Capaciteitstarief toch vanaf januari

Dat is een andere discussie dan of een ‘dip’ in het verbruik geen problemen veroorzaakt.

Redenen waarom het elektriciteitsnet niet (snel genoeg) verzwaard wordt zijn:
-van legale aard (vergunningen zoals voor Ventilus. Of zijn Waalse tegenhanger: boucle du Hainaut)
-van praktische aard (beschikbare materialen en geschikt personeel nodig. Vergeet niet dat je hier niet enkel over hoogspanning spreekt maar evenzeer over het fijnmazig laagspanningsnet)
-van economische aard

En bij dat laatste gaat het natuurlijk over de kostprijs. Ik denk niet dat er genoeg beseft wordt over hoeveel miljarden euro we hier spreken. Dat zal naar een bedrag met 11 cijfers gaan.
Op een bepaald moment moet je dus de afweging maken of je je net blijft uitbreiden om die pieken op te vangen. En of het niet logischer is om niet te investeren om de pieken te willen opvangen, maar de pieken te verlagen.
Vanuit die logica: het capaciteitstarief (ondanks de ‘onlogische’ manier van de praktische implementatie sta ik wel achter de achterliggende idee) en de usage-case voor thuisbatterijen.

Of de nu reeds beschikbare middelen optimaal besteed worden door de netbeheerders is weer een andere discussie. Tzijn geen toonbeelden van efficientie…

Ik spreek je niet tegen over de technische uitdagingen. Maar het is toch Zum Kotsen om te moeten aanhoren dat het capaciteitstarief omwille van technische redenen moet worden ingevoerd wanneer intercommunales dividenden uitkeren aan de lokale overheden? Te denken dat wanneer al die dividenden effectief in de nutsvoorzieningen waren geïnvesteerd we nu met een veel beter uitgerust net hadden gezeten.

Dit zijn nog de pieken van mijn vorige woning. Nieuwbouw woning, waarbij alle elektrische apparaten uiteraard nieuw waren. Verwarming op gas en geen EV/jacuzzi/sauna. Wel zonnepanelen.
piek-vermogen.jpg

Dit was van het jaar 2021. Grootste piek was in december (3,538kw). januari 2022 was het 2,875kw).
Gemiddelde piek was dus in 2021 2,940kw (11 maanden opgeteld / 11)

Wij hebben er toen totaal niet naar gekeken. Wij zetten machines gelijktijdig aan en gebruikte boostfuncties op de ovens en inductieplaat. Omdat we een digitale teller hadden en zonnepanelen, zorgde we ervoor dat we steeds dingen opzetten wanneer de zon scheen.

Maar zoals vele hier al hebben gezegd.
Als ik kijk naar het verbruik van het afwasmachine/ wasmachine, dan zie je dat vooral de opstart en einde een piekje geeft. De rest van de tijd is het amper te onderscheiden van het sluimerverbruik. Meestal had ik niet de tijd om het afwasmachine op te starten om direct erna en volle was te starten. Daar zat steeds wat minuten tussen.

Zelfde voor de boostfuncties. Als ik water wou koken gebruikte ik steeds de boostfunctie. Maar dat wilt wel zeggen dat ik na 5 minuten kokend water had. Nadien zakt de verbuik fel. Bij boost van de oven hetzelfde verhaal. Binnen de 5 minuten ging het piepsignaal al dat hij op zijn temperatuur zat. Wanneer de oven dan op temperatuur was kost dat ook niet meer zoveel om het op die temperatuur te houden.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het niet snapt.
Of is je warmtepomp zo dom dan? Dat die enkel oftewel alles geeft oftewel niets?
Ik snap het maar al te goed hoor.

De warmtepomp draait hier al tussen de 15 en 20 minuten om de boiler op te warmen, op dat moment zie ik altijd een verbruik van +- 3,5 kW. Dat wil dus zeggen dat mijn kwartierpiek ook al minstens 3,5 kW is. Als je dan leest dat iemand met een analoge teller wordt getarifeerd aan een forfait van 2,5 kW piek... Om onder die 2,5 kW te blijven zou je dus eigenlijk tijdens een kwartier maar 0,625 kWh mogen verbruiken.

Dit is hij nu al aan het doen sinds 11u:

2022-11-23-11-17-11-Overzicht-Home-Assistant.png

Als hier 's morgens twee douches genomen worden is het water in de boiler zodanig afgekoeld dat de WP om 11u (wanneer de productie start) zoveel vermogen moet leveren.

Laatst bewerkt:
'het antwoord' dat je gegeven hebt is dat je elektriciteit te goedkoop vindt. Of toch alleszins de heffingen er op.
Ja en neen, ik vond elektriciteit te goedkoop voor wat je er in de realiteit effectief allemaal mee kan doen. En voor de infrastructuur die eigenlijk met die 200-400€ of whatever op jaarbasis daar eigenlijk acher zit om dat allemaal voor mij in orde te krijgen dat ik nergens moet naar kijken.

Maar het punt was eerder dat het een afweging is tussen moeite en beloning. Zoals gezegd, ik kijk er naar. Maar ik ga mijn warmtepomp niet afzetten om die piek niet te bereiken. Ik ga mijn oven niet afzetten als ik honger of goesting heb in een pizza wegens die piek.
Mijn analyse is dat ik dan eerder op iets anders ga besparen dan op de gewente die ik gekweekt heb, en waar het ook gewoon een pak moeilijker is om hierop te anticiperen.
Indien vb ipv een piekbelasting tussen 11 en 13h de prijs verdubbelde voor het elektriciteitsverbruik, dan is dat een makkelijke fix. En zal daar niets opstaan als dat niet nodig is. Geldt hetzelfde rond 17-19h dan zal ik hetzelfde ook voorzien voor de rest. En ik heb mijn zwaarste verbruikers dan ook al op die manier een beetje voorgenomen, zodanig dat de kans dat ik een piek trek die tegelijk valt bij iets anders beperkt is.

Maar als het dan toch voorvalt, tant pis.

Dat jij dat peanuts vindt is een waardeloze mening.
Klopt. Lijkt mij dat ik de obligate, dit is hetgeen ik denk er niet bijstaat. Ik denk namelijk, zie denk?, dat mensen na de schokperiode hun prioriteiten anders gaan inschalen dan zich daar op blind te staren.

Als ik terugkijk naar 2020 (daarna zonnepanelen dus geen zinnige factuur in deze context), is van een factuur van 620 excl. Btw, 340 EUR een amalgaam aan distributietarieven.
Een verschil van 100 euro hierop is een stijging van 30%. En op deze totaalfactuur 15%.
Dat dat op dit moment een kleiner aandeel van de TOTALE prijs is, in historisch gezien hoge prijzen, dat is correct. Maar objectiviteit ontbreekt toch echt in je geneut hierover. Een stijging van 30% VAN DIE COMPONENT. Is niet weinig.
Klopt in percentages is dat veel, maar de impact van de daling van 6 cent kan die grote impact wel beperken waarom ik dan ook die variabiliteit vermeldde.
Maar mensen als ze een beslissing maken kijken niet enkel naar die component, denk ik. Die kijken naar het geheel, denk ik. En zetten dat in relatie tot het geheel in hun waardeoordeel en hun beslissing wat ze ermee gaan doen, denk ik.

En dan was, en ik verval in herhaling, in mijn mening, dit iets wat ze gewoon zullen slikken, denk ik.

Of dat 'voldoende' is voor een 'voldoende' sturend effect te hebben is iets anders, maar daar hebben zowel jij als ik geen cijfers van van wat 'voldoende' geacht wordt. Je moet jouw mening niet als gegeven feit doorduwen.
Het komt zo over, maar was niet de intentie om te zeggen van het is zo en daarmee basta. Was eerder de intentie om in een discussiethread te stellen van zo denk ik erover.
Maar ja, ik heb er weinig bewijzen voor behalve het feit hoe ik ermee omga en hoe anderen ermee lijken om te gaan eens ze iets gedaan hebben wat volgens hen het maximum is wat ze kunnen of willen doen als ik dat zo een beetje lees.

Ik denk dat je het niet snapt.
Of is je warmtepomp zo dom dan? Dat die enkel oftewel alles geeft oftewel niets?
Ik kan enkel over mijn eigen spreken. Maar ik heb geen enkele controle over welke vermogen dat mijn warmtepomp verbruikt (ofwel kijk ik erlangs, maar ik heb de handleiding al eens doorgenomen en de instellingsmogelijkheden al eens bekeken op de thermostaat). En op dit moment beslist die gewoon zelf of die 1kwh per kwartier trekt, 0.7kwh of 0.4kwh. Mijn logica, die erlangs kan zitten, zou zeggen van als zowel de binnenunit als de buitenunit draaien dan heb ik die 1kwp aan mijn broek. Als enkel de buitenunit draait met de interne pompgroep dan heb ik die +/-0.7 aan mijn broek en als enkel de binnenunit met zijn pompgroep dan heb ik die 0.4kwh aan mijn broek. Meer controlemogelijkheden zie ik daar echt niet in om eerlijk te zijn. Waarbij de aanwezigheid van zonneenergie dit eventueel nog kan impacteren.

Al is het een beetje fout om te zeggen van dat is een piek, als je duidelijk in de grafiek ziet dat die voor langere tijd (vb 3 - 10 uur) gewoon dat vermogen trekt elk kwartier opnieuw (met de hogervermelde variabliteit en focus). Als het buffervat warm genoeg is, dan zie je gewoon die 0.4kwh trekken meerdere uren achter elkaar. Waarna die de volgende dag, of ergens tussendoor die buitenunit activeert om het buffervat terug op te warmen of bij te warmen terwijl de binnenunit verder blijft draaien. Al is zo'n lange run op dit moment eerder beperkt of bij de opstart van de verwarming (logisch), en komt dat eerder voor als veel kouder is als nu.

Daarnaast heb ik dan de piek van het sanitair warm water vat, waar die er gewoon ook zijn vol vermogen tegenaan zwiert en het afhankelijk van of het een legionellarun is of niet. 30 minuten of 1hr dat vol vermogen of quasi vol vermogen trekt.

Kortom, bij mij is vooral de warmtepomp de drijvende kracht achter mijn pieken.

Maar het is toch een valse stelling dat je er geen impact op hebt?

Je warmtepomp moet je bekijken als baseload. Dat deze variabel kan zijn is iets anders. Maar om het ff in het belachelijke te trekken, stel de warmtepomp schommelt tussen 1-10kw en je hebt een sluimerverbruik van 1kw voor de rest. Dan blijft er nog, kijkende naar de voorbeelden hierboven, nog een variabel stuk bij van bijvoorbeeld 1-4kw.

Als je zegt 'je m'en fous', dan zit de piek op 15 (10+1+4), ipv 12 (10+1+1).
En dan ook niet vergeten dat er in de zomer de piek van de warmtepomp normaal nihil moet zijn (of niet?)
Zit je dan bv met 6 (1+1+4) ipv 3 (1+1+1).

Het is niet omdat je een deel niet kunt beïnvloeden, dat je er geen impact op kunt hebben. En dat de piek hoger ligt als je elektrisch verwarmt is ook gewoon logisch.

Maar het is toch een valse stelling dat je er geen impact op hebt?

Je warmtepomp moet je bekijken als baseload. Dat deze variabel kan zijn is iets anders. Maar om het ff in het belachelijke te trekken, stel de warmtepomp schommelt tussen 1-10kw en je hebt een sluimerverbruik van 1kw voor de rest. Dan blijft er nog, kijkende naar de voorbeelden hierboven, nog een variabel stuk bij van bijvoorbeeld 1-4kw.

Als je zegt 'je m'en fous', dan zit de piek op 15 (10+1+4), ipv 12 (10+1+1).
En dan ook niet vergeten dat er in de zomer de piek van de warmtepomp normaal nihil moet zijn (of niet?)
Zit je dan bv met 6 (1+1+4) ipv 3 (1+1+1).

Het is niet omdat je een deel niet kunt beïnvloeden, dat je er geen impact op kunt hebben.
Maar de stelling ging niet over geen impact hebben in het algemeen, maar geen impact hebben op die van de warmtepomp. En dus met die impact leven.

Piek in de zomer is niet noodzakelijk nihil, maar ik kan de impact wel nog beperken daar. Al moet ik dan de agenda ervoor nog meer limiteren (nu mag die draaien van 9h30h tot 11h, 14h tot 17h en 20h-22h ). Enige potentieel probleem dat er dan eventueel zou kunnen opduiken is dat als die dan gedurende dat tijdstip niet draait, dan kan je met "koud" water zitten. Daarom dat ik een breder veld heb voorzien dat die mag draaien, dus eigenlijk buiten de piekmomenten.

Het feit van geen impact, leek mij eerder dat je zelf geen controle hebt over hoe die zou moduleren.

Maar ja met het statement van je m'en fou bepaal je dus effectief die warmtepomp als zijnde baseload. En neem je dan ook de kost die hieraan gekoppeld is er gewoon bij.
Veel meer doen om dat nog veel verder te beperken is er voor iemand met een warmtepomp niet echt mogelijk met de instellingen ter onze beschikking. Terwijl, en ik weet dat ik in herhaling val, voor degene met een gasketel of die niet kookt op elektriciteit dit allemaal veel minder een issue is. Al zitten die dan natuurlijk wel met die forfait van 2.5kwp ook al verbruiken ze die pieken niet.

Het verbaast mij dat het sociaal tarief geen capaciteits tarief krijgt.
Met 16% van de huishoudens lijkt het mij geen slecht idee om deze te betrekken als het doel is om het net te ontlasten?

Laatst bewerkt:
Het verbaasd mij dat het sociaal tarief geen capaciteits tarief krijgt.
Met 16% van de huishoudens lijkt het mij geen slecht idee om deze te betrekken als het doel is om het net te ontlasten?
Ge gaat die mensen hun Mora snacks en diepvriespizza's toch niet gaan bestraffen zeker?

Het verbaasd mij dat het sociaal tarief geen capaciteits tarief krijgt.

Verbaast je dat echt ?

Het is gewoon geld pakken waar het te pakken valt met als excuus herbalancering. :rofl:

Maar de stelling ging niet over geen impact hebben in het algemeen, maar geen impact hebben op die van de warmtepomp. En dus met die impact leven.
Bij 808 leek het algemeen verwoord, van daar die reactie ook.
Piek in de zomer is niet noodzakelijk nihil, maar ik kan de impact wel nog beperken daar. Al moet ik dan de agenda ervoor nog meer limiteren (nu mag die draaien van 9h30h tot 11h, 14h tot 17h en 20h-22h ). Enige potentieel probleem dat er dan eventueel zou kunnen opduiken is dat als die dan gedurende dat tijdstip niet draait, dan kan je met "koud" water zitten. Daarom dat ik een breder veld heb voorzien dat die mag draaien, dus eigenlijk buiten de piekmomenten.

Het feit van geen impact, leek mij eerder dat je zelf geen controle hebt over hoe die zou moduleren.

Maar ja met het statement van je m'en fou bepaal je dus effectief die warmtepomp als zijnde baseload. En neem je dan ook de kost die hieraan gekoppeld is er gewoon bij.
Veel meer doen om dat nog veel verder te beperken is er voor iemand met een warmtepomp niet echt mogelijk met de instellingen ter onze beschikking. Terwijl, en ik weet dat ik in herhaling val, voor degene met een gasketel of die niet kookt op elektriciteit dit allemaal veel minder een issue is. Al zitten die dan natuurlijk wel met die forfait van 2.5kwp ook al verbruiken ze die pieken niet.
Akkoord, lijkt me dat daarbij het ook jammer is dat oudere warmtepompen dan blijkbaar zo dom zijn en hun verbruik niet beter kunnen spreiden, ik verwachtte van een warmtepomp, die sowieso meer constant moet werken, een meer constant verbruik.

Dat het verbruik hoger ligt, is bij constant verbruik, geen ramp bij capaciteitstarief met lagere prijzen voor het effectieve verbruik.

Bij 808 leek het algemeen verwoord, van daar die reactie ook.

Akkoord, lijkt me dat daarbij het ook jammer is dat oudere warmtepompen dan blijkbaar zo dom zijn en hun verbruik niet beter kunnen spreiden, ik verwachtte van een warmtepomp, die sowieso meer constant moet werken, een meer constant verbruik.

Dat het verbruik hoger ligt, is bij constant verbruik, geen ramp bij capaciteitstarief met lagere prijzen voor het effectieve verbruik.
Een legionella run of warm water productie na redelijk wat verbruik gaan altijd pieken blijven veroorzaken die ver boven het gemiddelde uitkomen.

Uiteindelijk ga je er weinig aan kunnen doen.
Gespreid laden van je bv je EV kost meer energie in laadverlies. Dat laadverlies is misschien al hoger dan de extra kost van het capaciteitstarief...

1x een piek in de maand en het is toch al verpest. Dus doe gewoon je ding zonder er te veel op te focussen.
Ergens anders 10eur minder uitgeven gaat je meer comfort geven dan stressen over pieken.

Een legionella run of warm water productie na redelijk wat verbruik gaan altijd pieken blijven veroorzaken die ver boven het gemiddelde uitkomen.
Heb je daar cijfers van? Is dat op hetzelfde systeem als de warmtepomp? Is dat werkelijk zo dom?
Uiteindelijk ga je er weinig aan kunnen doen.
Gespreid laden van je bv je EV kost meer energie in laadverlies. Dat laadverlies is misschien al hoger dan de extra kost van het capaciteitstarief...

1x een piek in de maand en het is toch al verpest. Dus doe gewoon je ding zonder er te veel op te focussen.
Ergens anders 10eur minder uitgeven gaat je meer comfort geven dan stressen over pieken.
Ook hier ben ik wel curieus naar de cijfers er achter.

Voor alle duidelijkheid : Het is niet van niet geloven. Maar wel het willen baseren op feiten.
Ik ga er ook vanuit dat er van veel mensen weinig actie zal komen. Van de "BG'er" niet aangezien ze toch geld schijten en niet willen inboeten aan comfort. En vanuit de minder gegoede mens zal er vaak weinig actie komen uit onwetendheid.

Heb je daar cijfers van? Is dat op hetzelfde systeem als de warmtepomp? Is dat werkelijk zo dom?

Voor alle duidelijkheid : Het is niet van niet geloven. Maar wel het willen baseren op feiten.
Ik ga er ook vanuit dat er van veel mensen weinig actie zal komen. Van de "BG'er" niet aangezien ze toch geld schijten en niet willen inboeten aan comfort. En vanuit de minder gegoede mens zal er vaak weinig actie komen uit onwetendheid.

Wij hebben een Thermia Calibra geothermische warmtepomp die we aansturen via Modbus. Dat laat ons toe functionaliteit van de pomp aan te spreken die in principe eigenlijk alleen voor installateurs beschikbaar is. Dat gaat dan over bijvoorbeeld de compressor opleggen om een bepaald tandwiel verplicht te gebruiken enzo.

Zelfs met al die sturing zit er in de pomp nog firmware die bepaalde limieten oplegt. De firmware zal bijvoorbeeld altijd weigeren om het sanitair warm water hoger te boosten als 58 graden op de compressor alleen. Een legionella-run gaat normaal tot 65 graden. Daarvoor heb je dus altijd verplicht de interne weerstand nodig. Die weerstand heeft drie standen. De laagste stand is minstens 3kW.

De compressor heeft ook interne beschermingen. Je kan hem bijvoorbeeld maar 'x' aantal keren opzetten en afschakelen binnen een bepaalde tijdspanne. Dit ter bescherming van de compressor zelf. Je kan dus wel sturen maar binnen bepaalde limieten en je kan dus niet 100% inspelen op de effectieve afname en injectie van het huis op dat moment. Een compressor run van 40 graden naar 58 graden geeft in de laagste stand ongeveer 1.7kW.

Wij hebben logica die daar op inspeelt en daar vrij intelligent mee om gaat. Maar soms heb je het gewoon niet in de hand. Een maand is dan 30 dagen en als je sturing het één keer niet juist heeft schiet die pomp los door de piek en hang je eraan voor die maand.

Je zou al een vorm van current limiter moeten plaatsen om te voorkomen dat de pomp nooit door die piek gaat. In combinatie dan met relevante sturing in de pomp zodat er geen schade kan optreden.

Ik ben gefrustreerd omdat het gewoon een oneerlijke strijd is en het naar mijn gevoel al lang niets meer met de effectieve lading op het net te maken heeft maar het gewoon erom gaat om zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk geld af te pakken.

Idem hier. Ik kan slechts zeer beperkt aansturen, voor de rest doet die warmtepomp haar zin.

En draai het of keer het: digitale tellers, warmtepompen, elektrische wagens - > geld weer halen bij de middenklassers

Zolang het niet uitmaakt wanneer je u piek hebt is het toch duidelijk waarom dit is. Dat netbeheerders hun kosten ook gestegen zijn lijkt me logisch maar wees dan eerlijk he.
Maar mijn grootste ergernis, als die tool van vreg juist is), is dat je dus veel beter af bent als je meer verbruikt. Mijn berekening (analoge meter, geen ZP/EV/WP) moet ik voor mijn verbruik €40 meer betalen. En mocht ik dubbel zoveel verbruiken zou ik zelfs €18 minder nettarieven moeten betalen volgend jaar. Dat is dus €58 meer qua verschil omat ik minder gebruik, wie verzint zo een zever.
Met digitale meter zou €18 minder moeten betalen als ik gemiddeld piekverbruik heb. Ik heb nu geen metingen dus kan er geen cijfers over geven maar betwijfel dat ik daar zou boven zitten.

kijk maar eens naar dit draadje.

Wisselstroom naar gelijkstroom is 93% rendement.
En een Tesla gebruikt al 300-600W om de batterij warm te houden tijdens het laden.

Gewoon laden op 7Kw en je nergens druk in maken lijkt me het beste. Zelf kan ik laden aan 11kW maar heb de paal 'dom' beperkt tot 6.9kW.

kijk maar eens naar dit draadje.

Wisselstroom naar gelijkstroom is 93% rendement.
En een Tesla gebruikt al 300-600W om de batterij warm te houden tijdens het laden.

Gewoon laden op 7Kw en je nergens druk in maken lijkt me het beste. Zelf kan ik laden aan 11kW maar heb de paal 'dom' beperkt tot 6.9kW.
Brengt u volgens de berekening van den Joannes grofweg 100€ op jaarbasis op.

3.7 vs 7.4 == 3.6 hogere piek * 50 -> 180€ is. En meerkost tov van 7.4kw laden tgv verliezen is 280€. Aan huidige kostenstructuur. Dalen de prijzen dan zakt die kost, stijgen de prijzen dan stijgt die kost. Dus grofweg 100 (nl 280 - 180).

En dat is dan zonder het voordeel gerekend van de 6 cent minder die je tov nu gaat moeten betalen.

Brengt u volgens de berekening van den Joannes grofweg 100€ op jaarbasis op.

3.7 vs 7.4 == 3.6 hogere piek * 50 -> 180€ is. En meerkost tov van 7.4kw laden tgv verliezen is 280€. Aan huidige kostenstructuur. Dalen de prijzen dan zakt die kost, stijgen de prijzen dan stijgt die kost. Dus grofweg 100 (nl 280 - 180)
In realiteit ga ik wel 1x in de maand sneller willen (of moeten) laden dan 3.7kW dus wat maakt het allemaal nog uit dan. Ik denk dat dit voor veel mensen geldt..

Trager laden kan wel opbrengen. Maar als ik blijf laden aan 7kW betaal ik evenveel als nu.

Terug
Bovenaan