Capaciteitstarief toch vanaf januari

Een half uur geleden thuisgekomen en opgezet:

2 TL-lampen in de garage
Chauffage (mazout)
1 inductie kookplaat
Dampkap op lage stand
1 desktop pc (surfgedrag, dus geen stresstest)
TV + versterker + digibox + modem
2 leeslampen in huis aan

Een blik op de digitale teller leert me dat ik 2.9kW aan het verbruiken ben, waarschijnlijk al voor +/- 30min, zonder zotte dingen te doen.
De brander van de chauffageketel stond op dat moment niet aan, dus dan zou het verbruik nog wat hoger liggen (al duurt dat geen kwartier lang).
Hoezo spreiden?
Ben je nu aan het koken, tv kijken, lezen, surfen of aan uw auto aan het werken in de garage?

Gewoon om te weten zodat je de stroom voor de andere 4 kan uitzetten

🙃

2 TL-lampen in de garage
Chauffage (mazout)
1 inductie kookplaat
Dampkap op lage stand
2 leeslampen in huis aan

Een blik op de digitale teller leert me dat ik 2.9kW aan het verbruiken ben, waarschijnlijk al voor +/- 30min, zonder zotte dingen te doen.
De brander van de chauffageketel stond op dat moment niet aan, dus dan zou het verbruik nog wat hoger liggen (al duurt dat geen kwartier lang).
Hoezo spreiden?

Je mag nog altijd iets verbruiken he. Met een EV trek je los een piek van 7kW, je hoeft nergens wakker van te liggen in jouw situatie.

ik heb zuidgerichte panelen, digitale teller met een jaarverbruik van 5500 kwh, piek van 3.2 kw ( op fluvius kan ik bijna 2 jaar teruggaan voor cijfers) een opbrengst van 4500 kwh per jaar en win er 200€ mee volgens de simulator. wij kijken ook naar niks. zelfconsumptie ligt rond de 40% ( praktisch altijd minstens 1 iemand thuiswerk en veel passieve kleine verbruikers ( netwerk rack, groot aquarium,)

per extra kw piek zou het mij 50 euro meer kosten dus ik zou echt al mijn best moeten doen om meer te betalen. en als je veel verbruikt mag je ook veel hoger pieken voor de prijzen omhoog gaan. dit is eigenlijk een heel redelijk systeem. mensen met verbruiken van bvb 10000kwh ( ev en WP) mogen pieken tot 7-8k voor ze verlies maken in dat nieuw systeem.

waarom zaagt iedereen daar eigenlijk over?

Laatst bewerkt:
Ben je nu aan het koken, tv kijken, lezen, surfen of aan uw auto aan het werken in de garage?

Gewoon om te weten zodat je de stroom voor de andere 4 kan uitzetten

🙃
Dus om het even in het belachelijke te trekken, net zoals jij doet:
Dus als het capaciteitstarief ingevoerd wordt, mag je nog maar 1 ding tegelijk doen als hele gezin. Als de patatten staan te koken moet je maar met heel het gezin daar rond hunkeren en erop zitten kijken met het licht uit 🙃

2 TL-lampen in de garage
Chauffage (mazout)
1 inductie kookplaat
Dampkap op lage stand
2 leeslampen in huis aan

Hoezo spreiden?
Wat bedoel je met "hoezo spreiden"? Wat is de boodschap die je wilt meegeven?

Dus als het capaciteitstarief ingevoerd wordt, mag je nog maar 1 ding tegelijk doen als hele gezin. Als de patatten staan te koken moet je maar met heel het gezin daar rond hunkeren en erop zitten kijken met het licht uit 🙃
Kaarsje aansteken en kaartje leggen ondertussen mag he

En wie heeft er hier of elders gezegd dat je als gezin per se zou moeten streven naar max 2,5 kWh? Het is niet verboden om iets meer te gebruiken, hé.

2 TL-lampen in de garage
Chauffage (mazout)
1 inductie kookplaat
Dampkap op lage stand
2 leeslampen in huis aan

Hoezo spreiden?
Goed dat je alvast je diepvries en co niet aansteekt en dat je in het donker kookt.

Wat bedoel je met "hoezo spreiden"? Wat is de boodschap die je wilt meegeven?
Hij bedoelt dat er veel drama wordt gemaakt over niets. Deze aanpassing gaat voor weinig mensen voor echt grote structurele verhogingen van de prijs zorgen. Zoals ik zelf ervoor ook al heb gezegd betekent een max peik van 7kwh(met warmtepomp) voor ons volgens die berekening een verhoging van 50 euro/jaar.

Elke stijging is er één te veel uiteraard maar dit kan je moeilijk onoverkomelijk noemen.

Ik heb in het topic (ondertussen 13 pagina's lang) eigenlijk nog niemand gezien die (terecht) reden tot klagen had over het capaciteitstarief
Goh, op een forum waar gemiddeld - bovengemiddeld intelligente mensen (spreek mij gerust tegen :biglaugh:) komen, zijn er toch nog wel wat terechte vragen over hoe het systeem juist werkt. Die informatie kon wel vrijwel altijd uiteindelijk gevonden worden, maar moest dan nog vaak gepaard gaan met een woordje uitleg van diegene die wat technischer onderlegt zijn.

Hoe kunt ge nu verwachten dat sommige mensen dan grip hebben op heel dat systeem? En dat zullen veelal diegene zijn voor wie zelfs geringe verschillen op de factuur wél uitmaakt. Iets zo banaal als elektriciteitsverbruik en inzicht in uw factuur zou niet zo complex mogen zijn.

En ik wens ook te klagen over de uitsluiting van het sociaal tarief. Ik zie niet in waarom binnen een sociaal tarief piekbelasting niet zou moeten afgestraft worden.

Ik ben volledig akkoord dat de energiefactuur te complex is, en dat het capaciteitstarief het nog moeilijker maakt.
Nieuwbouw - digitale tellers

3 laadpalen op 8 eigenaars, aangesloten op de algemene teller.
5 eigenaars hebben geen laadpaal

De ene zijn piek is 7 KW
De tweede zijn piek is 11 kW
De 3de zijn piek is 3.7 kW
(Nummers 4 tem 8 hebben lagere pieken)

Maar de gemiddelde maandpieken zijn 14.2 kW, 10 kW, 20 kW enzovoorts ... (want soms laden 2 eigenaars tegelijkertijd op dus je krijgt echt ne mix qua piekvermogen)

Veel geluk om dan als Syndicus, de slotfactuur correct te herberekenen per eigenaar :tongue:

Nieuwbouw - digitale tellers

3 laadpalen op 8 eigenaars, aangesloten op de algemene teller.
5 eigenaars hebben geen laadpaal

De ene zijn piek is 7 KW
De tweede zijn piek is 11 kW
De 3de zijn piek is 3.7 kW
(Nummers 4 tem 8 hebben lagere pieken)

Maar de gemiddelde maandpieken zijn 14.2 kW, 10 kW, 20 kW enzovoorts ... (want soms laden 2 eigenaars tegelijkertijd op dus je krijgt echt ne mix qua piekvermogen)

Veel geluk om dan als Syndicus, de slotfactuur correct te herberekenen per eigenaar :tongue:
Daarom dat normaliter volgens de huidige regels had ik verstaan je die aankoppelt op de persoonlijke meter en niet op die van de algemene teller. Of dat je er een extra meter bijzet die die piek kan meten voor elke gebruiker. Juist om dergelijke discussies en problemen te preempten.

Ik zou de syndicus aanraden: gewoon de verbruikte kWh gebruiken om de verdeelsleutel te bepalen, dat capaciteitstarief niet apart verrekenen.
Het is ook veel goedkoper om die allemaal achter 1 teller te steken; dan iedereen zijn aparte meter.
Die ene teller heeft dan misschien een piek van 15kW, maar dat is goedkoper dan 3 tellers met elk een piek van 7kW.

Ik heb het altijd heel vreemd gevonden dat zoveel mensen het zo belangrijk vinden om alles exact te meten en verrekenen, om dan duurder uit te komen dan dat je met de losse pols werkt. Ik heb liever dat ik 11 en jij 10 euro moet betalen; dan dat het 21.56 en 20.45 euro wordt.

Daarom dat normaliter volgens de huidige regels had ik verstaan je die aankoppelt op de persoonlijke meter en niet op die van de algemene teller. Of dat je er een extra meter bijzet die die piek kan meten voor elke gebruiker. Juist om dergelijke discussies en problemen te preempten.
Bij renovatie is dit eerste niet altijd mogelijk (al denk ik niet dat de ministers dat beseffen ;)) zonder soms tienduizenden euro's extra kosten te maken.

Maar goed, Herman zijn suggestie is misschien wel het beste. Je moet het niet te ingewikkeld maken. Als de meerprijs voor het capaciteitstarief 50€ is, en je hebt meerdere eigenaars (in dit voorbeeld 8), dan gaat de meerkost sowieso vrij laag zijn.

Laatst bewerkt:
Bij renovatie is dit eerste niet altijd mogelijk (al denk ik niet dat de ministers dat beseffen ;)) zonder soms tienduizenden euro's extra kosten te maken.

Maar goed, Herman zijn suggestie is misschien wel het beste. Je moet het niet te ingewikkeld maken. Als de meerprijs voor het capaciteitstarief 50€ is, en je hebt meerdere eigenaars (in dit voorbeeld 8), dan gaat de meerkost sowieso vrij laag zijn.
Meerprijs is 40,x€ per kwp.

Dus als je over pieken van 20kwp spreekt dan betaal je dus (20-2.5)*50 oftewel 875€ extra. Of 291.67€ per persoon. In plaats van dat :

die van 7 : 225
Die van 11 : 425
Die van 3.7 : 60
Wat een totale kost zou geven van : 715€ ipv 875. En het is logisch dat dit wat minder is. Realiteit gaat dan wat minder zijn wegens dat het 40.x is zonder BTW wel te verstaan.

Ik weet niet ofdat die persoon die normaliter maar 60 zou moeten betalen happy is dat die nu 291.67 moet gaan extra betalen. Of dat als je 8 personen hebt dat die mogen bijdragen voor iets wat zij niet gebruiken. Bij 1 persoon vormt die zo'n elektrisch voertuig heeft dat geen probleem, aangezien die meerkost rechtstreeks aan hem kan geattribueerd worden, maar anders zou ik toch niet verwachten in de toekomst dat dat een evidentie gaat zijn... en kan dat toch ook wel eens leiden tot burenruzies...

@Renegadexxripxx
Je vergeet wel dat de netkosten wegvallen en iedereen daarvan mee profiteert en dus minder per kWh betaalt. Het gaat dus niet om extra betalen; gewoon anders betalen.
Degene die niet laden gaan dus amper nog kWh's verbruiken en dus eigenlijk quasi niet bijdragen aan het capaciteitstarief, want dat gaan die met hoge pieken/hoge verbruiken quasi volledig betalen
En mijn tweede punt was dat de toppiek, niet simpelweg alle individuele pieken optellen is. Je toppiek gaat misschien maar 15kW zijn ipv 20kW

@Renegadexxripxx
Je vergeet wel dat de netkosten wegvallen en iedereen daarvan mee profiteert en dus minder per kWh betaalt. Het gaat dus niet om extra betalen; gewoon anders betalen.
Degene die niet laden gaan dus amper nog kWh's verbruiken en dus eigenlijk quasi niet bijdragen aan het capaciteitstarief, want dat gaan die met hoge pieken/hoge verbruiken quasi volledig betalen
En mijn tweede punt was dat de toppiek, niet simpelweg alle individuele pieken optellen is. Je toppiek gaat misschien maar 15kW zijn ipv 20kW
Hij heeft wel ergens een punt.

Als er 1 iemand aan het opladen is via de algemene teller, dan is er eigenlijk geen issue. De netkosten vallen inderdaad weg, maar als je niet zou opladen, dan gaat in de meeste appartementsblokken, de piek lager zijn dan 2.5 kW en wordt default de waarde 2.5 kW genomen. Dan ga je gewoon uw piek nemen en de meerkost zelf betalen (dit berekenen zoals hierboven) en klaar.

Maar als er meerdere tegelijkertijd opladen dan is het beste, om daar dan goed afspraken rond te maken zodat je niet plots 2 mensen hebt die allebei opladen aan 7.6 kW tegelijkertijd waardoor de maandelijkse piek 15.2 kW is.

Je kan dan beter afspreken dat slechts 1 van de 2 oplaadt tegelijkertijd zodat de piek 7.6 kW is anders ga je veel extra kosten hebben die vermijdbaar zijn.

---

Besluit. Opladen via de eigen tellers is het beste, maar gaat dit niet en moet het toch via de algemene teller? Dan kan je best goede afspraken maken.

@Renegadexxripxx
Het feit dat de netkosten wegvallen of minder per kwh betaalt maakt toch niet uit in het fairheidsgevoel?

Het discussiepunt is hier niet tov vroeger en nu. Het discussiepunt is dat je ofwel een digitale meter hebt met capaciteitstarief zonder dat je laadt of met dat je laadt. En in beide gevallen is het voordeel van die reductie van 6 cent al verkregen. En dus is de differentiator in de kost die pieken.

Er gebeuren burenruzies voor minder :(. Terwijl het relatief makkelijk oplosbaar is indien dat probleem zich effectief stelt.

Piekvermogen van 2.91kW in november 2022 tegenover 4.19kW in november 2021. Door wat te letten op afstemmen verbruik ifv productie zonnepanelen zitten we al een stuk beter voor het capaciteitstarief.

Met een terugdraaiende teller en zonnepanelen die meer produceren dan je verbruikt heb je momenteel enkel je prosumententarief te betalen -> hoeveel zal ik volgend jaar moeten betalen met dat capaciteitstarief + dat verminderd prosumententarief?

Terug
Bovenaan