C# programmeren

Assassino

Member
Hey, Ik ben gestart aan de opleiding programmeren. De lessen C# zijn nu ook al een 4 weken bezig.

Ik merk wel dat de lector ons geen uitleg geeft over hoe en wat alles juist is en waarvoor het dient. Ik ben zelf ook al tal van tutorials aan het bekijken op YouTube, Pluralsight, codecademy,... maar ik vind nergens echt de uitleg terug van de WPF's die wij moeten programmeren in de lessen.

Heeft er iemand nog een idee waar ik zelf mijn kennis wat kan bijschaven zodat ik wel gewoon mee kan met C#?

(als dit niet juist is geplaatst dan sorry!)

Wat wil je dan precies weten?
WPF is gewoon Windows Presentation Foundation, een framework om windows applicaties te maken. (vroeger was dit winforms)

Hey, Ik ben gestart aan de opleiding programmeren. De lessen C# zijn nu ook al een 4 weken bezig.

Ik merk wel dat de lector ons geen uitleg geeft over hoe en wat alles juist is en waarvoor het dient. Ik ben zelf ook al tal van tutorials aan het bekijken op YouTube, Pluralsight, codecademy,... maar ik vind nergens echt de uitleg terug van de WPF's die wij moeten programmeren in de lessen.

Heeft er iemand nog een idee waar ik zelf mijn kennis wat kan bijschaven zodat ik wel gewoon mee kan met C#?

Zijn videos zijn wel uitstekend voor C#.

Ik zou zeggen: focus je op de core van C# en in het algemeen object oriented programming. Eens je dat 'onder de knie' hebt kan je hier op verder bouwen hoe je maar wil.
Applicaties maken via WPF heb ik weinig tot geen ervaring mee, maar staan er geen tutorials online die je de basics geven waarop je dan zelf kan verder werken?

Succes!

Je kunt ook gratis een cursus c# volgen op SoloLearn. Je moet wel een account aanmaken voordat je kan beginnen.

Je kan pas naar een volgend item als je alles hebt gedaan wat ze vragen.

Als je teveel fouten maakt in de cursus, wordt je een tijdje weerhouden voordat je opnieuw verder mag doen.

Edit: Als je over Microsoft teams beschikt, kan ik wel eens met je meekijken op je gedeeld scherm om je direct op weg te helpen. Je moet maar pm'en.

Laatst bewerkt:
Wat moet je dan zoal maken? Gezien je nog maar vier weken aan het programmeren bent zou ik verwachten dat je vooral met command-line applicaties bezig bent om de basis te leren in plaats van al met GUI frameworks te experimenteren.

Wat moet je dan zoal maken? Gezien je nog maar vier weken aan het programmeren bent zou ik verwachten dat je vooral met command-line applicaties bezig bent om de basis te leren in plaats van al met GUI frameworks te experimenteren.
Hebben niks gedaan met command-line. Enkel WPF applicaties gemaakt zoals een rekenmachine,...

Is heel normaal om in hogeschool bij C# met wpf apps te beginnen. Was 6 jaar geleden ook al bij mij.

Is heel normaal om in hogeschool bij C# met wpf apps te beginnen. Was 6 jaar geleden ook al bij mij.
Bij mij in 't school was 't eerste jaar programmeren Java.
In 't tweede jaar begon men dan ook C# te geven & de eerste les was pretty much gewoon ... 't is vrijwel 't zelfste dan Java, gewoon hier en daar wat andere syntax'.
NOTE: Eens je verder, meer advanced gaat, is dat natuurlijk niet waar. Maar voor 't basis niveau dat je bereikt na 1 lesjaar was dat toen nog somewhat correct. Dat was nog pre-LINQ, pre-Generics, pre-vanalles (yeah, I'm getting old).

Anyway ... in ons geval was dat toen ook initieel lokale 'Windows Apps'. Toen nog WinForms natuurlijk, wat je anno 2022 natuurlijk niet meer zult zien in menig modern leertraject.

Uiteraard in 't eerste jaar, eerste semester waren de lessen voornamelijk console appkes in het begin (gewoon om de controle structuren aan te leren e.d.).
Maar in 't 2e semester was het dan vakoverschrijdend 'projecten' & dan moest je wel degelijk een applicatie maken met een uitgebreide UI.
Je mocht weliswaar vergeten dat je toe kwam enkel en alleen met wat je al 'gezien' had tijdens de lessen, dus een gedeelte zelfstudie was pretty much verplicht.

Voor algemene details over wat een specifieke klasse voor dient, die bv. door jouw cursus/voorbeeld gebruikt wordt kan je altijd gewoon de docs van Microsoft zelf eens checken eh.
En als het een specifiek gedeelte is, kan je meestal gewoon even de klasse googlen & vind je meestal wel een of andere blog die er een essay over schreef of zelfs gewoon een StackOverflow thread met discussie rondom de zin/onzin van een bepaalde approach.

'Uitleg over de WPF's die WIJ moeten programmeren'? Dat bestaat niet. Uw bepaald 'vraagstuk'/'use case' is gewoon 1 voorbeeld van een implementatie.
Programmeren is pretty much uw probleem opdelen in subdeleen, individuele (technische) bouwblokken nemen & die samen gieten in een custom vorm die jouw doel vervuld. Dus als je extra info zoekt zal dit zoeken zijn naar individuele concepten.

Als je een design pattern niet snapt, zoek je naar dat design pattern & de info daar rond.
Als je 't concept van data binding in WPF niet verstaat, dan zoek je daar naar & zal je wel een blog vinden die daar over schrijft.
Als je echt from scratch een basic 'Hello World' tutorial wilt, die zal je ook nog wel vinden.

Maar jouw exacte use case? Yeah, probably not.

Den toer op gaan v/d 'virtuele lessen' via een PluralSight of iets dergelijks ... dat lijkt mij wat dubbel als je al in een 'in school/on premise leertraject' zit. De virtuele lessentrajecten zijn nl. ergens 'vervangers' voor die les trajecten aan 't school.

Bij mij in 't school was 't eerste jaar programmeren Java.
In 't tweede jaar begon men dan ook C# te geven & de eerste les was pretty much gewoon ... 't is vrijwel 't zelfste dan Java, gewoon hier en daar wat andere syntax'.
NOTE: Eens je verder, meer advanced gaat, is dat natuurlijk niet waar. Maar voor 't basis niveau dat je bereikt na 1 lesjaar was dat toen nog somewhat correct. Dat was nog pre-LINQ, pre-Generics, pre-vanalles (yeah, I'm getting old).
Bij ons was het andersom. Alle 3 jaren was C# maar vanaf het 2e jaar ook nog Java en dezelfde opmerking :p .

mag ik vragen waar je de opleiding volgt?

Terug
Bovenaan