Mja, sorry, maar ik ben niet naïef. We zaten jarenlang opgescheept met Sepp Blatter als FIFA-voorzitter waarvan de grote meerderheid wist dat die zo corrupt was als de pest en content was dat zijn termijn erop zat. Het resultaat? We zitten nu met iemand die wellicht nog een graad erger is. En dan zouden zulke praktijken niet mogelijk zijn? Voor de FIFA telt één ding meer dan al de rest: geld, geld en nog eens geld. Ik geloof echt niet dat daar alles koosjer verloopt, verre van, daarvoor volg ik het voetbal al lang genoeg om daar niet blind voor te zijn. Dan mag je dat bizar snel en makkelijk vinden, ik ben daar gewoon nuchter in.
Ik ga niet beweren of roepen dat elke scheidsrechter voor elke wedstrijd van Argentinië een zak geld heeft gekregen om absoluut Argentinië kost wat kost te laten winnen, maar dat er hier en daar bepaalde instructies (op welke manier dan ook) worden gegeven om indien mogelijk bepaalde wedstrijden te sturen? Ja, dat geloof ik wel.
Er is tegenwoordig zoveel corruptie in de wereld (op zoveel niveaus) om te geloven dat alles proper verloopt. Hoe vaak zeggen we wel niet dat als een grotere club tegen een kleinere club speelt dat iets "aan de overkant niet zou worden gefloten"? Iedereen mag daarvan uiteindelijk vinden wat hij of zij zelf vindt, maar dat is alleszins mijn kijk erop. Gelukkig houdt me dat niet tegen om voetbal te blijven kijken, want ondanks dat hou ik simpelweg te veel van het spelletje.