Bypass Vasco D300eII

BlunderKaiser

New member
In onze woning hebben wij WTW ventilatiesysteem geïnstalleerd van Vasco (D300eII). Deze heeft een voorgeprogrammeerde bypass functie. Dus wanneer het binnen warm is (> 23 graden) en buiten afgekoeld, zal de aangevoerde lucht niet opgewarmd wordt = bypass. Ik betwijfel of die bypass wel correct aanspringt. En ik zou ook zelf willen kunnen beslissen wanneer de bypass aanspringt. Is er een mogelijkheid om te checken of de bypass aanstaat? En is er een manier om de bypass zelf aan en uit te zetten?

Wij hebben dat zelfde toestel en dat wil ik ook wel weten. Hoe kun je zoiets testen? Morgen gaat het misschien wat afkoelen en zal het binnenin het huis nog wel warmer zijn. Gaan "voelen" bij de ventielen?

Gaan voelen bij de ventilatie heb ik al gedaan en dat is moeilijk om te zeggen. Volgende dat ik ga proberen is 's nachts de lucht die binnen geblazen wordt proberen te meten met een thermometer.

Hier zijn alvast de regels die ik gevonden heb van Vasco wanneer de bypass zou moeten aanspringen:
  • Indien binnentemperatuur hoger dan 23 °C (dit is gemiddelde temperatuur van alle afvoerpunten)
  • Indien Temperatuur buiten hoger dan 15 °C
  • Indien buitentemperatuur lager dan binnentemperatuur
  • Indien verschil tussen binnen-en buitentemperatuur groter dan 3°C
  • Unit staat ten minste 30 minuten aan
(https://vasco.eu/nl-be/ventilatie-wat-de-werking-van-de-bypass-mijn-woning-koelt-niet-af)

Het zou toch ongelofelijk kortzichtig zijn van Vasco om:
1. Geen indicatie te voorzien of de bypass al dan niet aanstaat
2. Te veronderstellen dat die regeltje 'de perfectie' zijn en dat er geen andere situaties denkbaar zijn wanneer het wenselijk is om de bypass aan te zetten.

Stel nu dat het dezenacht 13 graden zou worden en binnen is het nog 26, dan voorkomen die regeltjes dat de bypass aanspringt en zal de aangezogen lucht alsnog opgewarmd worden terwijl je je huis heel graag wil koelen dan.

Of in ons geval: veel afzuigpunten zijn onder waar het koel is. De aangevoerde lucht is vooral boven waar het warm is. Als het onder minder dan 23 graden is en boven 26 graden, zullen deze regels alsnog voorkomen dat er 's nachts boven koele lucht wordt aangevoerd.

Ik heb het ondertussen ook even kunnen meten:
- buitentemperatuur: 22
- binnentemoeratuur: 26
- aangevoerde lucht: 24,8

Geen bypass dus :rolleyes:

Terug
Bovenaan