Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Hoezo? Wordt overal gedeeld hoor. Ik deel niets zonder dat het van verschillende bronnen komt. Ik kan er nog delen als je wilt.

Wat je daar linkte is een twitter-account vol desinformatie, complottheorieën en propaganda. De kanalen die ik aan't volgen was hielden zich bij de feiten. Die van u heeft er zijn eigen verhaaltje bijgeschreven.

Ik sta erop dat dat soort malafide bronnen hier geen enkele plaats kent.

Wat je daar linkte is een twitter-account vol desinformatie, complottheorieën en propaganda. De kanalen die ik aan't volgen was hielden zich bij de feiten. Die van u heeft er zijn eigen verhaaltje bijgeschreven.

Ik sta erop dat dat soort malafide bronnen hier geen enkele plaats kent.
De eerste bron was het Israëlische IDF. Maar je hebt gelijk, ik zal proberen de oorspronkelijke bron telkens te delen.

P.S. nu meldt IDF dat het vals alarm was:

"IDF Homefront Command has announced that the “Aircraft Penetration Alerts” over Northern Israel were caused by an Error and that there were No Drones or Paragliders in the Sky over the Country."

https://www.telegraaf.nl/entertainm...aat-model-mia-khalifa-na-steunbetuiging-hamas

De 30-jarige Khalifa, een Amerikaanse met Libanese wortels, reageerde op X onder meer op beelden van de verrassingsaanval van Hamas van afgelopen zaterdag. Hamas-schutters hadden volgens haar hun telefoons moeten kantelen en „horizontaal moeten filmen” om de executies duidelijker in beeld te brengen.

:puke:
Mia Khalifa
Enough said waarschijnlijk?

Ik weet heel weinig over het Israëlisch-Palestijns conflict en vond dit een super interessant filmpje. Het lijkt me ook vrij neutraal te zijn.
Ik weet niet of het al eens is gepost, ik heb veel gelezen, maar niet alles. Ik wou het toch even delen voor mensen die, net zoals mij, weinig weten over de geschiedenis en de aanleiding van alles wat er nu gaande is. Mijn visie is sinds het bekijken van dit filmpje alvast pak genuanceerder geworden.

Als je echt bleu bent dan is dit een leuk filmpje.
Maar ik denk voor het merendeel van de mensen die iet of wat gevolgd zijn bevat dit geen nieuwe informatie.

Natuurlijk moet je een genuanceerde visie behouden in dit conflict. Maar het blijft natuurlijk erop neer komen dat de israëliërs gewoon in heel het conflict altijd de slimste en sterkste is geweest.
Ze zijn daar vorige eeuw gestart met niks, en hebben in die eeuw tijd zeker niet stilgezeten. Die oorlogen die in hun voordeel beslecht werden zijn niet zomaar gekomen.
Dat ze toonaangevend zijn op vlak van cyber oorlogsvoering niet toevallig.
Als je dan tegen een opponent strijd die afkomt met een aardappelmes terwijl jij daar staat met gesofisiceerd materiaal is het niet moeilijk dat je de overhand neemt.
Het is ook daarom dat de palestijnen moeten overgaan tot terreur, omdat dat het enige is waarmee ze slagkracht hebben.

Putin die oproept om tot onderhandeling over te gaan vind ik toch wel de mop van de dag.

“Poetin roept op tot onderhandelingen tussen Israël en de Palestijnen: "Voorkomen dat het conflict zich uitbreidt"

De Russische president Vladimir Poetin heeft woensdag opgeroepen tot onderhandelingen tussen Israël en de Palestijnen. Hij zei dat dat noodzakelijk was om een verlenging van het conflict te voorkomen.
Poetin riep op tot diplomatie om een einde te maken aan de gevechten die werden uitgelokt door de bloedige aanval van Hamas van zaterdag en drong er bij de partijen op aan om "terug te keren naar het onderhandelingsproces" om een oplossing te vinden "die aanvaardbaar is voor alle partijen, inclusief de Palestijnen". "We moeten voorkomen dat het conflict zich uitbreidt om te voorkomen dat het internationale gevolgen krijgt", aldus nog Poetin.”

Bron: Nieuwsblad

De USS Dwight D. Eisenhower vervoegt zich binnen twee weken bij de USS Gerald Ford. Twee CSG's vlakbij Israël. Qua afschrikking kan dat wel tellen.

wie moeten die dan juist afschrikken eigenlijk?
Hezbollah en Syrië, vermoed ik. Al zal Syrië allesbehalve opgewassen zijn tegen Israël, die hebben hun eigen grondgebied nog niet onder controle.

O ja, de Russen hebben ook nog een basis in Syrië, maar die hadden geen plaats meer in hun agenda om een oorlog uit te vechten.

Maar ja.

Een accidentje is snel gebeurd.

:unsure:

Hezbollah en Syrië, vermoed ik. Al zal Syrië allesbehalve opgewassen zijn tegen Israël, die hebben hun eigen grondgebied nog niet onder controle.

O ja, de Russen hebben ook nog een basis in Syrië, maar die hadden geen plaats meer in hun agenda om een oorlog uit te vechten.

Maar ja.

Een accidentje is snel gebeurd.

:unsure:
Of om als pasmunt voor de Amerikaanse gijzelaars vrij te krijgen?
niet vrijlaten = bommetje op één of ander doelwit

Kan ook zijn als basis om US citizen uit gaza te bevrijden. Die hadden toch ook al gesproken dat speciale operatie mogelijk was in Gaza om ze te bevrijden

Gelukkig hebben ze in de Gazastrook niet veel verwarming nodig in hun huizen. Maar voor ziekenhuizen is dit wel een groot probleem.

hmm :unsure: kunnen we deze redenering ook op andere scenario's toepassen, vraag ik me dan af
Ik denk dat een belangrijk detail wel is wie de aggressor is.

In zelfverdediging is veel meer moreel aanvaardbaar.

Israël is net overvallen met vele doden tot gevolg en dan heb je een hoop buitenlanders die statements maken die impliceren dat Israël dit zichzelf heeft aangedaan. Geen wonder dat ze dat negeren.

Beeld je in dat zoiets hier gebeurd. Ik denk dat het niet meer als normaal is dat je inhouden dan niet het eerste is wat je doet. Niet expres burgers gaan doden, maar ook niet extreem voorzichtig zijn in de vijand uit te roken.

Uiteindelijk kan het snel omslaan in het nadeel van Israël en dan is er snel een genocide in de andere richting.

Als je echt bleu bent dan is dit een leuk filmpje.
Maar ik denk voor het merendeel van de mensen die iet of wat gevolgd zijn bevat dit geen nieuwe informatie.

Natuurlijk moet je een genuanceerde visie behouden in dit conflict. Maar het blijft natuurlijk erop neer komen dat de israëliërs gewoon in heel het conflict altijd de slimste en sterkste is geweest.
Ze zijn daar vorige eeuw gestart met niks, en hebben in die eeuw tijd zeker niet stilgezeten. Die oorlogen die in hun voordeel beslecht werden zijn niet zomaar gekomen.
Dat ze toonaangevend zijn op vlak van cyber oorlogsvoering niet toevallig.
Als je dan tegen een opponent strijd die afkomt met een aardappelmes terwijl jij daar staat met gesofisiceerd materiaal is het niet moeilijk dat je de overhand neemt.
Het is ook daarom dat de palestijnen moeten overgaan tot terreur, omdat dat het enige is waarmee ze slagkracht hebben.

Ik geef denk ik ook duidelijk aan dat het een filmpje voor 'bleukes' is. Ik geef ook aan dat ik een 'bleuke' ben. Maar ik denk dat je overschat dat dit voor de meeste mensen parate kennis is. Als ik hoor wat mijn, toch hoger opgeleide, collega's hierover te zeggen hebben komt het bij mij toch over dat ze misschien wat context missen. Idem in mijn vriendengroep.

Ik kom hier eigenlijk niets inhoudelijk bijdragen aan de discussie. Ik weet dat ik er niet genoeg van ken en ga dan ook geen grote uitspraken doen (iets wat misschien wat meer mensen zouden moeten doen?).

Ik denk dat er veel mensen oprecht denken dat ze goed op de hoogte zijn van vanalles en nog wat. Ik vraag me vaak ook af of ze echt zo goed op de hoogte zijn als ze zelf wel denken, zeker als ze dan nog straffe uitspraken doen. Daarom vond ik dit 'back to basics' filmpje wel interessant.

En niets van deze post heeft als bedoeling om aanvallend te zijn naar jou of iemand anders toe. Het doen van 'straffe uitspraken' gaat over niemand specifiek. Ik denk wel dat je overschat wat de parate kennis van veel mensen is. Ik denk ook dat zo'n filmpje 'bleu' noemen misschien mensen zoals mij met een beperkte kennis tegen houdt om vragen te stellen, mee te discussiëren en bij te leren. Al is het volgens mij zeker niet slecht bedoeld.

Ik denk dat een belangrijk detail wel is wie de aggressor is.

In zelfverdediging is veel meer moreel aanvaardbaar.

Israël is net overvallen met vele doden tot gevolg en dan heb je een hoop buitenlanders die statements maken die impliceren dat Israël dit zichzelf heeft aangedaan. Geen wonder dat ze dat negeren.

Beeld je in dat zoiets hier gebeurd. Ik denk dat het niet meer als normaal is dat je inhouden dan niet het eerste is wat je doet. Niet expres burgers gaan doden, maar ook niet extreem voorzichtig zijn in de vijand uit te roken.

Uiteindelijk kan het snel omslaan in het nadeel van Israël en dan is er snel een genocide in de andere richting.
Zelfverdediging van welke kant? Wie is de aggressor?
Ik vind het vreemd dat deze termen uberhaupt nog gebruikt worden in deze context.

Edit : Ik vind het mooi dat ModgiBoemBoem hiertussenin ook het nog eens over dat filmpje heeft.
Net zoals ik van mening ben dat het misschien (al snap ik ook de complexiteiten) bij verkiezingen het goed zou zijn om eerst een basistest kennis van politiek te doen voordat je kan stemmen, zou ik het in deze topic precies niet slecht vinden als je eerst enkel basiskennis vragen krijgt voorgeschoteld voordat je mee mag discussiëren.

(Neen, ik meen dat niet echt dat ik dat echt wil invoeren. Dat is natuurlijk veel te complex en heeft ook bepaalde nadelen. Daar ben ik me zeker bewust van. Maar nadat bepaalde dingen voor de zoveelste keer terugkomen die ingaan tegen bepaalde "basiszaken" in dit conflict, begin ik wel zo te denken.)

Maar anyway, inderdaad, beeld je eens in dat hier miljoenen mensen naar toe komen getrokken, door een overkoepelende macht ondersteund (laten we nu ff EU zeggen, België heeft verder geen overkoepelende macht), en dat deze mensen op een bepaald moment alle Belgen van 80% van het grondgebied verdrijven naar een klein gedeelte. Goed idee om je dat eens in te beelden ja. (Ja, nu trek ik het ook overduidelijk op flessen. Maar het is inderdaad niet slecht om je eens in de verschillende partijen in te leven. Ik vind het ook moeilijk dat veel "huidige" Israëli's hier ook niets aan kunnen doen en ook gewoon in die locatie geboren zijn. )

Laatst bewerkt:

hmm :unsure: kunnen we deze redenering ook op andere scenario's toepassen, vraag ik me dan af
Vanzelfsprekend kan je dat op andere scenario's toepassen.

Alleen is er wel een groot verschil met wat jij wilt insinueren. Klein edoch belangrijk detail : Rusland bombardeert Oekraïense energiecentrales.
Dat doet Israël niet. Die hebben de bevoorrading van brandstof voor de energiecentrale in Gaza stop gezet, alsook hun elektriciteitslevering aan de Gazastrook. Wat niet geheel vreemd is als je in oorlog bent met je "buur".

Vanzelfsprekend kan je dat op andere scenario's toepassen.

Alleen is er wel een groot verschil met wat jij wilt insinueren. Klein edoch belangrijk detail : Rusland bombardeert Oekraïense energiecentrales.
Dat doet Israël niet. Die hebben de bevoorrading van brandstof voor de energiecentrale in Gaza stop gezet, alsook hun elektriciteitslevering aan de Gazastrook. Wat niet geheel vreemd is als je in oorlog bent met je "buur".
Wat Israël de facto doet komt hier wel op neer:

Ze zijn wijk na wijk aan het kapotbombarderen in een dichtbevolkt gebied waar meer dan 2 miljoen mensen wonen die op dit moment geen toegang hebben tot vers water en elektriciteit. De ziekenhuizen zijn gedwongen om hun activiteiten te verhuizen naar de kelder, maar ze hebben geen stroom, geen water, geen toestroom aan geneesmiddelen want dat wordt afgeblokt. Ambulances worden onder vuur genomen. Er is minder dan twee weken voedsel over, maar wat nadien? De grensovergangen zijn afgesloten of worden gebombardeerd, dus je kan nergens heen. Er zijn 200k+ ontheemden. En het échte gevecht moet nog beginnen.

Wat in Oekraïne gebeurt is ongetwijfeld een ramp, maar wat Gaza staat te wachten tart toch alle verbeelding? Oekraïeners hebben nog ruimte en de mogelijkheid te vluchten, die twee miljoen bewoners van Gaza niet.

Als ratten in de val.

Laatst bewerkt:
Wat Israël de facto doet komt hier wel op neer:

Ze zijn wijk na wijk aan het kapotbombarderen in een dichtbevolkt gebied waar meer dan 2 miljoen mensen wonen die op dit moment geen toegang hebben tot vers water en elektriciteit. De ziekenhuizen zijn gedwongen om hun activiteiten te verhuizen naar de kelder, maar ze hebben geen stroom, geen water, geen toestroom aan geneesmiddelen want dat wordt afgeblokt. Er is minder dan twee weken voedsel over, maar wat nadien? De grensovergangen zijn afgesloten of worden gebombardeerd, dus je kan nergens heen. Er zijn 200k+ ontheemden. En het échte gevecht moet nog beginnen.

Wat in Oekraïne gebeurt is ongetwijfeld een ramp, maar wat Gaza staat te wachten tart toch alle verbeelding? Oekraïeners hebben nog ruimte en de mogelijkheid te vluchten, die twee miljoen bewoners van Gaza niet.

Als ratten in de val.
Ik vel nergens een oordeel of het correct is of niet, ook niet waar het erger is. ik merk alleen op dat het twee verschillende zaken zijn waar zo'n filmpje dus niet voor gebruiken kan worden. Wat Israël nu doet lijkt me een belegering te zijn. En ik denk niet dat het in de geschiedenis vaak is voorgevallen dat diegene die de belegering uitvoert de belegerden cadeautjes doet. Je kan niet altijd verhaal A met verhaal B vergelijken, ook al zijn er gelijkenissen.

Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Blinken: "Israël geniet onze onvoorwaardelijke steun"

Die onvoorwaardelijkheid is toch ook echt een groot deel van het probleem naar mijn mening.

Terug
Bovenaan