ChatGPT en andere Large Language Models

Wederom een vrij stevige release van Google

DeepMind introduces new AI agent for code security - Codemender, automatically finds and fixes code vulnerabilities, and has already submitted 72 high quality fixes in major open source projects.

Momenteel enkel voor professionals en nog geen publieke toegang maar die komt eraan.

Amai, ik gebruik ChatGPT en varianten nu al dagelijks als debugger, of om stukken code te schrijven etc... Vind het zot hoe mij dat nu al het leven zoveel makkelijker maakt, laat staan dat dit dan voor grote publiek zou zijn :o

Geen idee of dit hier de juiste plaats is, maar ik heb volgende use case:

Ik heb een transcriptie van een online vergadering. In de transcriptie staan de verschillende tijdstippen wanneer iets gezegd is geweest.
Ik heb niet het antwoord maar heb je er aan gedacht om deze bewerkelijke taak in stapje, dus per éénduidige taak, door chatgtp (bijv) te laten doen? En misschien dat je volgorde ervan moet wisselen, afhankelijk of de moeilijkste bewerking voor chatgtp het eerst of juist het laatste moet. En dan stel je wel je document na elke bewerking veilig.
Je kan in de prompt meegeven of het vragen wil stellen als er iets onduidelijk is, zo kan je misschien opsporen waar het precies hapert.

Over screenshots: dat het interpreteren ervan lastig is, verbaast mij niet, maar misschien kan je die stap ai niet alleen laten doen maar met jou.. want het gaat om de interpretatie van een plaatje, dat op een specifieke plek moet.. Teveel mogelijkheden, denk ik .

Geen idee of dit hier de juiste plaats is, maar ik heb volgende use case:

Ik heb een transcriptie van een online vergadering. In de transcriptie staan de verschillende tijdstippen wanneer iets gezegd is geweest.
[knip]

Chatgpt: maakt samenvatting, kan de tijdsaanduiding lezen uit de screenshots en verwijst er naar in de samenvatting, na heel veel moeite. Honderd keer moeten bijsturen vooraleer ik iets of wat bruikbaars had, tegen die tijd had ik het eigenlijk zelf gedaan.
[knip]

Sinds een paar dagen ben ik aan het zoeken waar ik meer kan leren over betere prompts fabriceren (iemand ?) en daarom liet jouw euvel mij niet los. Zoals ik het begrijp, maar zoveel ervaring met heel veel andere AI heb ik niet, is dat Chatgpt bijvoorbeeld, niet goed is in het vertalen of genereren van plaatjes icm tekst. Wil je bijvoorbeeld dat Chatgpt jouw naam op een plaatje zet, gaat dat vaak verkeerd. Chatgpt ziet een A op een plaatje als een driehoek met een streep erdoor. De interpretatie van de plaatjes zou je door een andere moeten halen op een manier die je aan Chatgpt kan voeren of andersom. Het blijkt dus dat het moeilijk met bewerkingen met plaatjes om kan gaan en dat kan je niet oplossen in je prompt.

Sinds een paar dagen ben ik aan het zoeken waar ik meer kan leren over betere prompts fabriceren (iemand ?) en daarom liet jouw euvel mij niet los. Zoals ik het begrijp, maar zoveel ervaring met heel veel andere AI heb ik niet, is dat Chatgpt bijvoorbeeld, niet goed is in het vertalen of genereren van plaatjes icm tekst. Wil je bijvoorbeeld dat Chatgpt jouw naam op een plaatje zet, gaat dat vaak verkeerd. Chatgpt ziet een A op een plaatje als een driehoek met een streep erdoor. De interpretatie van de plaatjes zou je door een andere moeten halen op een manier die je aan Chatgpt kan voeren of andersom. Het blijkt dus dat het moeilijk met bewerkingen met plaatjes om kan gaan en dat kan je niet oplossen in je prompt.
Gemini kan dat zonder problemen moest je een alternatief zoeken.

468306801-10162079350264197-8183352684929401121-n.jpg

Heb deze afbeelding bvb geüpload en gevraagd wat ie ziet. Antwoord:

Dat is een heel grappige fout! 😂
De afbeelding toont duidelijk een verbodsbord voor duiken (een duikende persoon met een schuine streep erdoorheen, boven watergolven).
Maar de tekst onderaan zegt "NO DRIVING" (geen autorijden), in plaats van het correcte "NO DIVING" (geen duiken).
Het is een klassieke typ- of vertaalfout waarbij één letter de hele betekenis verandert, wat in deze context absurd is!

Op de vraag om het te corrigeren doet ie dit:

unnamed-2.jpg

En als je zegt dat de tekst wel correct was maar de afbeelding fout:

unnamed-3.jpg

Laatst bewerkt:
maar zoveel ervaring met heel veel andere AI heb ik niet, is dat Chatgpt bijvoorbeeld, niet goed is in het vertalen of genereren van plaatjes icm tekst
Ik heb toevallig deze week zitten spelen met chatgpt, een uitnodiging voor een verjaardag. Ik was verbaasd dat tekst geen probleem vormde! Dus vermoedelijk kan chatGPT (sinds kort?) nu ook perfect teksten maken

Ik gebruik ChatGPT (gratis versie) al enkele dagen in m'n workflow en dat werkt verrassend goed. Alleen bots ik vrij snel tegen de melding:
Je hebt de limiet van het Free-plan voor GPT-5. bereikt. Voor reacties wordt een ander model gebruikt totdat je limiet wordt gereset.

Dus ik vermoed dat ik dan terugval op een 'oudere' versie van ChatGPT? Is het de moeite om te upgraden naar de Plus-versie? Bots je dan snel tegen die limiet aan of scheelt dat enorm met de gratis versie?

Ik gebruik ChatGPT (gratis versie) al enkele dagen in m'n workflow en dat werkt verrassend goed. Alleen bots ik vrij snel tegen de melding:
Je hebt de limiet van het Free-plan voor GPT-5. bereikt. Voor reacties wordt een ander model gebruikt totdat je limiet wordt gereset.

Dus ik vermoed dat ik dan terugval op een 'oudere' versie van ChatGPT? Is het de moeite om te upgraden naar de Plus-versie? Bots je dan snel tegen die limiet aan of scheelt dat enorm met de gratis versie?
De plus versie is normaal uitgebreider. Daar ze ook een pro Plan hebben zou ik niet uitgaan van ongelimiteerd. Je moet voor jezelf wat uitmaken of het de kost waard is.

De plus versie is normaal uitgebreider. Daar ze ook een pro Plan hebben zou ik niet uitgaan van ongelimiteerd. Je moet voor jezelf wat uitmaken of het de kost waard is.
Ik zal de Plus is een kans geven. De Pro zal inderdaad het meest volledige pakket zijn maar kost ook meteen 200+ euro per maand (!) en dat is wel heel zotjes (of misschien ook niet als je daar echt zeer intensief en professioneel gebruik van maakt).

Ik ben voor €20 per maand nog nooit op mijn limiet geweest. En ik gebruik het veel.

Jij gebruikt het dus privé? Mag ik vragen voor wat voor zaken jij het gebruikt? Hoeft niet heel specifiek hoor. Ik merk nl zelf dat ik soms vergeet dat ik ook iets aan ChatGTP had kunnen vragen.

Jij gebruikt het dus privé? Mag ik vragen voor wat voor zaken jij het gebruikt? Hoeft niet heel specifiek hoor. Ik merk nl zelf dat ik soms vergeet dat ik ook iets aan ChatGTP had kunnen vragen.
Het is dan wel een AI-topic, maar ik vind je laatste zin net iets positief. We moeten ook niet voor alles gaan vertrouwen op taalmodellen en onze hersenen onderhouden door zelf iets uit te zoeken is nog altijd niet verkeerd.

Ben aan het onderzoeken om via Azure gebruik te maken van Azure Speech om onze intake gesprekken te laten transcriberen en van daaruit via een Agent een output te krijgen in een document dat we zouden maken/trainen met bvb. to-do's, basisinformatie, etc... Iemand al ervaring mee? Was aan het kijken naar Whisper maar blijkbaar zou Azure Speech voor gesprekken waarbij het verschillende personen moet herkennen beter zijn.

Ik heb vorige week een nieuwsbrief verstuurd naar al mijn klanten. Ik wou mijn klanten een AI opleiding geven (nog niet gesproken over een prijs) om hun te tonen wat ze zélf allemaal kunnen. Ik had angst om deze nieuwsbrief uit te sturen, ik wil namelijk mijn klanten niet té slim maken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Tot mijn verbazing kwam er geen énkele reactie. Niemand heeft daar interesse in. Ik moet dus de komende jaren nog niet voor mijn job vrezen. Mijn klanten willen dat ik alles voor hun doe. HOE ik dat doe, dat kan hun duidelijk gestolen worden.

Ik snap wel dat de nieuwe generatie (18-20 jaar oud nu) anders is en dat sneller zal oppikken. De gemiddelde leeftijd van mijn klanten is +35 jaar. Ik had hier echt een panische angst in, maar wou toch eens de stap zetten om te zien hoe ze zouden reageren :)

Het is dan wel een AI-topic, maar ik vind je laatste zin net iets positief. We moeten ook niet voor alles gaan vertrouwen op taalmodellen en onze hersenen onderhouden door zelf iets uit te zoeken is nog altijd niet verkeerd.

Nee, natuurlijk niet.. maar zaken die net iets te ingewikkeld zijn om zelf uit te zoeken (omdat het bijv gaat om het combineren van zaken en de uitkomst van diverse combinaties opgesomd te krijgen om te zien welke je wilt). En wat jij zegt: je moet altijd zelf bepalen of de uitkomst wel past. AI heeft geen geweten en moraal dus daar moet je niets aan overlaten.

Tot mijn verbazing kwam er geen énkele reactie. Niemand heeft daar interesse in. Ik moet dus de komende jaren nog niet voor mijn job vrezen. Mijn klanten willen dat ik alles voor hun doe. HOE ik dat doe, dat kan hun duidelijk gestolen worden.

Ik snap wel dat de nieuwe generatie (18-20 jaar oud nu) anders is en dat sneller zal oppikken. De gemiddelde leeftijd van mijn klanten is +35 jaar. Ik had hier echt een panische angst in, maar wou toch eens de stap zetten om te zien hoe ze zouden reageren :)

Ik steek m’n vinger op.

Wat bedoel je? Ik snap het niet.

Ps: vandaag gebruikte ik Nano Banana om wat ideeën te krijgen voor een grafische opdracht, uiteindelijk begreep de chatbot mij niet altijd (zet het verticaal in het midden uitgelijnd, was een prompt die hij absoluut niet verstond) en ik heb het dan maar manueel gedaan in Indesign. Een mooi voorbeeld hoe je AI kan gebruiken als basis, om het dan effectief te maken in Adobe.

Ik heb het al meermaals gezien dat AI iets niet kan, bv zet alles in lettertype x -> dat lukt niet

Terug
Bovenaan