Chinese inmenging bij Vlaams Belang-kamerleden

Neen, het land dat o.a. het hoofdkwartier van de NAVO en de belangrijkste Europese instellingen huisvest is totaal niet interessant voor buitenlandse spionagediensten.
China heeft veel liever industriële spionage, als je het bijkomend moet gaan zoeken bij een derderangs VB politicus.… dat is wat gerommel in de marge.

Het is vooral de ethiek van, in dit geval, de VB betrokkenen die verwerpelijk is.
 
https://www.hln.be/binnenland/vlaam...ijn-banden-met-buitenlandse-regimes~aff33324/
Groen wil nu dat de Deontologische Commissie onderzoekt of de vermeende handelingen van Dewinter waarover de media bericht heeft, in strijd zijn met de gedragscode die de Vlaamse volksvertegenwoordigers moeten naleven.
Allez hopelijk komen we zo te weten hoe de vork in de steel zit en of er wederdiensten gepleegd zijn. Maar in het geval dat het zo zou zijn is een 'blaam' toch ook weer een zeer lichte straf.
 
https://www.hln.be/binnenland/vlaam...ijn-banden-met-buitenlandse-regimes~aff33324/

Allez hopelijk komen we zo te weten hoe de vork in de steel zit en of er wederdiensten gepleegd zijn. Maar in het geval dat het zo zou zijn is een 'blaam' toch ook weer een zeer lichte straf.
Ik snap niet waarom je zo vasthoudt aan wederdiensten. Vooral niet omdat velen in deze thread (onder wie ik) al duidelijk hebben gemaakt dat het voor hen wel degelijk een probleem is, ook al zouden er geen wederdiensten tegenover hebben gestaan. Op deze manier open staan voor Chinese mogendheden, is problematisch genoeg voor mij? Het wederzijds contact op zich is al problematisch genoeg, laat staan het aannemen van campagnemiddelen.

Ik vind het wel rare posts van je, gezien je anders toch altijd waarschuwt voor de groeiende invloed van China en Europa die maar laat gebeuren en slapend wordt overklast?
 
Hier moet ik @Sir.Killalot toch bijtreden. Belgie, zijn internationale instellingen en zijn oh zo zwakke wetgeving wat betreft spionage staan denk ik redelijk hoog op de ranking.
België als geografische regio wel. Maar daar gaat de hier ontdekte spionage toch niet over?

Het federale politieke niveau in België echter niet, dat is de omvang van een Chinese stad (en dan nog niet bij de grootsten). En dat is waar deze spionage plaats heeft gevonden. Niet bij de EU of de Nato he... Bij het federale parlement via een gemeenteraadslid van Mechelen. Dat is een volledig andere schaal als de Nato.

De beïnvloede politicus was voorzitter van de commissie aankoop voor het Belgische leger, niet de Nato. Het Belgische leger hé. Het voltallige Belgische leger is even groot als een Chinees bataljon of zo... Pakweg 20.000 militairen versus 2.000.000 manschappen.

Het is problematisch dat interne politieke informatie wordt verkocht aan een buitenlandse mogendheid maar in het hele debat zou ik toch graag wat meer duiding krijgen over hoe waardevol of gevoelig die informatie precies was. Nu is het hier weer klassiek modder gooien van links naar rechts en terug. Als ik PVDA hoor hoe VB voor 10.000 euro per vraag blijkbaar de grootste landsgeheimen heeft verkocht dan kan ik alleen maar denken dat de info van België wel erg weinig waard is. 10.000 euro lijkt me belachelijk lage prijs voor informatie op geopolitiek niveau. Zal dus wel niet zo'n belangrijke info geweest zijn voor de Chinezen. Denk dat info over de weekmenu van Macron zelfs meer waard zal zijn.

Soit, het mag niet gebeuren maar enige duiding over de schaal van het schandaal mag ook wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet waarom je zo vasthoudt aan wederdiensten. Vooral niet omdat velen in deze thread (onder wie ik) al duidelijk hebben gemaakt dat het voor hen wel degelijk een probleem is, ook al zouden er geen wederdiensten tegenover hebben gestaan. Op deze manier open staan voor Chinese mogendheden, is problematisch genoeg voor mij? Het wederzijds contact op zich is al problematisch genoeg, laat staan het aannemen van campagnemiddelen.

Ik vind het wel rare posts van je, gezien je anders toch altijd waarschuwt voor de groeiende invloed van China en Europa die maar laat gebeuren en slapend wordt overklast?
Wat vind je raar aan de post? We zitten met een ontbrekend wettelijk kader die spionage strafbaar kan maken aangezien we blijkbaar niet in oorlogstijd zitten. Stel dat FDW toch een wederdienst gedaan heeft en belangenvermenging of zwaardere feiten gepleegd heeft dan is het enigste dat kan gebeuren dat er een blaam gegeven wordt. Daar heb ik het persoonlijk wel heel moeilijk mee. Gewoon omdat er een feit gepleegd wordt dat in een andere frame of reference (oorlogstijd) strafbaar is en in vredestijd allemaal ok is...

Echter momenteel is het wettelijke kader wel zo gedefinieerd dat politici giften mogen ontvangen sub 500 euro zonder dat daar enig gevolg aan gegeven dient te worden. Dus er momenteel niets strafbaar gebeurd is. Het deontologisch probleem die je hebt is vooral eentje uit je eigen politieke overtuigingen. Maar dat is ok hoor.

Ik heb nu trouwens al 3 keer hetzelfde gezegd en ik ga het niet echt 4 keer herhalen.
 
België als geografische regio wel. Maar daar gaat de hier ontdekte spionage toch niet over?

Het federale politieke niveau in België echter niet, dat is de omvang van een Chinese stad (en dan nog niet bij de grootsten). En dat is waar deze spionage plaats heeft gevonden. Niet bij de EU of de Nato he... Bij het federale parlement via een gemeenteraadslid van Mechelen. Dat is een volledig andere schaal als de Nato.

De beïnvloede politicus was voorzitter van de commissie aankoop voor het Belgische leger, niet de Nato. Het Belgische leger hé. Het voltallige Belgische leger is even groot als een Chinees bataljon of zo... Pakweg 20.000 militairen versus 2.000.000 manschappen.
Vergeet niet dat België deel uitmaakt van verschillende internationale organisaties en dat het gemeenteraadslid van Mechelen zijn broer connecties had met het aankoopbeleid van het leger. Als het leger beslist om al dan niet zaken aan te kopen, is dat vaak in overleg met andere mogendheden en zal daar bvb dingen instaan over welke middelen op lange termijn gekocht moeten worden in het kader van eventuele giften aan bvb Ukraïne.

Het kan ook gaan, zoals mogelijks bij Dewinter, over het destabiliseren van een land via ondersteuning van politieke partijen (daar waren de 2 broers ook deel van de "inner circle" van Dewinter). Dat het VB en AfD ongeveer dezelfde parlementaire vraag stellen in 2 landen wijst daar duidelijk op.

Het feit dat er hier verschillende internationale organisaties aanwezig zijn, maar bvb dat een ambtenaar die toegang heeft tot het rijksregister of tot plannen van gebouwen, héél waardevol kan zijn in België, terwijl dat véél minder waardevol kan zijn in pakweg Spanje.

België heeft echt enkele hééél cruciale wereldinstellingen, zoals SWIFT of SHAPE. Niet altijd zo bekend bij het brede publiek en natuurlijk hebben die "backupsystemen", maar een goedgemikte sabotagepoging daar kan de wereld in een al dan niet korte crisis storten.
 
Een "beetje naïef", nadat staatsveiligheid hem in 2018 al gewaarschuwd had.
En nadat ie ook al beweerde van naïef te zijn i.v.m. Rusland.

Kan misschien gebeuren bij een 18-jarige die net in de politiek stapt maar toch niet bij een doorgewinterde politieker die al meer dan 40 jaar in het vak zit.
Vrolijk de grenzen van de democratie en rechtsstaat aan het opzoeken ja.
Kan toch geen kwaad als er gratis reizen met dikke hotels, mooie tolken, congressen, wapenbeurzen en onkostennotas van €25k bijhoren.
Creyelman komt in dat artikel ook meermaals voor met Russische connecties, maar nu valt de partij ineens uit de lucht.

Politiek en ethiek, als water en vuur.
ivm de onkostennotas: het artikel in Humo schetst ook dat er een redelijke close connectie is tussen de FDW-clan en Frank Creyelman. Hallucinant gewoon :(
 
my two cents, het lijkt me dat het kruim van de Chinese spionagediensten zich niet met België gaat bezighouden :)

Vind je?
- Brussel is de hoofdstad van de EU. Het bnp van de EU is amper 15% lager dan dat van China hoewel China ongeveer 3x zoveel inwoners heeft als de EU. China weet ook dat in de rijke EU een grote afzetmarkt zit.
- NAVO
- wereldtop mode (*)
- wereldtop kunst (*)
- diamant industrie in Antwerpen
- petrochemische industrie rond Antwerpen
- Jan De Nul het baggerbedrijf
- Alfacam
- Festivals
- Gastronomie en vooral bier en chocolade
- onderwijs van zeer hoog niveau (ja ondanks de Pisa testen van onlangs) wat zo goed als gratis is
- quasi gratis gezondheidszorg

Heb je al eens in Brugge rondgelopen op een zaterdag in juli of augustus en het aantal Chinese bezoekers geteld? Dan moet je hetzelfde aantal Chinese toeristen eens gaan tellen in Berlijn, Amsterdam of zelfs Londen. Je gaat verschieten hoe hard België in trek is in China.

Ik zie redenen genoeg om België interessant te maken voor een land zoals China.

Dan is er ook nog de hele situatie China - Taiwan. China kijkt al vele jaren naar Taiwan zoals Rusland keek naar Oekraïne. China weet maar al te goed hoe Europa economische maatregelen genomen heeft tegen Rusland nadat het Oekraïne opnieuw binnen viel. Ze hebben er alle baat bij om op een goed blaadje te staan bij politici hier voor het geval zij ooit Taiwan toch zouden annexeren.

(*) ik besef da zowel mode als kunst persoonlijk zijn vaak maar we zijn daar wel wereldtop. Er zijn ook studies die aantonen dat het creatieve stuk van het brein meer ontwikkelt als mensen meerdere talen spreken. Aangezien Belgen bekend staan om hun meertaligheid zal daar wel iets van waar zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt in België ook een vrij grote Tibetaanse gemeenschap, die wordt actief in de gaten gehouden door de Chinese inlichtingendiensten.
 
Vind je?
- Brussel is de hoofdstad van de EU. Het bnp van de EU is amper 15% lager dan dat van China hoewel China ongeveer 3x zoveel inwoners heeft als de EU. China weet ook dat in de rijke EU een grote afzetmarkt zit.
- NAVO
- wereldtop mode (*)
- wereldtop kunst (*)
- diamant industrie in Antwerpen
- petrochemische industrie rond Antwerpen
- Jan De Nul het baggerbedrijf
- Alfacam
- Festivals
- Gastronomie en vooral bier en chocolade
- onderwijs van zeer hoog niveau (ja ondanks de Pisa testen van onlangs) wat zo goed als gratis is
- quasi gratis gezondheidszorg

Heb je al eens in Brugge rondgelopen op een zaterdag in juli of augustus en het aantal Chinese bezoekers geteld? Dan moet je hetzelfde aantal Chinese toeristen eens gaan tellen in Berlijn, Amsterdam of zelfs Londen. Je gaat verschieten hoe hard België in trek is in China.

Ik zie redenen genoeg om België interessant te maken voor een land zoals China.

Dan is er ook nog de hele situatie China - Taiwan. China kijkt al vele jaren naar Taiwan zoals Rusland keek naar Oekraïne. China weet maar al te goed hoe Europa economische maatregelen genomen heeft tegen Rusland nadat het Oekraïne opnieuw binnen viel. Ze hebben er alle baat bij om op een goed blaadje te staan bij politici hier voor het geval zij ooit Taiwan toch zouden annexeren.

(*) ik besef da zowel mode als kunst persoonlijk zijn vaak maar we zijn daar wel wereldtop. Er zijn ook studies die aantonen dat het creatieve stuk van het brein meer ontwikkelt als mensen meerdere talen spreken. Aangezien Belgen bekend staan om hun meertaligheid zal daar wel iets van waar zijn denk ik.
We hebben zeker onze troeven. Daar gaat het niet over. De vraag is wat dat federaal parlementslid dan wel kon lekken dat zo belangrijk is... Dat Chinezen de receptuur van chocolatier Dominique Persoone willen stelen kan best zijn, vind ik niet ok, maar zal ons land niet omver laten vallen. Ik heb de indruk dat wij eerder het Bokrijk / shopping center van de Chinezen zijn. Na Parijs bezoeken ze Brugge en misschien Brussel omdat het daar minder druk is bij Louis Vuitton en Chanel. Onze festivals zijn top. Zo goed dat er zelfs nitwits zijn die die denken dat Tomorrowland een andere naam is voor België.

Tijdens de Covid-crisis heeft Pfizer in België (Puurs) één van de eerste vaccinatie fabrieken ter wereld neergepoot. Het design van die productiecapaciteit was ook gevoelige informatie en zeer waardevol. Dat zal ook wel in het vizier hebben gelegen van spionnen. Dat is dan bedrijfsspionage. Daarnaast hebben we natuurlijk Swift, Shape, Nato, Europerse Instellingen enz... ook Alphabet heeft in België een zeer belangrijk data center liggen. De vraagt blijft echter wat een federaal parlementslid aan belangrijke info kan geven over die instellingen. Had die Creyleman dan toegang tot gevoelige info van de Navo of Shape? Ik mag hopen van niet. Dat overstijgt toch grotendeels onze nationale politiek. De omvang van het hele spionage schandaal wordt imo onderbelicht door de media.
 
- Brussel is de hoofdstad van de EU. Het bnp van de EU is amper 15% lager dan dat van China hoewel China ongeveer 3x zoveel inwoners heeft als de EU. China weet ook dat in de rijke EU een grote afzetmarkt zit.
Goh het is een cliché maar we kopen in Europa inderdaad een hoop rommel van de Chinezen... Zoveel rommel dat het spitsvaren is in het Suez kanaal, nadat de schepen de piraten in de Golf van Aden hebben kunnen afschudden.

Al die rommel maakt een kleine (naar Chinese normen) elite Chinezen steenrijk... Die komen vervolgens op bezoek in Europa om hier luxe artikelen te shoppen... Ze vinden een Chanel of Hermes tas leuker als die effectief in Parijs is aangekocht. Ze gaan Ferrari's proefrijden op het circuit van Monza en charteren heli's om interessante wijngaarden in Bordeaux of Champagne te spotten.

Google even:

- 1/3e van de Bordeaux wijnen worden naar China geëxporteerd.
- 1/3e van alle Louis Vuitton producten gaan naar China.
- China is de snelst groeiende afzetmarkt van Ferrari
- Voor Hermès net hetzelfde

Europa is voornamelijk een leuke bestemming voor de nieuwe rijken in China. We kopen hun rommel en zijn onze luxe-merken. Vorig jaar nog heb ik bij Louis Vuitton een cadeautje gekocht voor mijn vriendin. In die winkel liepen er meer Chinezen als Belgen rond, die dan zonder verpinken voor over de 10K aan producten kochten. Je moest verdorie aanschuiven om er te kunnen kopen. In Parijs geraak je de winkel van Louboutin niet meer binnen... er staan daar continu Chinese toeristen aan te schuiven.

Volgens dat cliché is Europa een verzameling mooie historische gebouwen en bakermat van luxeproducten. That's it.
 
Laatst bewerkt:
We hebben zeker onze troeven. Daar gaat het niet over. De vraag is wat dat federaal parlementslid dan wel kon lekken dat zo belangrijk is... Dat Chinezen de receptuur van chocolatier Dominique Persoone willen stelen kan best zijn, vind ik niet ok, maar zal ons land niet omver laten vallen. Ik heb de indruk dat wij eerder het Bokrijk / shopping center van de Chinezen zijn. Na Parijs bezoeken ze Brugge en misschien Brussel omdat het daar minder druk is bij Louis Vuitton en Chanel. Onze festivals zijn top. Zo goed dat er zelfs nitwits zijn die die denken dat Tomorrowland een andere naam is voor België.
Ik kan me voorstellen dat een voorzitter van de parlementaire commissie Legeraankopen wel informatie heeft over apparatuur en capaciteiten die niet zomaar publiek beschikbaar zijn. Als er F35's gekocht worden door België gaat het op een bepaald punt moeten gaan over wat die precies kunnen, gedetailleerder dan de publiek beschikbare informatie en die discussie zal er wel één zijn waar zo'n voorzitter deel van uitmaakt. Ook gewoon informatie over prijzen en leveringstermijnen kunnen nuttig zijn.
 
Al was de belangrijkste info die men kon loskrijgen de kleur van de wieldoppen van het rollend militair materieel...

Ik denk niet dat de gemiddelde Belg gelooft dat we een grootmacht zijn, integendeel, maar gewoon principieel moet hiertegen streng worden opgetreden na een rigoureus onderzoek.
 
Al was de belangrijkste info die men kon loskrijgen de kleur van de wieldoppen van het rollend militair materieel...

Ik denk niet dat de gemiddelde Belg gelooft dat we een grootmacht zijn, integendeel, maar gewoon principieel moet hiertegen streng worden opgetreden na een rigoureus onderzoek.

Bij het streng optreden gaat het alvast grondig mislopen ... ethiek en politiek, geen match, sterke karakters nodig om de verleiding te kunnen weerstaan.
 
Al was de belangrijkste info die men kon loskrijgen de kleur van de wieldoppen van het rollend militair materieel...

Ik denk niet dat de gemiddelde Belg gelooft dat we een grootmacht zijn, integendeel, maar gewoon principieel moet hiertegen streng worden opgetreden na een rigoureus onderzoek.
Helemaal mee eens. Principieel kan het niet en mag er heel streng tegen opgetreden worden.

Mijn opmerking was dan ook dat ik graag meer duiding had over wat voor soort info op dat echelon wordt behandeld. Iets wat ik beetje mis in de pers nu. Ik vind dat het voorval teveel wordt behandeld met de verkiezingen in het achterhoofd. Wat mij meer interesseert is hoe groot die spionage dreiging is, hoe gevaarlijk, wat was het worst case scenario..? Gebrek aan berichtgeving en we krijgen verhalen alsof een federaal parlementslid de code van de nukes had kunnen lekken...
 
Helemaal mee eens. Principieel kan het niet en mag er heel streng tegen opgetreden worden.

Mijn opmerking was dan ook dat ik graag meer duiding had over wat voor soort info op dat echelon wordt behandeld. Iets wat ik beetje mis in de pers nu. Ik vind dat het voorval teveel wordt behandeld met de verkiezingen in het achterhoofd. Wat mij meer interesseert is hoe groot die spionage dreiging is, hoe gevaarlijk, wat was het worst case scenario..? Gebrek aan berichtgeving en we krijgen verhalen alsof een federaal parlementslid de code van de nukes had kunnen lekken...
Is dit dan zo overdreven in de media? Ik vind het allemaal vrij lauw, beeld je een gelijkaardig schandaal in de VS in.
 
Terug
Bovenaan