Commissie koloniaal verleden: herstelbetalingen en excuses?

Dat zijn wij ook, of we dat nu fijn vinden of niet.
Is dat wel zo?

De ergste wreedheden werden begaan onder Leopold II, toen hij alleenheerser was van Congo-Vrijstaat, tot aan de overdracht aan de Belgische staat in 1908. Mijn overgrootouders in die tijd waren 'vrije' mensen die om niet te verhongeren vanaf hun 12e, 7 dagen op 7, 11u per dag werkten in fabrieken.
Industriëlen zijn op kap van mijn overgrootouders schatrijk geworden.

Congo werd aan België overgedragen toen het meest winstgevende eraf was, hoorde ik steeds in de geschiedenisles.
Het was een blok aan het been van Leopold II geworden.
Industriëlen zijn dankzij slavernij en het land te plunderen van natuurlijke rijkdommen schatrijk geworden.

De toplaag van de bevolking heeft hiervan geprofiteerd, maar de doorsnee Belg toch niet?
 
Ontwikkelingshulp klinkt nobel.

Back in the day nog een studie gelezen die stelde dat voor elke €1 die Duitsland investeerde in een bepaald Afrikaans land er €1,xx terugvloeide naar Duitsland.
Wat wou dat zeggen in de context van de studie, terugvloeien? Als je Congo 60.000 euro geeft, en zij kopen daarmee een Belgische tractor, is dat geld dan teruggevloeid naar België?
 
Wat wou dat zeggen in de context van de studie, terugvloeien? Als je Congo 60.000 euro geeft, en zij kopen daarmee een Belgische tractor, is dat geld dan teruggevloeid naar België?

Yep, zoiets.

Meer dan deze anekdote weet ik ook niet meer. Een keertje voor een paper in de bib van FOD Buitenlandse Zaken opzoekwerk gedaan.
 
Congo werd aan België overgedragen toen het meest winstgevende eraf was, hoorde ik steeds in de geschiedenisles.
Het was een blok aan het been van Leopold II geworden.
Industriëlen zijn dankzij slavernij en het land te plunderen van natuurlijke rijkdommen schatrijk geworden.

De toplaag van de bevolking heeft hiervan geprofiteerd, maar de doorsnee Belg toch niet?
Ons koloniaal verleden komt nauwelijks aan bod in de geschiedenisles, en dan jarenlang met een behoorlijk paternalistisch, stiefmoederlijk en vergoeilijkend narratief.

Was de Vrijstaat een blok aan het been van Leopold 2 geworden? Ja, omwille van de publieke opinie en internationale druk. Maar niet om economische redenen - het meest winstgevende was er bijlange nog niet vanaf - en de afstand gebeurde met grote tegenzin van de koning.

Uiteraard heeft de toplaag van de bevolking het meest geprofiteerd. What else is new. Maar stellen dat de maatschappij in het geheel of dat de doorsnee Belg er helemaal niet van geprofiteerd heeft is onzin. De verwerking van de Congolese grondstoffen gebeurde in België, het geld dat op de kap van de Congolezen werd verdiend werd voor een stuk terug geïnvesteerd in België. Daar had iedereen indirect profijt van.
 
Ons koloniaal verleden komt nauwelijks aan bod in de geschiedenisles, en dan jarenlang met een behoorlijk paternalistisch, stiefmoederlijk en vergoeilijkend narratief.

Was de Vrijstaat een blok aan het been van Leopold 2 geworden? Ja, omwille van de publieke opinie en internationale druk. Maar niet om economische redenen - het meest winstgevende was er bijlange nog niet vanaf - en de afstand gebeurde met grote tegenzin van de koning.

Uiteraard heeft de toplaag van de bevolking het meest geprofiteerd. What else is new. Maar stellen dat de maatschappij in het geheel of dat de doorsnee Belg er helemaal niet van geprofiteerd heeft is onzin. De verwerking van de Congolese grondstoffen gebeurde in België, het geld dat op de kap van de Congolezen werd verdiend werd voor een stuk terug geïnvesteerd in België. Daar had iedereen indirect profijt van.

Maar de opmerking was dat we er nu nog steeds profijt aan hebben. Op welke manier heb jij of ik daar profijt aan, wat men daar 70-150 jaar geleden heeft gestolen? Van Leopold II zijn diefstal hebben we als Belgen bijna geen enkel profijt gehad omdat hij ten eerste al dat geld voor zichzelf hield en bij zijn dood allemaal heeft nagelaten aan zijn minaressen. Ten tweede heeft hij de Kongo niet gratis afgestaan aan de Belgen en hebben we daar 200 miljoen BEF voor betaald destijds (volgens een converteer website is dat 300 miljoen euro tegenwoordig). Hij heeft inderdaad geld geinvesteerd in allerlei prestige bouwwerken, maar of dat bedrag de 200 miljoen BEF van destijds overschrijdt, is twijfelachtig.

Rest de vraag, hoeveel profiteren we nu nog van Belgisch Kongo tussen 1910 en 1960?
Mijn kennis stopt bij de aankoop door de Belgische Staat (aangezien ik enkel de biografie over Leo 2 gelezen heb), dus ik weet het effectief niet.
 
Maar stellen dat de maatschappij in het geheel of dat de doorsnee Belg er helemaal niet van geprofiteerd heeft is onzin. De verwerking van de Congolese grondstoffen gebeurde in België, het geld dat op de kap van de Congolezen werd verdiend werd voor een stuk terug geïnvesteerd in België. Daar had iedereen indirect profijt van.
Een deel van de winst werd toch ook in Congo geïnvesteerd? Spoorwegen/wegen/gebouwen/onderwijs/...
Alleen is het in Congo allemaal teloorgegaan.

Aan hedendaagse normen zou wat mijn overgrootouders moesten doen ook als slavernij aanzien worden.
Je kan toch moeilijk excuses verwachten en herstelbetalingen voor iets waar onze (over)grootouders mogelijks schuldig aan of slachtoffer van waren.
 
Rest de vraag, hoeveel profiteren we nu nog van Belgisch Kongo tussen 1910 en 1960?
Mijn kennis stopt bij de aankoop door de Belgische Staat (aangezien ik enkel de biografie over Leo 2 gelezen heb), dus ik weet het effectief niet.
Dat is ook geen vraag die zo makkelijk kan worden beantwoord hé. Niet in het minst omdat het historisch onderzoek naar die periode eigenlijk nog altijd beschamend beperkt is. Directe gevolgen ga je nu, 50 jaar na de onafhankelijkheid, uiteraard ook maar moeilijk nog kunnen kwantificeren. Maar de maatschappij waarin we nu leven staat er wel dankzij o.a. het profijt dat we hebben gehaald uit de kolonie.

De ginds ontgonnen grondstoffen werden hier verwerkt, wat ons heel wat werkgelegenheid en knowhow opleverde. De Antwerpse haven dankt veel van zijn huidige waarde nog steeds aan wat er opgebouwd is geweest door de koloniale periode, de diamantsector die sommige politici als heilig beschouwen had wellicht nooit zo belangrijk geworden zonder Congo. België was een van de voorlopers in nucleair onderzoek, dankzij de uraniumvoorraden in Congo. We hebben miljarden gekregen van de VS voor de levering van het uranium voor de Little Boy. De Belgische staat heeft miljoenen inkomsten uit Congo naar België versluisd, Belgische bedrijven zijn schatrijk geworden aan Congo, en heel wat van die inkomsten zijn terug in de Belgische economie gepompt.

De economische relance van België na de Tweede Wereldoorlog is er niet alleen gekomen dankzij het Marshall-plan van de Amerikanen, maar in belangrijke mate ook door de economische motor van onze bedrijven in Congo. De Société Generale, Sabena, en veel andere bedrijven en conglomeraten die rijk zijn geworden dankzij (oa) Congo, zijn later serieus mismanaged geweest. Dat doet ons nu misschien vergeten dat ze een gigantisch belangrijke rol hebben gespeeld in ons land. Maar bijvoorbeeld een Umicore boert nog altijd goed voort. KatoenNatie heeft ook veel profijt gehaald uit Congo.

Enfin, het is onmogelijk om het 'profijt' te gaan kwantificeren op onze samenleving vandaag. Maar het is echt wel duidelijk dat wij in een fundamenteel ander land zouden leven zonder de kolonie.

Een deel van de winst werd toch ook in Congo geïnvesteerd? Spoorwegen/wegen/gebouwen/onderwijs/...
Alleen is het in Congo allemaal teloorgegaan.

Aan hedendaagse normen zou wat mijn overgrootouders moesten doen ook als slavernij aanzien worden.
Je kan toch moeilijk excuses verwachten en herstelbetalingen voor iets waar onze (over)grootouders mogelijks schuldig aan of slachtoffer van waren.
Er is zeker een deel van de winst geïnvesteerd in Congo. De kolonisatie is absoluut geen zwart-witverhaal. De investeringen waren er wel in de eerste plaats om de economische exploitatie van de kolonie te bevorderen, en om het leven van de Belgen ter plaatse te verbeteren. Niet dat van de Congolese bevolking. Dat het allemaal teloor is gegaan, klopt natuurlijk niet helemaal. Doen alsof de teloorgang de fout is van de Congolezen al helemaal niet. Er wordt soms gezegd dat België een constructie is, wel Congo (en veel andere ex-kolonies) zijn pas échte constructies. Met volkeren die bij elkaar werden geplakt en gehouden door het koloniale bewind. Heel de culturele en sociale structuur werd uit elkaar gereten, en de bevolking werd jarenlang economisch zwaar uitgebuit. De kolonisator had dan wel een zogenaamde beschavingsmissie, volledig zelfbestuur door de inheemse bevolking stond nooit op de agenda. De disruptie van de Belgische maatschappij door de bezetting van de Duitsers verdwijnt in het absolute niets in vergelijking met wat het koloniaal bewind in Congo (en andere kolonies) heeft teweeggebracht. Het is eigenlijk beschamend dat er nu nog altijd mensen zijn die met de vinger wijzen naar de Congolezen zelf, omdat ze hun zaakjes niet meteen op orde kregen. Bovendien hebben zowel de Belgische staat als de Belgische bedrijven tot op het laatste moment (en ook daarna nog) geprobeerd de Congolezen een loer te draaien. De nieuwe Congolese staat zou eigenaar worden van de Comité Special du Katanga, waar heel veel aandelen van koloniale bedrijven in zaten, maar die werd een paar dagen voor de onafhankelijkheid ontbonden. Zo konden de aandelen van o.a. Union Miniere (nu Umicore) in (oa) Belgische handen blijven. Dan spreken we nog niet over hoe dat bedrijf een staatsgreep in Congo financierde, de afsplitsing van Katanga steunde, de rol van de Belgische overheid in de staatsgreep van Mobutu, de moord op Lumumba, ...

Ik vind dat excuses vanuit de staat wel gepast zijn, al was het maar omdat we nu blijven rond de pot draaien en onze geschiedenis in al haar facetten weigeren te erkennen. Herstelbetalingen niet, omdat het nu eenmaal onmogelijk te kwantificeren valt. En omdat het effectief absurd is om de Belgische bevolking van nu te bestraffen voor de daden van Belgen waarvan de meesten ondertussen al lang in het graf liggen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook geen vraag die zo makkelijk kan worden beantwoord hé. Niet in het minst omdat het historisch onderzoek naar die periode eigenlijk nog altijd beschamend beperkt is. Directe gevolgen ga je nu, 50 jaar na de onafhankelijkheid, uiteraard ook maar moeilijk nog kunnen kwantificeren. Maar de maatschappij waarin we nu leven staat er wel dankzij o.a. het profijt dat we hebben gehaald uit de kolonie.

De ginds ontgonnen grondstoffen werden hier verwerkt, wat ons heel wat werkgelegenheid en knowhow opleverde. De Antwerpse haven dankt veel van zijn huidige waarde nog steeds aan wat er opgebouwd is geweest door de koloniale periode, de diamantsector die sommige politici als heilig beschouwen had wellicht nooit zo belangrijk geworden zonder Congo. België was een van de voorlopers in nucleair onderzoek, dankzij de uraniumvoorraden in Congo. We hebben miljarden gekregen van de VS voor de levering van het uranium voor de Little Boy. De Belgische staat heeft miljoenen inkomsten uit Congo naar België versluisd, Belgische bedrijven zijn schatrijk geworden aan Congo, en heel wat van die inkomsten zijn terug in de Belgische economie gepompt.

De economische relance van België na de Tweede Wereldoorlog is er niet alleen gekomen dankzij het Marshall-plan van de Amerikanen, maar in belangrijke mate ook door de economische motor van onze bedrijven in Congo. De Société Generale, Sabena, en veel andere bedrijven en conglomeraten die rijk zijn geworden dankzij (oa) Congo, zijn later serieus mismanaged geweest. Dat doet ons nu misschien vergeten dat ze een gigantisch belangrijke rol hebben gespeeld in ons land. Maar bijvoorbeeld een Umicore boert nog altijd goed voort. KatoenNatie heeft ook veel profijt gehaald uit Congo.

Enfin, het is onmogelijk om het 'profijt' te gaan kwantificeren op onze samenleving vandaag. Maar het is echt wel duidelijk dat wij in een fundamenteel ander land zouden leven zonder de kolonie.

Bedankt voor de toelichting, en het zal allemaal wel kloppen maar of die conclusie die je eruit trekt ook daadwerkelijk juist is, weet ik zo niet. Uiteindelijk is de welvaart en het welzijn in allerhande Europese (buur)landen die geen kolonies hadden niet zo fundamenteel verschillend. Een Ierland, Denemarken, Zweden, Finland, Duitsland, Oostenrijk, Baltische Staten, Polen, etc.
Het is niet alsof wij zonder de Kongo plots in een achtergesteld land zouden leven. De intra-Europese handel de laatste 70 jaar heeft een grotere invloed gehad op onze economische ontwikkeling dan hetgeen uit de Kongo gehaald werd, denk ik.
Ook was Belgie al zeer welvarend en bij de besten in Europa voor de kolonisatie.

Afin, sommige dingen haal ik ook maar uit het interview met Idesbald Goddeeris, de schrijver van Koloniaal Congo. Een geschiedenis in vragen.
Link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200626_05002583?

@TNTim Ik kan het je ook aanraden even snel te lezen gezien je vragen m.b.t. investeringen in Congolees onderwijs en ziekenzorg ook behandeld worden. En het antwoord is voornamelijk "Ja, maar de investeringen waren minimaal".
 
Bedankt voor de toelichting, en het zal allemaal wel kloppen maar of die conclusie die je eruit trekt ook daadwerkelijk juist is, weet ik zo niet. Uiteindelijk is de welvaart en het welzijn in allerhande Europese (buur)landen die geen kolonies hadden niet zo fundamenteel verschillend. Een Ierland, Denemarken, Zweden, Finland, Duitsland, Oostenrijk, Baltische Staten, Polen, etc.
Het is niet alsof wij zonder de Kongo plots in een achtergesteld land zouden leven. De intra-Europese handel de laatste 70 jaar heeft een grotere invloed gehad op onze economische ontwikkeling dan hetgeen uit de Kongo gehaald werd, denk ik.
Ook was Belgie al zeer welvarend en bij de besten in Europa voor de kolonisatie.
Da's allemaal waar, de geschiedenis is dan ook een en-en-en-en-en-tot het oneindige verhaal hé. Maar verschillende voorbeelden die je daar opnoemt hebben uit andere zaken profijt gehaald. En ik zou toch durven spreken dat er vrij fundamentele verschillen zijn ook tussen die landen in ontwikkeling. Maar daar spelen ook weer duizend-en-een paramaters.
 
Terug
Bovenaan