zwarten
Well-known member
Ik ken te weinig van het toch wel reeds langlopend conflict om daar uitspraken over te doen.Als je de feiten erbij haalt is nochtans heel duidelijk wie de meeste wreedheden begaan heeft. Enkel is het zo dat men in het Westen met twee maten en gewichten naar dat conflict kijkt.
Zelfs vandaag heeft Israël meer onschuldige slachtoffers gemaakt dan andersom. Maar de verontwaardiging komt uiteraard maar richting 1 kant.
Israël heeft het recht zich te verdedigen zegt men dan. En de andere kant heeft dat niet. Dagelijks worden er onschuldige Palestijnen gedood, uit hun huizen gezet, gevangen genomen,... Er zitten duizenden Palestijnen in Israëlische gevangenissen (waaronder veel kinderen) zonder 1 vorm van aanklacht of proces. Men blijft maar land afnemen en illegaal nederzettingen bouwen. De Gaza strook is letterlijk het grootste openlucht gevangenis ter wereld. En noem maar op.
Nogmaals: ik keur wat vandaag gebeurt is absoluut af. Maar telkens de Palestijnen iets mis doen, doet men alsof dat het begin is van alles. Alsof er de laatse dagen/weken/maanden niet hebben plaatsgevonden. Je oogst wat je zaait telt voor beide kanten.
Stom voorbeeld maar als ik volgende zaken lees op het nieuwsblad dan maak ik ook wel eens de hypothetische denkoefening van wat als hier in belgie nu er een bezetter komt en die zorgt er voor dat je maar 5-15 uur elektriciteit per dag hebt.... Mijn bloed zou ook koken.
Het is begrijpbaar dat je als palestijn daarop reageert dmv aanslagen of godweet wat allemaal in je macht ligt om israel een kloot af te draaien maar dit wordt op zijn beurt dan weer aangewend om de palestijn nog wat meer te onderdrukken. Das echt een feedbackloop van geweld en haat dat moet doorbroken worden maar ik vrees ergens dat dit niet meer mogelijk is.Israël stopt met het leveren van elektriciteit aan Gaza. De Israëlische minister van Energie, Yisrael Katz, heeft een decreet getekend waarin hij het openbare elektriciteitsbedrijf opdraagt de levering te staken. Over het algemeen hebben de inwoners van Gaza slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. De Gazastrook importeert gewoonlijk tot 120 MW van het Israëlische openbare nutsbedrijf, terwijl de rest afkomstig is uit de thermische centrale van Gaza, die een veel kleinere capaciteit heeft.
). De extreemrechtse regering in Israël voerde een keihard beleid en krijgt dat nu terug als een boemerang.