Vega
Well-known member
Zeer zeker winst mee geboekt. De originele PDF was een document met een kleine 60 bladzijden, het komt erop neer dat het de rekeningen waren van onze klanten die een achterstal hadden in hun premiebetaling. De PDF was in feite een verzameling van:Als ik het goed begrijp heb je de Gemini output nog eens manueel laten verwerken door 16 mensen. Goede check, die denk ik de meesten niet doen, en gewoon AI vertrouwen, wat m'n punt is.
Heb je er dan eigenlijk wel veel tijd/kost winst mee geboekt? Want je moet die AI alsnog goed babysitten.
Daarnaast, een PDF is vaak al een outputbestand, wat niet ideaal is om als data input te hebben. Nu met die LLM's lijken mensen dat ook te vergeten en structureler naar het probleem te kijken, bvb zoeken naar de echte brondata... Merci voor je insight
Ik blijf toch vrezen dat mensen door die AI corners cutten, in kwaliteiten inboeten, en de effecten pas in latere fase gaan zichtbaar zijn, en het dan moeilijk gaat zijn fouten te herstellen, want alles komt uit prompts ipv reproduceerdbare acties. I'm old
Stel, je krijgt opeens een nieuwe versie van je PDF, begin er maar aan dan met deze workflow. Uiteraard geen directe kritiek op jouw proces, ik probeer het te veralgemenen.
- Vervaldagberichten (rekening om je verzekeringspremie te betalen)
- Borderellen van de verzekeraars zelf
- Excel maar dan in PDF-output
Elke categorie met zijn eigen opmaak gezien er ongeveer 15 verzekeraars in deze bundel zaten. Met andere woorden, een fameuze kakafonie aan cijfermateriaal (en beeldmateriaal).
Zonder de 3 minuten dat Gemini nodig had om dit in Excel te pompen had ik:
- Handmatig de lijst moeten nagaan om te weten over hoeveel openstaande premies het ging;
- Vervolgens de lijst verdelen aan elke collega om te zorgen dat elks ca. 15 premies moest nagaan
- Vragen dat ze mij feedback bezorgen na hun handelingen (nagaan of inmiddels de premie betaald werd, zo niet, of ze klant gebeld hebben en wat er uit het telefonisch gesprek is gekomen (betaald of niet?))
- Vervolgens alle feedback handmatig in een Excel gaan pompen om te weten hoeveel openstaande premies we hadden en hoeveel er inmiddels dankzij onze acties aangezuiverd werden.
Nu had ik simpelweg 1 Excel waarbij ik op voorhand reeds wist wat de openstaande premies waren (en zelfs reeds kon filteren per klant/verzekeraar of sorteren op bedrag etc.) en had ik maar een Excel te verdelen onder de collega's met de vraag de Excel verder aan te vullen.
Ik schat dus dat ik toch enkele uren bespaard heb, dit was mijn oorspronkelijke prompt naar Gemini toe:
Bijgevoegde PDF is een lijst met klanten die rekeningen van verzekeringen nog niet betaald hebben. Dit is van verschillende verzekeraars, de opmaak kan dus totaal verschillend zijn voor de verschillende pagina's. Soms is er 1 bladzijde voor 1 verzekering die nog niet betaald is, soms zijn er op 1 bladzijde verschillende klanten tezamen. Kan je een Excel genereren waarbij volgende kolommen worden gemaakt en vervolgens worden ingevuld met de info terug te vinden in deze PDF:
- Naam verzekeringsnemer
- Verzekeraar
- Contractnummer
- Openstaande premie
- Verzekeringsperiode (voor welke de premie open staat)
Indien de informatie niet terug te vinden is om een bepaalde cel in te vullen mag je dit leeg laten
En zoals gezegd, werkte quasi feilloos. Heb dit ook reeds verschillende keren geprobeerd met Copilot en ChatGPT, voor beiden ging dit eigenlijk gewoon niet, tenzij ik de verschillende PDF's wat verzamelde per verzekeraar (wat dan inderdaad resulteerde in geen echte tijdswinst). Vanaf dat er 3-4 verschillende opmaken waren van verschillende verzekeraars leken beide programma's zich hierin te verslikken en skipten ze gewoon een hele resem aan bladzijden.
Sindsdien nog enkele keren gebruikt gezien we wekelijks deze overzichten trekken, werkt elke keer prima

-edit- Toch even benadrukken dat dat net mijn verbazing was, dat Gemini uit zo'n wirwar aan opmaak van de PDF wel gewoon de data eruit haalt. Stel dat een verzekeraar naar de toekomst toe de opmaak helemaal aanpast verwacht ik eerlijk gezegd ook niet dat Gemini daar een probleem mee zal hebben gezien het nu al een clusterf*ck is van 20-30 verschillend uitziende bladzijden.
Laatst bewerkt: