Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Er is geen één huidige versie van de islam, er zijn er velen. De daling van het aantal heeft meerdere redenen en kan je ook in Europese landen evenzeer terugvinden, ja, ook na WO2.

En de rest was van een nog grotere zwart-wit redenering. Beide regimes zijn moorddadige, de ene doet het gewoon gesofisticeerde dan de andere.

Pover excuus natuurlijk maar het resultaat is er wel.

Klopt en in Europa was de oorzaak eveneens een genocide, waarbij religie overigens ook een rol speelde historisch.
Hier in Europa zijn momenteel voorlopig (ondanks toenemend antisemitisme in Frankrijk maar ook bij ons, net omwille van toenemende migratie uit Islamitische landen) geen leiders aan de macht die actief de vernieitiging van joden nastreven. Iets wat je van pakweg Iran en Hamas niet kan zeggen.

In Syrië zitten er nog vrij veel Christenen: ongeveer 10% van de bevolking, In Egypte ook 10%, Indonesië 8.7% en in Libanon zelfs 36%. In Turkije en Irak zo'n 4%.
In de meeste overwegend moslimlanden is er wel een Christelijke minderheid.

Dus het is misschien toch ook niet de beste oplossing om alles te gaan platgooien zoals sommigen hier zeggen. Stel dat men in moslimlanden ook zo gaat redeneren...

Verdrukte minderheden die lijden onder geweld, zie o.a. (expres een linkse bron genomen:) https://www.theguardian.com/world/2018/jan/10/christians-egypt-unprecedented-persecution-report

Ik bepleit zeker niet om "alles te gaan platgooien", maar als ik het minste van twee kwaden moet kiezen is het Israël, en bovendien is het triest hoe velen in een thread over geweld van Hamas tegen Israël, vooral op Israël lijken te schieten... maak dan een aparte thread?

Ik heb eens opgezocht, in de Gazastrook leven 2.3 miljoen mensen tegenwoordig op 365km², 6507 inwoners / km³, dat is te vergelijken met Brussel, maar dan met slechte infrastructuur op vlak van water en elektriciteit en gebuikt onder allerlei sancties van andere landen die niet willen samenwerken met Hamas omdat die door het westen als terroristische organisatie wordt bestempeld. Een situatie die alleszins onhoudbaar is.

Tja, een goed incentive om niet meer Hamas als leiders te kiezen denk ik dan.

en bovendien is het triest hoe velen in een thread over geweld van Hamas tegen Israël, vooral op Israël lijken te schieten... maak dan een aparte thread?
Ongeveer van hetzelfde niveau dit als in het Oekraïne-topic de schuld van het geweld bij de Oekraïeners leggen.

Modedit: onnodige comment verwijderd

Het terrorisme van Hamas, of het Palestijns-Israëlische conflict in het algemeen, reduceren tot een religieuze kwestie is ook gewoon geschiedvervalsing hé. Dat is maar 1 aspect van het conflict. Bovendien moeten verschillende partijen in de huidige Israëlische regering qua religieus conservatisme, extremisme en haatpredeking echt helemaal niet onderdoen voor het gedachtegoed van een Hamas of Hezbollah. Integendeel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ongeveer van hetzelfde niveau dit als in het Oekraïne-topic de schuld van het geweld bij de Oekraïeners leggen.

Pardon? Ik zie al die reacties waarbij men eerst even van de zonden van Israël benadrukt vooraleer men dit specifieke geweld afkeurt, eerder in de richting van de Russische inval in Oekraïne vergoelijken, omdat er inderdaad ooit Oekraïners aan de kant van de nazi's tegen Rusland/USSR gevochten hebben... maar soit.

Ik heb er geen behoefte aan om in de thread over Oekraïne, kritiek te gaan leveren op Oekraïne, want Rusland is daar de grote schuldige.
Ook hier wat dit nieuwsfeit betreft, is het Hamas die deze nieuwe "speciale militaire operatie" heeft ingezet, met wat hulp van Iran blijkbaar.

Het terrorisme van Hamas, of het Palestijns-Israëlische conflict in het algemeen, reduceren tot een religieuze kwestie is ook gewoon geschiedvervalsing hé. Dat is maar 1 aspect van het conflict. Bovendien moeten verschillende partijen in de huidige Israëlische regering qua religieus conservatisme, extremisme en haatpredeking echt helemaal niet onderdoen voor het gedachtegoed van een Hamas of Hezbollah. Integendeel.

Het is géén geschiedvervalsing, want ik reduceer het helemaal niet louter tot enkel en alleen een religieuze kwestie. Geen enkel probleem mee te erkennen dat er meer speelt, maar ik stel wél vast dat aan één zijde van dit conflict, de kern van de ideologie wel de uitmoording van de ander nastreeft... en dat hoe hard sommigen het zionisme ook verguizen, er wel iets te zeggen valt voor een "joods" land waarin die groep veilig is. Al had men misschien beter een nieuw Israël opgericht ergens in Alaska ofzo, maar soit.

Jij kan wel zeggen dat een extreme minderheid aan de zijde van Israël niet veel beter is... maar ondertussen zie ik wel géén beelden van Israëlische soldaten die vrouwen ontvoeren om er godweetwat mee te doen...

De alleberlangrijkste vraag die men zelfs op CNN stelt komt hier niet aan bod!! Hoe heeft hamas dit kunnen voorbereiden zonder dat de beste intelligentiedienst iets wist? Alleen dat is zo surreël. De Mossad weet normaal elke tunnel liggen, hoort elke zucht, heeft de beste technologie die er maar bestaat om wie dan ook nog maar een idee heeft iets aan te richten op Joods gebied zo te kennen vooraleer ze er ook nog maar één iets kunnen aanrichten??

Modedit: onnodige comment verwijderd

Het is géén geschiedvervalsing, want ik reduceer het helemaal niet louter tot enkel en alleen een religieuze kwestie. Geen enkel probleem mee te erkennen dat er meer speelt, maar ik stel wél vast dat aan één zijde van dit conflict, de kern van de ideologie wel de uitmoording van de ander nastreeft... en dat hoe hard sommigen het zionisme ook verguizen, er wel iets te zeggen valt voor een "joods" land waarin die groep veilig is. Al had men misschien beter een nieuw Israël opgericht ergens in Alaska ofzo, maar soit.
In de Israëlische regering zitten partijen die hetzelfde wensen over de Palestijnen. Dat is niet "één zijde". Er valt ook iets te zeggen voor een Palestijns land waarin die groep veilig is en niet behandeld wordt als op zijn best tweederangsburgers en op zijn slechts als beesten zonder enige rechten.
Jij kan wel zeggen dat een extreme minderheid aan de zijde van Israël niet veel beter is... maar ondertussen zie ik wel géén beelden van Israëlische soldaten die vrouwen ontvoeren om er godweetwat mee te doen...
Neen, je ziet alleen beelden van een ganse natie die in een grote openluchtgevangenis wordt opgesloten, wiens eigendommen systematisch afgenomen worden, waar een veelvoud aan slachtoffers vallen door enerzijds zware bombardementen en anderzijds door de bewuste ontbering die Israël de Palestijnen oplegt. Moreel echt pakken beter hoor, amai.

Die "extreme minderheid" dicteert wel de wet in Israël. Het is ook nogal goedkoop om bij de ene te spreken van een extreme minderheid, maar dan wel Hamas gelijk te stellen met de hele Palestijnse bevolking of de moslims in het algemeen (maar we zijn niet islamofoob!).

Opnieuw: Israël is er en gaat niet meer weg. Iedereen zal daarmee moeten leren leven. Israël heeft ook het volste recht zich te verdedigen. Maar niet erkennen dat Israël het over zichzelf afroept door de manier waarop ze Palestijnen en Arabische Israëliërs behandelt, dat is geschiedvervalsing en een volledige miskenning van de realiteit. De sleutel ligt echt in hun handen. Hoe fucking moeilijk dat ook is. De Palestijnen hebben niets meer.

Kben nu eens verder gaan graven en ik denk dat trump vooral op dit doelt. Dat is natuurlijk wel amerikaans belastingsgeld.
https://nypost.com/2021/05/25/blink...n-palestinian-aid-reopen-jerusalem-consulate/
https://freebeacon.com/biden-admini...ld-boost-hamas-it-went-ahead-with-aid-anyway/

Hier staat er ook iets over geschreven.

"The Biden administration pushed through plans to distribute hundreds of millions of dollars in taxpayer aid to the Palestinians despite internal assessments that those plans could boost the Iran-backed terrorist group Hamas, according to internal documents obtained by the Washington Free Beacon."

De alleberlangrijkste vraag die men zelfs op CNN stelt komt hier niet aan bod!! Hoe heeft hamas dit kunnen voorbereiden zonder dat de beste intelligentiedienst iets wist? Alleen dat is zo surreël. De Mossad weet normaal elke tunnel liggen, hoort elke zucht, heeft de beste technologie die er maar bestaat om wie dan ook nog maar een idee heeft iets aan te richten op Joods gebied zo te kennen vooraleer ze er ook nog maar één iets kunnen aanrichten??
Even mijn aluminiumhoedje opzetten: https://www.beyondgaming.be/threads/conflict-israel-palestina-laait-weer-op.4569/page-12#post-193566

Zou me trouwens niet verbazen van Netanyahu gezien zijn genocidale uitspraken uit het verleden.

Bij eerdere incidenten / terroristische daden was de reacties van Israël vaak al uit proportie. De taal die ze nu spreken laat niet veel aan de verbeelding toe. Ondanks het een land is met een overweldigend militaire overmacht en kennis om precisie aanvallen uit te voeren, kiezen ze toch vaak voor methodes die heel veel collateral damage geven.

Ik hoop dat ze toch wel wat terughoudendheid tonen. Dat ze van zich afbijten en de daders opsporen en vervolgen kan ik begrijpen, maar er is geen nood aan wraak op een hele bevolkingsgroep. Zeker niet als die bevolking ook nog eens min of meer vast zit in een klein stuk grondgebied waar ze moeilijk weg kunnen.

Ik ben niet van complottheorieën.
Maar in deze zou je toch wel eens durven denken...

Ik hoop dat ze toch wel wat terughoudendheid tonen.
IJdele hoop.
Dit wordt een ongeziene tegenreactie. Er zijn tientallen tanks op weg naar Gaza.

De minister van defensie heeft ook klare taal gesproken:

“Fifteen years ago, as head of the Southern Command, I came close to ‘breaking the neck’ [destroying] of Hamas. I was stopped by the political echelon.”

“This phenomenon will not continue,” Gallant promised. “We will change reality on the ground in Gaza for the next 50 years. What was before, will be no more. We will operate at full force,” he pledged.

Je constateert vooral een gebrekkige feitenkennis. Als ik het heb over eind 19de eeuw kan ik moeilijk spreken van Israël, gezien dat nog niet bestond. Als we het hebben over de geografische regio waarin Israël ligt, dan heet die regio ... Palestina.

Als je de rest van mijn post wil reduceren tot kant kiezen, tja, ik verwacht weinig anders van iemand die vooralsnog niets anders heeft bijgedragen dan historische feiten te verdraaien en verzinnen.

Je weet zelf ook donders goed dat de Palestina losjes gebruiken zeer gevoelig ligt.
Ja het geografisch gebied heet Palestina, maar binnen de pro-Palestijnse kringen is dat niet altijd het geval en bedoelt men vaak het mandaatgebied.
Wil je een geografische naam losjes gebruiken dan zijn er andere die geen politieke bijklank hebben.

Ik hoop dat we toch niet hoeven te discussiëren dat in die geografische regio het jodendom gedurende lange tijd aanwezig is geweest. Eveneens voor het christendom is dat het geval.
Zuiver claimen dat Europa wat joden op een boot hebben gezet en op het levant gedropt hebben, dat is pas onjuist.

Opnieuw: Israël is er en gaat niet meer weg. Iedereen zal daarmee moeten leren leven. Israël heeft ook het volste recht zich te verdedigen. Maar niet erkennen dat Israël het over zichzelf afroept door de manier waarop ze Palestijnen en Arabische Israëliërs behandelt, dat is geschiedvervalsing en een volledige miskenning van de realiteit. De sleutel ligt echt in hun handen. Hoe fucking moeilijk dat ook is. De Palestijnen hebben niets meer.

Dit is dus wat ik bedoel met aan welke kant van het conflict je juist staat.
Je keurt deze beestachtige en gruwelijke daden niet af maar je komt op de proppen dat we maar moeten accepteren dat Israël er is en we daarmee moeten leven.
Is er iemand die daar dan niet mee kan leven?

Dat je heel dit conflict tracht te minimaliseren tot Israël dat dit over zichzelf afroept en dat zij de sleutel in handen zouden hebben is toch zeer vreemd.
Langs beide kanten zijn er fouten gemaakt. Maar doen alsof de Israëlieten de enige zijn die in de fout gaan is toch zeer kort door de bocht.

Sterker nog in het licht van de huidige gebeurtenissen ligt de volledige verantwoordelijkheid bij hamas en bij uitbreiding een groot deel van de Palestijnen.

En dan zwijg ik nog over mensen islamofoob noemen in deze discussie. Toegevoegde waarde daarvan?

IJdele hoop.
Dit wordt een ongeziene tegenreactie. Er zijn tientallen tanks op weg naar Gaza.

De minister van defensie heeft ook klare taal gesproken:

“Fifteen years ago, as head of the Southern Command, I came close to ‘breaking the neck’ [destroying] of Hamas. I was stopped by the political echelon.”

“This phenomenon will not continue,” Gallant promised. “We will change reality on the ground in Gaza for the next 50 years. What was before, will be no more. We will operate at full force,” he pledged.
Dat vrees ik ook.

De huidige PM van Israel, Benjamin Netanyahu:

"[The way to deal with Palestinians is to] beat them up, not once but repeatedly, beat them up so it hurts so badly, until it's unbearable."

Ik hoop dat we morgenvroeg niet wakker worden met een westbank die in actie komt en hesbollah vanuit Libannon in het noorden want die hebben enorme aantallen veel zwaardere raketten weten te bemachtigen met steun van Iran. Iran zelf zal zich hopelijk niet komen moeien, die verstoppen zich liever achter proxies en da's maar goed ook want de geopolitieke schokgolven dat dit uitstuurt zijn nu al meer dan zwaar genoeg.

Het is niet dat iedereen op gigantische ammo stockpiles zit momenteel. Met de huidige noden van Ukraine zou een langdurig conflict in en rond israel ons voor zware keuzes stellen en nog meer landen rond de wereld ideeën kunnen geven dat het nu het moment is om uit te halen. 3e Wereldoorlog zou maar eerst in 2027 starten dus hopelijk haalt china het niet in zijn hoofd om Taiwan nu reeds verder op de spits te drijven omdat het westen reeds de handen vol heeft met andere branden te blussen.

Het wordt alsmaar wilder en mag echt wel is gaan stoppen maar ik vrees dat het ergste nog moet komen. :/

Ik hoop dat we morgenvroeg niet wakker worden met een westbank die in actie komt en hesbollah vanuit Libannon in het noorden want die hebben enorme aantallen veel zwaardere raketten weten te bemachtigen met steun van Iran. Iran zelf zal zich hopelijk niet komen moeien, die verstoppen zich liever achter proxies en da's maar goed ook want de geopolitieke schokgolven dat dit uitstuurt zijn nu al meer dan zwaar genoeg.

Het is niet dat iedereen op gigantische ammo stockpiles zit momenteel. Met de huidige noden van Ukraine zou een langdurig conflict in en rond israel ons voor zware keuzes stellen en nog meer landen rond de wereld ideeën kunnen geven dat het nu het moment is om uit te halen. 3e Wereldoorlog zou maar eerst in 2027 starten dus hopelijk haalt china het niet in zijn hoofd om Taiwan nu reeds verder op de spits te drijven omdat het westen reeds de handen vol heeft met andere branden te blussen.

Het wordt alsmaar wilder en mag echt wel is gaan stoppen maar ik vrees dat het ergste nog moet komen. :/
Iran gaat geen oorlog kunnen voeren tegen Israël. Hun luchtmacht geraakt er amper of helemaal niet. Zal inderdaad via proxies gebeuren met Hezbollah in de hoofdrol, maar die roeren zich (nog?) niet. Hamas is ook soennitisch, niet onbelangrijk.

Israel is momenteel geen democratie meer. Democratie daar is compleet uitgehold door de huidige regering.

Hoezo? Dienhervormingswet heeft het zeker niet verbeterd, maar uitgehold is nu ook wel een joekel van een overdrijving.

Als je eerlijk bent moet je erkennen dat je liever in de democratie van Israël woont, dan in eender welk ander land in de regio.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan