Review: Rumbleverse

Let’s get ready to rrrrrumbleeeeeee! Of het nu voor een belangrijke boksmatch is, of wanneer je vier uur te laat thuiskomt en je partner er niet mee kan lachen, rumble impliceert altijd dat er interessante tijden in het vooruitzicht zijn. Voor dit artikel ga ik geen tips geven over wat te doen als de deegrol te dichtbij komt, maar wel een kijkje nemen bij één van de nieuwe spelers op de Battle Royale games markt: Rumbleverse.

Rumbleverse is sinds 11 augustus beschikbaar op pc, Xbox X|S, Xbox One, PlayStation 4 en PlayStation 5. Hier werd gespeeld op de Xbox S. Cross-platform spelen is mogelijk.

1661545976390.png


Drop in, throw down!

In 1999 verscheen in Japan het boek Batoru Rowaiaru of Battle Royale. Het verhaal speelt zich af in de Republiek van Groot Oost-Azië, in een alternatieve wereld waarin Japan als overwinnaar uit de Tweede Wereldoorlog kwam. In deze totalitaire wereld heeft de overheid strikte controle en alles wat zij als ‘immoreel’ beschouwen (bijvoorbeeld bepaalde muziek) is verboden. De leider van de republiek is net zoals Big Brother uit 1984 of de Kim Jongs in Noord Korea een schimmige figuur met een enorme aanhang in een cultachtige sfeer (wat natuurlijk strikt opgevolgd en aangemoedigd wordt). De regering heeft het Battle Experiment n° 68 opgericht, waarvoor 50 leerlingen verspreid van over de hele republiek willekeurig geloot en op een eiland gedropt worden, waar ze moeten vechten en elkaar uitmoorden tot er slechts eentje overblijft. Het project dient zogezegd om het bestuur te helpen vecht- en verdedigingstechnieken te testen, maar in werkelijkheid is het een manier om bij de onderlinge bevolking vrees en wantrouwen aan te wakkeren. In 2000 werd de verfilming van het boek op internationaal succes onthaald. De Japanse regering was niet direct fan, maar verder sloeg het concept van de Battle Royal dus enorm aan. Een internationale remake van de film is er nooit gekomen door verschillende incidenten met schietpartijen op scholen, waardoor het klimaat niet langer geschikt leek. Bekijk echter pakweg de Hunger Games en je ziet dat het fundamentele concept nog steeds populair is.

De last man standing is een alomgekende formule in de gamewereld. Zo is er ondermeer PUBG: Battlegrounds, Apex Legends, Call of Duty: Warzone, en de onbetwiste hype-man van het genre: Fortnite. In 2017 kwam Epic Games met Fortnite op de proppen en sindsdien is het een ware mastodont geworden, met speelgoed, kledinglijnen en alle denkbare merchandising. 100 spelers springen een gevechtszone binnen en kunnen in verschillende configuraties aan de slag tot er eentje als laatste overblijft en zo de Victory Royale kan bemachtigen. Epic Games bestaat in wisselende versies al 31 jaar en heeft met zijn vier Unreal Engines onder andere de ‘meest succesvolle game engine’ vast volgens het Guinness Records boek, waarmee tevens ook de visuele effecten van bijvoorbeeld The Mandalorian gemaakt zijn. Wanneer Epic dus met iets nieuws op de proppen komt, zijn alle ogen op hen gericht.

1661546337082.png


Fortnite meets pro-wrestling Battle Royale

Om met de deur in huis te vallen: dit is in wezen gewoon Fortnite. Goed, er zijn bijna geen echte ‘wapens’ (je moet het met gewoon brute fysieke kracht stellen) en de figuurtjes zijn voorlopig nog generisch (je kan dus niet met bekende film- of franchise-figuren spelen), maar verder … is dit Fortnite.

Rumbleverse is een beetje luchtiger van insteek dan stalgenootje Fortnite. Je start in een lobby - blauwdruk FN - waar je een aantal keuzes krijgt. Er is de mogelijkheid om je gekozen Rumbler te personaliseren en hiervoor krijg je een aangename waaier aan keuzemogelijkheden ter beschikking. Aangezien voor brawler spellen als deze meer gekeken wordt naar het worstelen, zal je merken dat er veel meer fysieke kenmerken aan te pas komen dan in klassieke games. Je kan hier behoorlijk kloeke vechters gaan uitrusten of, als de keuzedruk te groot is, kiezen voor randomize en zien wat het spel je geeft. Natuurlijk is er ook een shop voorzien waar je uit een catalogus items en outfits kan kiezen. Rumbleverse is net als dat andere spel - dat we niet nog eens gaan vernoemen - gratis te spelen maar werkt wel met microtransacties. De in-game munt hier heet Brawlla Bills (speling op dolla dolla bills, y’all). Naast de shop is er ook de optie Battle Pass waar je voor een schappelijk(er)e prijs bundles kan aankopen die je verdere levels opleveren, en die speciale items, kostuums en Brawllas bevatten. Statistieken over je gespeelde matches worden bijgehouden en er zijn dagelijkse en wekelijkse uitdagingen die je kan gaan volbrengen om vooruit te geraken. Op dit moment zijn deze nog betrekkelijk eenvoudig (we zitten tenslotte nog maar aan week twee van het allereerste seizoen): er zijn opdrachten om je klim- en springvaardigheden te verbeteren, je statistieken omhoog te krikken door in een bepaalde modus (bijvoorbeeld SuperStar) schade aan tegenstanders toe te brengen, … Allen hebben als doel je beter te maken in het spel zodat het seizoen goed op snelheid kan komen. Zoals we Epic kennen, mogen we ons (hoogstwaarschijnlijk) gaan verwachten aan speciale events en themamomenten, waarbinnen de uitdagingen progressief moeilijker zullen worden.


Rumbleverse is gratis te spelen maar werkt wel met microtransacties


In de lobby heb je de keuze uit een Solo Battle Royale, een Duo Battle Royale en de Playground. De Solo en Duo Battles zijn alomgekend en benodigen geen extra uitleg. In de Playground kunnen spelers oefenen op verschillende moves (boks, bodyslam, klimmen, springen,... denk alle klassieke worstelmomenten met extra pep), trainen met voorwerpen (zoals een vuilnisbak of brandblusapparaat), of gewoon op ontdekking gaan in Grapital City. Leuk is dat je hier kan kiezen om combat mode on/off te kiezen. In off-stand wil dat zeggen dat andere spelers je met rust laten en je dus helemaal in je uppie je ding kan doen. In de Playground hangen ook schermen die je tips en trucs geven om je spel te verbeteren. Er is bijvoorbeeld een proteïne poeder dat je kan innemen waardoor je drie statusbalken (armen, core en benen) terug vollopen, of perks die je een boost geven gedurende je hele match. Daar zitten leuke dingen tussen zoals de Rabbit’s Foot (verspringen kost 40% minder energie) of Sadistic waar je door een ander tot moes te slaan zelf (met kleine incrementjes) weer beter wordt. Daarnaast is er Temper waar de stoom letterlijk uit je oren zal komen en je tijdelijk 20% meer schade laat aanbrengen nadat je zelf klop hebt gekregen, of Bombastic waar een slagen-combo eindigt in een explosie.

Wanneer je beslist om een battle aan te gaan, beland je eerst in een wachtruimte. Van hieruit kan je indien gewenst al meteen met de battle van start gaan, waarna je door een kanon in het luchtruim boven Grapital City gelanceerd wordt. Je komt terecht in hetzelfde soort ongeschonden, maar bevreemdend lege, stadsdecor van Fortn … van dat andere spel, en daar ga je dus je gevechten aan met tot veertig andere spelers. Mits de juiste controls kan je strijder een variatie aan moves uitvoeren, waar klassiekers zoals een high kick, uppercut, tackle tussen zitten, maar ook erg originele zaken zoals Izuna Drop (ga op je tegenstander zitten) of Bad Breath (inderdaad, je tegenstander gaat over zijn nek van je adem). Verder zijn er ook special moves die je kan leren door boekjes te lezen die in sommige loot crates zitten. Elke speler kan twee van deze speciallekes leren. Hoe vaker je goeie aanvallen kan uitvoeren, hoe voller je superstermeter zal lopen (je kan ook blauwe sterren verzamelen). Eens vol, heb je tijdelijk het superster niveau. Je gezondheid en uithoudingsvermogen zijn dan weer 100% en je kan de superstar aanval uitvoeren. Daarmee kan je je tegenstander boven je hoofd ronddraaien en hem keihard tegen de grond kwakken. Terwijl je bezig bent met al dit zwaar geweld, moet je er ook rekening mee houden dat je speelveld, de arena, op gezette tijdstippen kleiner zal worden. Dit maakt het steeds moeilijker om tegenstanders te ontlopen, tot het dus op de laatste twee aankomt en je erg zal moeten opletten dat je niet buiten de wel heel kleine ring terechtkomt. Als je er in slaagt je tegenstander een total knock out toe te dienen, dan ben jij The Champ. Iets minder glamoureus dan een Victory Royale, maar net zoveel voldoening. Hier thuis misten wij een Rumbleverse voor op Nintendo Switch, gezien vader en zonen graag de strijd tégen elkaar aangaan, maar desalniettemin gingen ze erg op in het voor mekaar supporteren en werd er heel wat afgelachen bij het randomizen van personages. Ook al zijn er momenten waar het spel grafisch durft te hikken, loopt het over het algemeen erg vlot. De wachttijd om gematcht te worden voor een gevecht is kort, verbindingen blijven vlot overeind en de installatie was een stukje sneller dan Fortnite. Ook al is er een enorme overlap tussen beide games, toch heeft Rumbleverse genoeg eigenheid om leuk te blijven.

Conclusie

Ik wil niet steeds op hetzelfde hameren, maar dit is echt gewoon een Fortnite zonder geweren. Dat Epic Games niet wil gaan rommelen met een succesformule kan je hen niet kwalijk nemen, maar het blijft een beetje jammer omdat je ondanks de pret wel steeds dat gevoel hebt van ‘ik heb dit al eens gezien’. Nu ja, Battle Royals als deze gaan nooit claimen het warm water opnieuw uitgevonden te hebben, dus in wezen mag je déjà vu de pret echt niet gaan drukken. Het blijft een kleurrijk, voldoende eenvoudig en amusant spel, zeker als je met vrienden samen of tegen elkaar kan gaan rumblen. Het blijft vlotjes spannend eens je het eindpunt nadert en de verzameling moves is groot genoeg om ervoor te zorgen dat elk gevecht anders is en alle kanten uit kan. Of Rumbleverse het enorme succes van Fortnite gaat evenaren, durf ik niet te voorspellen, maar plezant genoeg voor jong en oud(er) is het alvast wel.

Pro

  • Vlot in de vingers te krijgen
  • Luchtig maar toch spannend
  • Plezant spelen onder familie of vrienden

Con

  • Het is ontegensprekelijk gewoon Fortnite
7

Over

Beschikbaar vanaf

11 augustus 2022

Gespeeld op

  1. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Fighter
  3. Sport
  4. Survival

Uitgever

  1. Epic Games
 
Terug
Bovenaan