'het antwoord' dat je gegeven hebt is dat je elektriciteit te goedkoop vindt. Of toch alleszins de heffingen er op.
Ja en neen, ik vond elektriciteit te goedkoop voor wat je er in de realiteit effectief allemaal mee kan doen. En voor de infrastructuur die eigenlijk met die 200-400€ of whatever op jaarbasis daar eigenlijk acher zit om dat allemaal voor mij in orde te krijgen dat ik nergens moet naar kijken.
Maar het punt was eerder dat het een afweging is tussen moeite en beloning. Zoals gezegd, ik kijk er naar. Maar ik ga mijn warmtepomp niet afzetten om die piek niet te bereiken. Ik ga mijn oven niet afzetten als ik honger of goesting heb in een pizza wegens die piek.
Mijn analyse is dat ik dan eerder op iets anders ga besparen dan op de gewente die ik gekweekt heb, en waar het ook gewoon een pak moeilijker is om hierop te anticiperen.
Indien vb ipv een piekbelasting tussen 11 en 13h de prijs verdubbelde voor het elektriciteitsverbruik, dan is dat een makkelijke fix. En zal daar niets opstaan als dat niet nodig is. Geldt hetzelfde rond 17-19h dan zal ik hetzelfde ook voorzien voor de rest. En ik heb mijn zwaarste verbruikers dan ook al op die manier een beetje voorgenomen, zodanig dat de kans dat ik een piek trek die tegelijk valt bij iets anders beperkt is.
Maar als het dan toch voorvalt, tant pis.
Dat jij dat peanuts vindt is een waardeloze mening.
Klopt. Lijkt mij dat ik de obligate, dit is hetgeen ik denk er niet bijstaat. Ik denk namelijk, zie denk?, dat mensen na de schokperiode hun prioriteiten anders gaan inschalen dan zich daar op blind te staren.
Als ik terugkijk naar 2020 (daarna zonnepanelen dus geen zinnige factuur in deze context), is van een factuur van 620 excl. Btw, 340 EUR een amalgaam aan distributietarieven.
Een verschil van 100 euro hierop is een stijging van 30%. En op deze totaalfactuur 15%.
Dat dat op dit moment een kleiner aandeel van de TOTALE prijs is, in historisch gezien hoge prijzen, dat is correct. Maar objectiviteit ontbreekt toch echt in je geneut hierover. Een stijging van 30% VAN DIE COMPONENT. Is niet weinig.
Klopt in percentages is dat veel, maar de impact van de daling van 6 cent kan die grote impact wel beperken waarom ik dan ook die variabiliteit vermeldde.
Maar mensen als ze een beslissing maken kijken niet enkel naar die component, denk ik. Die kijken naar het geheel, denk ik. En zetten dat in relatie tot het geheel in hun waardeoordeel en hun beslissing wat ze ermee gaan doen, denk ik.
En dan was, en ik verval in herhaling, in mijn mening, dit iets wat ze gewoon zullen slikken, denk ik.
Of dat 'voldoende' is voor een 'voldoende' sturend effect te hebben is iets anders, maar daar hebben zowel jij als ik geen cijfers van van wat 'voldoende' geacht wordt. Je moet jouw mening niet als gegeven feit doorduwen.
Het komt zo over, maar was niet de intentie om te zeggen van het is zo en daarmee basta. Was eerder de intentie om in een discussiethread te stellen van zo denk ik erover.
Maar ja, ik heb er weinig bewijzen voor behalve het feit hoe ik ermee omga en hoe anderen ermee lijken om te gaan eens ze iets gedaan hebben wat volgens hen het maximum is wat ze kunnen of willen doen als ik dat zo een beetje lees.
Ik denk dat je het niet snapt.
Of is je warmtepomp zo dom dan? Dat die enkel oftewel alles geeft oftewel niets?
Ik kan enkel over mijn eigen spreken. Maar ik heb geen enkele controle over welke vermogen dat mijn warmtepomp verbruikt (ofwel kijk ik erlangs, maar ik heb de handleiding al eens doorgenomen en de instellingsmogelijkheden al eens bekeken op de thermostaat). En op dit moment beslist die gewoon zelf of die 1kwh per kwartier trekt, 0.7kwh of 0.4kwh. Mijn logica, die erlangs kan zitten, zou zeggen van als zowel de binnenunit als de buitenunit draaien dan heb ik die 1kwp aan mijn broek. Als enkel de buitenunit draait met de interne pompgroep dan heb ik die +/-0.7 aan mijn broek en als enkel de binnenunit met zijn pompgroep dan heb ik die 0.4kwh aan mijn broek. Meer controlemogelijkheden zie ik daar echt niet in om eerlijk te zijn. Waarbij de aanwezigheid van zonneenergie dit eventueel nog kan impacteren.
Al is het een beetje fout om te zeggen van dat is een piek, als je duidelijk in de grafiek ziet dat die voor langere tijd (vb 3 - 10 uur) gewoon dat vermogen trekt elk kwartier opnieuw (met de hogervermelde variabliteit en focus). Als het buffervat warm genoeg is, dan zie je gewoon die 0.4kwh trekken meerdere uren achter elkaar. Waarna die de volgende dag, of ergens tussendoor die buitenunit activeert om het buffervat terug op te warmen of bij te warmen terwijl de binnenunit verder blijft draaien. Al is zo'n lange run op dit moment eerder beperkt of bij de opstart van de verwarming (logisch), en komt dat eerder voor als veel kouder is als nu.
Daarnaast heb ik dan de piek van het sanitair warm water vat, waar die er gewoon ook zijn vol vermogen tegenaan zwiert en het afhankelijk van of het een legionellarun is of niet. 30 minuten of 1hr dat vol vermogen of quasi vol vermogen trekt.
Kortom, bij mij is vooral de warmtepomp de drijvende kracht achter mijn pieken.