeester de democratie in Israël te horen prijzen.

Ik breek een lans voor die twee ex-soldaten. Er zijn nog mensen die het zien voor wat het is. Maar zoals in elke staat die in een duistere weg inslaat is het maar de vraag of er nog genoeg van over zijn.

Het hangt er ook maar van af op wat voor parameters ze dat soort indexen baseren. Geen idee of er een quotering voor "uw inwoners mogen mensen van andere origine straffeloos afknallen" is bijvoorbeeld.
Ja maar weet je wat een democratie is? Dat heeft niks te maken met wat jij hier aanhaalt.

Democratie (van het Grieks δῆμος/dèmos, "volk" en κρατειν/kratein, "heersen", dus letterlijk "volksheerschappij") is een bestuursvorm waarin de wil van het volk de bron is van legitiememachtsuitoefening. Men onderscheidt directe democratie, waarin burgers persoonlijk stemmen over wetten, besluiten en benoemingen, en indirecte, waarin het volk zich laat vertegenwoordigen door een gekozen orgaan, zoals een raad of parlement.

Willen de Israëlisch Likoed en de zionisten niet dan geven ze hen geen stemmen. Maar het land is gewoon democratisch.

En het beleid tegenover Palestina maar een deel van wat de regering van Israël doet.
Israël staat op de 9de plaats als het aankomt op hoe gelukkig de inwoners zijn. Ze doen voor hun burgers ook veel goeie dingen.
Hoe Israël op veel vlakken doet daar kunnen veel buurlanden en omliggende landen nog iets van leren.

Die laatste alinea is totaal onnodig, oproep tot haat wordt hier niet getolereerd.

Zeer interessante reportage van een Amerikaans-Palestijnse journaliste die terugkeert naar de geboortestad van haar vader op de West Bank. Geeft een goede blik op de dagelijkse vernederingen die Palestijnen moeten ondergaan alsook hoe ongelofelijk racistisch de samenleving daar is.

Dan schaam ik me als Antwerpenaar kapot om mijn burgemeester de democratie in Israël te horen prijzen.
Wat de nazi's gedaan hebben tegenover de joden doen de joden in Israël nu tegen de Palestijnen. En dat gedoogd of zelf gesteund door de staat en door de VS door geopolitieke belangen.

Echt een absurde video en doet je bloed echt koken.

Spijtig genoeg vind je genoeg documentaires over Israël waarin heel wat Israëliërs zeggen dat zij het uitverkoren volk zijn en dat jood zijn betekent dat je meer waard bent dan een ander. De enige imo die daar volgens mij iets kan veranderen in dat land is de VS maar die blijven onvoorwaardelijk steun geven aan Israël wat imo absurd is.

Dit dan nog terzijde, voor alle shit die we moslims geven mogen we dit ook wel eens geven aan joden imo, fascistische trekjes en ook niet willen integreren vaak zoals bv in Antwerpen.

Ik weet dat we hier verondersteld worden 'serieus' te discussiëren, maar ik wou toch even dit (8 jaar oude!) filmpje van The Onion delen. Zo sarcastisch dat het bijna pijn doet...

Wat de nazi's gedaan hebben tegenover de joden doen de joden in Israël nu tegen de Palestijnen. En dat gedoogd of zelf gesteund door de staat en door de VS door geopolitieke belangen.
Niet overdrijven he. K denk dat er momenteel geen enkel land/volk zo erg was dan wat de nazi gedaan hebben vs de joden.
En wat stel je dan voor? Het zo laten? En dan over een paar maand of jaren weer één of meerdere aanslagen (met mssn meer doden?).

Het is toch normaal dat Israël wel iets doet.

En wat stel je dan voor? Het zo laten? En dan over een paar maand of jaren weer één of meerdere aanslagen (met mssn meer doden?).
Ik val in herhaling, maar gezien dit argument blijft terugkomen, het antwoord ook: de harde hand gebruikt Israël al 80 jaar. Met dit als resultaat. De afgelopen jaren en zeker maanden was Israël harder dan ooit tegenover de Palestijnen. Met de meest bloederige aanslag in 50 jaar als resultaat.

De harde hand werkt niet. Je kan het nog eens 80 jaar proberen. Kunnen onze kleinkinderen dezelfde discussie voeren als onze grootouders.

Niet overdrijven he. K denk dat er momenteel geen enkel land/volk zo erg was dan wat de nazi gedaan hebben vs de joden.

zelfs als ze hun best doen en iedereen uitroeien gaan ze niet zo erg zijn als de nazi's want er zijn er maar 2 miljoen...

alezja, die logica kunde dan doortrekken naar iedere afslachting 🤷‍♂️

Ja en dan is het normaal dat de familieleden en vrienden van alle dode Palestijnse burgers binnen een jaar of 5 weer iets terugdoen 🤷‍♂️ En dan kunnen we alle 60 pagina's hier nog eens overdoen.

We hebben een verbindende figuur nodig langs twee kanten. En die zal ongetwijfeld uit de jongere generatie moeten komen.
Ik vraag me eigenlijk af of een tweestatenoplossing wel de beste is. Zou het niet beter zijn om er één land van te maken? Natuurlijk op dit moment een utopie.

De internationale gemeenschap heeft de situatie daar (mee) gecreëerd, het is eigenlijk duidelijk dat de boel daar beter terug in handen komt van de internationale gemeenschap. Want noch de Israëlische leiders noch de Palestijnse zijn in staat om tot een vredevol akkoord laat staan samenleven te komen.

De internationale gemeenschap heeft de situatie daar (mee) gecreëerd, het is eigenlijk duidelijk dat de boel daar beter terug in handen komt van de internationale gemeenschap. Want noch de Israëlische leiders noch de Palestijnse zijn in staat om tot een vredevol akkoord laat staan samenleven te komen.
Gaat toch nooit gaan aangezien de Palestijnen expliciet autonomie eisen. Als die autonomie afgenomen wordt, gaan ze nooit tevreden zijn. Idem voor Israël. Ofwel moet er een 2 staten oplossing komen, ofwel één staat met 50/50 Palestijnen en Joden.

We hebben een verbindende figuur nodig langs twee kanten. En die zal ongetwijfeld uit de jongere generatie moeten komen.
Ik vraag me eigenlijk af of een tweestatenoplossing wel de beste is. Zou het niet beter zijn om er één land van te maken? Natuurlijk op dit moment een utopie.

Een oplossing a la Belge. 3 Gewesten, inclusief Jursalem Hoofdstedelijk Gewest. Federaal parlement én een Senaat want waarom niet. Drie regionale parlementen erbovenop. Nog twee gemeenschapsregeringen, elk eentje, en misschien nog een samenwerkingsverband Gaza - Westbank. Uiteraard met eigen bestuursorgaan.

Niks dat zo verbindend werkt voor politici als het vooruitzicht naar een gegarandeerd postje.

edit: We sturen een top-team naar ginder onder leiding van Etienne Davignon en Didier Reynders om de powerpoint te presenteren

Man man en Ursula die maar blijft tweeten hoe de EU Israël onvoorwaardelijke steun geeft. Ik schaam mij als EU burger.

Maak dat mee, een Westerse leider kiest de kant van het land dat slachtoffer is geweest van een bloedige terreuraanslag gericht tegen niet alleen Israël, maar ook het Westen, alleen al omwille van de slachtoffers op dat muziekfestival.

Ik ben beschaamd dat er in de EU zoveel mensen dit niet beseffen.

Terug
Bovenaan