Capaciteitstarief toch vanaf januari

Met een terugdraaiende teller en zonnepanelen die meer produceren dan je verbruikt heb je momenteel enkel je prosumententarief te betalen -> hoeveel zal ik volgend jaar moeten betalen met dat capaciteitstarief + dat verminderd prosumententarief?
Zolang uw terugdraaiende teller er is, bedrag voor prosumententarief 2023 * aantal kva + 2,5 × 40,x × btw tarief.

Wat dat wordt, gn idee.
 
Zolang uw terugdraaiende teller er is, bedrag voor prosumententarief 2023 * aantal kva + 2,5 × 40,x × btw tarief.

Wat dat wordt, gn idee.
ben eens benieuwd, natuurlijk wel al lang de investering van de zonnepanelen terugverdiend, maar zomaar plots extra betalen is voor niemand plezant natuurlijk
 
Goh, op een forum waar gemiddeld - bovengemiddeld intelligente mensen (spreek mij gerust tegen :biglaugh:) komen, zijn er toch nog wel wat terechte vragen over hoe het systeem juist werkt. Die informatie kon wel vrijwel altijd uiteindelijk gevonden worden, maar moest dan nog vaak gepaard gaan met een woordje uitleg van diegene die wat technischer onderlegt zijn.

Hoe kunt ge nu verwachten dat sommige mensen dan grip hebben op heel dat systeem? En dat zullen veelal diegene zijn voor wie zelfs geringe verschillen op de factuur wél uitmaakt. Iets zo banaal als elektriciteitsverbruik en inzicht in uw factuur zou niet zo complex mogen zijn.

En ik wens ook te klagen over de uitsluiting van het sociaal tarief. Ik zie niet in waarom binnen een sociaal tarief piekbelasting niet zou moeten afgestraft worden.
Dit, maar elektrisch gezien is het vrij simpel voor zelfs een hobby/DIY elektrieker. Maar dat wil idd niet zeggen dat iedereen zo maar mee is. Voor veel mensen is dat al vrij technisch.

En dat klagen? We betaalden al +-60% distributie kost, en das veel ... Nu ja, dit tarief is dus niet noodzakelijk een verduring, enkel voor hen die zouden erover gaan. De rijken zullen er zich weinig van aantrekken en voortdoen zoals usual.... deze met bvb 2 EV's en dikke villas.
Die minimum piek is een forfaitaire gemiddelde berekening van reële verbruiken denk ik, en ook ergens een minimum prijs om het net te gebruiken.
Is transport en distributie van energie goedkoop in BE? Neen, maar what else is new. Intercommunales die grotendeels de gemeentekassen sponseren is ook al oud nieuws.

Tip: de 2 halogeen stralers aan m'n carport waren kapot, 2x 240W vervangen door 2 x 20W led. Branden eigenlijk maar kort, maar soms wel es een kwartier. De vorige eigenaars (ik huur nu) waren redelijk bonkers ivm lampen en halogenen, ook binnen.
Oude R7S halogeen stralers in tuin of buiten, vervangen door LED. Gaan ook langer mee.
 
Laatst bewerkt:
Ben je nu aan het koken, tv kijken, lezen, surfen of aan uw auto aan het werken in de garage?

Gewoon om te weten zodat je de stroom voor de andere 4 kan uitzetten

🙃
Het is dubbel:

1. Voor een gezin bestaande uit 3 leden die 's avonds thuiskomen en die niet te zot doen is de piek van 2,5kW snel bereikt.
2. Aan de andere kant valt de piek voor mezelf goed mee.

MAAR na serieuze investeringen (isolatie, zonnepanelen, ...) gedaan te hebben de voorbije jaren wringt het wel enorm dat ik waarschijnlijk een (lichte) stijging ga hebben van m'n rekening, omdat ze een andere formule gaan toepassen. Al is het €1 op jaarbasis, dat is €1 teveel.
Zo kan je blijven investeren en wanneer je denkt dat de eindmeet in zicht is verleggen ze deze. Klinkt als een neverending story.
 
En de energiekost zelf ver
MAAR na serieuze investeringen (isolatie, zonnepanelen, ...) gedaan te hebben de voorbije jaren wringt het wel enorm dat ik waarschijnlijk een (lichte) stijging ga hebben van m'n rekening, omdat ze een andere formule gaan toepassen. Al is het €1 op jaarbasis, dat is €1 teveel.
Zo kan je blijven investeren en wanneer je denkt dat de eindmeet in zicht is verleggen ze deze. Klinkt als een neverending story.
Neem je nu de gestegen prijzen mee in je vergelijking of niet?
Want dat is effectief een neverending story (op macroschaal) maar dat is des te meer reden dat je investeringen gaan opbrengen toch?
 
Neem je nu de gestegen prijzen mee in je vergelijking of niet?
Want dat is effectief een neverending story (op macroschaal) maar dat is des te meer reden dat je investeringen gaan opbrengen toch?
Ja, foutje van mij. Ik heb de zonnepanelen niet meegenomen in de nieuwe simulatietool i.v.m. capaciteitstarief. De panelen liggen er nog maar sinds juli, dus ik weet niet wat die gaan opbrengen.
Al ben ik wel benieuwd naar die berekening bij personen die hun opbrengst wel kennen en dus kunnen vergelijken zonder en met capaciteitstarief.
 
En dat klagen? We betaalden al +-60% distributie kost, en das veel ... Nu ja, dit tarief is dus niet noodzakelijk een verduring, enkel voor hen die zouden erover gaan. De rijken zullen er zich weinig van aantrekken en voortdoen zoals usual.... deze met bvb 2 EV's en dikke villas.
Die minimum piek is een forfaitaire gemiddelde berekening van reële verbruiken denk ik, en ook ergens een minimum prijs om het net te gebruiken.
Is transport en distributie van energie goedkoop in BE? Neen, maar what else is new. Intercommunales die grotendeels de gemeentekassen sponseren is ook al oud nieuws.
We betalen +/- 33.33% distributiekost.

Kabels in de grond steken, vervangen, etc is nu eenmaal niet goedkoop. Jij werkt niet gratis, niemand doet dat tegenwoordig nog.
Men heeft nu gewoonweg de verbruiksgerelateerde distributiekost verlaagd terwijl ze ervoor gezorgd hebben dat er minstens een minimumkost aanwezig is die de noodzakelijke investeringen die men moet realiseren om elkeen die elektriciteit te kunnen blijven aanleveren. Dat is allemaal niet zo raar, zeker niet als je weet dat door het verdwijnen van de prosumentenvergoeding in de toekomst, zonnepanelen met een digitale meter niet noodzakelijk hun fair deeltje aan de investeringskost bijdroegen.
 
Is idd ongveer 33% nu, moet me ergens gemist hebben of het getal omgedraaid. 60-70% is effectief kost energie zelf. Dat het netwerk uitbouwen en onderhouden veel geld kost weet ik wel.

Kijk maar naar telenet: de grote netwerf, het was grote abbo opslagwerf ook de laatste jaren (ging om meer dan duurdere energie)
 
De reactie van veel mensen op het capaciteitstarief is toch een mooi voorbeeld van penny wise pound foolish
De laadpaal van de EV terugschroeven naar een laag vermogen om een paar % te (proberen) besparen op de energiefactuur, om dan wel met veel hogere laadverliezen (10-20%) geconfronteerd te worden en dus eigenlijk slechter af te zijn.
 
Waarom gaan de netkosten van mensen met een analoge teller eigenlijk hoger zijn dan die met een digitale teller? Wat is de motivatie daarachter?
 

Calculator capaciteitstarief.
Link is een weekje geldig met WeTransfer.
Scheelt eigenlijk allemaal de wereld niet hé...

Merci voor de simulatie.

€ 70 à 90 meer naargelang het best-worst case scenario van piekvermogen afgaande op het afgelopen jaar in mijn fluvius.

Het is inderdaad niet het einde van de wereld, maar als alleenstaande is dat toch een zure appel dat je wééral maar eens een prijsverhoging moet slikken die in het nadeel is van kleine gebruikers. Ik betaal al genoeg forfaitaire pestbelastinkjes, dit is een zoveelste in mijn mening.
 
Merci voor de simulatie.

€ 70 à 90 meer naargelang het best-worst case scenario van piekvermogen afgaande op het afgelopen jaar in mijn fluvius.

Het is inderdaad niet het einde van de wereld, maar als alleenstaande is dat toch een zure appel dat je wééral maar eens een prijsverhoging moet slikken die in het nadeel is van kleine gebruikers. Ik betaal al genoeg forfaitaire pestbelastinkjes, dit is een zoveelste in mijn mening.
Ik zie het ook zo ....

Dat ik al 3 jaar op invaliditeit zit, net rond kom vantegenwoordig (en af en toe al aan m'n beetje spaargeld moet zitten),
en nog es 980€ belasting mag opleggen ... go figure, Belgium.
 
Opvallend, volgend jaar daalt mijn energieprijs. doordat het capaciteitstarief wordt ingevoerd, wordt het prosumententarief een pak lager. Maar ik mag tot 2025 de digitale teller weigeren, en krijg dan 5000€ premie. Zijn ze hier niet weet los in eigen voet aan het schieten?
 
Opvallend, volgend jaar daalt mijn energieprijs. doordat het capaciteitstarief wordt ingevoerd, wordt het prosumententarief een pak lager. Maar ik mag tot 2025 de digitale teller weigeren, en krijg dan 5000€ premie. Zijn ze hier niet weet los in eigen voet aan het schieten?
Hoe krijg je dan 5000 euro premie. Ik ben precies niet helemaal mee met het verhaal.
 
Hoe krijg je dan 5000 euro premie. Ik ben precies niet helemaal mee met het verhaal.

 
Terug
Bovenaan