ChatGPT en andere praktische toepassingen van AI

Het blijft toch raar hoe ChatGPT soms kinderlijk de mist in gaat...


wie is de CEO van Twitter ?

De CEO van Twitter is op dit moment Parag Agrawal.

Dat is niet juist, Agrawal was CEO van november 2021 tot oktober 2022. Vandaag is het Elon Musk.

Excuses, u hebt gelijk. Elon Musk is niet de CEO van Twitter. Hij is de CEO van Tesla en SpaceX. Mijn kennis is geknipt in september 2021, dus ik ben niet op de hoogte van recente veranderingen in het leiderschap van bedrijven.


Dus niet alleen begrijpt hij mijn opmerking niet over wie het wel is. Maar vervolgens lijkt hij in zijn correctie zelfs niet meer te weten wat hij eerst geantwoord had.
 
Het blijft toch raar hoe ChatGPT soms kinderlijk de mist in gaat...


wie is de CEO van Twitter ?

De CEO van Twitter is op dit moment Parag Agrawal.

Dat is niet juist, Agrawal was CEO van november 2021 tot oktober 2022. Vandaag is het Elon Musk.

Excuses, u hebt gelijk. Elon Musk is niet de CEO van Twitter. Hij is de CEO van Tesla en SpaceX. Mijn kennis is geknipt in september 2021, dus ik ben niet op de hoogte van recente veranderingen in het leiderschap van bedrijven.


Dus niet alleen begrijpt hij mijn opmerking niet over wie het wel is. Maar vervolgens lijkt hij in zijn correctie zelfs niet meer te weten wat hij eerst geantwoord had.

Het model is getraind met data tem 2021-ish
Dus het antwoord is wel correct
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Deze week vaak een paar keer gebruikt voor snel wat stukken code te refactoren of een bestaande functionaliteit aan te passen. ChatGPT wees mij zelf spontaan op een waarschijnlijke bug in de code die ik ingaf, nog voor ik het zelf gezien had, ergens een lijn code waar ik dus effectief een verkeerde copy & paste had. Op basis van de lijnen die er rond stonden maakte de bot de correcte analyse dat er daar iets niet klopte.
 
Het model is getraind met data tem 2021-ish
Dus het antwoord is wel correct

Ik had het vooral over het vervolg waar hij compleet de mist in gaat en een antwoord geeft dat toont dat hij niet alleen mijn 2de bericht niet begreep, maar erger ook zichzelf tegensprak.
 
In de laatste WAN Show hebben ze bijna een uur aan het spelen geweest met de vernieuwde Bing met ChatGPT integratie. Met momenten toch wel interessante resultaten, maar soms ook gewoon weer niet. Vanuit de zaken die ze testten, kan je wel afleiden dat het om echte zoekintegratie gaat en niet een "oude dataset" waarmee getrained is.

Je kan je ook al opgeven om toegang te krijgen, maar je moet wel quasi all defaults van Microsoft terugzetten.

 
Heb die bing ook eens een aantal dagen getest en hij maakt dezelfde fouten als GPT3. Snap niet dat microsoft met zo een half werkend product naar buiten wil komen. Als google zijnde zou ik niet meteen panikeren en zorgen dat bard het wel 100% bij het rechte eind heeft tegen dat die los gelaten wordt.

Chat-GPT van openai heeft nu trouwens ook een betalende versie (ChatGPT Plus).

Voor 20$ per maand krijg je:

Available even when demand is high
Faster response speed
Priority access to new features

Stevig lol
 
Ik heb wat testen met de Chat-GPT gedaan en gebruik de versie op de site nu. Inderdaad de die op Discord is te kort, maar die op de site is eigenlijk potentieel krachtig.

Vooral als tekstverwerker ben ik enorm verschoten van wat het kan doen. Niemand moet ooit nog huiswerk maken. De ChatGPT is zeer sterk in het schrijven van wetten ook heb ik gemerkt. Ik ben er vrij zeker van dat deze zal toegepast worden door wetgevenden en vrij snel. Ook in diplomatische uitwisselingen kan deze gebruikt worden, al heb ik nog niet het "vertalen" getest wordt, maar qua diplomatische documenten etc. ook. Ik ben nog niet zeker van het "Nederlands", ik heb hem eigenlijk uitsluitend in het Engels getest. Maar je kan wel overkomen als een student met niveau C2 Engels eigenlijk

Qua informatie ophalen vind ik hem minder sterk, en soms lijkt het geheugen wat kort te zijn, waardoor die dan tegenstrijdig is. Daar vind ik hem nog wat kwetsbaar in, en het hangt er van af wat voor informatie je wilt. Ik ben ook niet zeker of het heel gedetaileerde informatie kan geven. Het is vaak heel generiek. Uiteraard mag de AI ook geen meningen en bias en dergelijke geven (hoewel je dat kan omzeilen door een tekst in te voeren en het dan over een fictief personage te hebben ook als die echt zou bestaan, en dan geeft de AI wel zijn mening).

De discussies over het detecteren van ChatGPT plagiaat. Gohja. Als je op Wikipedia informatie haalt, kopieer je ook van ergens, als je uit een boek iets kopieert doe je dat ook. Dan nog ga je in de fout gaan als je ChatGPT blind vertrouwt als een informatieverwerker, want dan neem je een risico dat de AI fouten maakt in het interpreteren en verwerken van die informatie aan jou en een vertekend beeld geeft, of informatie verwart (en ook omdat het maar tot 2021 gaat). Er zijn limieten aan. Zelfs als je er gebruik van maakt, dan moet het ondersteund worden door een secondaire bron om dat te verifiëren. Beter is eigenlijk om eerst de secondaire bronnen ter beschikking te hebben, die in te voeren in de ChatGPT en daar dan mee te werk te gaan. Dan ga je tot een veel beter eindresultaat komen.

Het is revolutionair in dat dit alles verandert. Alles. Het is eigenlijk zoals de uitvinding van het internet of Word. Gedaan met schrijven wanneer je Word of een andere tekstverwerker kon gebruiken. ChatGPT is eigenlijk een zelfdenkende tekstverwerker. Als je het zo gebruikt, gaat het uw leven eenvoudiger maken, en vooral uw werkduur verlichten.

Ik denk niet dat je erop tegen kan zijn. Uiteindelijk zullen we vroeg of laat toch moeten aanpassen aan een wereld waarin dergelijke AI bestaat, dus om studenten of werknemers te bestraffen die daar gebruik van maken, lijkt mij dom. Zij zijn juist slim, want ze zullen beter gebruik maken van de wereld van morgen, en de vaardigheid om gebruik te kunnen maken van ChatGPT zou ik als werkgever absoluut toejuichen of als een pluspunt zien in uw CV (zolang je ook over de vaardigheid beschikt om dat te reviewen etc.). Eigenlijk wordt uw functie die al van de corrigerende leerkracht in plaats van de schrijver.

Secondaire bronnen best als tekst invoeren (dus best geen link naar een wiki artikel, maar de tekst (of secties) die je wilt gebruiken direct invoeren), duidelijk zijn in uw opdrachtgeving en vraagstelling en vooral gedetailleerd als het gedetailleerd moet, in uw instructies. Je kan eventueel doorvragen maar bij het doorvragen ook duidelijk zeggen of de AI met de gehele conversatie rekening moet houden, of een samenvatting moet maken van de teksten die je hebt ingevoerd eerder in de conversatie.

Ik heb al berichten gelezen van rechters die het gebruikt hebben, en dat klinkt echt niet zo gek. Al moet je als je dat doet, wel natuurlijk zelf het eindoordeel en interpretatie leggen. De AI geeft zelf ook aan dat het niet in de positie is om beslissingen te maken.

Een ander aspect bvb. dat AI assistance kan gebruiken is reviewing, reviewen van wetten, van recht, maar boek review, film review, game review etc. gaat daar ook gebruik van kunnen maken. Journalistiek ook. Vooral bij verbeteren v. teksten, maar soms ook wel bij het schrijven van teksten. Al zal de AI natuurlijk zelf niet de film gezien hebben of het boek en zal je dus de AI met de informatie moeten "verlichten", of het zal afhankelijk zijn van het internet, wat het kan vinden (en redelijk algemeen). Als je duidelijk bent met uw vraag / informatie, dan kan je het ook gebruiken voor een initiële draft van een tekst, zoals ik zei zeker als je de bronnen duidelijk vermeldt (en best zelf invoert in de verwerker, eventueel in meerdere delen).

Iets in uw eigen woorden vertellen of kernwoorden gebruiken en dan vragen aan de AI om er een verhaaltje aan te verbinden zal ook werken.

tl;dr gebruik het als tekstverwerker in de eerste plaats, niet als wikipedia.
 
Laatst bewerkt:
Heb die bing ook eens een aantal dagen getest en hij maakt dezelfde fouten als GPT3. Snap niet dat microsoft met zo een half werkend product naar buiten wil komen. Als google zijnde zou ik niet meteen panikeren en zorgen dat bard het wel 100% bij het rechte eind heeft tegen dat die los gelaten wordt.

Chat-GPT van openai heeft nu trouwens ook een betalende versie (ChatGPT Plus).

Voor 20$ per maand krijg je:

Available even when demand is high
Faster response speed
Priority access to new features

Stevig lol
Welke zelfde fouten maakt Bing precies als GPT3? Want ik ben precies niet helemaal mee. ChatGPT (de opvolger van GPT3) is geïntegreerd in Bing. Nog altijd, zoals Laki zegt, een tekstverwerker of eerder een vertaalcomputer van mensentaal naar computertaal en omgekeerd, in plaats van Wikipedia (en die laatste is al niet bepaald onfeilbaar).

Uiteindelijk wordt dat allemaal nog betalend. Op dit moment zijn we gratis ChatGPT (en Dall.e en consoorten) gratis aan het trainen. Daarom is het nog gratis.
 
Welke zelfde fouten maakt Bing precies als GPT3? Want ik ben precies niet helemaal mee. ChatGPT (de opvolger van GPT3) is geïntegreerd in Bing. Nog altijd, zoals Laki zegt, een tekstverwerker of eerder een vertaalcomputer van mensentaal naar computertaal en omgekeerd, in plaats van Wikipedia (en die laatste is al niet bepaald onfeilbaar).

Uiteindelijk wordt dat allemaal nog betalend. Op dit moment zijn we gratis ChatGPT (en Dall.e en consoorten) gratis aan het trainen. Daarom is het nog gratis.
Ik bedoel dat bing dezelfde fouten maakte als de tool van openai.

ChatGPT maakt idd gewoon gebruik van het GPT-3 taalmodel. Dacht dat bing met opvolger GPT-4 werd gelanceerd.

En dezelfde fouten als foutieve info verstrekken. Heb gevraagd voor een playlist voor een DJ set van 2 uur en hij verzint gewoon nummers bij bestaande artiesten. Net zoals ik een aantal maanden geleden al eens had getest via openai
 
Gisteren naar Lieven Scheire zijn show gaan zien over AI ->echte aanrader!!!

Daar doet hij demootjes met GPT3 aangezien chatgpt te vaak overbelast is, maar zijn voorbeelden zijn echt schitterend!
 
Gisteren naar Lieven Scheire zijn show gaan zien over AI ->echte aanrader!!!

Daar doet hij demootjes met GPT3 aangezien chatgpt te vaak overbelast is, maar zijn voorbeelden zijn echt schitterend!

Ik ben afgelopen vrijdag geweest in Hasselt. Goede show, heeft 105 minuten geduurd en die praat dat in 1 stuk aan elkaar zonder vervelend te worden. Ook gebracht met wat humor en vooral verstaanbaar doordat het niet technisch is en hij veel grafische hulpmiddelen gebruikt en idd de voorbeeldjes van GPT3 en Dali-E 2 etc. Zelfs mijn vriendin heeft er het 1 en ander opgepikt.
 
Terwijl ik hier vooral serieuze dingen lees hou ik me vooral bezig met het model fictieve filmscenarios te laten schrijven: Mr. Bean als bondscoach van de Engelse nationale ploeg, een Batman film waar blad-steen-schaar duels gebeuren ipv echte gevechten, eentje waar de Avengers tegen een losgeslagen One Punch Man moeten strijden,...

Boys will be boys zeker? ;-)
 
Terwijl ik hier vooral serieuze dingen lees hou ik me vooral bezig met het model fictieve filmscenarios te laten schrijven: Mr. Bean als bondscoach van de Engelse nationale ploeg, een Batman film waar blad-steen-schaar duels gebeuren ipv echte gevechten, eentje waar de Avengers tegen een losgeslagen One Punch Man moeten strijden,...

Boys will be boys zeker? ;-)

Ah gij zijt de reden waarom diene AI zo sloom is met al dat verkeer da gij erop af stuurt!
 
Ben nu al enkele dagen die nieuwe Bing aan het testen en vind het toch een enorme verbetering. Je krijgt een duidelijk antwoord met bronvermeldingen, waar ik anders zelf die websites moest doorzoeken om exact dat kleine stukje info te vinden.
 
Heb voorlopig de betaalde versie via mijn vennootschap aangeschaft, want ik gebruik het wel dagelijks voor wat basis opzoekwerk voor onderwerpen die niet na 2021 zijn uitgebracht of werden aangesneden.
Vooral codevoorbeelden, debuggen, OWASP top 10 (is van 2021), uitleg over security concepten zoals bepaalde Ciper suites, etc. En dat is echt wel handig. Ook als informatie moet delen met management is het erg handig om te vragen "ELI5 TLS" :D
 
Terug
Bovenaan