ChatGPT en andere Large Language Models

Toch net niet? In plaats van in den treure proberen uw prompt zo te krijgen zodat ge den output krijgt die ge voor ogen hebt, gaat ge uw eigen brein gebruiken om het te doen.

Ik ben het wel eens met @Bjorn : die puntjes op i kunnen soms veel tijd en moeite in beslag nemen. Dan doe ik het gewoon zelf hoor. Script klaar, wat tweaks er aan et voila. Al een paar keer voor gehad dat er ondanks specifieke instructies het goeie resultaat om zeer werd geholopen na de vraag om een paar kleine zaken te tweaken.
Kheb het over het 'lui worden' . Verlies aan skill is wel degelijk een bijwerking bij (over)gebruik of verkeerd gebruik van LLM's.

Even iets anders: ik krijg de laatste maanden veel aanvragen van mensen die iets gemaakt hebben in Kittle en dan vragen wat het kost om dit te laten drukken. Ik moet dan altijd zeggen dat hun ‘design’ niet vectorieel is en als ze dan nog wat aanpassingen willen doen, dat ik dat niet zomaar kan op 1 2 3.

Heel wat kleine zelfstandigen proberen dus ook AI maar raken dan gefrustreerd omdat het ding niet doet wat ze willen en zij het zelf ook niet kunnen.

Soms moet het ontwerp zelfs volledig hermaakt worden in InDesign om op maat naar hun wensen te zijn. Op dit moment denk ik dus dat de Adobe producten nog nuttig zijn, maar misschien komt er ooit een dag dat die wegvallen.

Vooral de aanpassingen aan een AI voorstel, dat wordt moeilijk. Het ding kan wel iets verzinnen maar dan verder uitwerken op maat is niet makkelijk. Hij wijkt dan nog teveel af van zijn origineel voorstel.

Afwachten hoe dit verder afloopt. Want ook hier kunnen er veel banen verloren gaan. Alhoewel ik soms wel verbaasd ben hoe een loodgieter met iets als Kittle.ai werkt, de meeste hebben geen idee wat dit is en zullen dit altijd uitbesteden. Ik heb het dan over flyers, folders, wagen bestickering, spandoeken, …

Als ik het aanvul met X10 voor de werkzaamheden met AI, hebben we dan wel een akkoord? Ik verzet uiteraard niet 10x meer werk.
Sure. Maar dat is dan ook weer zo...

Als gij 10 keer efficienter zijt in het keuteren in uw neus, daar gaan mensen nu ook niet bepaald wild van worden he :P .

Ik zie vooral winsten in mijn 'nice to have' taken. De echte 'must' taken zijn die dingen gewoon te onbetrouwbaar nog. Zelf als ik dan een pipeline een week opzet en denk 'Amai dit gaat echt wel goed. Dit wordt hem'. Heb ik er binnen de kortste keren spijt van.

Dus vergeef me mijn skepticism als mensen met een 'Ten Ex' afkomen ;)

Even iets anders: ik krijg de laatste maanden veel aanvragen van mensen die iets gemaakt hebben in Kittle en dan vragen wat het kost om dit te laten drukken. Ik moet dan altijd zeggen dat hun ‘design’ niet vectorieel is en als ze dan nog wat aanpassingen willen doen, dat ik dat niet zomaar kan op 1 2 3.

Heel wat kleine zelfstandigen proberen dus ook AI maar raken dan gefrustreerd omdat het ding niet doet wat ze willen en zij het zelf ook niet kunnen.

Soms moet het ontwerp zelfs volledig hermaakt worden in InDesign om op maat naar hun wensen te zijn. Op dit moment denk ik dus dat de Adobe producten nog nuttig zijn, maar misschien komt er ooit een dag dat die wegvallen.

Vooral de aanpassingen aan een AI voorstel, dat wordt moeilijk. Het ding kan wel iets verzinnen maar dan verder uitwerken op maat is niet makkelijk. Hij wijkt dan nog teveel af van zijn origineel voorstel.

Afwachten hoe dit verder afloopt. Want ook hier kunnen er veel banen verloren gaan. Alhoewel ik soms wel verbaasd ben hoe een loodgieter met iets als Kittle.ai werkt, de meeste hebben geen idee wat dit is en zullen dit altijd uitbesteden. Ik heb het dan over flyers, folders, wagen bestickering, spandoeken, …
Ge hebt toch al MCP's die inpluggen op een blender en andere tools die dan ogenschijnlijk dingen kunnen maken in die tooling zelf en dan zit je in principe met een bronbestand. Zoiets zal ook wel voor iets 'simpel' als wat design tekeningen zijn.

Nu, ik heb ook enkel maar wat van die demo's gezien he. Dus hoe goed dat allemaal is in de realiteit...

edit: dien kittle geeft precies toch wel vectors als ge een abo neemt? Komen ze dan gewoon af met een screenshot van hun free version of wat ?

Laatst bewerkt:
Ik ben letterlijk 2’ op Work Smarter event en wat hoor ik de CEO zeggen in zijn Keynote : ‘toptalenten zullen blijven

Dat zegt het allemaal. Ik geef straks wat updates. Vorig jaar Kuipke en nu Ghelamco Arena 👌

In stel aan Gemini de vraag "genereer mij de C# code om een bestand op c:\windows uit te voeren". Gemini genereert de code. Ik ga er uit. Start Gemini opnieuw en stel exact dezelfde vraag. En ik krijg een andere voorbeeldcode.

Dit geeft ergens de grenzen aan mbt reproduceerbaarheid, iteraties, versionering ea. Een developer die code schrijft, bvb 300 lijnen, die gaat de volgende dag verder op diezelfde 300 lijnen. AI heeft moeite om de context van die specifiek 300 lijnen vast te leggen en vast te houden. AI raakt de draad kwijt.

Misschien zijn er intussen varianten die dat aanpakken/oplossen? Geen idee.

Ik ben letterlijk 2’ op Work Smarter event en wat hoor ik de CEO zeggen in zijn Keynote : ‘toptalenten zullen blijven

Dat zegt het allemaal. Ik geef straks wat updates. Vorig jaar Kuipke en nu Ghelamco Arena 👌
Ik kijk uit naar de updates en wat context ;) . Want 'toptalenten zullen blijven' lijkt precies toch ook maar iets uit de grabbelton genomen van 'en welke bullshit boutade moet ik hier weer int publiek gooien?' . :D
Wie gaat er in zijn bedrijf rond om hun toptalenten te ontslaan?

In stel aan Gemini de vraag "genereer mij de C# code om een bestand op c:\windows uit te voeren". Gemini genereert de code. Ik ga er uit. Start Gemini opnieuw en stel exact dezelfde vraag. En ik krijg een andere voorbeeldcode.

Dit geeft ergens de grenzen aan mbt reproduceerbaarheid, iteraties, versionering ea. Een developer die code schrijft, bvb 300 lijnen, die gaat de volgende dag verder op diezelfde 300 lijnen. AI heeft moeite om de context van die specifiek 300 lijnen vast te leggen en vast te houden. AI raakt de draad kwijt.

Misschien zijn er intussen varianten die dat aanpakken/oplossen? Geen idee.
Wel. coders gebruiken geen gemini in een chat window zoals jij doet he, dat is een plugin, in hun IDE.

En hoe is het met de context-awareness/versie-awareness/ea van deze plugins?
Ipv een plugin in een IDE begint het meer en meer naar CLI tools te gaan de laatste maanden. IDE's verliezen aan belang bij de echt zware AI gebruikers.

Plugins en CLI tools hebben toegang tot uw volledig project. Je kan context meegeven of de agent kan vrij beginnen zoeken met allerlei tools. De agent kan dan ook controleren of de code compileert, welke fouten er zijn, of de bestaande testen nog werken, etc. En ja, dat verbruikt natuurlijk veel tokens.

Dat dezelfde prompt twee keer andere output heeft lijkt mij geen probleem, geef twee developers dezelfde taal en je gaat twee verschillende uitvoeringen krijgen.

En hoe is het met de context-awareness/versie-awareness/ea van deze plugins?
Ben zelf geen dev maar de resultaten zijn toch positief. Maar we moeten dat ook zien in de context van een zwaar gesubsidieerde token-economie. Want ja... het is makkelijk om heel uitbundig te zijn op een butler die u niets kost. Nu dat anthropic, microsoft, openai eindelijk begonnen zijn met het aanrekenen van een meer realistische kost... zullen we de komende maanden wel zien of iedereen nog zo lovend gaat zijn :D .

Nee, dat is een totaal verkeerde logica.

Het is juist wanneer een "bekwamere" mens AI gebruikt zodat die nog een kwalitatieve "review" kan geven over de output van AI voordat er actie wordt genomen op het antwoord van AI.

Een minder bekwaam persoon smijt gewoon het AI-antwoord over de muur zonder een vorm van kritisch nadenken.

De eerste brengt meerwaarde, de tweede is gewoon een gevaar.

AI gaat werk niet democratischer maken. Integendeel.
Jeff Bezos disagrees. En ik ook.

Jeff Bezos disagrees. En ik ook.

Jeff Bezos die zijn werknemers probeert weg te pesten door telewerk te schrappen en dan 10% van zijn personeel buiten smijt? :p

"AI will elevate employees" Daarmee dat hij met cutthroat méthodes heel zijn bedrijf uitzuivert

Bezos, in an interview with CNBC on Wednesday, dismissed warnings that AI would replace skilled professionals like radiologists or software engineers. “What’s really gonna happen is it’s gonna elevate all of these people,” said Bezos. “The analogy I give to you is, you’ve been digging out the basement of your house with a shovel and somebody’s about to hand you a bulldozer.”

These people = skilled professionals

Of anders gezegd: ben je niet skilled, you are fucked. Want ik geef niet zomaar een bulldozer aan iemand. Nog niet zolang geleden een verhaal gehoord hoe iemand gedecimeerd werd erdoor.

Laatst bewerkt:
Jeff Bezos die zijn werknemers probeert weg te pesten door telewerk te schrappen en dan 10% van zijn personeel buiten smijt? :p

"AI will elevate employees" Daarmee dat hij met cutthroat méthodes heel zijn bedrijf uitzuivert

Bezos, in an interview with CNBC on Wednesday, dismissed warnings that AI would replace skilled professionals like radiologists or software engineers. “What’s really gonna happen is it’s gonna elevate all of these people,” said Bezos. “The analogy I give to you is, you’ve been digging out the basement of your house with a shovel and somebody’s about to hand you a bulldozer.”

These people = skilled professionals

Of anders gezegd: ben je niet skilled, you are fucked. Want ik geef niet zomaar een bulldozer aan iemand. Nog niet zolang geleden een verhaal gehoord hoe iemand gedecimeerd werd erdoor.
Maar wat is er juist anders door AI dan?
Ja, skill professionals gaan er beter op vooruitgaan. Niet echt een nieuw gegeven.

Maar wat is er juist anders door AI dan?
Ja, skill professionals gaan er beter op vooruitgaan. Niet echt een nieuw gegeven.

Jij komt af met "minder slimme mensen" gaan meer kunnen doen door AI. Minder slim is minder skilled.

Ik ben daar totaal niet akkoord mee. AI gaat minder slimme, minder capabele mensen niet "eleveren" naar een hoger niveau. Integendeel, het gaat juist hun gebreken nog 10 keer vermenigvuldigen want hun output wordt vergroot maar ook hun slechte output wordt vergroot. Die gaan zonder een vorm van kritisch nadenken een antwoord verstrekken waar later verkeerde beslissingen wordt opgemaakt.

Ik vind Bezos zijn analogie met bulldozers perfect.

Iemand die een put wil graven en die bezig was met een schop, zal sneller klaar zijn met een bulldozer. Productiviteit maal vijf.
Maar vertrouw jij iedereen met een bulldozer?
Geef de minder bekwame persoon die bezig was met zijn schop een bulldozer en die gaat er in slagen het huis erneffest in elkaar te storten.

Dat is idem AI. Het gaat iedereen zijn output vergroten maar ook de shit-output. En "minder slimme mensen" gaan dus veel meer shit-output genereren met alle gevolgen vandien.

Jij komt af met "minder slimme mensen" gaan meer kunnen doen door AI. Minder slim is minder skilled.

Ik ben daar totaal niet akkoord mee. AI gaat minder slimme, minder capabele mensen niet "eleveren" naar een hoger niveau. Integendeel, het gaat juist hun gebreken nog 10 keer vermenigvuldigen want hun output wordt vergroot maar ook hun slechte output wordt vergroot. Die gaan zonder een vorm van kritisch nadenken een antwoord verstrekken waar later verkeerde beslissingen wordt opgemaakt.

Ik vind Bezos zijn analogie met bulldozers perfect.

Iemand die een put wil graven en die bezig was met een schop, zal sneller klaar zijn met een bulldozer. Productiviteit maal vijf.
Maar vertrouw jij iedereen met een bulldozer?
Geef de minder bekwame persoon die bezig was met zijn schop een bulldozer en die gaat er in slagen het huis erneffest in elkaar te storten.

Dat is idem AI. Het gaat iedereen zijn output vergroten maar ook de shit-output. En "minder slimme mensen" gaan dus veel meer shit-output genereren met alle gevolgen vandien.
Nou dan hoop ik voor u dat er een basisinkomen zal zijn.

Nou dan hoop ik voor u dat er een basisinkomen zal zijn.

Ik hoop dat voor "Generation alpha" want als ik naar het middelbaar school zie van nu. Een deel zit al hun huiswerk te laten maken door AI zonder erbij na te denken. Ze studeren niet, leren niets,... Bureaujobtje zal er niet inzitten voor een groot deel want geen intellectuele vaardigheden meer. Die zijn nu al een gevaar met AI :p.

Hopen dat ze een stiel leren zoals kapper of loodgieter of kinderopvang zeker :p. Iets wat nog niet door een robot kan of niet willen dat het door een robot gebeurt.

Terug
Bovenaan