Dat laatste heeft weinig te maken met spending (die weliswaar omhoog moet en ook gaat), wel met het feit dat er geen eengemaakt leiderschap is. Europa heeft militair op conventioneel vlak meer materiaal en meer militairen.
- 1,4 miljoen active duty militairen in 2024 vs 1,3 miljoen in de VS.
- Ongeveer 6400 tanks (vermoed inclusief UK en Turkije), en dat is zonder de huidige uitbreidingen (1700 stuks in bestelling), vs 4600 in de VS.
- IFV's: Ook vergelijkbaar met de VS dacht ik, hoewel ik geen exacte cijfers meer terugvindt. Ook duizenden op de order list.
- Luchtmacht: Europa had in 2022 ongeveer 1900 combat aircraft: Een goeie 600 4,5th en 5th generation, ongeveer 1000 4th gen en de rest 3th gen/subsonic. Ondertussen al een pak gemoderniseerd met leveringen van oa. F35's. Ongeveer even veel als de US fighter vloot, Europa heeft wel geen strategische bommenwerpers volgens mij.
Het probleem van Europa is niet dat het geen militaire slagkracht heeft, wel dat het versnipperd is en dat Europa (waarschijnlijk zit de geschiedenis daar voor iets tussen met twee wereldoorlogen) enorme conflictaversie heeft.
Het gros van de nieuwe investeringen in defensie in Europa wordt wel degelijk gedaan bij Europese of Zuid-Koreaanse defensiebedrijven. Eigenlijk wordt van de Amerikaanse industrie op dit moment alleen gekocht wat we zelf (nog?) niet produceren: Raketartillerie voor lange afstand (HIMARS), 5th gen fighters (F35's). Die vallen gewoon op omdat het in bedragen veel grotere deals zijn. Polen koopt ook wat Abrams als ik mij niet vergis, maar dat is het zowat. Voor IFV's kijken we voornamelijk naar CV90's (en terecht, doen het ook fantastisch in Oekraïne), Lynx en Boxers, voor MBT's naar Leo's, K2's, Challengers en Panthers. Voor intelligence koopt FR bij Saab (GlobalEye), DE koopt Pegasus. De Europese defensie-industrie zit enorm hard in de lift.