ChatGPT en andere Large Language Models

Dan mag je ons toch eens duidelijk zeggen waar we die temperatuur settings kunnen aanpassen, als dat zo is
Scherm-afbeelding-2025-12-26-om-10-10-43.png

Google AI Studio is zo ongelooflijk goed he.
Ik heb de voorbije dagen wat zitten spelen met de build functie (prototyping), en mijn mond viel nog net niet open. 🤯
Met een paar gerichte prompts heb je op een paar minuten niet alleen een visueel pareltje maar ook een volledig functioneel prototype van een website/app.
Hoewel de use case niet helemaal overeenkomt met die 2, staat AI Studio wat mij betreft mijlenver voor op bvb. Lovable/Base44 qua natural language prompting.

Google AI Studio is zo ongelooflijk goed he.
Ik heb de voorbije dagen wat zitten spelen met de build functie (prototyping), en mijn mond viel nog net niet open. 🤯
Met een paar gerichte prompts heb je op een paar minuten niet alleen een visueel pareltje maar ook een volledig functioneel prototype van een website/app.
Hoewel de use case niet helemaal overeenkomt met die 2, staat AI Studio wat mij betreft mijlenver voor op bvb. Lovable/Base44 qua natural language prompting.
Haha hier ook. Ben ondertussen al zo ver geëvolueerd met het schrijven van een webapp zonder op limieten te lopen. Ik ga wenen als ze ineens quota’s gaan invoeren.

Hier aan het spelen met Antigravity in combinatie met Gemini en Claude. Als je als ontwikkelaar nu nog blijft beweren dat AI niet uw leefwereld compleet gaat omgooien, dan ga je binnen een paar jaar toch een stevig issue hebben.

Hier aan het spelen met Antigravity in combinatie met Gemini en Claude. Als je als ontwikkelaar nu nog blijft beweren dat AI niet uw leefwereld compleet gaat omgooien, dan ga je binnen een paar jaar toch een stevig issue hebben.
Een tijdje geleden verneukte antigravity je volledige design soms wel eens. Dat is er ook volledig uit ondertussen precies.

Architecture.png

Op 3 dagen tijd deze hele architectuur al in elkaar gestoken en het grootste deel al gecodeerd in Antigravity :rofl:via MCP servers kan je ook allerhande services toevoegen zoals bvb een Supabase database waarbij hij alle SQL commands enzo ook gewoon uitvoert. Moet alleen nog zorgen voor de reconstruct naar PDF en de Stripe integratie + orderopvolging :D Als het af is dan laat ik wel eens iets zien lol. Zou dit nooit gekund hebben zonder.

Bij het toevoegen van producten in mijn shop zorgt de ene python functie ervoor dat een SVG bestand wordt opgedeeld in aparte assets (op basis van de snijlijnen in die SVG). Er wordt ook een json bestand met parameters gemaakt van de exacte posities van deze assets. Deze assets worden dan in een design studio ingeladen waar ik er bewerkingen op kan doen. (tekst toevoegen of foto's). Van die foto's wordt ook de achtergrond verwijderd door een lightweight LLM. Nadien als ik tevreden ben over het ontwerp dan wordt door de andere python funtie mijn pdf weer opgebouwd die dan zo naar de drukker kan.

Laatst bewerkt:
Betalende versie? Ik heb ook zo een oplossing geindustrialiseerd op het werk dat op dagelijkse basis enorm veel doet en correct. Met den openai api.
Zelf eerst honderden documenten zelf gecontroleerd en ik was toen echt verbaasd dat ik een 100% succesrate had. Maakte het natuurlijk moeilijker om na te denken hoe ik typische fouten zou kunnen mitigeren. Het was dan ook wel voor een eenvoudige extractie, maar toch.

@hierboven: natuurlijk wel mee zijn met hoe alles onderzocht en getest wordt hé. Een standalone LLM zou ik niet rap vertrouwen voor de extractie en verwerking, zeker niet als het gaat om belangrijke documenten. De combinatie met een critic/judge daarentegen geeft gewoon fantastische resultaten. Eens je dat principe door hebt begrijp je niet alleen hoe agentic-ai zal werken, maar ook hoe je ervoor kan zorgen dat je het aan de juiste taken kunt toevertrouwen, zonder meer fouten te zien dan een mens zou maken.
De gratis versie, wat op zich behoorlijk vervelend is gezien ingesteld staat dat er geen App-activiteiten worden bijgehouden en je dus niet even kan teruggaan naar je gesprek... Prompts hou ik dan bij in een kladblokbestand om te herkauwen.

Momenteel is het een beetje koffiedik kijken, ik gebruik nu de betalende versie van Copilot en ChatGPT, we gaan dit jaar pas echt inzetten op AI (we behoren nu ook tot een grotere groep dus zal afwachten worden hoe zij hierin willen stappen), als ik mijn goesting krijg zorgen ze ook voor een Gemini Entreprise account om ook dat van binnen en van buiten te kunnen testen.

De gratis versie, wat op zich behoorlijk vervelend is gezien ingesteld staat dat er geen App-activiteiten worden bijgehouden en je dus niet even kan teruggaan naar je gesprek... Prompts hou ik dan bij in een kladblokbestand om te herkauwen.

Momenteel is het een beetje koffiedik kijken, ik gebruik nu de betalende versie van Copilot en ChatGPT, we gaan dit jaar pas echt inzetten op AI (we behoren nu ook tot een grotere groep dus zal afwachten worden hoe zij hierin willen stappen), als ik mijn goesting krijg zorgen ze ook voor een Gemini Entreprise account om ook dat van binnen en van buiten te kunnen testen.

Gratis versie? Hopelijk dan toch geen te gevoelige klantendata er in aan het pompen?

Ik zou dat echt niet betrouwen met klantendata. Zeker gezien de sector waarin je zit.
En heb je daar buiten achterdocht ook een bepaalde reden voor? Dan kan je toch net zo goed ophouden met Google Drive/Onedrive/... of pakweg uw ganse infrastructuur in de cloud weer op lokale servers te gaan zetten?

Hoezo? Google houdt geen data bij van wat ik invoer...

-edit- Tenzij ze dat natuurlijk wél zouden doen terwijl ze verklaren het niet te doen, wat ik me niet kan inbeelden.
Impliciet bewaren ze wel bepaalde zaken om toekomstige prompts te verbeteren en te verfijnen, maar dat kan je nog zelf controleren/beheren.. Volgens mij ga je met de gratis versies ook impliciet akkoord met dat de input die je geeft, mag gebruikt worden voor toekomstige finetuning. Zo was het toch een jaar (of twee) geleden, niet helemaal zeker of dat vandaag zo is.

edit: carrion geeft betere info

En heb je daar buiten achterdocht ook een bepaalde reden voor? Dan kan je toch net zo goed ophouden met Google Drive/Onedrive/... of pakweg uw ganse infrastructuur in de cloud weer op lokale servers te gaan zetten?
Het feit dat ze een boete hebben gekregen van 500 miljoen dollar omdat ze miljoenen users zijn blijven tracken en user data opgeslagen hebben ook al hadden die mensen een opt-out gedaan. Of de recente class action waarbij ze user activiteit en data zijn blijven tracken in incognito mode. Of de schikking van 1,4 miljard in Texas omdat de locaties, websearches en biometrische data bijhielden van gebruikers. Of de boete van 314 miljoen voor het tracken en opslaan van persoonlijke data van Android users zonder dat dit duidelijk was.

Sorry, maar het hele business model van Google is het vergaren van data om deze te verkopen. Het is extreem naïef om te denken dat ze dit met Gemini, en zeker de gratis versie, niet zouden doen. Er is een reden waarom een beetje organisatie elke AI agent blokkeerd en enkel geteste enterprise versies toelaat.

Impliciet bewaren ze wel bepaalde zaken om toekomstige prompts te verbeteren en te verfijnen, maar dat kan je nog zelf controleren/beheren.. Volgens mij ga je met de gratis versies ook impliciet akkoord met dat de input die je geeft, mag gebruikt worden voor toekomstige finetuning. Zo was het toch een jaar (of twee) geleden, niet helemaal zeker of dat vandaag zo is.

edit: carrion geeft betere info

Hier kan je aanpassen dat je data niet opgeslagen wordt (buiten de eerste 72u), hierna wordt (volgens Google zelf) de data verwijderd.

Het feit dat ze een boete hebben gekregen van 500 miljoen dollar omdat ze miljoenen users zijn blijven tracken en user data opgeslagen hebben ook al hadden die mensen een opt-out gedaan. Of de recente class action waarbij ze user activiteit en data zijn blijven tracken in incognito mode. Of de schikking van 1,4 miljard in Texas omdat de locaties, websearches en biometrische data bijhielden van gebruikers. Of de boete van 314 miljoen voor het tracken en opslaan van persoonlijke data van Android users zonder dat dit duidelijk was.

Sorry, maar het hele business model van Google is het vergaren van data om deze te verkopen. Het is extreem naïef om te denken dat ze dit met Gemini, en zeker de gratis versie, niet zouden doen. Er is een reden waarom een beetje organisatie elke AI agent blokkeerd en enkel geteste enterprise versies toelaat.
Dan is de enige oplossing volledig af te stappen van AI van alles wat met persoonlijke data te maken heeft? Lijkt me toch wel enorm doemdenkend... Ik herhaal, wat dan met elk CRM-pakket, elke cloudopslag dat er bestaat? Denk dat zowat alles in de cloud zit, ik ga me zelf ook niet bezighouden om aan elke leverancier waar ik klant ben te vragen "werken jullie met Google? Want die gaan mijn data gebruiken en dat wil ik niet".

Soit, ik ga niet stoppen om Gemini te gebruiken en ga ervan uit dat ze dit effectief ook gewoon verwijderen. Moest blijken dat ze dit toch niet hebben gedaan zal ik Sundar Pichai even opbellen om te vragen wat hij precies wou doen met de informatie dat de bakker om de hoek nog 200 EUR van zijn brandverzekering moest betalen.

Bovenstaande redens en het feit dat je hoogstwaarschijnlijk geen informatie hebt gegeven aan je klanten dat je hun (financiële) data gaat verwerken via deze verstrekkers.

Hier kan je aanpassen dat je data niet opgeslagen wordt (buiten de eerste 72u), hierna wordt (volgens Google zelf) de data verwijderd.

Dan is de enige oplossing volledig af te stappen van AI van alles wat met persoonlijke data te maken heeft? Lijkt me toch wel enorm doemdenkend... Ik herhaal, wat dan met elk CRM-pakket, elke cloudopslag dat er bestaat? Denk dat zowat alles in de cloud zit, ik ga me zelf ook niet bezighouden om aan elke leverancier waar ik klant ben te vragen "werken jullie met Google? Want die gaan mijn data gebruiken en dat wil ik niet".

Soit, ik ga niet stoppen om Gemini te gebruiken en ga ervan uit dat ze dit effectief ook gewoon verwijderen. Moest blijken dat ze dit toch niet hebben gedaan zal ik Sundar Pichai even opbellen om te vragen wat hij precies wou doen met de informatie dat de bakker om de hoek nog 200 EUR van zijn brandverzekering moest betalen.
Tgoh, wat is het nut van te vragen welke redenen iemand heeft om Google niet op hun woord te geloven als je uiteindelijke reactie niet meer is dan: ¯\_(ツ)_/¯

De makkelijke (en doodnormale) oplossing is het splitsen van code en data he. AI kan perfect code genereren zonder aan uw data te kunnen.

Ik vraag me af hoe lang deze gouden tussenperiode zal duren.
Daarmee bedoel ik; de huidige situatie waarin developers nog hun baan behouden maar wel hun productiviteit x10 of x20 zien gaan, en waarin zelfs coding leken (zoals mij) heel goedkoop aan de slag kunnen gaan met tools zoals Google AI Studio, Cursor, Claude Code, Github Copilot, ... om uit het niets werkende applicaties te pushen op heel korte tijd.

Aan dit tempo kan AI binnen x(x) maanden toch alle web dev taken overnemen op 100% autopiloot?
En nadien volgt de volledige app lifecycle; Launch en strategie, de marketing, de monetisering, de analytics, de maintenance, ...

Nu nog leuk, maar binnen 3, 5, 10 jaar? Ik krijg er eigenlijk koude rillingen van.

Bovenstaande redens en het feit dat je hoogstwaarschijnlijk geen informatie hebt gegeven aan je klanten dat je hun (financiële) data gaat verwerken via deze verstrekkers.
Al onze klanten hebben een klantenfiche ondertekend waarop vermeld staat hoe we hun gegevens gebruiken (waaronder dat hun gegevens op een niet-lokale server gehouden kunnen worden voor beroepsgerelateerde handelingen).

Zoals het hoort dus, of ga jij elke keer dat je gegevens van iemand gebruikt die persoon opbellen om te zeggen dat je diens gegevens aan het gebruiken bent? Toch ook niet?

Tgoh, wat is het nut van te vragen welke redenen iemand heeft om Google niet op hun woord te geloven als je uiteindelijke reactie niet meer is dan: ¯\_(ツ)_/¯
Goh, misschien zelf eens antwoorden op mijn vraag wat dan de oplossing in mijn geval zou zijn gezien al die data reeds in de cloud staat en je in sé nooit 100% kan vertrouwen op dat een bedrijf die data niet gebruikt, ook al zeggen ze van niet? Ik herhaal, hoe weet jij of je dienstverleners bvb. geen Google Drive gebruiken voor opslag van gegevens?

Google is veroordeeld voor het betalen van een boete, moet ik daardoor dan van uitgaan dat Google nooit meer te vertrouwen is? Dus iemand die een misdrijf begaan heeft kunnen we beter levenslang opsluiten want die is niet meer te vertrouwen?

Voor mij is het zeer simpel. Een bedrijf verklaart dat ze X of Y doen, ik ga er dan van uit dat ze ook X of Y doen. Als ze veroordeeld zijn tot het betalen van monsterboetes neem ik aan dat ze hierin hun werking hebben aangepast en wel de regeltjes volgen. Ervan uitgaan dat ze nooit meer te vertrouwen gaan zijn is voor mij het equivalent van een zilverpapieren hoedje aan te doen elke keer je buitenstapt (by all means, go ahead, doe wat je wil).

Terug
Bovenaan