Ik weet het toch niet. Die historische voorbeelden, alhoewel ik er eerlijk gezegd weinig van afweet, was dat niet telkens tegen de wil van het volk in? Hier zie ik toch het verschil: het volk heeft Maduro al twee keer weggestemd, twee keer zonder gevolg behalve uit de hand gelopen protesten. De hamvraag zal natuurlijk zijn hoe de regimewissel exact zal verlopen.
Een Loekasjenko, bijvoorbeeld, dat is exact hetzelfde. Verkiezingen verloren, maar toch aan de macht blijven. Die mogen ze (niet per se de Amerikanen) wat mij betreft ook gewoon gaan ophalen. Ik heb eigenlijk geen fundamenteel probleem met een democratische grootmacht die elders de democratie beschermt tegen dit soort fraudeurs. Geen fundamenteel probleem, wel een aantal praktische bezwaren: Trump is zelf een semi-dictator, en ze doen het altijd uit eigenbelang, waardoor het resultaat altijd wat roulette spelen is. Ik ben daar niet naïef in, maar ik merk alvast dat ikzelf het moeilijk kan opbrengen om deze actie op zichzelf nu luid te gaan afkeuren, nog minder als het Loekasjenko en co. een aantal slapeloze nachten bezorgt. Als natuurlijk zou blijken dat er burgerslachtoffers zouden zijn of iets in die aard, spreken we weer over een ander verhaal.