Clair Obscur: Expedition 33

Jawatte, als ge daar de eerste keer op de map komt in den beginne, in die cave zit daar zo nen boss denk ik toch, maar ben totaal nog niet sterk genoeg, de website van IGN waarschuwt zelf dat het een lang gevecht is waar je quasi zero margin for error hebt, en dat is dus niet gelogen.

Gisteren wat runs gedaan, ben het beginnen timen door het op te pakken, en dan heeft die timer van een uur mij uit mijn concentratie gebracht. Dat was dus het verste dat ik al geraakt ben tegen dat roos schaap ben tot op 5 percent geraakt en dan een hit gepakt, je kan 2 keer reviven. Maar hoeveel leven heeft die niet? Misschien heb ik niet de juiste aanvallen, of gewoon zoals gezegd nog niet de juiste level om deze boss aan te gaan. Ik doe enkel parry, en staat op story, ok ik heb de timing door van al zijn moves, maar het is dat marathon gedeelte dat dus moeilijk is.

En nu wil ik die gewoon verslaan, as is...
Ondertussen leer ik wat de fighting mechanismes, maar ik vind al die pictos en andere menu's niet echt duidelijk, en weet ook niet wat ik best wanneer gebruik. Iemand een goed overzicht (video) die het op het gemak uitlegt? De meeste YT vids zijn zo zaken aan het aframmelen, waardoor ik de helft niet begrijp...

Jawatte, als ge daar de eerste keer op de map komt in den beginne, in die cave zit daar zo nen boss denk ik toch, maar ben totaal nog niet sterk genoeg, de website van IGN waarschuwt zelf dat het een lang gevecht is waar je quasi zero margin for error hebt, en dat is dus niet gelogen.

Gisteren wat runs gedaan, ben het beginnen timen door het op te pakken, en dan heeft die timer van een uur mij uit mijn concentratie gebracht. Dat was dus het verste dat ik al geraakt ben tegen dat roos schaap ben tot op 5 percent geraakt en dan een hit gepakt, je kan 2 keer reviven. Maar hoeveel leven heeft die niet? Misschien heb ik niet de juiste aanvallen, of gewoon zoals gezegd nog niet de juiste level om deze boss aan te gaan. Ik doe enkel parry, en staat op story, ok ik heb de timing door van al zijn moves, maar het is dat marathon gedeelte dat dus moeilijk is.

En nu wil ik die gewoon verslaan, as is...
Ondertussen leer ik wat de fighting mechanismes, maar ik vind al die pictos en andere menu's niet echt duidelijk, en weet ook niet wat ik best wanneer gebruik. Iemand een goed overzicht (video) die het op het gemak uitlegt? De meeste YT vids zijn zo zaken aan het aframmelen, waardoor ik de helft niet begrijp...
Kom later terug voor dat schaap als het te lang duurt. Zo geraak je aan +70u, als je bij elke eerste komst tegen alles vecht.

Geen video :support:.

Pictos zijn als volgt:
- Je kan je eigen build maken. Free aim; defense + counter; alles op de aanval; ... Dat moet je zelf aanvoelen.
- De drie pictos die je equipt en de lvl kan zien, zijn vnl. bedoeld om ze beschikbaar te maken voor de rest van je team, na vier fights. Daar krijg je een bevestiging van.
- Let wel (zag ik pas later), in bovenstaand gedeelte, zie je bij de pictos een increase staan van iets, zoals 'speed' of 'critical %'. Dat komt samen bij je character stats. Als je geen pictos meer hebt om beschikbaar te maken voor de rest (na 4 fights), dan raad ik aan om de high-level-pictos daar te zetten, waar je graag een increase in hebt. Maar in feite, hoef je daar in de eerste 75% van de game, geen zorgen over te maken.
- In het rechtergedeelte van de pictos (waar je niet de lvl ervan ziet, maar het verbruik), maak je grotendeels je eigen build.
Hoe beter de picto, hoe meer verbruik die heeft. Vaak is het kiezen tussen de pest en cholera, maar op een goede manier.
- Bij de curator (in camp), kan je elke character meer verbruik van de picto geven (Lumina points).
Hier ook geen zorgen, er zijn genoeg Lumina points te vinden en naar mate het spel vordert, voel je zelf aan wie de beste character is.

- De skills is je eigen meug kiezen. Ik raad wel aan om voor elke character minstens 1 actieve skill te hebben bij die 6, dat te maken heeft met 'can break'. Als de build van de skills je niet zint, geen nood, er zijn middelen (genoeg) om te respeccen.

- Als derde heb je de wapens. Dat kan een extra dimensie geven aan de gebruikte picto's en skills. Bekijk het op je gemak, maar het is mss pas endgame dat je er een klein beetje tijd in kan steken. Je komt dikwijls een beter wapen tegen, dat je graag wil gebruiken.

Met pictos en skills kan je dus combo's maken zoals een 'burn' op een vijand zetten en met een picto bv, '+25% damage on burned enemies' van maken.
Ik speel op het gemiddelde niveau en ik let daar niet echt op en heb het spel uitgespeeld. Alleen duren de fights wat langer, maar boeien :smile:.

Het vierde en belangrijkste is de wardrobe. Niets beter om je vijand neer te slaan in een ongepaste klerendracht.

Ik gebruik meestal IGN voor tips & tricks.
Voor deze game staat er ook heel veel nuttige info zoals bv builds, combinatie van welke picto en lumina te gebruiken voor elk character,...

Nu juist begonnen aan act 3, op expert zijn de bosses toch wel pittig.

Game is echt fantastisch game of the year voor mij en zie ook niet ergens een andere game in de buurt komen.

Kan je iets mis doen met al die Lumina punten systematisch te kopen/verdelen bij die vendor in het camp? Heb je dit later nog voor iets anders nodig of moet ik er reserve houden voor characters die nog komen? Ik probeer mijn teamlevel steeds allemaal op hetzelfde niveau te houden door constant te switchen.

Ik dacht, spijtig het is uit...maar nee nee 😍😍
Wat. Een. Spel.

Geleden van Returnal dat ik zo in een spel zat

Kan je iets mis doen met al die Lumina punten systematisch te kopen/verdelen bij die vendor in het camp? Heb je dit later nog voor iets anders nodig of moet ik er reserve houden voor characters die nog komen? Ik probeer mijn teamlevel steeds allemaal op hetzelfde niveau te houden door constant te switchen.
Mis doen kun je niet nee, en er komen nog party members bij zal niet zeggen hoeveel omtrent voir spoilers voor sommige personen.

Ik heb mijn opgespaard, tot ik beter wist welke investeringen ik wou doen in welke karakters. Ik speelde naar het einde toe steeds met hetzelfde team, dus die hebben meer lumina points gekregen. Je kunt deze punten niet resetten, maar je krijgt er wel zeer veel, dus maak je niet te veel zorgen.

Game uitgespeeld op expert 50 uur prachtige game over over sireuse thema's.

Nu nog twijfelen om voor plat te gaan, heb nog een dikke backlog liggen.

Iemand die weet hoe lang plat duurt ongeveer ?

Wat een meesterwerk is dit toch. Moet wel het beste spel zijn dat ik in de laatste 10-15 jaar gespeeld heb, ondanks dat ik helemaal geen fan ben van JRPG's zoals Final Fantasy.
Maar dit, jongens toch. Alles klikt: zalige combat en animaties, ongelooflijke muziek en een verhaal dat er meteen inhakt vanaf het eerste uur. Moet de eerste keer zijn dat ik emotioneel werd van een game.

Als ik dan toch wat minpuntjes moet geven:
- Verso en Monoco kunnen jammer genoeg niet tippen aan Gustave. Deze werden er in mijn ogen wat bijgegooid en kon nooit echt in hun verhaal komen. Hierdoor speel ik het spel ook vooral met de dames.
- Clunky menu's en aanpassen van lumina's/picto's is wat ambetant.

Maar bon, verder niets dan lof voor deze dijk van een spel. Ik heb bijna het gevoel dat ik er te weinig voor betaald heb.

Laatst bewerkt:
Na paar uurtjes te spelen kan ik er toch moeilijk inkomen. Hier is er totaal geen klik met de game. Jammer

Na paar uurtjes te spelen kan ik er toch moeilijk inkomen. Hier is er totaal geen klik met de game. Jammer
Ik vind het goed maar niet zo hard zoals sommigen het hier omschrijven.
Er zijn andere (turn based) rpg's die ik gespeeld heb die mij meer erin zogen.

Over die endgame...
die endless tower, wtf, ben tot 11 geraakt, maar dat stopt dus niet? Vandaar de naam dus :/

Iemand het hier in het Frans gespeeld? Ben net in de world map in het Engels, maar de franse termen (merde, putain, ...) storen me een beetje dat ze met frans accent gesproken worden. Dus liever alles in het Frans denk ik dan?

Ben er al wel volledig ingezogen! Voelt top tot hiertoe

K vind die rode draad met de Franse accenten in vanalles wel net goed. 't Zit in de muziek, kledij, characters, namen van vijanden, ... het past dan wel dat ze wel eens putain of merde zeggen, draagt bij aan de sfeer. Maar als het u stoort en uw Frans is goed genoeg, zou ik niet twijfelen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan