Capaciteitstarief toch vanaf januari

het is per "kalenderkwartjer", dus letterlijk meten wat je tussen 00:00:00 en 00:15:00 laadt. Als je dus toevallig 15 minuten laadt, maar tussen 00:07:30 en 00:22:30 laadt, dan kan je,als je de rest van de tijd tussen 00:00:00 en 00:30:00 niks gebruikt, met de helft van je capaciteit zitten.
Ja maar de meeste mensen laden thuis, midden in de nacht op. Ga je dan echt midden in de nacht, dat timen en je wagen steeds uit de stekker halen zodat je piek daardoor maar de helft bedraagt, zodat je veel minder capaciteitstarief betaalt? :unsure:

Tenzij je dit kan instellen op de app van je slimme laadbox natuurlijk :tongue:

En ik ga ook echt niet na mijn werk elk kwartiertje timen zodat tegen dat ik ga slapen de wagen is opgeladen aan gemiddeld 3,7 kW :unsure:

Nu ja, iedereen zijn ding natuurlijk.

Tja , vroeger zei mijn nicht dat ook soms …het is “maar “ €5 ….nu woont ze alleen en merkt ze zelf hoeveel moeite het soms kost om “maar” €5 over te houden . ;)
tjah, da's uitersten langs beide kanten, hé. Je hoeft echt niet elke 5 euro te overwegen, maar kan wel luisteren naar tips hoe anderen het aanpakken. Je selecteert dan de maatregelen die voor jou het meest opbrengen of het minst comfortverlies veroorzaken.

Als mensen hier zo'n groot probleem hebben met die piekverbruiken en het effectief maar een klein verschil oplevert, dan moet je mss niet nadenken over wanneer je je kookvuur/microgolf aansteekt, maar kan je wél kijken wanneer die warmtepomp aangeschakeld wordt of dat je overweegt om je 2 EV's in je woning niet tegelijkertijd op te laden. Iemand die nu echter een piekvermogen van 4-5 kwh heeft, zal geen gigantische besparingen doen.

Neen, want daar is de piek vastgelegd op 2.5kW, wat het minimum mogelijk is. Met een digitale teller is de piek minstens 2.5kW of hoger.
Digitale teller hier met een maandpiek van 2kW afgelopen zomer.
Het is dat er een EV bij gekomen is sindsdien, of anders was ik nog eens de dupe door dat forfaitair minimum piek.

Digitale teller hier met een maandpiek van 2kW afgelopen zomer.
Het is dat er een EV bij gekomen is sindsdien, of anders was ik nog eens de dupe door dat forfaitair minimum piek.
je bent niet de dupe, hé. Wie een digitale teller heeft met een maandpiek van 2,5kW , doet normaal altijd voordeel.

Maar mijn piek ligt meetbaar lager. Dus dat forfaitair op minimaal 2,5kW leggen slaat toch nergens op?
Neen, omdat ongeacht of je een lage piek trekt, er nog altijd kabels in de grond moeten komen en er nog altijd kosten zijn aan het net.

Opnieuw, je moet dat forfait dan ook zien als een manier om onafhankelijk van uw verbruik een vaste kost als deelname aan de kost voor het elektriciteitsnetwerk te zien.

Neen, omdat ongeacht of je een lage piek trekt, er nog altijd kabels in de grond moeten komen en er nog altijd kosten zijn aan het net.

Opnieuw, je moet dat forfait dan ook zien als een manier om onafhankelijk van uw verbruik een vaste kost als deelname aan de kost voor het elektriciteitsnetwerk te zien.
Dan zou ik wel eens graag die berekening willen zien die uitlegt waarom dat op 2.5 kW moet liggen.

dat document legt toch niet uit waarom die kosten zijn wat ze zijn?

Al eens bekeken hoeveel geld er blijft "plakken" bij een Iverlek, Fluvius, etc? En hoeveel winst zo'n bedrijven maken?
Snoei eens een beetje in die uitgaven en iedereen zijn factuur kan mooi naar beneden, nee?

Al eens bekeken hoeveel geld er blijft "plakken" bij een Iverlek, Fluvius, etc? En hoeveel winst zo'n bedrijven maken?
Snoei eens een beetje in die uitgaven en iedereen zijn factuur kan mooi naar beneden, nee?
Dat document legt het wel uit :

De minimale jaarlijkse bijdrage voor de netkosten equivalent
is aan het bedrag dat correspondeert met een gemiddelde maandpiek van 2.5 kW. De vaste
componenten voor de tariefstructuur in 2021 zijn: (i) de vaste vergoeding voor de energiekost
bij de energieleverancier, (ii) het bedrag voor databeheer binnen de nettarieven, en (iii) de
bijdrage aan het Energiefonds. Deze vaste componenten zijn met hun corresponderende bedragen
opgelijst in Tabel 3.2, en leiden tot een gemiddelde minimale jaarfactuur van e73.99 in 2021.
+
Er zit een verschil van e42 tussen de laagste en de hoogste minimale bijdrage voor de netkosten (dus over de verschillende entiteiten heen vb oost vlaanderen, leuven, antwerpen, limburg,...)
73.99 + 42 -> 125,99€.
2.5 @ 50€ == 125.
Iemand moet dat betalen, en men smeert gewoon al die kosten uiteen, die men vroeger u ook al aanrekende, over iedereen en niet enkel over een specifieke regio.

Ondertussen heeft men nog aan wat optimalisatie gedaan (of zo) en is die 50€ gezakt naar 40.4€ excl. BTW. https://www.vreg.be/nl/faq/nieuwe-nettarieven-2023

Maar dit is mijn lezing van de cijfers. Ik kan altijd mis zijn. Maar niets houdt u tegen om de vraag te stellen hé. Daarvoor zijn ze er.

En dat geld blijft daar niet "plakken". Zij zijn de regionale beheerders van het net. Die effectief verantwoordelijk zijn voor al de werken uit te voeren en de aanpassingen in de tijd te plannen zodanig dat jij er u niets van moet aantrekken noch dat volledig op eigen kosten moet doen.

Laatst bewerkt:

Hoe is dat relevant? Is toch geen serieuze discussie? "Als ze in de DH nu eens stoppen met hun leveranciers en werknemers te betalen, dan kunnen de prijzen daar een stuk naar beneden." Dat is het niveau van argumenteren?

Wat ik vooral veel hoor is dat mensen in feite onwetend zijn.
Ze horen iets waaien, iemand zegt hen dat dit nadelig is en hen meer gaat kosten zonder zelf op onderzoek te gaan.
En maar roeptoeteren!

Misschien eerst eens de berekening maken en eens even logisch nadenken over hoe je eventueel die grote pieken kan opvangen. Je hoeft niet uw inductieplaat op boost te zetten samen met uw oven terwijl uw droogkast aan het draaien is.

Sterker nog heel wat mensen gaan in feite niet veel duurder uit zijn dan nu, sommige zelfs goedkoper.
En bij sommige is met kleine aanpassingen een groot resultaat haalbaar.

Die piek is nog vrij laag.
Want als je dat niet haalt dan heb (hoogstwaarschijnlijk) een van volgende zaken:
- fossiel om te verwarmen
- Fossiel om te koken
- fossiel om te rijden
- batterij

Allemaal dingen die eigenlijk niet goed zijn voor milieu/klimaat :unsure:

Ga een domme vraag stellen maar ik kan de klik niet maken.

Als je 1kWh verbruikt, dus 1 kW per uur (pakt een uur stofzuigen met 1000w vermogen). Waarom moet je dan vermenigvuldigen met 4 ipv delen door 4 om dat verbruik per kwartier te kennen? Want dan heb je een kwartierpiek van 4kW...

Ga een domme vraag stellen maar ik kan de klik niet maken.

Als je 1kWh verbruikt, dus 1 kW per uur (pakt een uur stofzuigen met 1000w vermogen). Waarom moet je dan vermenigvuldigen met 4 ipv delen door 4 om dat verbruik per kwartier te kennen? Want dan heb je een kwartierpiek van 4kW...
Het draait dan ook om het vermogen dat je gebruikt op een kwartier. Als je 1kwh verbruikt op een kwartier dan heb je een piek van 4kwp. Indien je 1kwh verbruikt op 1 uur dan heb je een kwp van 1. Indien je 0.25kwh verbruikt op 15 minuten, dan heb je een piek van 1kwp.

De piek wordt gebaseerd op 15 minuten, en voor het vergelijk zet men die dan op 1 uur.
Maar dit is nog iets helemaal anders als uw verbruik. Het is namelijk niet omdat je 1 kwh verbruikt op een kwartier en dus een piek hebt van 4kwp dat je daarom ook 4kwh hebt verbruikt. Aangezien dat laatste afhangt van hoelang je dat vermogen effectief verbruikt hebt.

Daarom ook dat men enerzijds het vermogen heeft gekoppeld aan de tijd.

Een half uur geleden thuisgekomen en opgezet:

2 TL-lampen in de garage
Chauffage (mazout)
1 inductie kookplaat
Dampkap op lage stand
1 desktop pc (surfgedrag, dus geen stresstest)
TV + versterker + digibox + modem
2 leeslampen in huis aan

Een blik op de digitale teller leert me dat ik 2.9kW aan het verbruiken ben, waarschijnlijk al voor +/- 30min, zonder zotte dingen te doen.
De brander van de chauffageketel stond op dat moment niet aan, dus dan zou het verbruik nog wat hoger liggen (al duurt dat geen kwartier lang).
Hoezo spreiden?

Terug
Bovenaan