Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Artikel is van 2020 maar gaat in meer detail over de werkwijze van het IDF bij bombardementen.

The Israeli military regularly strikes sites in Gaza using out-of-date intelligence that can be well over a year old, bombing “blind” with no real-time check for civilians causing unnecessary deaths, Air Force personnel have revealed.

Instead, Israeli air force members told The Independent “serious structural problems” and a culture of “destroy, destroy, destroy” rewards military personnel for identifying fresh targets on the 25-mile long strip rather than checking the validity of thousands already in the database, known as the “bank”.
The same air force intelligence member said that at “a systematic level, masses of targets are being bombed without visual check as there are not enough drones.”

“The atmosphere is not encouraging people to take [verification of targets] seriously. There is less discipline. It is a price that civilians pay,” “A” added.
A second member of the air force (“B”), told The Independent this becomes a major issue during longer operations, like 2014 when for a lack of targets, the orders were to “simply keep dropping bombs” anywhere in order to “make noise”.

“There was a lot of focus on, I can say with certainty, making noise. Those were the words that were said too, ‘to make noise’, to create a sense of fear on the other side, a sense that [the conflict] was continuing,” “B” added.

These allegations were corroborated by other testimonies from personnel collected by Israeli organisation Breaking the Silence (BtS)and handed to The Independent.

Ik vraag me af waar alle economische sancties blijven na de oorlogsmidaden van israel?
Ik vraag mij dat al heel mijn volwassen leven af. Waarom wij vrolijk eurosingliedjes zitten te zingen met zo'n land en intussen verontwaardigde "verdedigers van de democratie en rechtvaardigheid" gaan spelen in de rest van de wereld.

Geef ze een stuk een stuk land dat grenst aan Iran zodat Iran ze kan inlijven als ze toch die waarden delen en hou die mooie kust voor de mensen die democratie int vaandel dragen. Alles plat en opbouwen van 0 met steun van t Westen ::unsure::

Er liggen helaas wel een 2-3 andere landen tussen, maar tegelijkertijd: waarom niet?
Of laat ze verhuizen naar Afghanistan als ze de V.S./het westen zo haten... daar regeert de radicale Islam, hun beeld van het paradijs denk ik dan.

We doen precies alsof territorium dat van eigenaar verandert, en bijbehorende volksverhuizingen, iets is dat in de 21e eeuw niet meer kan, tenzij hier en daar wat extra landen die onafhankelijk worden (ex-Joegoslavië).
Ik en anderen hebben het al als voorbeeld gegeven: Kalinigrad was vroeger Köningsberg, hoofdstad van Pruisen... daar wonen geen Duitsers meer... Lang geleden was Istanbul ook Constantinopel, voor het Ottomaanse rijk het veroverde. Datzelfde Ottomaanse Rijk dat heerste over Palestina, tot de Britten het overnamen, een onafhankelijk Palestina is er nooit geweest...

Radicale oplossingen voor een probleem dat maar blijft aanslepen.
In het verleden werden dergelijke verliezers van een oorlog gewoon van de kaart geveegd of verdreven, iets wat ik hoop dat we in deze moderne tijden kunnen voorkomen.

Ik vraag mij dat al heel mijn volwassen leven af. Waarom wij vrolijk eurosingliedjes zitten te zingen met zo'n land en intussen verontwaardigde "verdedigers van de democratie en rechtvaardigheid" gaan spelen in de rest van de wereld.
Ik ook, maar nu is het zo "out there" dat het wel heel erg belachelijk wordt.

Artikel is van 2020 maar gaat in meer detail over de werkwijze van het IDF bij bombardementen.

Vraag is ook, met welke legitimiteit kan je claimen dat je precisiebombardementen uitvoert in een dichtbevolkt gebied en gericht grondtroepen inzet (zoals het binnenkort lijkt te zullen gebeuren) wanneer je inlichtingendiensten een aanval van duizenden (?) Hamas militanten niet opgepikt hebben? Hoe goed kan de informatie dan zijn waarop je je nu gaat baseren?

Grappig dat er hier continue gezegd wordt het conflict complex is maar dat je dan een cijfer moet plakken op zo'n zaken. Ik kan die vraag perfect omdraaien. Hoeveel Israëlische burgers moesten er ontvoerd, gemarteld, verkracht en vermoord worden vooraleer Israël bommen mocht beginnen gooien op Gaza? Als jij claimt dat de Israëlische reactie disproportioneel is dan kan je hier toch ook perfect een cijfer op plakken niet?

Waarom zou ik daar een cijfer op moeten plakken? Even voor de duidelijkheid: jij hebt gezegd dat de reactie proportioneel was op basis van het aantal dode Palestijnen. Daarvan zeg ik: als je dat op basis van cijfers kan, wat is dan het kantelpunt dat het niet meer proportioneel is? Zoiets complex laat zich niet vatten in één parameter. Bedankt om me gelijk te geven.

Er liggen helaas wel een 2-3 andere landen tussen, maar tegelijkertijd: waarom niet?
Of laat ze verhuizen naar Afghanistan als ze de V.S./het westen zo haten... daar regeert de radicale Islam, hun beeld van het paradijs denk ik dan.

We doen precies alsof territorium dat van eigenaar verandert, en bijbehorende volksverhuizingen, iets is dat in de 21e eeuw niet meer kan, tenzij hier en daar wat extra landen die onafhankelijk worden (ex-Joegoslavië).
Ik en anderen hebben het al als voorbeeld gegeven: Kalinigrad was vroeger Köningsberg, hoofdstad van Pruisen... daar wonen geen Duitsers meer... Lang geleden was Istanbul ook Constantinopel, voor het Ottomaanse rijk het veroverde. Datzelfde Ottomaanse Rijk dat heerste over Palestina, tot de Britten het overnamen, een onafhankelijk Palestina is er nooit geweest...

Radicale oplossingen voor een probleem dat maar blijft aanslepen.
In het verleden werden dergelijke verliezers van een oorlog gewoon van de kaart geveegd of verdreven, iets wat ik hoop dat we in deze moderne tijden kunnen voorkomen.
Massale deportatie lijkt me nu ook niet de oplossing

Ik vraag me af waar alle economische sancties blijven na de oorlogsmidaden van israel?

Vragen om economische sancties tegen een land dat net één van de grootste terreuraanslagen in zijn geschiedenis heeft ondergaan,
waarbij burgers doelgericht zijn vermoord, verkracht of ontvoerd. Je moet maar durven.

Was jij ook voorstander van economische sancties tegen de V.S. na 9/11? Tegen Frankrijk na de aanslagen in Parijs?

Israël is inderdaad niet vrij van zonde, ik zou eerder eens beginnen met het stoppen van economische steun aan Palestina waarbij men dan naderhand raketten kan maken van de nieuwe waterleidingen.... vooraleer we gaan beginnen met sancties in de ene of de andere richting.

Vragen om economische sancties tegen een land dat net één van de grootste terreuraanslagen in zijn geschiedenis heeft ondergaan,
waarbij burgers doelgericht zijn vermoord, verkracht of ontvoerd. Je moet maar durven.
Hoe noem je orthodoxe joden die raids uitvoeren op Palestijnen in de Westbank waarbij burgers doelgericht zijn vermoord dan? Dat is geen terrorisme?

Dat noemen we dan 'realpolitik' zeker?
Je hebt die onvoorwaardelijke steun van de VS, dus als je als EU gaat beginnen met economische sancties zit je daar met een serieus probleem.
Zoals @Wilto zegt: ons als Europa niet te veel gaan moeien in dat conflict. Dat is al een wespennest, en de situatie in Oekraïne is voor ons momenteel een pak belangrijker om meerdere redenen.

Trouwens, die aanpak van de VS nu: ik zou daar als amerikaan niet blij mee zijn, want straks zitten ze daar ook met een nieuwe generatie moslimterroristen.

Hoe noem je orthodoxe joden die raids uitvoeren op Palestijnen in de Westbank waarbij burgers doelgericht zijn vermoord dan? Dat is geen terrorisme?

Voorbeeld?/Bron?

Zaken zoals dit: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230228_93377393 mag je voor mijn part gerust joods-orthodox terrorisme noemen, geen probleem mee. Zelfs al was er een aanleiding (dat schietincident waarbij géén doden vielen) en noemt het artikel het een "cyclus van geweld"... maar zoiets zou je beter aan politie/leger overlaten.

Trouwens, die aanpak van de VS nu: ik zou daar als amerikaan niet blij mee zijn, want straks zitten ze daar ook met een nieuwe generatie moslimterroristen.
De VS heeft nu wel een significante populatie van seculiere joden (en ook wat streng-orthodoxe), ik denk dat onvoorwaardelijke steun voor Israël daar wel electoraal kan verkocht worden.

Was jij ook voorstander van economische sancties tegen de V.S. na 9/11? Tegen Frankrijk na de aanslagen in Parijs?

Israël is inderdaad niet vrij van zonde, ik zou eerder eens beginnen met het stoppen van economische steun aan Palestina waarbij men dan naderhand raketten kan maken van de nieuwe waterleidingen.... vooraleer we gaan beginnen met sancties in de ene of de andere richting.
Wat een scheve vergelijking zeg.

Dat noemen we dan 'realpolitik' zeker?
Je hebt die onvoorwaardelijke steun van de VS, dus als je als EU gaat beginnen met economische sancties zit je daar met een serieus probleem.
Zoals @Wilto zegt: ons als Europa niet te veel gaan moeien in dat conflict. Dat is al een wespennest, en de situatie in Oekraïne is voor ons momenteel een pak belangrijker om meerdere redenen.

Klopt helemaal.

Ik wou uiten dat ik nu, in tegendeel van wat ik al dacht, nog meer moe ben geworden van de moraalridderende politiekers van ons land en de EU.

Als je naar de geschiedenis kijkt, welk effect heeft steeds harder reageren op de tegenpartij al gehad? Je lijkt uit te gaan van het standpunt dat Israel niet anders kan dan zo hard mogelijk terugslaan. Waarmee je de vicieuze cirkel van actie en reactie gewoon aanwakkert. Smijt Gaza plat en je hebt gewoon alweer een generatie Palestijnen een excuus gegeven om te radicaliseren. Net zoals Hamas nu Israel ook gewoon weer een excuus heeft gegeven om met de voet vooruit te gaan tackelen.

Maar zolang je in die actie en reactie cyclus zit is er nul uitzicht op verbetering. Niet voor de Palestijnen maar ook niet voor Israel. Er wordt hier gesproken over volksverhuizingen van de Palestijnen, wel, denk je dat Israel daarmee een veilig land zal worden voor zijn inwoners? Dat ze hun leger kunnen opdoeken?
Wat je nodig hebt is een partij die gaat voor ontmijning en niet voor verdere escalatie. Hamas kiest duidelijk voor verdere escalatie. Dat betekent niet dat Israel nu op zijn beurt hetzelfde moet doen. Eén van de twee zal ooit weer 'the bigger man' moeten zijn, dat is gewoon de realiteit.

Terug
Bovenaan