ChatGPT en andere Large Language Models

Zonder te willen afwijken van dit topic, maar hoe kan basisinkomen werken? €1500 in België is iets compleet anders dan €1500 in Amerika en iets compleet anders dan €1500 in Vietnam. Per land? Ok, maar €1500 in Vlaanderen is iets compleet anders dan €1500 in Wallonië. Per provincie dan? €1500 in Oost-Vlaanderen is iets compleet anders dan in Antwerpen.

Maar ok, voor de rest zeer realistisch.

Wie gaat de niet-AI jobs dan nog doen? Er zijn nu al te weinig leerkrachten en verplegers. Ga je die aanmoedigen met geld? De vuilnismannen ook? Wie gaat dat allemaal betalen? Met welk geld eigenlijk?

Maar ok, voor de rest zeer realistisch.

Heel wat mensen doen ktjobs (cipier bv) puur voor het geld. Doe dat weg, en ze stoppen ermee. Dus hoe we dat allemaal gaan betalen is mij een raadsel. Zeker als ze al een leuk leven zullen hebben dankzij dat basisinkomen.

Dan pas gaan we een probleem hebben.
In Anderlecht bestaat het UBI al!

Gisteren voor het eerst notebook LM geprobeerd. Ik ben niet snel onder de indruk maar dit is alleszins een enorm nuttige tool: je kan (gratis) verschillende bronnen opladen en dan samenvattingen, tijdlijnen, studievragen enz. laten creëren op basis van die bronnen. De kwaliteit vind ik in het algemeen erg goed. Zeer knappe functie is dat je bvb op basis van een pdf een podcast kan laten genereren tussen twee gesprekspartners. Ik heb dit mbt een van de projecten waar ik op werk uitgetest en zeer nuttig om alleszins de essentie van lange teksten die je moet doornemen in podcastvorm te beluisteren.

Je onderschat schromelijk welke transformaties AI zal teweegbrengen.

Wat betreft werkgelegenheid: Het punt is dat een overgrote meerderheid van de jobs (zoniet allemaal) zullen overgenomen worden door AI.
Ik begrijp daarom niet goed waarom je leraar en cipier als "niet-AI jobs" wegzet?

Waarom zou men binnen x jaar nog een fysieke leerkracht nodig hebben? In combinatie met VR/AR of fysiek via humanoid robots kunnen alle scholen voorzien worden van AGI leerkrachten. Zelfs 1 of meerdere op maat van elke leerling als je dat wenst.
De volgende vraag is of het traditionele concept van de school uberhaupt nog steekhoudt in zo'n wereld. Heel waarschijnlijk niet. Enzoverder.

In die context zal UBI/UHI een absolute vereiste worden om totale anarchie te voorkomen. En zelfs als dat perfect wordt uitgerold, zal je nog te maken hebben met chaos. Want de wereld is daar niet op voorbereid, en al zeker niet op zo'n korte tijd.

En dan spreken we nog maar van AGI...

Eens ASI komt piepen...? God help us all.
Moeilijk in te schatten wat er daarna volgt. Er zijn tal van utopische en nog veel meer dystopische scenario's denkbaar. En dan nog eens ontelbaar bijkomende scenario's waar de mens door zijn beperkte kennis, ervaring en denkvermogen niet op kan komen.
Wil je straks met een onbehaaglijk gevoel gaan slapen, raad ik je wat Hinton, Yudkowsky, Bostrom en zelfs Musk artikels/interviews/... aan. Als je wilt slapen als een roos, kunnen Kurzweil, Altman of LeCun je verderhelpen.

--

Anyway, het gaat beangstigend snel.

Hier een paar random opinies en grafiekjes:

Vraag keer aan de AI die alle jobs gaat overnemen hoeveel ‘r’en er in het woord strawberry zitten

Vraag keer aan de AI die alle jobs gaat overnemen hoeveel ‘r’en er in het woord strawberry zitten
Antwoord: Er zitten drie 'r'en in het woord "strawberry".

Edit: ik weet dat dit verkeerd beantwoord werd enkele maanden geleden. Geeft nog maar eens aan hoe ongelofelijk snel die modellen evolueren.

Nog een interessante video over hoe AI nu al een grote rol speelt in wetenschappelijk onderzoek:

1b7aeccadf53d14b6b3e85f579c61bd5fd6419ba.jpeg

Really?
Lees je best eens in over het onderwerp. De monumentale maatschappelijke shift zal extra pijnlijk worden voor mensen zoals jou die het allemaal als 1 grote grap wegzetten. Dit soort kleine foutjes worden snel gecorrigeerd en zijn irrelevant in het groter geheel.

Een tool zoals Sora, dat minder dan 1 jaar geleden werd geintoduceerd, kan AI generated video content genereren dat bijna niet meer te onderscheiden is van het echte. Oplichters kunnen de stem van uw familielid exact kopieren om zo geld proberen af te troggelen. Duizenden call center medewerkers worden nu al vervangen door AI, zie bvb. Klarna (1 van de grootste fitnechs van Europa); https://www.bloomberg.com/news/arti...-hiring-a-year-ago-to-replace-workers-with-ai

"Klarna said earlier this year that its AI assistant, which is powered by OpenAI, is doing the work of 700 full-time customer service agents. During its most recent earnings, the company used an AI-generated version of Siemiatkowski to present the results, which the CEO said he did to prove that AI could ultimately replace all jobs."

En dit is nog maar het prille, prille begin.

Maar blij vooral focussen op een foutje van ChatGPT over het aantal 'r'en in strawberry.

Voor de duidelijkheid: ik vind deze evolutie dieptriest he. Maar het valt niet meer te stoppen.

Laatst bewerkt:
Really?
Lees je best eens in over het onderwerp. De monumentale maatschappelijke shift zal extra pijnlijk worden voor mensen zoals jou die het allemaal als 1 grote grap wegzetten.

Ik heb geen schrik voor mijn job ik zet AI servers op maar ook af :rofl:

En dat 4j geleden al

Dat klopt zelfs vandaag al niet meer en sowieso een valse voorstelling natuurlijk. Maar zelfs al doelden we dan op toekomstige AI modellen alsook AGI en ASI zelfs de AI van vandaag heeft wel degelijk reeds serieuse impact op de arbeidsmarkt.

Zowat alle analysten van grootbanken als GoldmanSachs tot economische organisaties en vakbonden waarschuwen voor grootschalige arbeidsmarktverschuivingen met een nettojobverlies. Ook de meeste experts, inclusief Hinton die onlangs de nobelprijs won voor zijn werk in AI, waarschuwen hiervoor. Altman investeert zelf in projecten die de mogelijkheid en effecten van een basisinkomen in kaart brengen omdat ook hij verwacht dat de gevolgen voor de arbeidsmarkt gigantisch gaan zijn. In het jaarlijkse survey van meer dan 1000 vooraanstaande AI experts schuift de voorspelde datum waarop AI praktisch alle jobs aankan alsmaar naar voor. Dat dit theoretisch mogelijk is en ondertussen zelfs waarschijnlijk wordt bijna door niemand nog in twijfel getrokken. De vraag is nu vooral over wanneer en hoe snel en of we genoeg tijd gaan hebben om ons aan te passen en welke mogelijkheden er zijn om de schokken te verlichten. Lijkt me iets waar we toch op z'n minst rekening mee moeten houden als een mogelijkheid.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd naar hoeveel beter die nieuwste modellen nu effectief zijn voor dagdagelijks gebruik tegenover de zaken die nu min of meer mainstream zijn. Zal nog niet voor direct zijn als je ziet hoeveel resources nodig zijn voor zo'n o3. Op het werk is het nu vooral Github Copilot dat ik het meeste gebruik voor code, wat gebaseerd zou zijn op GPT-4 met een knowledge cut-off date van oktober 2023. En dat doet best wel leuke dingen, maar gaat heel vaak de mist in. Soms wel wat leuke ideetjes om iets bestaand te optimaliseren maar vaak krijg je zaken die niet werken of zelfs niet eens compileren. In het slechtste geval begint het zaken te verzinnen die niet bestaan.

Ik ben wel benieuwd naar hoeveel beter die nieuwste modellen nu effectief zijn voor dagdagelijks gebruik tegenover de zaken die nu min of meer mainstream zijn. Zal nog niet voor direct zijn als je ziet hoeveel resources nodig zijn voor zo'n o3. Op het werk is het nu vooral Github Copilot dat ik het meeste gebruik voor code, wat gebaseerd zou zijn op GPT-4 met een knowledge cut-off date van oktober 2023. En dat doet best wel leuke dingen, maar gaat heel vaak de mist in. Soms wel wat leuke ideetjes om iets bestaand te optimaliseren maar vaak krijg je zaken die niet werken of zelfs niet eens compileren. In het slechtste geval begint het zaken te verzinnen die niet bestaan.

Nog geen ervaring met GitHub copilot maar laatste tijd wat aant testen met de AI functies binnen Cursor en toch echt wel impressed.

Antwoord: Er zitten drie 'r'en in het woord "strawberry".

Edit: ik weet dat dit verkeerd beantwoord werd enkele maanden geleden. Geeft nog maar eens aan hoe ongelofelijk snel die modellen evolueren.

Nog een interessante video over hoe AI nu al een grote rol speelt in wetenschappelijk onderzoek:
Kleine nuance wel: dat hij je nu juist antwoordt, geeft niét aan hoe ongelofelijk snel die modellen evolueren. Het geeft net het grote probleem aan van zo'n LLM. Je vraagt het hem 4x en het kan zijn dat hij 4x heel overtuigd het juiste antwoord geeft. Of 4x het foute. Of 4x een ander. Omdat je iets van hem vraagt wat hij niet doet. Het model telt geen R'en om dan te zeggen hoeveel erin zitten. Het model beantwoordt je vraag met logische opeenvolgende woorden. Is het antwoord vaak 3 omdat 10.000 mensen die vraag pas hebben gesteld, gaat het daarna nog vaker 3 geven als antwoord, maar niet omdat het er 3 heeft geteld.

En daaruit volgt dat elke samenvatting van een document indrukwekkend kàn zijn, maar nooit betrouwbaar kan zijn.

Tenzij er natuurlijk ingegrepen is, en er een andere module in geïntroduceerd wordt. Een rekenmodule met een taalmodule om de uitkomsten te vernoemen. Dat is niet eens heel ingewikkeld, maar dat is eigenlijk een stap terug wat betreft zogenaamde generatieve AI. Nochtans is dat wel het niveau waarop we nu zitten. Dus die grafiekjes schieten allemaal wel omhoog op één berekende score, maar op alle andere ziet het er nog niet heel anders uit.

En zoveel evolueren die modellen in de font niet hoor sinds de introductie van de transformers.
De o1 stuurt gewoon antwoorden terug naar zichzelf als context om zo de antwoorden verder te verfijnen.

In de praktijk is het toch wel een wezenlijk verschil. ChatGPT kon praktisch geen wiskunde. 03 scoort beter op de wiskunde olympiade dan 99% van de bevolking.

Dit is bijvoorbeeld een complexe vraag die door een wiskundige in het chinees aan Googles nieuwe Gemini 2.0 Flash model gesteld werd speciaal om te testen of hij zich er op zou stuk bijten of niet;

i0n7k244bv7e1.png

j41zfzn4bv7e1.png

sjrqt6n5bv7e1.png

9worri47bv7e1.png

5fq3pjk7bv7e1.png

lzr3wby7bv7e1.png

vx6zjqa8bv7e1.png

Dit is al een heel stuk complexer dan tellen hoeveel keer r voor komt in het woord strawberry. 😅

Terrence Tao, de bekendste en een van de, zo niet de meest begaafde levende wiskundige ter wereld, was absoluut niet onder de indruk van Chat GPT, na tests oordeelde hij 01 een “mediocre, but not completely incompetent” student. De laatste modellen waar hij mee gespeeld heeft schat hij hoger in dan de meeste van zijn phds. Hij verwacht dat binnen nu en 2026 AI wiskunde gaat industrialiseren en volledig nieuw terrein bloot gaat leggen.

Datzelfde is in sneltempo in zowat alle sectoren aan het gebeuren. 03 scoort beter op het codeexaam dan OpenAi's beste programmeur. AI satureert sneller benchmarks dan we ze kunnen bedenken.

Zo zie je maar dat zelfs mensen die geïnteresseerd zijn in AI (want ze posten toch in dit topic) compleet onderschatten hoe snel de ontwikkelingen in AI gaan. Dit gaat een grotere impact hebben op de maatschappij dan de opkomst van het internet. Bovendien gaat de verandering véél sneller gaan dan de veranderingen die we gezien hebben door het internet.

Alles gaat 100maal sneller gaan vergeleken met de uitvinding van de computer. Maar hoe sommigen denken dat verpleegkundigen, begrafenisondernemers, politiemannen, rechters, … zullen verdwijnen is mij een raadsel. Er zullen dus nog genoeg jobs blijven bestaan. Alleen vraag ik mij af of de 50’jarige copywriter nog zin heeft om zich om te scholen naar een job waarvoor hij niet gestudeerd heeft en / of geen interesse in heeft. Ik zie mensen nog op straat komen als genoeg mensen hun job niet meer kunnen uitoefenen door AI. Maar dan is het uiteraard al veel te laat.

Zo zie je maar dat zelfs mensen die geïnteresseerd zijn in AI (want ze posten toch in dit topic) compleet onderschatten hoe snel de ontwikkelingen in AI gaan. Dit gaat een grotere impact hebben op de maatschappij dan de opkomst van het internet. Bovendien gaat de verandering véél sneller gaan dan de veranderingen die we gezien hebben door het internet.
Nee, want de post van DaFreak bevestigt net mijn post. Zijn geïntegreerde wiskundige model in combinatie met het LLM (trouwens icm het idee dat onze wiskunde taliger is dan hij eigenlijk hoort te zijn, waardoor een LLM opnieuw een belangrijke rol kan spelen), geeft hier veel betere resultaten.

Maar door specifieke 'programma's' samen te gebruiken en de AI een pad te geven van 'eerst X dan Y', sta je niet plots dichter bij een autonome, alleskunnende AI. Dan sta je bij een slimme implementatie van de huidige modellen waardoor hun gebreken worden opgevangen. En nergens zeg ik dat het niet snel gaat, dat zou het zonlicht ontkennen zijn. Maar ze kunnen wat ze kunnen, en niet wat ze (nog) niet kunnen. Uiteraard gaan ze een grote impact hebben op de maatschappij, maar over een paar jaar miljoenen jobs overbodig enzovoort... er is nog niks dat dat aangeeft.

Nee, want de post van DaFreak bevestigt net mijn post. Zijn geïntegreerde wiskundige model in combinatie met het LLM (trouwens icm het idee dat onze wiskunde taliger is dan hij eigenlijk hoort te zijn, waardoor een LLM opnieuw een belangrijke rol kan spelen), geeft hier veel betere resultaten.

Maar door specifieke 'programma's' samen te gebruiken en de AI een pad te geven van 'eerst X dan Y', sta je niet plots dichter bij een autonome, alleskunnende AI. Dan sta je bij een slimme implementatie van de huidige modellen waardoor hun gebreken worden opgevangen. En nergens zeg ik dat het niet snel gaat, dat zou het zonlicht ontkennen zijn. Maar ze kunnen wat ze kunnen, en niet wat ze (nog) niet kunnen. Uiteraard gaan ze een grote impact hebben op de maatschappij, maar over een paar jaar miljoenen jobs overbodig enzovoort... er is nog niks dat dat aangeeft.
Ik denk dat je de verkeerde poster quote. Ik lees vooral dat je het eens bent met mij dat de ontwikkelingen snel gaan en de impact groot zal zijn.
Over jobs die verdwijnen en dat AI nu alles zou kunnen heb ik mij niet uitgesproken.

Terug
Bovenaan