Conflict Amerika - Venezuela

Moet ook wel gezegd worden dat dat van groen niks met ecologie te maken heeft en alles met dogmatisme, maar da's een discussie voor een ander topic. :)

Ah, dit riedeltje is zelf een toonvoorbeeld van dogmatisme en van te weigeren je ook maar een greintje in te leven in de motivatie en argumentatie van de tegenpartij. Groen is in de eerste plaats opgericht als een milieupartij, en nucleair afval is nu eenmaal in potentie een van de grootst mogelijke vervuilers. Het vraagstuk 'gaat dat ook na onze generatie(s) nog altijd goed geborgen blijven' lag voor een groot deel aan de basis waarom ecologische partijen voor de kernuitstap waren. 25 jaar geleden was ook in hun rangen de urgentie van de klimaatverandering nog niet volledig binnengedrongen, en nu is dat binnen de groene beweging wel een conflict: de klimaatverandering is er vandaag, de mogelijke problemen met ons nucleair afval pas in de verre toekomst (enfin, die zijn er ook al vandaag natuurlijk, maar je snapt wel wat ik bedoel). Je hebt er die het klimaat laten primeren en die pro-nucleaire energie zijn, en je hebt er die vasthouden aan groene energie (hoewel die vaak ook heel erg belastend zijn voor het milieu). Je kan dat dogmatisch noemen, maar daarmee oversimplificeer je de boel enorm.

Het is ook gewoon ridicuul om telkens alleen Groen daarvan te verwijten. Elke partij is dogmatisch in haar kernprogramma. N-VA gaat ook niet afwijken van het Vlaams-Nationalisme, ook al zijn er stevige indicaties dat herfederalisering beter zou zijn voor ons. Hetzelfde voor de andere partijen.

Soit, inderdaad niet voor dit topic.

Op reddit wat posts aant lezen in r/venezuela... damn we hebben het hier toch goed.
Laat ons inderdaad hopen dat dit meer wordt dan louter een succesvolle militaire operatie voor de geschiedenisboeken, en dat er ook iets goed uitkomt voor de Venezolaanse bevolking. De ontvoering van Maduro geeft hen nu hoop, maar voorlopig is er nog niets dat er concreet op wijst dat het regime fundamenteel zal veranderen.

3e term van wie, van Trump? Waarom vergeet iedereen precies die man z'n leeftijd. Die dommelt nu al de helft van de tijd in.
Eens Trump te oud is (en dat zal echt geen jàren meer duren, hoor), zie ik de Republikeinen elkaar eerder vertrappelen dan dat ze bvb. volledig achter "hillbilly elegy" Vance gaan staan.

En de Amerikanen zijn ook geen knikkend volk zoals bvb. Belgen dat wel zijn. Een full fling dictatuur staat gewoon haaks op alle waarden van "mah freedom" die de Amerikanen o zo belangrijk vinden.

Als er één ding is dat Trump bewezen heeft, is dat al die waarden die de Amerikanen o zo belangrijk vinden bijzonder relatief zijn. Iemand met zijn levensstijl en wereldbeeld zou de antichrist moeten zijn voor al die preutse, ultraconservatieve gelovige groepen in de VS, maar bij velen wordt hij desondanks als bijna the second coming of Christ gezien. Zelfs hier bij ons blijf je mensen hebben die alles met de mantel der liefde bedekken. Zolang hij genoeg vijanden kan projecteren in de geesten van zijn kiezers, laten die zich gewillig richting autocratie/dictatuur leiden hoor. Hij is de verdediger van de vrijheid, ook al neemt hij ze af.

Het Trumpisme werd kansloos gezien de eerste keer, een terugkeer zag men aanvankelijk ook als kansloos in. Intussen is hij (en zijn regime) in een rotvaart bezig om de democratische rechtsstaat te ontmantelen. We kunnen alleen maar hopen dat het Trumpisme na deze termijn in elkaar stuikt, maar dat lijkt me toch vooral wensdenken. En zelfs dan is er al veel schade gedaan, en we zien bvb in Polen hoe moeilijk het is om die schade te herstellen.

Die man is toch aan een sneltempo zodanig veel vijanden aan het maken dat de secret service zo onder druk zal komen te staan dat het buigen of barsten zal worden. Misschien dat al die vijandelijke regimes niet de mogelijkheden hebben om Trump militair te bestrijden maar men kan wel genoeg zotten sponseren dat er op iedere openbare bijeenkomst wat dolle schutters aanwezig zijn. Ik snap echt niet dat zijn adviseurs en medestanders hem niet wat temperen.

Dit is gunboat diplomacy. Dicks on the table en o wee als je niet doet wat we zeggen. Washington als de apex predator van de speelplaats. Kleintjes afdreigen. Venezuela verdient uiteraard meer dan Maduro, of Trump hen die kans nu geeft gaan we moeten afwachten maar dit kan ook heel verkeerd aflopen. Het geeft ook aan dat de internationale orde en het internationaal recht een vodje papier zijn. Met welk recht ontvoeren de Amerikanen Maduro? Ik mag hopen dat die even opstandig mag zijn als Hussein destijds doen die berechtigd werd.

Criekemans zei op VTM dat dit het jaar van shock 'n awe zou kunnen zijn op internationaal vlak. Onthou het. 2 januari net voor middernacht en 't was al van dat met het groen licht van Trump.

En toch hoop je dat Trump zijn tanden ergens op zal kapotbijten.

Wat gaan we doen om hem te stoppen? Hoeveel wake-up calls hebben de Europeanen nodig om te beseffen dat ze hun navelstaarderij moeten laten varen en naar een echte Unie, een Verenigde Staten van Europa, moeten gaan, met een Europees leger en een Europese regering die niet voor elke scheet goedkeuring nodig heeft van elke lidstaat. Maar nee, straks weer massaal stemmen voor VB, Wilders, FN en consorten ... en dan maar wenen dat we geen rol van betekenis kunnen spelen en de speelbal zijn van al de rest.

Trump: Venezolaanse vicepresident zal "een zeer hoge prijs betalen als ze niet doet wat juist is"​

In een interview met het magazine The Atlantic heeft de Amerikaanse president Donald Trump de Venezolaanse vicepresident Delcy Rodriguez afgedreigd, nadat de VS eerder president Nicolás Maduro ontvoerd hadden. "Als ze niet doet wat juist is, zal ze een zeer hoge prijs betalen, waarschijnlijk een hogere dan Maduro", aldus Trump.
De Amerikaanse president stuurde schijnbaar ook aan op een regimewissel: "Weet je, daar herbouwen en een regimewissel, of wat je het ook wil noemen, is beter dan wat er daar nu is. Het kan niet slechter worden."
Daarnaast hintte Trump op verdere militaire Amerikaanse interventie, bijvoorbeeld in Groenland: "We hebben Groenland nodig, absoluut." Zijn minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, had bovendien een waarschuwing voor Cuba, die andere Amerikaanse vijand in Latijns-Amerika: "Als ik in Havana woonde en deel was van de regering, zou ik me zorgen maken."
Groenland en Cuba. Die gaan er dus ook nog aan geloven. Khamenei mogelijk ook.

Het internationaal recht over wanneer een oorlog gerechtvaardigd is vertrekt ook vanuit het principe dat het een slechte vrede beter is dan een oorlog en dus laat het internationaal recht enorme onrechtvaardigheid en lijden toe als er maar geen oorlog van komt. Als je dan in een situatie als deze komt, en laten we eens vanuit de twijfelachtige assumptie vertrekken dat dit Venezuela inderdaad helpt, dan is er geen echte oorlog nodig geweest om Venezuela te bevrijden van een dictator. Moest je kunnen garanderen dat je dictators zo makkelijk omver kan werpen dan zou het huidige internationaal recht volgen moreel zelfs verfoeilijk zijn (en zou het waarschijnlijk ook niet bestaan zoals het nu bestaat), dus ergens snap ik wel dat mensen het feit dat dit met zo weinig slachtoffers ging laten meespelen: de bestaansreden van het internationaal recht, het voorkomen van oorlog, is hier niet van toepassing geweest, het dictatoriale regime is weg (assumptie) en er is geen oorlog.
Zonder te bekakt / juridisch over te komen hé, maar op het eerste zicht klinkt je redenering redelijk, maar eingelijk draai je het internationaal recht (hoe het vandaag in ieder geval is!) gewoon fundamenteel om. Het recht werkt niet met "echte" of "niet echte" oorlog. Het gaat om geweldgebruik en militaire interventie. Door te spreken over “geen echte oorlog” probeer je vooral met woordjes te goochelen om de regels te omzeilen.

Het hele punt van internationaal recht is net dat het vooraf grenzen trekt, niet dat het achteraf evalueert of iets “meevalt”.Met jou redenering maak je van het internationaal recht een soort morele scorekaart in plaats van een norm. Dan telt niet meer wat mocht, maar wie geluk had. HHell, zie de hele Gaza–Israël-thread. Exact hetzelfde verhaal: internationaal recht is belangrijk… tot het niet meer uitkomt, en dan boeit het plots niemand nog een zak. Of de Israël-Iran thread. Same-same

Je hele redenering leunt trouwens op een hypothetische perfectie: "stel dat dit Venezuela effectief helpt". Maar internationaal recht is net gebouwd omdat je dat nooit kan garanderen. Elke agressor denkt dat zijn ingreep tijdelijk is, weinig slachtoffers zal maken en uiteindelijk zal helpen. Als intentie of gehoopte uitkomst plots relevant wordt, dan bestaat internationaal recht gewoon niet meer.

Ook het feit dat aantal slachtoffers laten meespelen is compleet irrelevant (maar ik ben ook een mens gelukkig dus ik snap volledig waarom men zo redeneert). Dat maakt een schending niet minder illegaal, hoogstens achteraf minder tragisch.
Vergelijk het met een inbreuk op de brandveiligheidsregels die geen enkel gevolg heeft of een inbreuk die tot een grote brand leidt. Beide inbreuken zijn op zich even zwaar, maar het resultaat zal wel degelijk meespelen in de beoordeling.
En die vergelijking die je maakt gaat eigenlijk net tegen je punt in. Het resultaat kan hoogstens meespelen in de strafmaat, maar nooit in de vraag of de norm geschonden werd, which is exactly my point. Een betere vergelijking is iemand die dronken door een woonwijk rijdt en niemand aanrijdt: het feit dat het goed afloopt, maakt het gedrag niet plots legitiem, alleen minder tragisch.

Of China valt plots naast Taiwan ook nog eens 'vriend' Rusland binnen. Stel je voor.

Je kan hier nu mee lachen maar wat Trump allemaal uitspookt is gewoon risicovol. China zou ook kunnen denken: Als Trump dit allemaal doet, waarom wij niet? Verdeel en heers.

Gewoon effe de president kidnappen en int gevang smijten.
We run this country now.

Amerikaanse brutaliteit ten top.

Edit: de man was een dictator en veel waren op de vlucht voor z'n regime (zegt al genoeg). Maar dit kan echt niet ofc.

Laatst bewerkt:
Zonder te bekakt / juridisch over te komen hé, maar op het eerste zicht klinkt je redenering redelijk, maar eingelijk draai je het internationaal recht (hoe het vandaag in ieder geval is!) gewoon fundamenteel om. Het recht werkt niet met "echte" of "niet echte" oorlog. Het gaat om geweldgebruik en militaire interventie. Door te spreken over “geen echte oorlog” probeer je vooral met woordjes te goochelen om de regels te omzeilen.

Het hele punt van internationaal recht is net dat het vooraf grenzen trekt, niet dat het achteraf evalueert of iets “meevalt”.Met jou redenering maak je van het internationaal recht een soort morele scorekaart in plaats van een norm. Dan telt niet meer wat mocht, maar wie geluk had. HHell, zie de hele Gaza–Israël-thread. Exact hetzelfde verhaal: internationaal recht is belangrijk… tot het niet meer uitkomt, en dan boeit het plots niemand nog een zak. Of de Israël-Iran thread. Same-same

Je hele redenering leunt trouwens op een hypothetische perfectie: "stel dat dit Venezuela effectief helpt". Maar internationaal recht is net gebouwd omdat je dat nooit kan garanderen. Elke agressor denkt dat zijn ingreep tijdelijk is, weinig slachtoffers zal maken en uiteindelijk zal helpen. Als intentie of gehoopte uitkomst plots relevant wordt, dan bestaat internationaal recht gewoon niet meer.

Ook het feit dat aantal slachtoffers laten meespelen is compleet irrelevant (maar ik ben ook een mens gelukkig dus ik snap volledig waarom men zo redeneert). Dat maakt een schending niet minder illegaal, hoogstens achteraf minder tragisch.

En die vergelijking die je maakt gaat eigenlijk net tegen je punt in. Het resultaat kan hoogstens meespelen in de strafmaat, maar nooit in de vraag of de norm geschonden werd, which is exactly my point. Een betere vergelijking is iemand die dronken door een woonwijk rijdt en niemand aanrijdt: het feit dat het goed afloopt, maakt het gedrag niet plots legitiem, alleen minder tragisch.
het gaat mij niet over het woord oorlog maar over de verschrikkingen die dat met zich mee brengt, het zijn die verschrikkingen die we willen vermijden met het internationaal recht maar hier hebben die verschrikkingen niet plaatsgevonden.

Ik zeg ook niet dat dit een legale tussenkomst is, ik leg alleen uit dat ik wel begrip heb voor het feit dat mensen deze inbreuk als niet zo zwaar zien omdat de gevolgen niet zo erg zijn. Je moet al de inbreuk van de regels omwille van de inbreuk erg vinden, en da's een legitieme positie om te hebben want als je mag afwijken van de regels, wie bepaald dan wanneer dat mag en wanneer niet? Maar die positie lijkt me gepaster naarmate je betere regels hebt.

Ik ben het bijvoorbeeld niet eens met alle wetten in België maar ik vind het toch waardevol om die wetten desondanks te volgen voor het beschermen van de rechtstaat omdat het geheel van wetten best wel ok is en als iedereen zichzelf afwijkingen toekent wordt dat chaos. Wat internationaal recht betreft zijn de regels echter niet goed of stroken ze toch niet met de moraliteit, het is moreel gezien vrij onzinnig dat volgens het internationaal recht een crimineel die met wapens de macht in een land grijpt dat eigenlijk van de bevolking is, niet mag worden afgezet. Het is die discrepantie die het ergens meer ok maakt om die wetten niet te volgen.

Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld die executies van drugssmokkelaars 100 keer erger dan wat er hier gebeurd is. Want voor die drugsmokkel bestaat er wel een vrij ok wettelijk kader om dat effectief te gaan bestrijden op legale wijze.

Wat gaan we doen om hem te stoppen? Hoeveel wake-up calls hebben de Europeanen nodig om te beseffen dat ze hun navelstaarderij moeten laten varen en naar een echte Unie, een Verenigde Staten van Europa, moeten gaan, met een Europees leger en een Europese regering die niet voor elke scheet goedkeuring nodig heeft van elke lidstaat. Maar nee, straks weer massaal stemmen voor VB, Wilders, FN en consorten ... en dan maar wenen dat we geen rol van betekenis kunnen spelen en de speelbal zijn van al de rest.

En wie gaat bepalen dat er een 'echte' Unie komt met een eengemaakt leger, etc? Juist, de deelstaten. En heel veel mensen hebben nu eenmaal schrik over hoe zo'n United States of Europe eruit zal zien, en stemmen daarom op extreme partijen.
Hoe de EU op dit moment bestuurd wordt; ik zou ook gruwelen van een USE. Want je weet zo dat het dan een unie gaat zijn dat bol staat van politiek geblaat over "rechtvaardigheid, respect en solidariteit". Kortweg, een unie die letterlijk en figuurlijk over zich heen laat lopen door jan en alleman.
Een unie die meer inzet op "Fort Europa", pan-Europees patriottisme en ook niet vies is van assertieve buitenlandpolitiek, daar zou ik mezelf meer in vinden. Maar dat is iets wat dan zowel niet door links als extreemrechts zal worden gesmaakt.

Heel het Europese project is gewoon een catch-22.

Als er één ding is dat Trump bewezen heeft, is dat al die waarden die de Amerikanen o zo belangrijk vinden bijzonder relatief zijn. Iemand met zijn levensstijl en wereldbeeld zou de antichrist moeten zijn voor al die preutse, ultraconservatieve gelovige groepen in de VS, maar bij velen wordt hij desondanks als bijna the second coming of Christ gezien. Zelfs hier bij ons blijf je mensen hebben die alles met de mantel der liefde bedekken. Zolang hij genoeg vijanden kan projecteren in de geesten van zijn kiezers, laten die zich gewillig richting autocratie/dictatuur leiden hoor. Hij is de verdediger van de vrijheid, ook al neemt hij ze af.

Het Trumpisme werd kansloos gezien de eerste keer, een terugkeer zag men aanvankelijk ook als kansloos in. Intussen is hij (en zijn regime) in een rotvaart bezig om de democratische rechtsstaat te ontmantelen. We kunnen alleen maar hopen dat het Trumpisme na deze termijn in elkaar stuikt, maar dat lijkt me toch vooral wensdenken. En zelfs dan is er al veel schade gedaan, en we zien bvb in Polen hoe moeilijk het is om die schade te herstellen.

Trump mag als persoon wellicht de minst 'heilige' Republikein zijn die er ooit is geweest, maar denk dat de 'evangelisten' vooral fan zijn van zijn duidelijke anti-woke standpunten. Je moet al naar Ronald "aids isn't real" Reagan teruggaan (en wrs nog veel langer) voor je een president had die zo de inval inzette op alles wat met LGBT, feminisme, ... te maken had.
Don't judge the Messiah, listen to his message instead. Ofzoiets.

Of China valt plots naast Taiwan ook nog eens 'vriend' Rusland binnen. Stel je voor.

Alle gekheid op een stokje: een meer vijandig en slechter bestuur dan dat er nu is in Rusland kan toch niet, dus letssssss go Xi.

Je kan hier nu mee lachen maar wat Trump allemaal uitspookt is gewoon risicovol. China zou ook kunnen denken: Als Trump dit allemaal doet, waarom wij niet? Verdeel en heers.

De Chinezen denken in hun buitenlandpolitiek vooral aan wat het betekent voor hun buitenlandse handel. Die zijn op dat vlak véél rationeler dan Trump. En ik wil ze het nog wel zien doen: een frontale aanval op een goed bewapend eiland dat bovendien nog eens volop militair gesteund wordt door Japan en de VS.
Is nog wel wat anders dan de president ontvoeren van een straatarm land die gehaat wordt door het gros van z'n eigen bevolking.

Laatst bewerkt:
Colombia en zijn president kregen ook een veeg uit de pan (lees: bedreigingen) tijdens de persconferentie. Reken die er ook maar bij.
Het begon vorig jaar met het hernoemen naar de 'Golf van Amerika'. Het begint stilaan duidelijk te worden waarom.

Wie durft een weddenschap aan te gaan i.v.m. Groenland? Ik zeg dat ze voor de helft van het jaar tenminste een poging doen om daar iets te forceren. Ik huiver van wat er allemaal gaande is in de wereld, maar ik vind het wel spannend (als ik het zo mag zeggen) om te zien wat de reactie gaat zijn van Denemarken, de EU, de NAVO wanneer Trump dat gaat proberen.

het gaat mij niet over het woord oorlog maar over de verschrikkingen die dat met zich mee brengt, het zijn die verschrikkingen die we willen vermijden met het internationaal recht maar hier hebben die verschrikkingen niet plaatsgevonden.

Ik zeg ook niet dat dit een legale tussenkomst is, ik leg alleen uit dat ik wel begrip heb voor het feit dat mensen deze inbreuk als niet zo zwaar zien omdat de gevolgen niet zo erg zijn. Je moet al de inbreuk van de regels omwille van de inbreuk erg vinden, en da's een legitieme positie om te hebben want als je mag afwijken van de regels, wie bepaald dan wanneer dat mag en wanneer niet? Maar die positie lijkt me gepaster naarmate je betere regels hebt.

Ik ben het bijvoorbeeld niet eens met alle wetten in België maar ik vind het toch waardevol om die wetten desondanks te volgen voor het beschermen van de rechtstaat omdat het geheel van wetten best wel ok is en als iedereen zichzelf afwijkingen toekent wordt dat chaos. Wat internationaal recht betreft zijn de regels echter niet goed of stroken ze toch niet met de moraliteit, het is moreel gezien vrij onzinnig dat volgens het internationaal recht een crimineel die met wapens de macht in een land grijpt dat eigenlijk van de bevolking is, niet mag worden afgezet. Het is die discrepantie die het ergens meer ok maakt om die wetten niet te volgen.
Maar nu verschuif je de discussie en herleid je alles tot één punt: het vermijden van verschrikkingen. Het i.r. gaat over veel meer dan dat. Het gaat over precedenten, escalatie, het normaliseren van geweld en macht.We kijken niet alleen naar wat er vandaag gebeurt, maar vooral naar wat dit morgen toelaat. Dat er hier geen grote verschrikkingen waren, zegt dus echt niets over de schade aan de "norm" zelf.

Zo begint het altijd: eerst is het “begrijpelijk”, dan “niet zo erg”, dan “misschien toch oké”, en uiteindelijk heb je een precedent. Internationaal recht sterft zelden door openlijke afschaffing, maar door dit soort relativeringen.

Dat “de regels niet goed genoeg zijn” is trouwens exact het argument dat elke grootmacht gebruikt wanneer het hen uitkomt: Rusland, China, de VS, Israël… Iedereen vindt internationaal recht plots moreel onvoldoende zodra het hen beperkt. Elke agressor noemt zijn doelwit crimineel, illegitiem of onderdrukker. En net daarom is het expres niet moreel maar procedureel: moraal is subjectief, en macht rechtvaardigt zichzelf altijd moreel.
Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld die executies van drugssmokkelaars 100 keer erger dan wat er hier gebeurd is. Want voor die drugsmokkel bestaat er wel een vrij ok wettelijk kader om dat effectief te gaan bestrijden op legale wijze.
Kan moreel misschien waar zijn, maar het is hier gewoon irrelevant. Het ene onrecht maakt het andere niet minder problematisch. Begrip hebben is menselijk, maar zodra “begrijpelijk” een argument wordt, is de norm imo al aan het afbrokkelen.

En wie gaat bepalen dat er een 'echte' Unie komt met een eengemaakt leger, etc? Juist, de deelstaten. En heel veel mensen hebben nu eenmaal schrik over hoe zo'n United States of Europe eruit zal zien, en stemmen daarom op extreme partijen.
Hoe de EU op dit moment bestuurd wordt; ik zou ook gruwelen van een USE. Want je weet zo dat het dan een unie gaat zijn dat bol staat van politiek geblaat over "rechtvaardigheid, respect en solidariteit". Kortweg, een unie die letterlijk en figuurlijk over zich heen laat lopen door jan en alleman.
Een unie die meer inzet op "Fort Europa", pan-Europees patriottisme en ook niet vies is van assertieve buitenlandpolitiek, daar zou ik mezelf meer in vinden. Maar dat is iets wat dan zowel niet door links als extreemrechts zal worden gesmaakt.
Hoe de Europese Unie momenteel bestuurd wordt, is het gevolg van de politieke structuur van diezelfde unie die de centrale macht limiteert ten voordele van de deelstaten. Beslissingen nemen is moeilijk en traag want het vereist consensus.

Hoe kan een Europese Unie nu aan assertieve buitenlandpolitiek doen wanneer de meeste beslissingen voor buitenlands beleid een unanieme consensus vereisen? Dat dan aanhalen als argument tegen verdere centralisatie vind ik absurd.

Een echte Unie zal per definitie daadkrachtiger kunnen optreden, omdat niet voor elke (belangrijke) beslissing het fiat van alle individuele lidstaten nodig is. Mij niet gelaten dat je niet niet gelooft in het Europese verhaal, maar dan moet je mijn inziens ook niet klagen over de EU, die ons zelfs met al haar huidige gebreken er ook nu al voor behoedt om nog 100x meer de speelbal te zijn van de Amerikanen, Russen en Chinezen. Het is ook de grote paradox hé. De EU wordt continue bekritiseerd omdat ze niet assertief is, niet daadkrachtig is, ... maar dat is omdat de EU gewoonweg niet de nodige bevoegdheden heeft. En als je dan voorstelt om hen wél die bevoegdheden te geven, dan is het weer mis ... Tja, rol dan over voor de andere grootmachten hé.

Trump mag als persoon wellicht de minst 'heilige' Republikein zijn die er ooit is geweest, maar denk dat de 'evangelisten' vooral fan zijn van zijn duidelijke anti-woke standpunten. Je moet al naar Ronald "aids isn't real" Reagan teruggaan (en wrs nog veel langer) voor je een president had die zo de inval inzette op alles wat met LGBT, feminisme, ... te maken had.
Don't judge the Messiah, listen to his message instead. Ofzoiets.

Da's mijn punt, waarden worden héél gemakkelijk aan de kant geschoven als je het juiste narratief hebt. Ook de befaamde vrijheidswens van de Amerikanen.

Hoe de Europese Unie momenteel bestuurd wordt, is het gevolg van de politieke structuur van diezelfde unie die de centrale macht limiteert ten voordele van de deelstaten. Beslissingen nemen is moeilijk en traag want het vereist consensus.

Hoe kan een Europese Unie nu aan assertieve buitenlandpolitiek doen wanneer de meeste beslissingen voor buitenlands beleid een unanieme consensus vereisen? Dat dan aanhalen als argument tegen verdere centralisatie vind ik absurd.

Iets met kip en ei.

Men heeft te snel heel Oost-Europa en de Balkan ingelijfd. Ze hadden al een United States of Europe (met als primair doel: een nieuw militair, economisch en politiek machtsblok worden dat MOET wedijveren met Rusland, de VS en China) moeten gemaakt hebben toen het nog bestond uit West- en Zuid-Europese landen. Nu is die kans al lang verkeken en zit je met verkapte dictators en landen zoals Roemenië en Polen die enkel bij Europa zijn om geld te ontvangen, te migreren naar de West-Europese welvaartsstaten en politiek dwars te liggen.

Een echte Unie zal per definitie daadkrachtiger kunnen optreden, omdat niet voor elke (belangrijke) beslissing het fiat van alle individuele lidstaten nodig is. Mij niet gelaten dat je niet niet gelooft in het Europese verhaal, maar dan moet je mijn inziens ook niet klagen over de EU, die ons zelfs met al haar huidige gebreken er ook nu al voor behoedt om nog 100x meer de speelbal te zijn van de Amerikanen, Russen en Chinezen. Het is ook de grote paradox hé. De EU wordt continue bekritiseerd omdat ze niet assertief is, niet daadkrachtig is, ... maar dat is omdat de EU gewoonweg niet de nodige bevoegdheden heeft. En als je dan voorstelt om hen wél die bevoegdheden te geven, dan is het weer mis ... Tja, rol dan over voor de andere grootmachten hé.

Maar voor mij mag er liever vandaag dan morgen al een 'sterk' (eengemaakt) Europa zijn dat terug de touwtjes in handen kan nemen, van Venezuela tot Indonesië. Maar ik huiver alleen voor het idee van een eengemaakt Europa met de huidige 'ideologie' dat er nu heerst op dat supranationale niveau. Het is de afgelopen jaren na heel wat crisissen wel een beetje opgeschoven naar meer eigenbelang, minder gutmensch, maar nog altijd is het een unie dat doorspekt is van versmachtende regels, rigide bureaucratie en dat wollig geblaat over die (naïeve) "waarden en normen" waar letterlijk geen kat buiten Europa zich nog iets van aantrekt en zelfs toelaat dat 3e-rangslanden ons vierkant uitlachen.

Geen idee of het Europese project zelfs ooit nog goedkomt. Ik zie het nooit meer worden dan een economische unie dat de West-Europese landen ervan moet overtuigen dat we nog iets voorstellen en ons kunnen troosten dat we het licht zijn in een duistere wereld, en een Oost-Europa dat vooral met de voeten op tafel meegeniet van het voor hun gratis buffet. Maar goed, dat is een discussie voor elders.

Een mens kan zowaar nostalgisch worden naar de 19e en vroege 20e eeuw toen West-Europa nog alles in de pap te brokken had. :oi22:

Laatst bewerkt:
Iets met kip en ei.

Men heeft te snel heel Oost-Europa en de Balkan ingelijfd. Ze hadden al een United States of Europe (met als primair doel: een nieuw militair, economisch en politiek machtsblok worden dat MOET wedijveren met Rusland, de VS en China) moeten gemaakt hebben toen het nog bestond uit West- en Zuid-Europese landen. Nu is die kans al lang verkeken en zit je met verkapte dictators en landen zoals Roemenië en Polen die enkel bij Europa zijn om geld te ontvangen, te migreren naar de West-Europese welvaartsstaten en politiek dwars te liggen.
Dit is eigenlijk geen kip-en-ei, maar een bewuste politieke keuze. De EU is niet zwak geworden omdat ze is uitgebreid, ze is zwak omdat lidstaten nooit echte soevereiniteit wilden afstaan. Unanimiteit, veto’s en traagheid bestonden al lang voor Oost-Europa toetrad. De uitbreiding heeft dat probleem niet gecreëerd, alleen blootgelegd.
Maar voor mij mag er liever vandaag dan morgen al een 'sterk' (eengemaakt) Europa zijn dat terug de touwtjes in handen kan nemen, van Venezuela tot Indonesië. Maar ik huiver alleen voor het idee van een eengemaakt Europa met de huidige 'ideologie' dat er nu heerst op dat supranationale niveau. Het is de afgelopen jaren na heel wat crisissen wel een beetje opgeschoven naar meer eigenbelang, minder gutmensch, maar nog altijd is het een unie dat doorspekt is van versmachtende regels, rigide bureaucratie en dat wollig geblaat over die (naïeve) "waarden en normen" waar letterlijk geen kat buiten Europa zich nog iets van aantrekt en zelfs toelaat dat 3e-rangslanden ons vierkant uitlachen.

Geen idee of het Europese project zelfs ooit nog goedkomt. Ik zie het nooit meer worden dan een economische unie dat de West-Europese landen ervan moet overtuigen dat we nog iets voorstellen en ons kunnen troosten dat we het licht zijn in een duistere wereld, en een Oost-Europa dat vooral met de voeten op tafel meegeniet van het voor hun gratis buffet. Maar goed, dat is een discussie voor elders.

Een mens kan zowaar nostalgisch worden naar de 19e en vroege 20e eeuw toen West-Europa nog alles in de pap te brokken had. :oi22:
Oost-Europa nu afschilderen als profiteurs die alleen komen cashen en blokkeren is ook wat makkelijk. West-Europese landen blokkeren zelf minstens even hard wanneer het hun niet uitkomt: energie, defensie, fiscaliteit, migratie… Het probleem is structureel, niet geografisch. Die nostalgie naar de 19e en vroege 20e eeuw is eerlijk gezegd compleet misplaatst. Dat was geen tijd van “touwtjes in handen”, maar van permanente oorlog en machtspolitiek zonder rem. Exact dat is de reden waarom het Europese project ooit is ontstaan.

Je kan niet tegelijk zeggen dat Europa een geopolitieke speler moet zijn, en blijven vasthouden aan een model waarin niemand echte beslissingsmacht heeft. Dat is de paradox. Ofwel wil je macht en daadkracht, ofwel accepteer je dat Europa speelbal blijft. Maar klagen over het resultaat terwijl je de oorzaak verdedigt, makes zero sense whatsoever...

Wat gaan we doen om hem te stoppen? Hoeveel wake-up calls hebben de Europeanen nodig om te beseffen dat ze hun navelstaarderij moeten laten varen en naar een echte Unie, een Verenigde Staten van Europa, moeten gaan, met een Europees leger en een Europese regering die niet voor elke scheet goedkeuring nodig heeft van elke lidstaat.
Ze kunnen in Europa nog niet beslissen of ze de zomer- of wintertijd gaan afschaffen, laat staan dat ze een Europees ééngemaakt leger op poten gezet krijgen. Veel Europese landen hebben de voorbije jaren veel geïnvesteerd in werkloosheidsuitkeringen, sociale uitgaven, migratie, meer overheidsbezoldigingen, ... Dat geld had naar een militaire infrastructuur moeten gaan, dan hadden de Europese landen nu iets te zeggen. Vandaag kunnen ze op militair vlak niets betekenen.

Dit is eigenlijk geen kip-en-ei, maar een bewuste politieke keuze. De EU is niet zwak geworden omdat ze is uitgebreid, ze is zwak omdat lidstaten nooit echte soevereiniteit wilden afstaan. Unanimiteit, veto’s en traagheid bestonden al lang voor Oost-Europa toetrad. De uitbreiding heeft dat probleem niet gecreëerd, alleen blootgelegd.

Oost-Europa nu afschilderen als profiteurs die alleen komen cashen en blokkeren is ook wat makkelijk. West-Europese landen blokkeren zelf minstens even hard wanneer het hun niet uitkomt: energie, defensie, fiscaliteit, migratie… Het probleem is structureel, niet geografisch. Die nostalgie naar de 19e en vroege 20e eeuw is eerlijk gezegd compleet misplaatst. Dat was geen tijd van “touwtjes in handen”, maar van permanente oorlog en machtspolitiek zonder rem. Exact dat is de reden waarom het Europese project ooit is ontstaan.

Je kan niet tegelijk zeggen dat Europa een geopolitieke speler moet zijn, en blijven vasthouden aan een model waarin niemand echte beslissingsmacht heeft. Dat is de paradox. Ofwel wil je macht en daadkracht, ofwel accepteer je dat Europa speelbal blijft. Maar klagen over het resultaat terwijl je de oorzaak verdedigt, makes zero sense whatsoever...

Ho maar, ik heb nergens gezegd dat ik 'fan' ben van die unanimiteit en andere 'stemregels' eh. Want dat is inderdaad zowat hét probleem waar alles rond draait. Men had het wel veel beter kunnen aanpakken door eerst West-Europa volledig met elkaar te integreren (op alle vlakken, dus ook militair), en pas vanaf dat gerealiseerd was de keuze aan andere Europese landen te geven: kom bij ons en geef je volledige soevereiniteit op, of blijf op jezelf. Je had dan wel vrijhandelsverdragen en andere soorten van samenwerking kunnen hebben met die landen, maar tenzij ze echt all-in wilden gaan, moest je ze uit de 'unie' houden (net om te voorkomen dat het huis begint vol te lopen met freeloaders).

En die nostalgie naar de 19e en vroege 20e eeuw, tja dat was vooral een tijd van permanente oorlog en machtspolitiek tussen Europese naties onderling. West-Europa heeft zich toen gewoon in de voeten geschoten. De koppositie hadden we nooit kunnen volhouden (gezien de demografische beperkingen), maar we hebben 'onze' redders wel de kans gegeven om in het vacuüm te springen en dat nooit meer af te geven.

Terug
Bovenaan