ChatGPT en andere Large Language Models

De pagina met voorwaarden is een 404... Wat na de 12 maanden?

Werkt dit niet?

PayPal Promotion Terms & Conditions​

Last Updated August 20th, 2025

Offer must be redeemed by December 31, 2025. Only new Perplexity users or existing Perplexity users who have never had a paid subscription or free trial of Perplexity Pro are qualified. Valid for PayPal users with an account in good standing as of September 1, 2025. Users who open an account after September 1, 2025 shall become eligible only after such account has remained open, active, and in good standing for not less than thirty (30) consecutive days. Eligible users may only receive one promotional benefit per PayPal account. Offer is non-refundable, non-transferable and cannot be resold.

By redeeming, you agree to apply the complimentary Perplexity Pro subscription to your Perplexity account and after the complimentary subscription period, your subscription will auto-renew at the current monthly rate.

Your access and use of Perplexity Pro is subject to Perplexity's Terms of Service and Privacy Policy. For further questions or troubleshooting, contact [email protected].

Paar fysica probleemstellingen door perplexity gejaagd en ik verbaasde mijzelf hoe slecht/fout de antwoorden ervan waren ivgm chatgpt en deepseek. Voorlopig zie ik de hype nog niet.

Ik heb exact hetzelfde gedaan en kreeg dit: https://ibb.co/9zt0R83
Echt WAW zijn die voorstellen niet hé. Daarvoor kan je niet meer dan €50 vragen.
Als je er zo 20 genereert met ietwat gedetailleerdere prompts, zal er wel iets deftig tussen zitten. Ik vond dat van mij niet slechter dan veel andere logo's van multinationals.
Het logo van Orange...? Hopelijk niet meer dan 50 euro gekost.

Ik vraag mij ook af wat zo iemand zal doen als dat bedrijf kleine aanpassingen vraagt op het logo voorstel, AI kan dit niet. Dan opeens zijn de Illustrator skills wel nodig en valt zo'n amateur door de mand.
Dat bestaat al.
En het is bij uitstek iets wat sowieso wel beter wordt de komende jaren.
(itt tekstuele ai, die technisch/structureel sowieso met limieten zit qua analyse verbeteringen)

Trouwens vandaag de eerste (ook enige) graphic designer in mijn wijde omgeving: is zich nu aan het omscholen bij de vdab. Reden: werk is compleet aan het opdrogen. Heeft zich nochtans de ai tools eigen gemaakt.

Soms lijkt het op de zelfrijdende auto, dat ging jaren en jaren heel goed, maar het is er nooit doorgekomen.

Wou hier toch even op inpikken, op korte termijn verwachten we vaak te veel te snel waar we op lange termijn vaak eerder onderschatten. Zelfrijdende wagens zijn daar een goed voorbeeld van. Toen de hype daarrond op zijn hoogste punt zat, zo'n 10 jaar geleden, leek het alsof de wereld op het punt stond volledig te veranderen. Dat heeft duidelijk een pak langer geduurd dan de voorspellingen van toen deden uitschijnen. Dat gezegd zijnde gaat de vooruitgang daarin gestaag verder. Ze zijn er wel aan het doorkomen met bijvoorbeeld bedrijven als Waymo die alsmaar groeien en uitbreiden en alsmaar meer steden coveren. Ook in veel steden in china zijn ze ondertussen een normaal beeld in het straatzicht.

Wall Street Journal - It’s Waymo’s World. We’re All Just Riding in It. Google’s driverless-taxi company just cracked 10 million rides. If you haven’t taken one, you will soon.

Ik denk dat niemand weet hoe snel de uitrol van AI zal verlopen en hoe snel deze beter zal blijven worden. Zelfs de experts, alhoewel die hun tijdlijnen alsmaar naar beneden bij stellen, zijn het er niet over eens en varieren serieus in de impact die ze voorspellen. Wat de impact op de jobmarkt over de volgende 10 jaar zal zijn kan alle kanten uit. Misschien eerder minimaal zoals Janus en GodWillsIt of juist eerder maximaal zoals AgeofAI denkt. Of misschien zal het ergens in het midden liggen. Het is koffiedik kijken. Om ons best te wapenen tegen de toekomst kunnen we ons beter voorbereiden op het ergste en hopen op het beste. Alhoewel ik vermoed dat ook lang niet iedereen het eens zal zijn over wat het ergste en beste is. 😅

Je beseft toch dat die CEO dat alleen maar zegt om beleggers te overtuigen en zijn aandeel te pumpen?
En met weinig succes want bijna -30% YTD.
De nieuwe narrative is trouwens dat software waardeloos is want iedereen kan het binnenkort schrijven met AI.
Dus dan kan onze Marc ook aan de UBI gaan hangen.
En Klarna heeft net hetzelfde gedaan in 2022-2024 en nu terug mensen aangenomen omdat hun servicekwaliteit is gedaald.
Jij hebt echt teveel hypepaddo's genomen
CRM hun revenue groeit tot nader order nog altijd 12% YoY. En de nettomarge volgt ook. Dus je moet je nog geen zorgen maken om Marc.

Voor logo's kan je niet beter met Google hun nano banana aan de slag? Gezien Google hun ai training data oa heel youtube is, zijn die modellen beter met (bewegende) beelden? Allé dat is toch wat ik verwacht.

Trouwens vandaag de eerste (ook enige) graphic designer in mijn wijde omgeving: is zich nu aan het omscholen bij de vdab. Reden: werk is compleet aan het opdrogen. Heeft zich nochtans de ai tools eigen gemaakt.
Ik draai de laatste 12 maanden nog steeds 50k in grafische ontwerpen (100k in webdesign), wat dezelfde cijfers zijn als vroeger.

1. Deftige bedrijven (niet de bakker achter de hoek) betalen nog steeds graag voor professionele designs
2. Zélfs al maak ik die met AI (wat niet het geval is) they could not care less, zij moeten tevreden zijn over het design

Een voorbeeld: ik krijg veel aanvragen om een auto bestickering te ontwerpen. Ik kan uit AI iets halen, een voorbeeld, maar als de klant dan zijn opmerkingen geeft, dan gaat dat niet met AI. Moet daar tekst op, dan zijn die woorden vervormd. Als ik andere ontwerpen vraagt, krijg ik meestal gewoon hetzelfde resultaat. Als de klant het ontwerp vraagt vanuit een ander standpunt, dan kan AI dat niet. Als de car wrapper het finaal drukklaar bestand vraagt, dan kan AI dat niet.

Dus vandaag de dag hélpt het mij om wat inspiratie op te doen, maar het kan zeker mijn werk niet vervangen. Als het ooit mijn werk wel zou vervangen, vraag ik mij af of ik zonder werk zal zitten. Ooit zal een boekhouder niets meer moeten doen, omdat jouw jaarrekening automatisch berekend wordt. Maar hij zal onkosten hebben door al zijn AI tools en hij zal altijd zijn persoonlijke invloed hebben om jouw jaarrekening te optimaliseren. En daarom denk ik dat de boekhouder, zelfs als AI zijn werk vervangt, nog steeds dezelfde prijs zal vragen in de toekomst.

Wou hier toch even op inpikken, op korte termijn verwachten we vaak te veel te snel waar we op lange termijn vaak eerder onderschatten. Zelfrijdende wagens zijn daar een goed voorbeeld van. Toen de hype daarrond op zijn hoogste punt zat, zo'n 10 jaar geleden, leek het alsof de wereld op het punt stond volledig te veranderen. Dat heeft duidelijk een pak langer geduurd dan de voorspellingen van toen deden uitschijnen. Dat gezegd zijnde gaat de vooruitgang daarin gestaag verder. Ze zijn er wel aan het doorkomen met bijvoorbeeld bedrijven als Waymo die alsmaar groeien en uitbreiden en alsmaar meer steden coveren. Ook in veel steden in china zijn ze ondertussen een normaal beeld in het straatzicht.
Da's waar. Het gekke is: Het idee dat de wereld op langere termijn grondig verandert is eigenlijk behoorlijk vanzelfsprekend. Heel wat mensen op dit forum doen vandaag een job die 30 jaar geleden niet of amper bestond. Ik modelleer structuren in 3D als job, net zoals tienduizenden andere mensen in dit land. Enkele decennia geleden was alleen de vliegtuigsector daar mee bezig. De hoeveelheid jobs die erbij is gekomen door het opkomend belang van de computer en het internet is immens. Toch hebben we daar niet echt het idee van dat het de maatschappij op zijn kop gezet heeft. Er is eerder een idee dat het om een 'snelle evolutie' gaat dan echt om een 'revolutie'. Het zorgde niet voor een volksverhuizing of nieuwe sociale klassen in onze maatschappij.

De verwachting dat de wereld op lange termijn sterk evolueert is ingeburgerd bij iedereen, en wordt meestal zelfs enorm overdreven als je kijkt naar science fiction uit het verleden.

De industriële revolutie heeft de wereld in razend tempo zijn kop gezet. Maar dat razend tempo was ook iets van 'meerdere decennia'. Als we terugkijken en we zien een samenleving die 10 000 jaar voornamelijk agrarisch was, op 30 jaar tijd evolueren naar een voornamelijk industriele, is dat natuurlijk een gigantisch snelle omwenteling. Maar vanuit het perspectief van iemand die het meemaakt is het een evolutie die zich gedurende een groot deel van een mensenleven voltrekt. Het is niet dat iedereen op 5 jaar tijd naar de stad verhuisde.

Ons idee over technologische vooruitgang wordt enorm vervormd omdat wij leven in het tijdperk van de miniaturisatie van de transistor. In 1947 werd die uitgevonden, en in de 75 jaar daarna heeft men die steeds kleiner en goedkoper kunnen maken, zodat je er nu 20 miljard hebt zitten in je telefoon. In ons leven hebben we de evolutie van Pong op de computer naar Elden Ring meegemaakt. Het internet is matuur geworden, we hebben allemaal computers in onze binnenzakken zitten. We hebben de overgang van een papieren bureaucratie naar een digitale bureaucratie gezien. We hebben dus enorm veel zien veranderen.

Computerkracht heeft in die tijd een exponentiele groei gekend. En omdat computerkracht een soort enabler is voor allerhande andere technologie, heerst er een soort opvatting dat de wereld alsmaar sneller en sneller verandert naarmate de jaren verstrijken.

Maar:
-We vliegen sinds de jaren 60 in vliegtuigen die er hetzelfde uitzien en even snel gaan.
-auto's werken nog op dezelfde manier en de overgang naar elektrische brengt eigenlijk geen revolutionaire verbeteringen, alleen efficiëntie -en klimaatwinst.
-het werelduurrecord op de fiets is in 50 jaar tijd met 14% verbeterd, dus alle evoluties op biomechanica, sportvoeding, fietstechnologie leverden een jaarlijkse efficientiewinst van 0,26% op.
-Treinen rijden nog altijd op dezelfde stalen sporen als 100 jaar geleden.
-We bouwen nog altijd met baksteen, staal en hout en niet met revolutionaire nieuwe materialen.
-We gebruiken nog steeds vaccins en chemotherapie en antibiotica.
=> Op quasi alle gebieden die niet rechtstreeks met transistors te maken ziet onze maatschappij er enorm gelijkaardig uit als 50 jaar geleden, met slechts zeer graduele stappen vooruit.

Ik vind het zelfs moeilijk te zeggen wat nu de meest ingrijpende technologische vooruitgangen van de laatste decennia zijn als je computers eruit filtert. Biotechnologie? Batterijen en zonnepanelen? Zelfs de zelflandende raketten van Elon Musk verschillen ook niet zo inherent van eerdere raketten op al de digitale systemen die erin zitten om te kunnen landen na.

Als je dus even alle vooruitgangen op vlak van IT negeert, is AI weldegelijk een erg belangrijke gamechanger, ook al zijn de gevolgen pas binnen decennia goed in te schatten.

Laatst bewerkt:
Opnieuw een mooi voorbeeld: de piloot verdient vandaag de dag geen cent minder dan vroeger, terwijl zijn vliegtuig automatisch landt. Waarom zou die man zoveel mogen verdienen vraag je u af? Wel, er moet toch iemand met het toestel kunnen landen als de technologie faalt, neen?

Opnieuw een mooi voorbeeld: de piloot verdient vandaag de dag geen cent minder dan vroeger, terwijl zijn vliegtuig automatisch landt. Waarom zou die man zoveel mogen verdienen vraag je u af? Wel, er moet toch iemand met het toestel kunnen landen als de technologie faalt, neen?
Zou een foutje met een vliegend toestel met 250 man geen klein verschil zijn in vergelijking met een foutje in een logo van een mayonaisefabrikant dat 2 minuten later gecorrigeerd is? 🙂

Laatst bewerkt:
Kleine correctie: het opstijgen en landen gebeurd nog steeds handmatig. Enkel tijdens slechte zichtbaarheid (veel mist bijvoorbeeld) wordt de automatische piloot gebruikt voor te landen en ook tijdens de vlucht zelf.

Voor de geboorte van ons kind toch nog een interessante use case voor Copilot gevonden.

We hadden een geboortekaartje, maar geen bijpassende stickers om op de geboortegeschenken te plakken.

Via Copilot het geboortekaartje laten omzetten in een cirkel en een kleine wijziging laten doen (een walvis van plaats verandert). Het resultaat vervolgens doorgestuurd naar een website die stickers afdrukt.

Hoewel het design zelf toch lichtjes (en ongevraagd) was gewijzigd, toch tevreden en weinig merkbaar op een 15x15mm ronde sticker.

Ik gebruik chatGPT voor verschillende opdrachten. Hoe pak ik dit het beste aan? Ik wil mijn inleiding en historiek niet altijd opnieuw typen natuurlijk. Mijn eerste gedachte was om altijd verder te gaan met die éne chat. Zo kan hij verder en kent hij de historiek. Maar ik zie dat je ook een nieuw project kan aanmaken. Is dat dan niet beter? Of moet ik gaan voor een zogenaamde custom GPT?

Ik gebruik het tegenwoordig vaker dan google.

Een vraag over excel:
---

Ik wil vanaf rij 6 alle rijen een zekere opmaak geven, doorlopend. Eens aangekomen op de volgende pagina, moet de header weer starten.

ChatGPT zei:​

Top, nu is het helemaal duidelijk 👌.
Je wil twee dingen in Excel combineren:
  1. Vanaf rij 6 een doorlopende opmaak → zodat elke nieuwe rij er hetzelfde uitziet.
  2. Bij afdrukken de header (bijvoorbeeld de eerste 5 rijen) op elke pagina herhalen.

Stap 1 – Doorlopende opmaak vanaf rij 6​

Dat kan op twee manieren:
  • Snel en vast:
    • Selecteer rij 6.
    • Druk Ctrl+Shift+↓ om tot onderaan te selecteren.
    • Geef de opmaak (kleur, rand, font, …).
      👉 Alles vanaf rij 6 heeft nu dezelfde look.
  • Dynamisch met Voorwaardelijke Opmaak:
    • Selecteer het hele werkblad of het relevante bereik.
    • Ga naar Start → Voorwaardelijke opmaak → Nieuwe regel → Formule.
    • Formule:

=RIJ()>=6
    • Kies de gewenste opmaak.
      👉 Automatisch elke rij vanaf 6 krijgt de stijl, ook als er nieuwe data bijkomt.

Stap 2 – Header op elke pagina herhalen​

1. Ga naar Pagina-indeling → Afdrukken titels.
  2. In het venster "Pagina-instelling" bij Rijen die bovenaan worden herhaald → selecteer $1:$5 (de rijen 1 t/m 5).
  3. Bevestig met OK.
👉 Nu verschijnen rijen 1–5 automatisch bovenaan op elke nieuwe pagina bij het afdrukken.

Terug
Bovenaan