Commissie koloniaal verleden: herstelbetalingen en excuses?

Laten we ook niet naief zijn, veel blijft er ook in de handen van die grote NGOs. Ik werk redelijk veel met paar grote natuur NGOs en buiten geld ontvangen doen die quasie niet zoveel er mee. Die komen dan hier toenmet hun laatste nieuwe cruisers, ahja de vorige waren 2j oud en 40K op. Dan ipv met de vets komen ze toe met social media staff. Ff vlug promo opnemen en terug bos in. Terwijl het geld was gedoneerd wers om neushoornen te dehoornen. Dus die hebben miljoenen zar gekregen en hebben buiten hun eigen social media staff niets gspendeerd. Wel ntl alle eer op zich nemen.

Elke keer ik met een NGO moet werken hoe meer ik gedegouteer er van geraak. Ja anekdotisch en ja sommige zijn goed. Vooral de kleinere
 
Dit is geen juridische discussie, juridisch gezien kan België niets afgedwongen worden op algemeen vlak. Als er overtredingen van de Belgische wet geweest zijn kan Congo dat afdwingen (en dan speelt verjaring wel) maar voor iets algemeen als "kolonisering" kan dat niet.
Ik weet niet of je dat zo stellig kunt zeggen, hoor.

Ik zeg het, ik ben geen voor- of tegenstander van herstelbetalingen. Ik vind het alleen raar dat mensen categoriek voor excuses zijn, en categoriek tegen herstelbetalingen. Als een dief in jouw huis gepakt wordt, en die excuseert zich omdat hij alles heeft gepikt, verwacht je toch ook dat hij zich daarna niet met de buit mag verrijken, of die toch op z'n minst deels teruggeeft als dat nog kan?
 
Ik weet niet of je dat zo stellig kunt zeggen, hoor.

Ik zeg het, ik ben geen voor- of tegenstander van herstelbetalingen. Ik vind het alleen raar dat mensen categoriek voor excuses zijn, en categoriek tegen herstelbetalingen. Als een dief in jouw huis gepakt wordt, en die excuseert zich omdat hij alles heeft gepikt, verwacht je toch ook dat hij zich daarna niet met de buit mag verrijken, of die toch op z'n minst deels teruggeeft als dat nog kan?
Maar bij een dief gaat het om de vraag of ie het gedaan heeft of niet. Ik denk dat het vrij duidelijk is wat er in Congo gebeurd is en wie wat grosso modo gedaan heeft, als België of eender wie juridisch kan aangeklaagd worden voor een schadevergoeding, waarop wachten mensen dan precies?

Ik kan enkel het HLN artikel lezen maar daar heb ik toch ook de indruk dat het meer over een morele verplichting gaat dan om een juridische.
 
Ik weet niet of je dat zo stellig kunt zeggen, hoor.

Ik zeg het, ik ben geen voor- of tegenstander van herstelbetalingen. Ik vind het alleen raar dat mensen categoriek voor excuses zijn, en categoriek tegen herstelbetalingen. Als een dief in jouw huis gepakt wordt, en die excuseert zich omdat hij alles heeft gepikt, verwacht je toch ook dat hij zich daarna niet met de buit mag verrijken, of die toch op z'n minst deels teruggeeft als dat nog kan?
Die dief wordt dan op heterdaad betrapt. Eigenlijk zou je, om je vergelijking kracht bij te zetten, dan een 100-jarige dief in het rusthuis moeten dwingen om zijn buit terug te geven die hij als jong boefje heeft gestolen, want het gaat hier om koloniale exploitatie van meer dan 60 jaar geleden.

Als er sprake is van herstelbetalingen, dan zit je nog met een aantal bedenkingen. Want aan wie ga je dat geld betalen? De Congolese staat? Welke garantie heb je dat dat geld wordt aangewend om Congo "beter" te maken?
 
Ik zeg het, ik ben geen voor- of tegenstander van herstelbetalingen. Ik vind het alleen raar dat mensen categoriek voor excuses zijn, en categoriek tegen herstelbetalingen. Als een dief in jouw huis gepakt wordt, en die excuseert zich omdat hij alles heeft gepikt, verwacht je toch ook dat hij zich daarna niet met de buit mag verrijken, of die toch op z'n minst deels teruggeeft als dat nog kan?

Kromme vergelijking gezien de huidige maatschappij niets misdaan heeft in Congo. Dat wij er nu nog van profiteren van wat er destijds gedaan werd, is misschien waar, maar wij zijn niet de "dief". Wij zijn de kleinkinderen van de dief, wij kunnen ons excuseren voor wat onzen bompa gedaan heeft maar we gaan toch zelf niks terugbetalen?
Eventuele kunst-/ of andere erfstukken zouden we wel kunnen/moeten terugschenken.

Voorts heeft Belgie aan Congo/Zaire al ettelijke miljarden (meer dan 10-15) ontwikkelingshulp geschonken. Mensen die vragen achter herstelbetalingen blijken dat te vergeten of te negeren.
 
Kromme vergelijking gezien de huidige maatschappij niets misdaan heeft in Congo. Dat wij er nu nog van profiteren van wat er destijds gedaan werd, is misschien waar, maar wij zijn niet de "dief". Wij zijn de kleinkinderen van de dief, wij kunnen ons excuseren voor wat onzen bompa gedaan heeft maar we gaan toch zelf niks terugbetalen?
Eventuele kunst-/ of andere erfstukken zouden we wel kunnen/moeten terugschenken.

Voorts heeft Belgie aan Congo/Zaire al ettelijke miljarden (meer dan 10-15) ontwikkelingshulp geschonken. Mensen die vragen achter herstelbetalingen blijken dat te vergeten of te negeren.
Tuurlijk is het geen 1-op-1 vergelijking. Maar als de beroofde nu straatarm is, en de kleinkinderen van de rover nog altijd profijt hebben van de beleggingen van het gestolen geld, vind ik het niet raar dat er daar enige compensatie rechtvaardig zou zijn. Daarmee zeg ik dus niet dat ik voor herstelbetalingen ben. Ik vind het een tweespalt om te zeggen dat je enerzijds zeker weten excuses moet aanbieden, maar het mag wel niks kosten. Dan vind ik het eerder goedkope excuses die vooral voor de vorm worden aangeboden. "We vinden het erg, maar niet zo erg dat we er ook maar iéts voor zouden moeten missen".

Die terugbetaling kan inderdaad in de vorm van ontwikkelingshulp, maar dan vind ik dat ook weer een beetje vies: We gaan "uit de goedheid van ons hart" mensen helpen, maar als puntje bij paaltje komt was dat eigenlijk gewoon om onze schuld af te kopen, zodat we daarna niet uit de kleren moeten voor ons verleden? Dan was het niet echt uit goedheid, maar gewoon quid pro quo. Wat kan natuurlijk, maar ik denk dat veel mensen niet op die manier hebben gegeven.

Het is sowieso iets met haken en ogen aan.
 
Je ziet wat voor een soep dit ook is in Nederland, dus laat het zijn aub.

Wat betreft herstelbetalingen: we zitten momenteel in een diepe economische crisis, veel belgen zitten onder of flirten met de armoedegrens. Het is gewoon echt niet het moment om nog wat miljarden te spenderen aan herstelbetalingen.

+ wie zou er in de praktijk echt profiteren daarvan? Belgen met een migratie achtergrond alvast niet. De bevolking in de ex-kolonies, dat vind ik ook twijfelachtig. Ik zie dat zo verdwijnen in enkele zakken o.w.v. corruptie.... Je kan als België ook moeilijk eisen dat je zelf controleert wat er met dat geld zou gebeuren ginder, want dan gedraag je je nog steeds als kolonisator.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nrt
Je ziet wat voor een soep dit ook is in Nederland, dus laat het zijn aub.

Wat betreft herstelbetalingen: we zitten momenteel in een diepe economische crisis, veel belgen zitten onder of flirten met de armoedegrens. Het is gewoon echt niet het moment om nog wat miljarden te spenderen aan herstelbetalingen.

+ wie zou er in de praktijk echt profiteren daarvan? Belgen met een migratie achtergrond alvast niet. De bevolking in de ex-kolonies, dat vind ik ook twijfelachtig. Ik zie dat zo verdwijnen in enkele zakken o.w.v. corruptie.... Je kan als België ook moeilijk eisen dat je zelf controleert wat er met dat geld zou gebeuren ginder, want dan gedraag je je nog steeds als kolonisator.
Dàt vind ik dan weer al helemaal geen argument tegen herstelbetalingen :D Ja, we hebben jullie geplunderd en jullie mensen verkocht, sorry, maar wij hebben het ook eventjes niet zo heel makkelijk :D
 
Altijd de vraag natuurlijk van hoe ver je dan terug moet gaan. Italië profiteert nog steeds van de veroveringen van het romeinse rijk.
eigenlijk moet je in beide richtingen kijken.
dat Mobutu aan de macht is kunnen komen, ligt ook aan de exit-strategie van België (aka: wij zijn hier weg, 't is aan ulle, trek uw plan), en de positie van de familie Forest (die alle rijkdommen van de Katanga geplunderd hebben) ook.

moeten wij dààrvoor ook allemaal betalen?
 
Dàt vind ik dan weer al helemaal geen argument tegen herstelbetalingen :D Ja, we hebben jullie geplunderd en jullie mensen verkocht, sorry, maar wij hebben het ook eventjes niet zo heel makkelijk :D

Lijkt me nochtans een cruciaal argument voor Belgische politici die graag nog herverkozen zouden worden door hun eigen bevolking.
"ja sorry jullie hebben het eventjes niet zo heel makkelijk maar we gaan toch miljarden aan Kongo overmaken" :unsure:
 
Helemaal van het padje zijn we in dit land. Daar zijn al miljarden naartoe gegaan.

Hier zijn overstromingen geweest, de huizen zijn te duur, de gasprijzen onbetaalbaar.

Maar hey, we gaan nog wat geld in een bodemloze put gooien.

Dat degenen die het willen maar doen, maar kies dan maar individueel.

Eigenlijk wel een goede en terechte vraag: eerst eens kijken hoeveel geld we in het verleden al aan Kongo gespendeerd hebben bv. voor ontwikkelingssamenwerking.

Ik heb zelf totaal geen idee over hoeveel geld dat gaat over de jaren heen. Ik lees dat we in 2021 al sowieso over meer dan een miljard spreken (niet enkel voor Kongo uiteraard):
In België wordt het ontwikkelingsbeleid gecoördineerd door de Algemene Directie Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD) van de federale overheid. DGD beheert ongeveer 56% van het Belgische budget voor ontwikkeling, d.w.z. in 2021 een bedrag van ongeveer 1,7 miljard euro in 2021, waarvan 186 miljoen aan humanitaire hulp, bedroeg de officiële ontwikkelingshulp van België (het budget van DGD dat het budget voor ontwikkelingssamenwerking en humanitaire hulp + andere vormen van officiële hulp omvat) in 2021 een totaalbedrag van 2,6 miljard US dollar, wat 0,46% vertegenwoordigt van Bruto Binnenlands Product.
 
Dàt vind ik dan weer al helemaal geen argument tegen herstelbetalingen :D Ja, we hebben jullie geplunderd en jullie mensen verkocht, sorry, maar wij hebben het ook eventjes niet zo heel makkelijk :D
In een democratie is dat net een zeer valabel argument. België zit al in zwarte papieren, het is het volste recht van het Belgische volk om dan geen geld te willen betalen voor onrecht dat door een deel van haar voorouders is begaan. En als de bevolking ook in die zin stemt bij verkiezingen wordt daar wel het best rekening mee gehouden.
 
Eigenlijk wel een goede en terechte vraag: eerst eens kijken hoeveel geld we in het verleden al aan Kongo gespendeerd hebben bv. voor ontwikkelingssamenwerking.

Ik heb zelf totaal geen idee over hoeveel geld dat gaat over de jaren heen. Ik lees dat we in 2021 al sowieso over meer dan een miljard spreken (niet enkel voor Kongo uiteraard):

In de groepen die actief lobbyen voor erkenning en herstelbetalingen tellen die niet mee.
Elke vorm van schenking die een voorwaarde heeft (bv meer democratie garanderen) zet aan tot superioriteit.
Ontwikkelingshulp is kolonisatie 2.0

Dat is het grootste gevaar in heel de discussie. De definitie van herstelbetaling.
 
Helemaal van het padje zijn we in dit land. Daar zijn al miljarden naartoe gegaan.

Hier zijn overstromingen geweest, de huizen zijn te duur, de gasprijzen onbetaalbaar.

Maar hey, we gaan nog wat geld in een bodemloze put gooien.

Dat degenen die het willen maar doen, maar kies dan maar individueel.
Je ziet wat voor een soep dit ook is in Nederland, dus laat het zijn aub.

Wat betreft herstelbetalingen: we zitten momenteel in een diepe economische crisis, veel belgen zitten onder of flirten met de armoedegrens. Het is gewoon echt niet het moment om nog wat miljarden te spenderen aan herstelbetalingen.

+ wie zou er in de praktijk echt profiteren daarvan? Belgen met een migratie achtergrond alvast niet. De bevolking in de ex-kolonies, dat vind ik ook twijfelachtig. Ik zie dat zo verdwijnen in enkele zakken o.w.v. corruptie.... Je kan als België ook moeilijk eisen dat je zelf controleert wat er met dat geld zou gebeuren ginder, want dan gedraag je je nog steeds als kolonisator.
Hun problemen zijn natuurlijk van een andere grootteorde dan die van ons. De meeste Congolezen kunnen alleen maar hopen op het welvaartsniveau van iemand die bij ons op de armoedegrens zit.

Op zich vind ik herstelbetalingen ook iets moeilijk, ook omdat je over een heel complexe problematiek gaat oordelen door een "simpele" betaling. De meeste landen hebben wel redelijk wat op hun kerfstok, zeker als we zover terug gaan en wie de preciese schuldige en wie het slachtoffer is vaak ook heel complex, zeker als het al meerdere generaties geleden is.

Als ik bijvoorbeeld nu plots zou ontdekken dat de over-overgrootvader van Jos mijn over-overgrootvader opgelicht heeft voor miljoenen, en zijn familie is nu rijk en de mijne arm, moet Jos dan betalen aan mij? Ik denk eerlijk gezegd niet dat veel mensen "ja" op die vraag zouden antwoorden dus dan kan je je afvragen wat er zo anders is aan diezelfde situatie tussen landen.

Anderzijds is het natuurlijk ook makkelijk om te zeggen dat de schuldvraag complex is en dat we daarom maar niet zouden betalen.

Persoonlijk ben ik meer voorstander van een systeem waarbij we gewoon erkennen dat België een algemene verantwoordelijkheid heeft tegenover de Congolese bevolking door onze gedeelde geschiedenis en dat we op vlak van steun en ontwikkelingssamenwerking extra moeite gaan blijven doen voor die bevolking, zonder daarom expliciet herstelbetalingen te gaan doen.
 
Ontwikkelingshulp klinkt nobel.

Back in the day nog een studie gelezen die stelde dat voor elke €1 die Duitsland investeerde in een bepaald Afrikaans land er €1,xx terugvloeide naar Duitsland.
 
Terug
Bovenaan