Commissie koloniaal verleden: herstelbetalingen en excuses?

Avondland

Well-known member
Kamercommissie Belgisch koloniaal verleden draait uit op een mislukking: (voorlopig) geen excuses van België aan Congo, Burundi en Rwanda

Kan je excuseren zonder herstelbetalingen te doen? En dan is de vraag van wie het geld komt al even belangrijk als de vraag naar wie het geld gaat. De Congolese staat is niet het meest transparante orgaan en aan NGO's kan je het ook moeilijk gaan geven. VB vindt dat de Vlaming niet moet betalen omdat het de Belgische staat is die Congo exploiteerde, maar dat is natuurlijk onzin. Genoeg Vlamingen die mee profiteerden.
 
Laatst bewerkt:
Kamercommissie Belgisch koloniaal verleden draait uit op een mislukking: (voorlopig) geen excuses van België aan Congo, Burundi en Rwanda

Kan je excuseren zonder herstelbetalingen te doen? En dan is de vraag van wie het geld komt al even belangrijk als de vraag naar wie het geld gaat. De Congolese staat is niet het meest transparante orgaan en aan NGO's kan je het ook moeilijk gaan geven. VB vindt dat de Vlaming niet moet betalen omdat het de Belgische staat is die Congo exploiteerde, maar dat is natuurlijk onzin. Genoeg Vlamingen die mee profiteerden.

Volgens mij opent het een juridische weg richting enkele beerputjes waar het koningshuis graag een dekseltje op wilt houden. En dan natuurlijk de aansprakelijkheid van het hof zelf.

Op dat vlak is Filip net als z'n voorganger moreel failliet. Spijtbetuigingen in Congo voor de camera's maar vooral niets waar een financieel gevolg aan kan vasthangen.
 
Kamercommissie Belgisch koloniaal verleden draait uit op een mislukking: (voorlopig) geen excuses van België aan Congo, Burundi en Rwanda

Kan je excuseren zonder herstelbetalingen te doen? En dan is de vraag van wie het geld komt al even belangrijk als de vraag naar wie het geld gaat. De Congolese staat is niet het meest transparante orgaan en aan NGO's kan je het ook moeilijk gaan geven. VB vindt dat de Vlaming niet moet betalen omdat het de Belgische staat is die Congo exploiteerde, maar dat is natuurlijk onzin. Genoeg Vlamingen die mee profiteerden.

Waarom zouden excuses zonder herstelbetalingen niet kunnen? Je kan toch perfect doen zoals Rutte: sorry zeggen namens de Nederlandse (Belgische) overheid zonder dat je geld geeft aan corrupte overheden of aan mensen die nooit geen slavernij of kolonisatie meer hebben doorgemaakt.
Hoe dan ook, excuses zouden niks te vroeg komen en zouden een mooi signaal uitzenden. Maar herstelbetalingen zouden wel twee bruggen te ver zijn, behalve als het koningshuis dat uit eigen zak betaald. Zij zijn bovenal de grootste oorzaak van alle toenmalige miserie in Congo.

Ik las in die voorstellen van de kamercommissie dat "psychologische hulp" zou terugbetaald worden. Psychologische hulp voor wie en voor wat?
25-jarige Gloria uit Kinshasa die depressief is omdat haar overovergrootvader een hand werd afgehakt door koninklijke beulen?
Wat wel goed zou zijn is een fonds oprichten om ginder iets te doen aan de grote mate van ongeletterdheid, geweld tegen vrouwen, etc.
 
Waarom zouden excuses zonder herstelbetalingen niet kunnen? Je kan toch perfect doen zoals Rutte: sorry zeggen namens de Nederlandse (Belgische) overheid zonder dat je geld geeft aan corrupte overheden of aan mensen die nooit geen slavernij of kolonisatie meer hebben doorgemaakt.
Hoe dan ook, excuses zouden niks te vroeg komen en zouden een mooi signaal uitzenden. Maar herstelbetalingen zouden wel twee bruggen te ver zijn, behalve als het koningshuis dat uit eigen zak betaald. Zij zijn bovenal de grootste oorzaak van alle toenmalige miserie in Congo.

Ik las in die voorstellen van de kamercommissie dat "psychologische hulp" zou terugbetaald worden. Psychologische hulp voor wie en voor wat?
25-jarige Gloria uit Kinshasa die depressief is omdat haar overovergrootvader een hand werd afgehakt door koninklijke beulen?
Wat wel goed zou zijn is een fonds oprichten om ginder iets te doen aan de grote mate van ongeletterdheid, geweld tegen vrouwen, etc.
Omdat -in tegenstelling tot wat veel mensen beweren- excuses niet zomaar holle woorden zijn. Het is onze regering die schuld bekent en zegt dat wat wij ooit gedaan hebben, inderdaad fout was en dat hun (dal dan niet juridische) klachten daarover terecht zijn.

Dat het koningshuis zelf zou moeten betalen omdat zij de oorzaak zijn, is natuurlijk maar heel dun ijs. Zij zijn misschien de oorzaak, maar zij zijn allesbehalve de enige begunstigde hier. Dat zijn wij ook, of we dat nu fijn vinden of niet.

Niet dat ik pleit voor herstelbetalingen, ik denk niet dat ik daar een mening over heb. Maar het is wel makkelijk om te zeggen dat excuses zeker nodig zijn, omdat we daar zwaar foute dingen hebben gedaan, maar als het ons iets kost, dat plots een pak minder nodig is.
 
Omdat -in tegenstelling tot wat veel mensen beweren- excuses niet zomaar holle woorden zijn. Het is onze regering die schuld bekent en zegt dat wat wij ooit gedaan hebben, inderdaad fout was en dat hun (dal dan niet juridische) klachten daarover terecht zijn.

Dat het koningshuis zelf zou moeten betalen omdat zij de oorzaak zijn, is natuurlijk maar heel dun ijs. Zij zijn misschien de oorzaak, maar zij zijn allesbehalve de enige begunstigde hier. Dat zijn wij ook, of we dat nu fijn vinden of niet.

Niet dat ik pleit voor herstelbetalingen, ik denk niet dat ik daar een mening over heb. Maar het is wel makkelijk om te zeggen dat excuses zeker nodig zijn, omdat we daar zwaar foute dingen hebben gedaan, maar als het ons iets kost, dat plots een pak minder nodig is.

Misschien een vele domme opmerking rond die herstelbetalingen, maar zijn die feiten niet verjaard ofzo? :shy:
 
Niet dat ik pleit voor herstelbetalingen, ik denk niet dat ik daar een mening over heb. Maar het is wel makkelijk om te zeggen dat excuses zeker nodig zijn, omdat we daar zwaar foute dingen hebben gedaan, maar als het ons iets kost, dat plots een pak minder nodig is.

Is dat laatste nochtans niet de essentie van wat er gebeurd is in de Congo commissie?

Misschien een vele domme opmerking rond die herstelbetalingen, maar zijn die feiten niet verjaard ofzo? :shy:

Geen domme opmerking. Ik ben ook geen expert maar meen te begrijpen dat verjaring nogal grijs wordt wanneer je kan bewijzen dat de tegenpartij een voortdurend voordeel haalt uit historische misdaden. En bij geld komt dat dan snel in het vizier.
 
Misschien een vele domme opmerking rond die herstelbetalingen, maar zijn die feiten niet verjaard ofzo? :shy:
Dit is geen juridische discussie, juridisch gezien kan België niets afgedwongen worden op algemeen vlak. Als er overtredingen van de Belgische wet geweest zijn kan Congo dat afdwingen (en dan speelt verjaring wel) maar voor iets algemeen als "kolonisering" kan dat niet.
 
Omdat -in tegenstelling tot wat veel mensen beweren- excuses niet zomaar holle woorden zijn. Het is onze regering die schuld bekent en zegt dat wat wij ooit gedaan hebben, inderdaad fout was en dat hun (dal dan niet juridische) klachten daarover terecht zijn.

Dat het koningshuis zelf zou moeten betalen omdat zij de oorzaak zijn, is natuurlijk maar heel dun ijs. Zij zijn misschien de oorzaak, maar zij zijn allesbehalve de enige begunstigde hier. Dat zijn wij ook, of we dat nu fijn vinden of niet.

Niet dat ik pleit voor herstelbetalingen, ik denk niet dat ik daar een mening over heb. Maar het is wel makkelijk om te zeggen dat excuses zeker nodig zijn, omdat we daar zwaar foute dingen hebben gedaan, maar als het ons iets kost, dat plots een pak minder nodig is.

Als je herstelbetalingen toelaat opent dat een doos van Pandora. Zo kan je eeuwen in het verleden teruggaan, want draai of keer het, quasi elk rijk deed veel verkeerd. Turkije zal het graag horen, maar "dat is niet hetzelfde" zeker? ;)
Daarnaast, wie van de Belgen ga je verantwoordelijk stellen? Moet ik, met geen enkele voorouder uit België of de streek rond België, mee liggen betalen voor de fouten van de (over)grootvaders van de autochtone Belgen? Dat lijkt mij pas allemaal glad ijs.

Als er al een vorm van herstel komt, dan moet dat in de vorm van hechtere economische samenwerking en rechtstreekse (niet-monetaire) ondersteuning van de Congolese bevolking.
 
Europa geeft momenteel al zo'n 20 miljard euro per jaar aan Afrika aan ontwikkelingshulp. Dat geld komt dus ook van België, er is absoluut geen reden om nog wat meer van ons geld aan een of andere corrupte president in Congo te geven.

Om u gerust te stellen, waar zijn de NGO's gevestigd die een groot deel van de koek krijgen denk je?
 
Om u gerust te stellen, waar zijn de NGO's gevestigd die een groot deel van de koek krijgen denk je?

Geen idee, waar? En hoe is dat relevant, tenzij je wil zeggen dat die NGO's relatief veel van dat geld in eigen broekzak steken?
Is dit een aanklacht over de werking van NGO's, of hoe dient dit opgepakt te worden?
 
Geen idee, waar? En hoe is dat relevant, tenzij je wil zeggen dat die NGO's relatief veel van dat geld in eigen broekzak steken?
Is dit een aanklacht over de werking van NGO's, of hoe dient dit opgepakt te worden?
Laat maar, had mijn bericht al verwijderd. Ik merk dat hier geen plaats is voor nuances. Dat dat geld in een zak gestoken wordt van een dictator is gewoon onzin uiteraard.
 
Excuses op zich moeten geen probleem zijn, maar betalen is toch duidelijk een stap te ver. Waarom zouden wij dan niet van Italië, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk (en Nederland) herstelbetalingen kunnen eisen, want ja, zij hebben ons land destijds ook bezet, onze mensen vermoord en de boel hier leeggeroofd.
 
. Spijtbetuigingen in Congo voor de camera's maar vooral niets waar een financieel gevolg aan kan vasthangen.
En groot gelijk, is een straatje zonder einde, reik je hand uit en ze nemen een arm, want hoe je het draait of keert, excuses interesseert hun geen bal, de bedoeling is om achteraf langs de kassa te kunnen passeren.
Wat wel goed zou zijn is een fonds oprichten om ginder iets te doen aan de grote mate van ongeletterdheid, geweld tegen vrouwen, etc.
We doen dat, al ze noemen dat ontwikkelingshulp.

Misshien een clickbait, maar daar gaat je gelld van ontwikkelingshulp naartoe, aankoop van privéjets voor de lokale royals/dictators, zal in Congo niet anders zijn.

 
Excuses op zich moeten geen probleem zijn, maar betalen is toch duidelijk een stap te ver. Waarom zouden wij dan niet van Italië, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk (en Nederland) herstelbetalingen kunnen eisen, want ja, zij hebben ons land destijds ook bezet, onze mensen vermoord en de boel hier leeggeroofd.
Dit dus. De geschiedenis is veel te complex om een partij met alle zonden te overladen en te dwingen tot herstelbetalingen. De slavenhandel was bv ook nooit mogelijk geweest zonder de samenwerking van lokale stamhoofden, dus in dat kluwen wil je echt geen verantwoordelijkheid beginnen bepalen.
 
Kunnen ze die niet gewoon wat sponsoren door Congolezen die hier een bedrijf/filiaal starten belastingsvermindering of subsidies te geven ofzo.
 
Waarom zouden excuses zonder herstelbetalingen niet kunnen? Je kan toch perfect doen zoals Rutte: sorry zeggen namens de Nederlandse (Belgische) overheid zonder dat je geld geeft aan corrupte overheden of aan mensen die nooit geen slavernij of kolonisatie meer hebben doorgemaakt.
Hoe dan ook, excuses zouden niks te vroeg komen en zouden een mooi signaal uitzenden. Maar herstelbetalingen zouden wel twee bruggen te ver zijn, behalve als het koningshuis dat uit eigen zak betaald. Zij zijn bovenal de grootste oorzaak van alle toenmalige miserie in Congo.

Ik las in die voorstellen van de kamercommissie dat "psychologische hulp" zou terugbetaald worden. Psychologische hulp voor wie en voor wat?
25-jarige Gloria uit Kinshasa die depressief is omdat haar overovergrootvader een hand werd afgehakt door koninklijke beulen?
Wat wel goed zou zijn is een fonds oprichten om ginder iets te doen aan de grote mate van ongeletterdheid, geweld tegen vrouwen, etc.


Het totale bedrag dat België op 1 of andere manier aan Congo of Congolezen geeft is moeilijk te bepalen. Vooral omdat België geen dubbele nationaliteiten telt in de meeste cijfers.
- In het totaal gaat er een 100 milj per jaar naar Congo als rechtstreekse ontwikkelingshulp.
- In België zelf wordt er voor ongeveer 15 miljoen aan leefloon gegeven aan Congoleze vluchtelingen.
- Over dubbele nationaliteiten moeten we nog eens niet beginnen...

Imo is het tijd om bye bye te zeggen en Congo als eender welk ander ontwikkelingsland te zien.
Als we kunnen helpen des te beter. België zien bloeden omdat het nooit genoeg zal zijn daarentegen.
 
Geen idee, waar? En hoe is dat relevant, tenzij je wil zeggen dat die NGO's relatief veel van dat geld in eigen broekzak steken?
Is dit een aanklacht over de werking van NGO's, of hoe dient dit opgepakt te worden?

In veel gevallen is dat toch gewoon een feit, dat bij veel NGO's een groot percentage van de inkomsten op gaat aan de werking van de NGO zelf? In een aantal gevallen zelfs vlot richting de 90% of meer, of zelfs NGO's waarvan de werkingskosten in België hoger liggen dan de inkomsten die ze in België verwerven.
En ik herinner me bv. in Nederland eens een studie over de lonen van NGO bestuurders, dat waren zelfs naar BG normen serieuze bedragen. Wat niet persé verkeerd is voor de grotere organisaties, maar bij de kleinere wel verklaart waarom de werkingskosten zo hoog liggen.

...

Misshien een clickbait, maar daar gaat je gelld van ontwikkelingshulp naartoe, aankoop van privéjets voor de lokale royals/dictators, zal in Congo niet anders zijn.


En dat is het triestige van veel van die ontwikkelingshulp, dat geld komt niet terecht bij de bevolking op een constructieve manier, maar dat wordt weggekaapt door de rijke elite die al buitensporig veel heeft. Dan is dat gewoon water gieten in een lekkende emmer, en mensen sponsoren die veel rijker zijn dan alle goed bedoelende mensen die dat "goed doel" steunen.
 
Terug
Bovenaan