Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Best nog wel een interessant stuk over de beweegredenen en timing van de Hamas aanval.
Deze quote duidt het ook wel goed wat betreft de hele discussie op dit forum:

Om het geweld te begrijpen – „en begrijpen is niet hetzelfde als rechtvaardigen"

Zeer interessante reportage van een Amerikaans-Palestijnse journaliste die terugkeert naar de geboortestad van haar vader op de West Bank. Geeft een goede blik op de dagelijkse vernederingen die Palestijnen moeten ondergaan alsook hoe ongelofelijk racistisch de samenleving daar is.

Dan schaam ik me als Antwerpenaar kapot om mijn burgemeester de democratie in Israël te horen prijzen.
Het enige wat nog ontbreekt zijn de gaskamers om het volledig ironisch te maken. Het concentratiekamp hebben ze al

Zeer interessante reportage van een Amerikaans-Palestijnse journaliste die terugkeert naar de geboortestad van haar vader op de West Bank. Geeft een goede blik op de dagelijkse vernederingen die Palestijnen moeten ondergaan alsook hoe ongelofelijk racistisch de samenleving daar is.

Dan schaam ik me als Antwerpenaar kapot om mijn burgemeester de democratie in Israël te horen prijzen.

Moeilijk te begrijpen hoe dit in een democratisch land in 2023 nog kan.

Volgens deze index scoort Israël beter dan België, maar in hoeverre wordt de situatie in de West-Bank meegerekend? Officieel hoort dat niet bij Israël.
Het hangt er ook maar van af op wat voor parameters ze dat soort indexen baseren. Geen idee of er een quotering voor "uw inwoners mogen mensen van andere origine straffeloos afknallen" is bijvoorbeeld.

Best nog wel een interessant stuk over de beweegredenen en timing van de Hamas aanval.

Het is tegelijk een prima argument om Hamas volkomen en volledig te isoleren en hen net dat wat ze zo graag willen (een rol spelen) volkomen te ontnemen. Dat doet Israel niet door toe te geven of door er mee aan de tafel te gaan zitten (dat is wel het laatste dat ze moeten doen), wel door hen compleet op te jagen, uit te roken en te isoleren. De tactiek om alles af te sluiten zolang niet alle gijzelaars terecht zijn, is in dat opzicht een prima zet.

Het is tegelijk een prima argument om Hamas volkomen en volledig te isoleren en hen net dat wat ze zo graag willen (een rol spelen) volkomen te ontnemen. Dat doet Israel niet door toe te geven of door er mee aan de tafel te gaan zitten (dat is wel het laatste dat ze moeten doen), wel door hen compleet op te jagen, uit te roken en te isoleren. De tactiek om alles af te sluiten zolang niet alle gijzelaars terecht zijn, is in dat opzicht een prima zet.
Hamas is behalve de top veel meer een idee dan een vaste groep mensen met aanhangers die tot verschillende fracties behoren en ook wisselen afhankelijk van de situatie op dat moment. Zoiets krijg je niet uitgeroeid hoor.

Hamas is behalve de top veel meer een idee dan een vaste groep mensen met aanhangers die tot verschillende fracties behoren en ook wisselen afhankelijk van de situatie op dat moment. Zoiets krijg je niet uitgeroeid hoor.
Nee inderdaad. Het ziet er naar uit dat enkel complete bezetting gaat werken.

Iedere keer dat Israël meer vrijheid gaf leidde dat gewoon tot meer terrorisme. Er is geen scenario waarin dat volk Israël niet gaat haten. Of denk je dat als Israël inneens 100 toegevingen doet Hamas gaat zeggen 'cva we kappen ermee'.

Dus het is dan ook gerechtvaardigd dat de Palestijnen die settlement afsluiten van de buitenwereld, water en elektriciteit, raketten afstoken op wat vermoedelijk het huis van de daders is en eventueel daar binnenvallen en de daders executeren? Als ze dan per ongeluk de verkeerde raken zullen we het wel collateral damage noemen.

Allemaal uiteraard onder het goedkeurend oog van US en EU die verklaringen van medeleven met de slachtoffers onder de Palestijnen afleggen.

Ik heb hier nergens in deze thread de kolonies op Westbank verdedigd. Ik heb ook geen ambitie om in deze thread de grote verdediger van Israël te zijn.

Als het in de macht van de Palestijnen zou liggen om die kolonies af te sluiten van de buitenwereld om ze tot overgave te dwingen: prima.
Raketten afstoken op het vermoedelijke huis van daders... daders van wat is dan natuurlijk de vraag?
De bouw van illegale nederzettingen? Neen.
De moord op talloze onschuldige burgers? Ja.

Ik denk dat het nu niet zo onrealistisch moreel superieur is om een land te vragen om bij de retaliatie enige rekening te houden met oorlogsrechten en er geen humanitaire crisis van te maken (waar wij ook de "vruchten" van gaan dragen, trouwens).

Het is trouwens nu ook niet of Israël zijn gang laten gaan wel tot een stabiel Midden-Oosten gaat leiden waar we geen "last" mee gaan krijgen.

Ik zou dan ook gerust durven pleiten voor een opvangstop voor Palestijnen en bij uitbreiding Afghanen en Syriërs ondanks dat die groepen momenteel de top 3 uitmaken van asielzoekers na de Oekraïners. Oekraïne = eigen regio, onze plicht. Palestina? Gelieve de vluchtelingenstroom te richten naar landen als Iran, Syrië, ... Egypte houdt (wijselijk) de grens ook al gesloten.

Ik denk dat er genoeg landen zijn die in relatieve vrede opereren met verschillende bevolkingsgroepen eigenlijk. De tijd van het ETA ligt nog niet zo ver achter ons, bijvoorbeeld. Verder hoop ik dat er ook nog ruimte is tussen tweestatenoplossing en etnische zuivering of deportatie, en mijn vraag was waar die laatste net hebben "gewerkt".

Als je je dan moet beroepen op voormalig Joegoslavië denk ik dat die Brexitspanningen in Noord-Ierland een groot succes zijn in vergelijking maar kom.

Verder gaat het hier over Hamas dat gelijkgesteld wordt aan inwoners van Gaza of de Palestijnen in het algemeen. Als je denkt dat -de compleet onrealistische- deportatie van iedereen uit Gaza, of gewoon de etnische zuivering, veel gaat oplossen...vraag ik me toch af wat volgens jullie al die mensen in de Westelijke Jordaanoever net gaan doen? Of zijn die dan het volgende doelwit? Wat met de vertakkingen van Hamas in andere landen, denk je dat die geen vrijwilligers met bosjes gaan vinden als er deportaties of etnische zuiveringen gebeuren?

Dezelfde feiten, maar andere conclusie: het ETA of IRA is inderdaad nog niet zo lang geleden. In Spanje is een regio die ook ondanks dat 90% daar onafhankelijk zou willen zijn, door de Spaanse militaire macht in het gareel gehouden wordt.
De Balkan is en blijft een kruitvat zoals anderen hier al aanhaalden.

Beetje vervelend om hier het "verwijt" te krijgen dat ik een volledige etnische zuivering zou bepleiten, écht niet...
Maar: ik zie weinig heil in een tweestatenoplossing, waarbij het geografische gebied dan ook nog eens volledig door elkaar loopt.
Ik zou durven bepleiten inderdaad voor het "opgeven" van de Gaza strook of ze toch alvast niet deel te laten uitmaken van een Palestijnse staat, geografisch gescheiden van de Westelijke Jordaanoever.
Verder: ik zou evenzeer het beter vinden als de joodse nieuwe nederzettingen op de Westbank teruggedraaid worden, ...

Ik herinner me dat zowat iedereen in mijn omgeving Amerika sterk veroordeelde voor de invasies van zowel Afghanistan als Irak, en zij hebben met hun war on terror na 9/11 zowat de hele reputatie van de Westerse wereld kapot gemaakt. Dusja, misschien moeten we wel lessen trekken uit landen die een zwaar trauma beleven die daarna wild tekeer gaan.

Niet in mijn omgeving dan. Irak kan je veroordelen inderdaad, die oorlog is onder valse voorwendsels gebeurd. Anderzijds: denk dat I

Maar toen de Taliban van Afghanistan weigerden hun bescherming van Al Quaeda en Bin Laden op te geven? Voor mijn part waren de Verenigde Staten volledig in hun recht met die invasie. Je kan hun hooguit kwalijk nemen dat ze te lang gebleven zijn in een regio waarin cru gesteld: het hopeloos is om een democratie te willen installeren denk ik dan.

Geen idee, hebben ze in 80 jaar nooit serieus geprobeerd. Het is de harde hand waar jij voor pleit dat dit conflict al zo lang in stand houdt.
Vanuit Israëls standpunt hebben ze dat wel gedaan (terugtrekking uit Gaza, zelfbeschikking aan Palestijnen gegeven, etc) en heeft dat nooit gewerkt.

Er was een mooi opinie stuk daarover in de standaard (zal het straks opzoeken)

Edit: https://m.standaard.be/cnt/dmf20231012_96232888

Quote uit het artikel:

In de jaren 90, ten tijde van het Oslo-vredesproces, gaf Israël vrede een kans. Vanuit het oogpunt van de Palestijnen en bepaalde externe waarnemers, dat weet ik, waren de Israëlische vredesvoorstellen ontoereikend en arrogant, maar dan nog was dat het meest genereuze aanbod dat Israël ooit gedaan heeft.

In dat vredesproces stond Israël de gedeeltelijke controle over de Gazastrook af aan de Palestijnse Autoriteit. Wat was het resultaat voor de Israëli’s? De ergste terreurcampagne die ze tot dan toe hadden meegemaakt. Er spoken nog altijd herinneringen door de hoofden van Israëli’s aan het dagelijkse leven begin jaren 2000, toen er dagelijks bussen en restaurants werden gebombardeerd. Die terreurcampagne kostte niet alleen honderden Israëlische burgers het leven, ze kneep ook het vredesproces en links Israël dood. Misschien was het vredesaanbod van Israël niet genereus genoeg. Maar was terrorisme echt het enige mogelijke antwoord?

En er staan nog wat andere voorbeelden in ook

Laatst bewerkt:
F8UrgGeX0AAOioS.jpg

Geeft al wat meer inzicht in het gedrag van het IDF. De Israëlische president lijkt de gehele populatie van Gaza dus als schuldig te beschouwen.

van FT

F8UrgGeX0AAOioS.jpg

Geeft al wat meer inzicht in het gedrag van het IDF. De Israëlische president lijkt de gehele populatie van Gaza dus als schuldig te beschouwen.

van FT

En dat na een periode waar er in Israël zelf tienduizenden mensen weken lang in op stand zijn gekomen zonder dat er gehoor aan gegeven werd.

Iedere keer dat Israël meer vrijheid gaf leidde dat gewoon tot meer terrorisme.
Ik citeer hier even het interview dat eerder gelinkt werd waarin wat anders wordt beweerd:

„Hamas heeft geen vaste ‘aard’. Hamas is niet onveranderlijk of monolithisch. Het is een groepering die vaak van koers is veranderd, verschillende takken heeft en zeer verdeeld is tussen radicalen en pragmatici. Welke zijde de overhand krijgt, hangt af van de ‘kansenstructuur’ waarin Hamas opereert. Krijgen radicalen meer kansen, bijvoorbeeld door toenemend Israëlisch geweld en gebrek aan politieke oplossingen, dan krijg je een radicaler Hamas. Maar wanneer pragmatici kansen krijgen, zoals toen Hamas in 2006 deelnam aan de Palestijnse verkiezingen, komen de radicalen meer buitenspel te staan.

Terug
Bovenaan