Chinese inmenging bij Vlaams Belang-kamerleden

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE

Aiai... Mogen we nu hun eigen woorden gebruiken (ten tijde van het Vooruit-debacle): Waar rook is, is vuur?
 

Aiai... Mogen we nu hun eigen woorden gebruiken (ten tijde van het Vooruit-debacle): Waar rook is, is vuur?
Het lijkt er alvast wel op dat de partij eindelijk met de grote jongens gaat meespelen en zelf eens met wat echte schandalen komt die eens geen verdoken pr zijn voor hun meest extreme vleugel (zoals de nazibijeenkomsten en oostfrontverering etc)

Dat van De Winter vind ik wel een rare. Enerzijds "ontkent hij de deal", maar anderzijds is zijn tweet wel:
"Wat verwijt men mij nu feitelijk? Dat ik in volle coronacrisis gratis mondmaskers uitdeelde terwijl de overheid er geen had? Blijkbaar bedreigen gratis mondmaskers de #democratie."

Daaruit kun je toch opmaken dat de deal wel degelijk echt was?
 
Straffen? Waar zijn ze? Echt dat is denk ik in huidig politiek wereldklimaat toch wel een grote zwarte vlek in ons Belgisch strafwetboek. En dat notabene in een land waar heel wat internationale politieke vehikels hun verblijfplaats in ondergebracht hebben. Spioneer er maar op los jongens.
 
Het lijkt er alvast wel op dat de partij eindelijk met de grote jongens gaat meespelen en zelf eens met wat echte schandalen komt die eens geen verdoken pr zijn voor hun meest extreme vleugel (zoals de nazibijeenkomsten en oostfrontverering etc)

Dat van De Winter vind ik wel een rare. Enerzijds "ontkent hij de deal", maar anderzijds is zijn tweet wel:
"Wat verwijt men mij nu feitelijk? Dat ik in volle coronacrisis gratis mondmaskers uitdeelde terwijl de overheid er geen had? Blijkbaar bedreigen gratis mondmaskers de #democratie."

Daaruit kun je toch opmaken dat de deal wel degelijk echt was?
Maar is die deal spionage? Zijn er diensten terug gegeven voor die mondmaskers?

Maar allezins tis toch weer een mooi schouwspel die belgische politiek. Na de tackle met de voet vooruit op vooruit wordt nu het VB van het veld gestampt.
 
Er er is niets mis met gratis mondmaskers uitdelen in volle coronacrisis, alleen heeft hijzelf die maskers natuurlijk niet gratis gekregen. En voor zijn schoon ogen zullen de Chinezen het zeker niet gedaan hebben. De vraag is dus: welke wederdienst heeft De Winter moeten doen?
Ik ben geen VB stemmer en vind De Winter één van de minst leuke figuren van dat clubje, maar ik ben 't volledig met u eens. Het is zelfs mooi om mondmaskers uit te delen in volle coronacrisis. Maar gratis bestaat niet... Het VB heeft altijd felle kritiek gehad op het covid beleid en dan bedoel ik vooral op de maatregelen die genomen werden. Dan is 't helemaal raar dat net zij opeens gratis mondmaskers gaan uitdelen.
 
Ik vraag me af wat al die Chinese spionnen gaan zoeken bij een oppositiepartij. Waarom kloppen die niet aan bij regeringspartijen?
 
Maar is die deal spionage? Zijn er diensten terug gegeven voor die mondmaskers?

Maar allezins tis toch weer een mooi schouwspel die belgische politiek. Na de tackle met de voet vooruit op vooruit wordt nu het VB van het veld gestampt.
Die deal hoeft geen spionage te zijn, nee. Die deal is wel opmerkelijk te noemen in het licht van alles, en het is ook niet de spionage die De Winter ontkent. Hij ontkent de deal. Die hij daarna benoemt als "spijkers op laag water". Dus dan vraag ik me gewoon af wat het is: bestaat de deal niet, of bestaat de inmenging niet?

En 10k mondmaskers krijgen van de Cinezen, ook al is het volkomen gratis, en daar niet doorzichtig over zijn, is toch raar voor een volksvertegenwoordiger. Zou die niet even moeten melden wat er gebeurt? Ik zou dat wel doen. Toch aan mijn baas.

Trouwens, dat artikel van De Tijd haalt wel wat opzienbarende citaten aan over Steven Creyelman. De meeste kun je ook zien als grootspraak van broer Frank, maar geven ook aan dat Steven misschien niet rechtstreeks bespeeld werd door de Chinees, maar misschien wel onrechtstreeks, door dingen te delen met zijn broer.

Op 5 januari 2020 verwees Frank Creyelman in de chats met zijn Chinese contactpersoon naar wat hij ‘de commissie van zijn broer’ noemde.
(dat is de commissie Legeraankopen, waarin Frank zit)

Ik kan mijn broer, die ik lid heb gemaakt van de gezondheidscommissie, vragen om zoiets te doen’, ‘Mijn broer is inderdaad te zachtaardig, maar hij valt te overtuigen.'

Maar deze zijn heel wat pijnlijker:
‘Zodra het beter gaat met de epidemie, zou ik jou en je broer graag uitnodigen’, meldde de Chinese inlichtingenofficier op 13 februari 2020, in een van zijn vele chats met Frank Creyelman. ‘Great. We will love to come’, antwoordde de VB’er.

Dat kon alsnog betekenen dat Frank voor zijn beurt sprak en zijn broer Steven niets afwist van de uitnodiging om naar China te komen. Al laat een volgende bericht wel het tegendeel uitschijnen. ‘My brother knows about the invitation and is eager to come. Greetings, F’,

Dat kan moeilijk anders dan ook het einde betekenen voor broer Steven in die commisie en als volksvertegenwoordiger, denk ik.

Ik vraag me af wat al die Chinese spionnen gaan zoeken bij een oppositiepartij. Waarom kloppen die niet aan bij regeringspartijen?
Goedkope manier om anderen verdacht te maken, hoor... Misschien klopten ze wel aan, maar was er niemand die erop inging. Misschien zijn er nog dingen niet gevonden. Verandert niks aan deze situatie.
 
Ik kan mijn broer, die ik lid heb gemaakt van de gezondheidscommissie, vragen om zoiets te doen’, ‘Mijn broer is inderdaad te zachtaardig, maar hij valt te overtuigen.'

‘Zodra het beter gaat met de epidemie, zou ik jou en je broer graag uitnodigen’, meldde de Chinese inlichtingenofficier op 13 februari 2020, in een van zijn vele chats met Frank Creyelman. ‘Great. We will love to come’, antwoordde de VB’er.

Letterlijk alles aan bovenstaande quotes is zo ver van het pad af ... frustrerend en tenen krullend.

Voorziet onze wetgeving sancties m.b.t. betrokkenheid bij spionage / contacten met etc. - voor politici?
 
Goedkope manier om anderen verdacht te maken, hoor... Misschien klopten ze wel aan, maar was er niemand die erop inging. Misschien zijn er nog dingen niet gevonden. Verandert niks aan deze situatie.

Euh, wat? Ik stelde maar gewoon een oprechte vraag in een poging dat Chinees spionagegedoe beter te begrijpen hoor. Je moet echt niet altijd in alles een provocatie gaan zoeken.
 
Euh, wat? Ik stelde maar gewoon een oprechte vraag in een poging dat Chinees spionagegedoe beter te begrijpen hoor. Je moet echt niet altijd in alles een provocatie gaan zoeken.
Ik zoek er ook geen provocatie in, hoor. Het viel me gewoon op dat in een gesprek over Chinese inmenging in het VB, het daar niet over kan gaan, maar moet gaan over Chinese inmenging in de regering.
 
Is dit niet gewoon hetzelfde als wat Rusland doet? Als je een land wat wil destabiliseren moet je niet een of andere grijze centrumpartij die al regeert gaan steunen lijkt me. De partijstandpunten van het VB zullen China wel gestolen kunnen worden (het anti-EU zijn zal wel mooi meegenomen zijn), maar als dit land daardoor wat moeilijker bestuurbaar wordt is dat een win.
 
Ik vraag me af wat al die Chinese spionnen gaan zoeken bij een oppositiepartij. Waarom kloppen die niet aan bij regeringspartijen?

Een land destabiliseren of verzwakken door een extreme partij te steunen kan interessant zijn voor een land als China. Ook niet vergeten dat elk parlementslid, oppositie of niet een stem heeft in het parlement en bijgevolg ook (een beetje) macht. Zie maar naar Creyelman zelf die was voorzitter van de commissie Legeraankopen.
 
Die deal hoeft geen spionage te zijn, nee. Die deal is wel opmerkelijk te noemen in het licht van alles, en het is ook niet de spionage die De Winter ontkent. Hij ontkent de deal. Die hij daarna benoemt als "spijkers op laag water". Dus dan vraag ik me gewoon af wat het is: bestaat de deal niet, of bestaat de inmenging niet?

En 10k mondmaskers krijgen van de Cinezen, ook al is het volkomen gratis, en daar niet doorzichtig over zijn, is toch raar voor een volksvertegenwoordiger. Zou die niet even moeten melden wat er gebeurt? Ik zou dat wel doen. Toch aan mijn baas.
Mja mja mja. Ik vind vooral dat het onderzocht moet worden of er wederdiensten verleend zijn. We spreken hier natuurlijk om de duizelingwekende bedragen van 10000 mondmaskers aan wat kost het , 3,5 a 6 cent per mondmasker? oftewel 350 a 600 euro? Dat lijkt me zeer destabiliserend voor de Belgische regering inderdaad.

10 cent per masker​

Volgens Cnudde kost het tussen 10 en 18 cent om in ons land een mondmasker te maken. “In China doen ze dat voor een derde van die prijs”, zegt hij. “Dat is voornamelijk te wijten aan de hogere arbeidskosten hier, en het gebrek aan grondstoffen in ons land.”
Dan is het geval Creyelman een pakje erger. Die heeft zich laten verrijken in cryptomunten om hand en span diensten te verlenen voor de chinese overheid. En gaat daar waarschijnlijk nog niet eens voor gestraft worden. Dat gaat er bij mij echt niet in.
 
Mja mja mja. Ik vind vooral dat het onderzocht moet worden of er wederdiensten verleend zijn. We spreken hier natuurlijk om de duizelingwekende bedragen van 10000 mondmaskers aan wat kost het , 3,5 a 6 cent per mondmasker? oftewel 350 a 600 euro? Dat lijkt me zeer destabiliserend voor de Belgische regering inderdaad.


Dan is het geval Creyelman een pakje erger. Die heeft zich laten verrijken in cryptomunten om hand en span diensten te verlenen voor de chinese overheid. En gaat daar waarschijnlijk nog niet eens voor gestraft worden. Dat gaat er bij mij echt niet in.
Het geval-Creyelman kan een pak erger zijn zonder dat dat afbreuk doet aan het feit dat De Winter ook te ver is gegaan, toch? Zoals hierboven al staat, zelfs zonder enige wederdienst, is het éigenlijk gewoon een promotiestunt voor het VB gefinancierd door China (door wie in China?). Dat is iets waar een volksvertegenwoordiger zijn partij en misschien ook wel bepaalde controleorganen van op de hoogte dient te stellen, vind je ook niet? Dat is toch een redelijke ja-of-nee-vraag?

Creyelman -en nu misschien ook zijn broer- zullen daarvoor aangepakt worden volgens onze wetten. En uiteraard gaat dat ook voor mij nog wel een pakje verder.
 
Terug
Bovenaan