ChatGPT en andere Large Language Models

Komt het nu niet gewoon dichter bij de werkelijke kost?
Is volgens mij ook omdat ze niet willen dat andere partijen/modellen (Deepseek, GROK,...) hun nieuwe model gebruik om zelf ook hun modellen te trainen. Deepseek is duidelijk gebouwd op OpenAI data en distilled daarop.

Komt het nu niet gewoon dichter bij de werkelijke kost?

Geen idee, maar het is toch aanzienlijk duurder wat het voor AI projecten dan weer geen volwaardige upgrade maakt bv. Voor ons chatbot project bv is 4.5 gewoon geen optie omdat het gewoon onbetaalbaar is en je de kost er nooit uithaalt.

Ik heb nu de chat gpt extensie in mijn (chrome)browser. Iedere search loopt nu standaard via ChatGPT.
Da's toch een keiharde aanval naar het businessmodel van Google? Op mijn GSM nog niet, maar alle search op mijn laptop is nu gekaapt

Eerste keer een AI app geinstalleerd, ChatGPT en Gemini, ik vind die laatste toch eigenlijk pak beter.
Vooral “Vlaamse” stem bij Gemini ipv een hollandse bij ChatGPT, en ook iets gemakkelijker om te gebruiken.

Eerste stappen in dit, waarschijnlijk doe ik alles verkeerd. Zeg maar meer op wijze van Siri stel ik vragen aan de AI

Ik ben wel benieuwd naar de Grok app eens die hier eens beschikbaar komt. Al wat voorbeeldjes gehoord van die "unhinged mode" en die is om van te gieren. Dat is een sexy crazy vrouwenstem, zonder enige filter, die het ene verwijt na het andere verwijt er laat uitrollen.

Ik heb nu de chat gpt extensie in mijn (chrome)browser. Iedere search loopt nu standaard via ChatGPT.
Da's toch een keiharde aanval naar het businessmodel van Google? Op mijn GSM nog niet, maar alle search op mijn laptop is nu gekaapt
Hoe werkt dat dan in de praktijk bij u? Want bij mij ga ik altijd naar GPT voor een uitleg van iets, maar voor specifieke korte info toch naar Google (genre een bepaalde pdf vinden, openingsuren, als ik pakweg info van de overheid wil vinden...).

Hoe werkt dat dan in de praktijk bij u? Want bij mij ga ik altijd naar GPT voor een uitleg van iets, maar voor specifieke korte info toch naar Google (genre een bepaalde pdf vinden, openingsuren, als ik pakweg info van de overheid wil vinden...).
TL/DR: Geeft uitleg van meerdere bronnen zonder advertenties.

Voorbeeld 1: "Wat is de hoogste berg ter wereld?"
Bij Chatgpt: Mount Everest, van wikipedia. Met een uitleg over de laatst uitgevoerde meting van de VRT. Andere hoge bergen krijgen een vermelding (K2 & Kangchenjunga) met bron van Wetenschap in beeld (wibnet.nl).

Bij Google: een lijstje met hoogste bergen van Wikipedia. Daarna 5 vragen die Google wil dat je misschien ook stel. Maar die zijn niet relevant ("Is er een berg hoger dan de mount everst?" "wat zijn de 10 hoogste bergen ter wereld?"). En eerste link naar een website is de wikipedia zelf. Maar daarvoor moet je al scrollen.

Voorbeeld 2: "Openingsuren natuurhistorisch museum deze week"
Bij Chatgpt: in tekstformaat de openingsuren, met specifieke vermeldinge voor het laatste toegangtijdsblok (di-vrij) om 15:30 en Za-Zo om 16:30. In mijn ogen toch wel handig om te weten als je het Natuurhistorisch museum wil bezoeken. Van de officiële website van het Natuurhistorisch museum.

Bij Google: een tabel met de openingsuren, van Uitinvlaanderen.be Op zich volledig wel correct. Maar je weet niet dat je om 15:31 niet binnen kan in de week.

Voorbeeld 3 (voor mij het grootste verschil): "Wat is de beste prijs/kwaliteit stofzuiger in België?"
Bij Chatgpt: Eerst een disclaimer dat het afhangt van je persoonlijke budget.
Dan een Philips, een Inventum, een Bosch, een Miele & opnieuw een Bosch. Geen prijzen maar links naar stofzuigerwebsites.
Op't einde nog een tekstje waar je op moet letten als je een stofzuiger koopt (kracht, geluidsniveau, gewicht, capaciteit, type vloer,...) en enkele betrouwbare merken opgelijst in België.

Bij Google: Sponsored fotolijstje van 8 stofzuigers. De eerste 3 zijn allemaal Dysons van meer als 200€. Bezwaarlijk de beste prijs/kwaliteit want die zijn dubbel zo duur als 'gewone' stofzuigers.
Onder die foto's: allemaal sponsored links naar Coolblue, de website van Miele & de website van test aankoop.
Daaronder weer nutteloze extra vragen van google zelf, waar mijn eigen vraag gewoon geherformuleerd werd.
En pas na 2 keer scrollen op de eerste nonsponsored websites (bol.com, opnieuw test-aankoop).

In alle 3 vergelijkingen vind ikzelf dat Chatgpt een beter antwoord gegeven heeft, maar zeker de laatste vraag is gewoon een push-to-sales bij Google. Je krijgt daar geen deftige info meer.
Enige waar google nog een voorbeeld uit haalt is de snelheid van resultaten. Dat komt echt direct. Bij Chatgpt moet je 3 seconden wachten.

Ik weet niet of ik ChatGPT betrouw voor sommige zaken (vooral iets vragen in het Nederlands lijkt niet echt optimaal.).

Ik kom toch nog te vaak antwoorden tegen die volstrekt fout zijn waarvan de eerste link in Google wel het juiste antwoord bevat.

Bijvoorbeeld:

wat zijn de waarden van de FOD sociale zekerheid

Code:
ChatGPT zei:
De FOD Sociale Zekerheid in België baseert zijn werking op een aantal kernwaarden die de missie en visie van de organisatie ondersteunen. De belangrijkste waarden zijn:
Gelijkwaardigheid – Iedereen heeft recht op sociale bescherming, ongeacht afkomst, status of situatie.
Betrouwbaarheid – Correcte en transparante dienstverlening bieden aan burgers en instellingen.
Innovatie – Continu streven naar verbeteringen en digitale vooruitgang in de sociale zekerheid.
Samenwerking – Nauwe samenwerking met andere overheidsdiensten, sociale partners en stakeholders.
Respect – Een klantgerichte aanpak waarbij respect voor de burger en medewerkers centraal staat.

Totaal verkeerd:
1 op 5 en 1 vergeten.

Gemini een podcast laten maken van bepaalde documentatie (pdf/doc).

Tried it, impressed with the results. Ben sowieso al grote podcast-luisteraar, dus interesting development.

Een oude Quote, maar ik heb deze week NotebookLM van Google ontdekt en waaw, dit is echt iets wat mijn leven, de manier waarom ik bronnen verwerk en analyseer aan het veranderen. Ik weet het, het is al veel gezegd over AI, maar dit is echt indrukwekkend. Bijvoorbeeld ik moet vaak werkwijzen en handleidingen maken gebaseerd op wetteksten en omzendbrieven van de overheid. Deze zijn niet altijd even duidelijk.

Je kan in NotebookLM je bronnen dus laden (deze blijven voor altijd overzichtelijk beschikbaar) en je eigen handleiding er naast zetten. Je kan vragen of deze in overeenstemming is met de wetgeving. Je kan er zelfs een podcast over laten maken, maar dat is meer een gimmick. Het zijn altijd dezelfde twee stemmen. Wel zeer indrukwekkend.

Het kan je manier van studeren helemaal veranderen.

Echt de moeite waard om te proberen. Nog iemand ervaringen mee?

Een oude Quote, maar ik heb deze week NotebookLM van Google ontdekt en waaw, dit is echt iets wat mijn leven, de manier waarom ik bronnen verwerk en analyseer aan het veranderen. Ik weet het, het is al veel gezegd over AI, maar dit is echt indrukwekkend. Bijvoorbeeld ik moet vaak werkwijzen en handleidingen maken gebaseerd op wetteksten en omzendbrieven van de overheid. Deze zijn niet altijd even duidelijk.

Je kan in NotebookLM je bronnen dus laden (deze blijven voor altijd overzichtelijk beschikbaar) en je eigen handleiding er naast zetten. Je kan vragen of deze in overeenstemming is met de wetgeving. Je kan er zelfs een podcast over laten maken, maar dat is meer een gimmick. Het zijn altijd dezelfde twee stemmen. Wel zeer indrukwekkend.

Ik gebruik die podcast functie soms. Lange financiële of fiscale rapporten of brieven/emails die complex geschreven zijn zet ik soms om in een podcast om er dan in de auto naar te luisteren. Werkt niet zo goed met cijfers maar als het gewoon gaat om de logica van een probleem of redenering uit te leggen is het meestal echt goed.

Ik heb voor de eerste keer een softwareproject gebouwd met chatGPT. Zonder zelf een regel code te schrijven.

Het is nuttig om de programmeertaal nog te kunnen lezen zodat je betere prompts kan stellen. Maar op een paar dagen heb ik een volledig project waar ik anders nog niet zou weten hoe er aan te beginnen. En dan is chatGPT nog niet de beste AI voor te helpen coderen... Ik zie de toekomst voor code-monkeys niet rozekleurig in eigenlijk.

Ik heb voor de eerste keer een softwareproject gebouwd met chatGPT. Zonder zelf een regel code te schrijven.

Het is nuttig om de programmeertaal nog te kunnen lezen zodat je betere prompts kan stellen. Maar op een paar dagen heb ik een volledig project waar ik anders nog niet zou weten hoe er aan te beginnen. En dan is chatGPT nog niet de beste AI voor te helpen coderen... Ik zie de toekomst voor code-monkeys niet rozekleurig in eigenlijk.
Wat heb je gemaakt?

Ik heb mij omgeschoold naar programmeur eind 2023 - 2024 en had wel schrik voor de opkomst van AI.
Sinds ik aan de slag ben met echte projecten die door bedrijven gebruikt kunnen worden is dat eigenlijk volledig weggeëbt.
No way dat in de eerste tien jaar AI nog maar in de buurt zal komen om zulke complexiteit te kunnen verwerken.

Als code-reviewer om syntax-problemen uit je code te halen, of om code uit te leggen die je er in plakt is het wel een goede tool.
Maar veel verder dan dat reikt het nog niet echt.

Time will tell.

Wat heb je gemaakt?

Ik heb mij omgeschoold naar programmeur eind 2023 - 2024 en had wel schrik voor de opkomst van AI.
Sinds ik aan de slag ben met echte projecten die door bedrijven gebruikt kunnen worden is dat eigenlijk volledig weggeëbt.
No way dat in de eerste tien jaar AI nog maar in de buurt zal komen om zulke complexiteit te kunnen verwerken.

Als code-reviewer om syntax-problemen uit je code te halen, of om code uit te leggen die je er in plakt is het wel een goede tool.
Maar veel verder dan dat reikt het nog niet echt.

Time will tell.
Een programma dat op basis van een GPX-bestand (een GPS-route eigenlijk) een volledige roadbook maakt met voor elk kruispunt een aanduiding welke richting je op moet en een kaartje. Dit gebeurt dus met verschillende achterliggende API-calls (route mappen op een kaart, straatnamen ophalen, kruispunten ophalen, ...)

Dit met een front-end webapplicatie waarin je de data nog kan aanpassen voor je dit genereert naar een PDF.
Voorlopig zit ik op 600 lijnen gegenereerde code en ze is perfect leesbaar en begrijpbaar.

Een programma dat op basis van een GPX-bestand (een GPS-route eigenlijk) een volledige roadbook maakt met voor elk kruispunt een aanduiding welke richting je op moet en een kaartje. Dit gebeurt dus met verschillende achterliggende API-calls (route mappen op een kaart, straatnamen ophalen, kruispunten ophalen, ...)

Dit met een front-end webapplicatie waarin je de data nog kan aanpassen voor je dit genereert naar een PDF.
Voorlopig zit ik op 600 lijnen gegenereerde code en ze is perfect leesbaar en begrijpbaar.
Da's eigenlijk op zich wel al best nice :tongue:

Persoonlijk zie ik zie AI voor vele toepassingen stranden zoals de zelfrijdende auto*. Ooit komt het er waarschijnlijk wel, maar niet zo snel als voorspeld.

*ja ik weet dat er al her en der zelfrijdende auto's zijn

Da's eigenlijk op zich wel al best nice :tongue:

Persoonlijk zie ik zie AI voor vele toepassingen stranden zoals de zelfrijdende auto*. Ooit komt het er waarschijnlijk wel, maar niet zo snel als voorspeld.

*ja ik weet dat er al her en der zelfrijdende auto's zijn
Ja, puur blindelings "doe maar", dan kom je er niet met AI. Je moet wel sturen in de richting waarin hij in moet.
Dat programma is ook na 100-en prompts om elke iteratie wat beter te maken he.

Maar waar het een énorme hulp is, is het uitzoeken van issues. Veel van die API's hebben limieten, en je zegt gewoon "ik bots tegen de API-limieten van xyz aan".
Een paar minuten later krijg je een herschreven script met daarbij "ik heb het opgelost. De kaart wordt nu opgesplitst in kleinere delen die net onder de limiet van api xyz zit".

Om het nu als softwareontwikkelaar/analist te bekijken. Wat ChatGPT genereert op basis van mijn functionele requirements, is beter dan wat de meeste offshore boites genereren op basis van dezelfde input.

Uiteraard vervangt AI geen programmeur. Maar die programmeur kan wel op 20u doen waarvoor hij vroeger 40u nodig had. Waardoor er volgens mij dus maar 1/2 developers meer nodig zullen zijn. Ik ken een paar mensen op LinkedIn die al toegeven dat ze ipv 4 developers maar 3 meer nodig hebben. Voor een KMO is een FTE minder al een serieus verschil.

Volgens chatgtp is trump geen president van de VS.

Op dit moment (april 2025) is Joe Biden de president van de Verenigde Staten

Ik heb het onlangs voor het eerst gebruikt. Dochter had een boek moeten lezen voor school waar ze dan bepaalde vragen over moest beantwoorden. Ze had het moeilijk met bepaalde vragen, omdat die niet expliciet beantwoord werden maar tussen de regels door.. begrijpend lezen is niet altijd makkelijk voor haar. Effe de epub versie gedownload en in NotebookLM ingeladen, was indrukwekkend hoe die al deze vragen kon beantwoorden en er ook een redenering bij gaf.

Terug
Bovenaan