Hoe werkt dat dan in de praktijk bij u? Want bij mij ga ik altijd naar GPT voor een uitleg van iets, maar voor specifieke korte info toch naar Google (genre een bepaalde pdf vinden, openingsuren, als ik pakweg info van de overheid wil vinden...).
TL/DR: Geeft uitleg van meerdere bronnen zonder advertenties.
Voorbeeld 1: "Wat is de hoogste berg ter wereld?"
Bij Chatgpt: Mount Everest, van wikipedia. Met een uitleg over de laatst uitgevoerde meting van de VRT. Andere hoge bergen krijgen een vermelding (K2 & Kangchenjunga) met bron van Wetenschap in beeld (wibnet.nl).
Bij Google: een lijstje met hoogste bergen van Wikipedia. Daarna 5 vragen die Google wil dat je misschien ook stel. Maar die zijn niet relevant ("Is er een berg hoger dan de mount everst?" "wat zijn de 10 hoogste bergen ter wereld?"). En eerste link naar een website is de wikipedia zelf. Maar daarvoor moet je al scrollen.
Voorbeeld 2: "Openingsuren natuurhistorisch museum deze week"
Bij Chatgpt: in tekstformaat de openingsuren, met specifieke vermeldinge voor het laatste toegangtijdsblok (di-vrij) om 15:30 en Za-Zo om 16:30. In mijn ogen toch wel handig om te weten als je het Natuurhistorisch museum wil bezoeken. Van de officiële website van het Natuurhistorisch museum.
Bij Google: een tabel met de openingsuren, van Uitinvlaanderen.be Op zich volledig wel correct. Maar je weet niet dat je om 15:31 niet binnen kan in de week.
Voorbeeld 3 (voor mij het grootste verschil): "Wat is de beste prijs/kwaliteit stofzuiger in België?"
Bij Chatgpt: Eerst een disclaimer dat het afhangt van je persoonlijke budget.
Dan een Philips, een Inventum, een Bosch, een Miele & opnieuw een Bosch. Geen prijzen maar links naar stofzuigerwebsites.
Op't einde nog een tekstje waar je op moet letten als je een stofzuiger koopt (kracht, geluidsniveau, gewicht, capaciteit, type vloer,...) en enkele betrouwbare merken opgelijst in België.
Bij Google: Sponsored fotolijstje van 8 stofzuigers. De eerste 3 zijn allemaal Dysons van meer als 200€. Bezwaarlijk de beste prijs/kwaliteit want die zijn dubbel zo duur als 'gewone' stofzuigers.
Onder die foto's: allemaal sponsored links naar Coolblue, de website van Miele & de website van test aankoop.
Daaronder weer nutteloze extra vragen van google zelf, waar mijn eigen vraag gewoon geherformuleerd werd.
En pas na 2 keer scrollen op de eerste nonsponsored websites (bol.com, opnieuw test-aankoop).
In alle 3 vergelijkingen vind ikzelf dat Chatgpt een beter antwoord gegeven heeft, maar zeker de laatste vraag is gewoon een push-to-sales bij Google. Je krijgt daar geen deftige info meer.
Enige waar google nog een voorbeeld uit haalt is de snelheid van resultaten. Dat komt echt direct. Bij Chatgpt moet je 3 seconden wachten.