Dat het de verhouding is dat telt is iets dat ik ook al bevestigd heb, maar men blijft hier maar voorbeelden cherry-picken. Dat kan ik ook hé.
Om wederom aan te tonen dat gemiddelden geen fnuik uitmaken, laat mij er allemaal gemiddelden bij nemen.
Gemiddeld gezien bestaat een huishouden in Vlaanderen uit 4 personen (ouders met 2 kinderen).
Gemiddeld gezien verbruikt een gezin in Vlaanderen 2.658 kWh.
Gemiddeld gezien heeft een gezin een piek van 2.5kW.
Gemiddeld gezien doet een auto 16.589km per jaar.
En dan nu de leuke:
Gemiddeld gezien doet elk kind meerdere hobbies met gemiddeld gezien 1 sport in groepsverband.
Gemiddeld gezien bezoeken mensen met kinderen hun ouders minstens 1x per week (dus beide kanten grootouders van de kinderen).
Gemiddeld gezien werken mensen niet thuis (30% van de werkende bevolking kan thuiswerken) of maar 1~2dagen per week indien ze wel mogen/kunnen thuiswerken.
Gemiddeld gezien is zaterdag de drukste dag voor supermarkten, dus gemiddeld gezien gaat men op zaterdag inkopen doen.
Dus volgende situatie is zeker realistisch om 1x per maand voor te vallen voor een gemiddeld gezin:
Vrijdag gaan werken met de wagen, 'savonds nog een hobby met de wagen dus vrij laat thuis.
Zaterdag vroeg opstaan want: 'smorgends een uit-match & in de namiddag ook voor de sport van de kinderen, boodschappen doen, 'savonds nog een activiteit voor de ouders. Zondag familie bezoek voor de grootouders. Er gaat toch 1x in dat weekend aan 11kW bijgeladen moeten worden om het nodige bereik te hebben om alle afstanden te overbruggen.
Als ik naar de gezinnen met kinderen kijk die ik ken, is dat zo goed als maandelijks wel 1 weekend dat ze het land een paar keer rond rijden en andere weekends dat ze de wagen amper gebruiken. Dus zo onrealistisch is het bovenstaand scenario niet in realiteit. Je kan wel zeggen "dan moeten ze beter plannen" maar dat is om te beginnen niet altijd mogelijk en verder zullen maar weinig mensen plannen naar wanneer ze de EV kunnen opladen...
Als we bovenstaande situatie dan eens vertalen:
Voor EV = 2658kWh jaarverbruik met een 2.5kW piek.
Na EV (met 16589km per jaar wat neerkomt op ~3500kWh) = 6200kWh (naar boven afgerond) met 11kW piek.
Volgens v-test:
Voor EV:
Na EV:
CREG tarief is momenteel €0.3501/kWh voor vergoeding werkgever. Voor 3500kWh komt dit dus op €1.086,75 terwijl de elektriciteitsfactuur dus €1.197,4 omhoog gegaan is, mede door het capaciteitstarief. Dit voor een "gemiddeld gezin"...
En dat is het grootste probleem. Sommige mensen blijven hier zo doorhameren op gemiddelden en wat theoretisch mogelijk is terwijl het in praktijk vaak heel anders zal uitdraaien. Want het gemiddelde gezin bestaat niet, net zoals de perfecte planning niet bestaat. En dat was ook mijn punt met de quote van hierboven. Die persoon trekt het hem vooral niet aan omdat hij proefondervindelijk gemerkt heeft dat er elke maand wel een situatie voordeed waardoor hij de piek niet kon ontwijken. En die piek werd getrokken door 1 EV op te laden, niet 2...