ChatGPT en andere praktische toepassingen van AI

Gisteren met enkele collega's Chatgpt eens getest voor onze sector (begrafenissen) en met de juiste input maakt deze best mooie teksten die je maar hier en daar moet aanpassen.
Zelfs unieke bruikbare gedichten kwamen er uit.

Dit kan wel eens een heel handige tool zijn voor voorgangers in het algemeen en veel tijd besparen.
Wel natuurlijk erover waken dat we het blijven persoonlijk maken.
 
Microsoft gaat al zijn producten met GPT-technologie uitrusten, bijvoorbeeld automatische e-mails binnen Outlook (via Viva Sales) of automatische notities van Teams-meetings.




TP-GA-1.jpg


Dit gaat ongelofelijk hard gaan!
 
Laatst bewerkt:
Dit is gewoon door de afwezigheid van de kennis denk ik. Fiscale vragen zijn nu bij uitstek wel iets wat valt te beantwoorden door een model.
Veel fiscale vragen zijn niet easy zwart-wit hé, vraag maar aan fiscale rechters :)

Nog interessant artikel over deze AI en jobs in de toekomst: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/03/zal-chatgpt-onze-job-vernietigen/
Geschreven door: "Jochanan Eynikel, businessfilosoof in de denktank van ondernemersforum Etion"

Amai, nieuw hoogtepunt ontdekt qua beroep dat eigenlijk latente werkloosheid is :laugh:
 
Veel fiscale vragen zijn niet easy zwart-wit hé, vraag maar aan fiscale rechters :)

Dan heb ik het misschien verkeerd geinterpreteerd. Het is idd evident dat vragen waar interpretatie bij komt kijken, ongeschikt zijn voor een bot. De fiscale vragen waar ik aan dacht waren eerder de feitelijke fiscale vragen waar mensen vaak mee zitten.
 
Geschreven door: "Jochanan Eynikel, businessfilosoof in de denktank van ondernemersforum Etion"

Amai, nieuw hoogtepunt ontdekt qua beroep dat eigenlijk latente werkloosheid is :laugh:
Ik had enkel het artikel gelezen, niet wie het schreef maar dat beroep klinkt idd als eentje dat door ne AI overgenomen mag worden. :unsure:
 


Bard wordt nu opengesteld voor een testgroep, maar in de komende weken zal de tool beschikbaar komen voor het bredere publiek. Pichai meldt dat Google externe feedback zal gebruiken in combinatie met interne tests om ervoor te zorgen dat de antwoorden van Bard voldoen aan hoge standaarden op het vlak van onder meer kwaliteit en veiligheid.
 
Het lijkt precies toch wel heel snel te gaan. Is nu ChatGPT op de markt is gekomen het moment aangebroken dat de techreuzen hun mogelijks nog niet afgewerkte AI-projecten op de markt gooien in een poging niet al te veel marktaandeel te verliezen? Proberen te redden wat er te redden valt? Het wekt alleszins niet al te veel vertrouwen op dat sinds ChatGPT online is gekomen Microsoft en Google precies ook net klaar waren met hun projecten.
 
Er zou een online tool bestaan die AI tekst kan herkennen. Maar hoe dan? Ik geloof er niets van. Die teksten die deze genereert zijn echt wel goed opgebouwde zinnen. En nooit 2x hetzelfde antwoord.
 
Er zou een online tool bestaan die AI tekst kan herkennen. Maar hoe dan? Ik geloof er niets van. Die teksten die deze genereert zijn echt wel goed opgebouwde zinnen. En nooit 2x hetzelfde antwoord.
Ja die is er. Maar diezelfde tool herkent echt geschreven teksten ook als AI. Waterdicht is dat dus niet.
 
Ah voila… leerkrachten zouden het kunnen gebruiken om iemand een 0 te geven, maar daar geloof ik niet in

Die chat AI gaat het onderwijs serieus veranderen. Thuiswerk / oefeningen hebben nog weinig zin.
 
Ah voila… leerkrachten zouden het kunnen gebruiken om iemand een 0 te geven, maar daar geloof ik niet in

Die chat AI gaat het onderwijs serieus veranderen. Thuiswerk / oefeningen hebben nog weinig zin.
Zitten blijven omdat je de leerstof niet echt begrijpt heeft ook weinig zin
 
Het lijkt precies toch wel heel snel te gaan. Is nu ChatGPT op de markt is gekomen het moment aangebroken dat de techreuzen hun mogelijks nog niet afgewerkte AI-projecten op de markt gooien in een poging niet al te veel marktaandeel te verliezen? Proberen te redden wat er te redden valt? Het wekt alleszins niet al te veel vertrouwen op dat sinds ChatGPT online is gekomen Microsoft en Google precies ook net klaar waren met hun projecten.
Net goed dat Google en MS eens een trap onder hun reet krijgen. Op Google krijg ik de laatste maanden/jaren steeds minder goede resultaten (en meer reclame!) en MS... Geen fan meer van sinds ze van Office een subscription gemaakt hebben.
 
Er zou een online tool bestaan die AI tekst kan herkennen. Maar hoe dan? Ik geloof er niets van. Die teksten die deze genereert zijn echt wel goed opgebouwde zinnen. En nooit 2x hetzelfde antwoord.
Er zit een bepaalde structuur in de antwoorden van chatgpt die voor een tool meteen herkenbaar zijn. Net zoals in de compositie van populaire popnummers waar je bvb begint met een intro, dan een verse, dan een chorus, weer een verse, weer een chorus, een bridge, etc

Maar je zal best ook wel kunnen vragen om die structuur niet te gebruiken :)

Anyhow. Vraag het effe aan ChatGPT hè ;)
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt precies toch wel heel snel te gaan. Is nu ChatGPT op de markt is gekomen het moment aangebroken dat de techreuzen hun mogelijks nog niet afgewerkte AI-projecten op de markt gooien in een poging niet al te veel marktaandeel te verliezen? Proberen te redden wat er te redden valt? Het wekt alleszins niet al te veel vertrouwen op dat sinds ChatGPT online is gekomen Microsoft en Google precies ook net klaar waren met hun projecten.
Google was toch al even bezig hiermee -> Als je een concrete vraag stelt krijg je ook als eerste resultaat een mogelijk antwoord ipv een link naar een site.

Probeer maar eens: "wie is de vrouw van Lieven Scheire?" en probeer dan hetzelfde bij chatGPT ... 1-0 voor Google :wink:
 
Er zou een online tool bestaan die AI tekst kan herkennen. Maar hoe dan? Ik geloof er niets van. Die teksten die deze genereert zijn echt wel goed opgebouwde zinnen. En nooit 2x hetzelfde antwoord.
Ja, die bestaat. Een AI kan niet onvoorspelbaar zijn. Een AI is dus per definitie voorspelbaar. Dus een andere AI kan zien aan de teksten van de eerste hoe voorspelbaar die is. En hoe meer input AI2 krijgt van AI1, hoe beter AI2 zal kunnen aangeven of iets van AI1 komt of niet.

Op dit moment werken die tools best goed voor Engelse teksten, hoor. Best goed tot heel goed, zelfs. AI2 kijkt namelijk niet: "zijn dit goed opgebouwde zinnen die ook echt iets betekenen en grammaticaal kloppen?" Want daarmee beantwoord je niet of het een AI-tekst is. Daarmee beantwoord je of het een goede AI-tekst is of een slechte.

Nee, AI2 stelt de vraag: "zijn dit woorden die logisch op elkaar volgen binnen een bepaald AI-patroon" (+- "zou ik ze zelf ook zo zetten als ik dat patroon zou volgen").

Ah voila… leerkrachten zouden het kunnen gebruiken om iemand een 0 te geven, maar daar geloof ik niet in

Die chat AI gaat het onderwijs serieus veranderen. Thuiswerk / oefeningen hebben nog weinig zin.

Bwa... Alles in z'n context, hè. De rekenmachine heeft het onderwijs ook serieus veranderd. De computer ook. Het is een kwestie van leren werken met de tools die je hebt, en waarschijnlijk zal hoe langer hoe meer het onderwijs bestaan uit toepassen van de tools. Nu al is het belangrijker dat je goed met zoekmachines kunt werken dan dat je termenlijsten vanbuiten blokt. Ik heb ze quasi even snel en betrouwbaarder gevonden dan iemand die moet liggen nadenken vaak. Het is niet meer belangrijk of je je tafels kent, of staartdelingen kunt maken, als je letterlijk aan Google kunt vragen: Hey Google, deel 486 door 16,2.

Zo zal het ook niet meer belangrijk zijn of iemand een mailtje voor informatie zelf heeft geschreven, maar wel nog altijd of iemand in staat is om creatieve zinnen te bouwen als hij solliciteert voor copywriter.

Er zit een bepaalde structuur in de antwoorden van chatgpt die voor een tool meteen herkenbaar zijn. Net zoals in de compositie van populaire popnummers waar je bvb begint met een intro, dan een verse, dan een chorus, weer een verse, weer een chorus, een bridge, etc

Maar je zal best ook wel kunnen vragen om die structuur niet te gebruiken :)

Anyhow. Vraag het effe aan ChatGPT hè ;)

Dat is het dus. Je kunt niet aan AI1 vragen om die structuur niet te gebruiken. Die structuur ìs AI1. Je kunt niet zeggen "zoek uit hoe taal werkt, en pas dat toe op alles hierna" en in het commando te zeggen "maar zonder toe te passen op dit". Dan gaat hij het alsnog gewoon toepassen.

ChatGPT is fenomenaal in wat het is, maar het is ook niet meer dan wat het is. Het is niet een toverdoos die alles kan en het is niet zelfdenkend zoals wij dat kennen. Niet creatief.
 
Terug
Bovenaan