Even iets anders: ik krijg de laatste maanden veel aanvragen van mensen die iets gemaakt hebben in Kittle en dan vragen wat het kost om dit te laten drukken. Ik moet dan altijd zeggen dat hun ‘design’ niet vectorieel is en als ze dan nog wat aanpassingen willen doen, dat ik dat niet zomaar kan op 1 2 3.
Heel wat kleine zelfstandigen proberen dus ook AI maar raken dan gefrustreerd omdat het ding niet doet wat ze willen en zij het zelf ook niet kunnen.
Soms moet het ontwerp zelfs volledig hermaakt worden in InDesign om op maat naar hun wensen te zijn. Op dit moment denk ik dus dat de Adobe producten nog nuttig zijn, maar misschien komt er ooit een dag dat die wegvallen.
Vooral de aanpassingen aan een AI voorstel, dat wordt moeilijk. Het ding kan wel iets verzinnen maar dan verder uitwerken op maat is niet makkelijk. Hij wijkt dan nog teveel af van zijn origineel voorstel.
Afwachten hoe dit verder afloopt. Want ook hier kunnen er veel banen verloren gaan. Alhoewel ik soms wel verbaasd ben hoe een loodgieter met iets als Kittle.ai werkt, de meeste hebben geen idee wat dit is en zullen dit altijd uitbesteden. Ik heb het dan over flyers, folders, wagen bestickering, spandoeken, …