Buitenlands voetbal 2024-2025 WK voor clubs/ Saudi League / Ligue 1 / Serie A / …

Maar dat kan nog steeds niet tippen aan het WK2002 in Japan&Zuid-Korea. Hoe Italië en Spanje daar gesjarreld zijn geweest door de refs. Ongezien in het moderne voetbal
Beide matchen waren toen schandalig gefloten. Joaquin speelde de match van zijn leven maar het mocht niet baten.

Lukaku kan vanaf een meter nog geen bal binnenstampen, dus lig maar niet zo denigrend te doen over Messi die penalty's binnentrapt.
Knap argument. Wie heeft het over Lukaku?

Tip: als je lukraak gezever er bij moet halen om je stem in een discussie te houden en je elke post van de hak op de tak moet springen uit armoede, dan ben je niet goed bezig.

Maar dat kan nog steeds niet tippen aan het WK2002 in Japan&Zuid-Korea. Hoe Italië en Spanje daar gesjarreld zijn geweest door de refs. Ongezien in het moderne voetbal
Dat was inderdaad fenomenaal. En toen had Italië waarschijnlijk ook de beste ploeg van het hele tornooi...

Inderdaad, nog steeds wordt de naam Peter Prendergast hier vervloekt.
Gisteren of eergisteren nog eens de beelden ervan teruggezien met daarna Wilmots die z'n mening geeft.

Toch echt onwaarschijnlijk dat. Ik heb de indruk dat die vermeende fout enkel maar lichter of lichter wordt hoe meer ik die beelden bekijk.

Enfin ja lichter, er gebeurt eigenlijk niets want het is gewoon een simpel duel. Waanzin gewoon.

Damn, 4 penalties omgezet (van de 5 die hij had gekregen). Een absoluut record. Het was sinds 1978 geleden dat er 4 werden gegeven aan één land, laat staan 5.

En Messi had zelf rood moest hebben voor hands, samen met Paredes toen tegen Nederland. Die pingel tegen Kroatië was ook een grap, net als die tegen Polen.

Dat tornooi was één grote farce en het droop er van af.
Laat die complotten aub over aan de wappies en Hollanders die nog altijd niet over hun verlies heen zijn.

Los van Nrt zijn gezever over Lukaku, wat ook nergens op slaat, laat staan dat het zelfs relevant is.

Laat die complotten aub over aan de wappies en Hollanders die nog altijd niet over hun verlies heen zijn.

Los van Nrt zijn gezever over Lukaku, wat ook nergens op slaat, laat staan dat het zelfs relevant is.
Dat toernooi was wel echt rigged hoor. En vooral die wedstrijd. Als wij dat waren geweest, dan zouden we over 50j nog steeds over een schandaal spreken. Altijd het gevoel gehad dat Argentinië - Frankrijk de finale moest zijn toen.

Ik hoop dat we dit toernooi toch gespaard blijven van dergelijke praktijken.

Dat toernooi was wel echt rigged hoor. En vooral die wedstrijd. Als wij dat waren geweest, dan zouden we over 50j nog steeds over een schandaal spreken. Altijd het gevoel gehad dat Argentinië - Frankrijk de finale moest zijn toen.

Ik hoop dat we dit toernooi toch gespaard blijven van dergelijke praktijken.
Dergelijke praktijken moeten eerst bewezen worden voor we grote uitspraken doen. En ik vraag me dan ook af waarom Nederland in de laatste minuut een vrij lichte vrije trap kreeg op zo'n gevaarlijke plek en daardoor die match nog op penalty's eindigt, als de FIFA zogezegd wou dat Argentinië doorging? Zat Nederland dan mee in het complot om penalty's te missen of hoe werkt dat?

Ik kan mezelf opnieuw quoten:

Niet elke foute of discutabele beslissing hoeft per se een complot te zijn he. We zien in elk topic wel geklaag op beslissingen (al dan niet terecht).

Ik wil maar zeggen dat er zeker dingen gebeuren in de voetbalwereld wat we niet weten, maar er wordt wel snel van een soort complot gesproken wanneer een beslissing wordt genomen die we liever niet zien of onterecht is.

Mijn excuses voor mijn gebash op Lukaku. Stamp ons naar de titel en veeg Trump van het podium bij de uitreiking.

Dergelijke praktijken moeten eerst bewezen worden voor we grote uitspraken doen. En ik vraag me dan ook af waarom Nederland in de laatste minuut een vrij lichte vrije trap kreeg op zo'n gevaarlijke plek en daardoor die match nog op penalty's eindigt, als de FIFA zogezegd wou dat Argentinië doorging? Zat Nederland dan mee in het complot om penalty's te missen of hoe werkt dat?

Er is veel meer gebeurd in die match dan dat. Een Argentijnse speler fusilleert de dugout, wat ook gewoon rood is. Nadien gaan de poppen aan het dansen.

Er is veel meer gebeurd in die match dan dat. Een Argentijnse speler fusilleert de dugout, wat ook gewoon rood is. Nadien gaan de poppen aan het dansen.
tuurlijk is er vanalles gebeurd, maar als het een complot was dan zou die vrije trap erop het einde niet gekomen zijn zoals @Wilcao ook al aangaf

Als we zo gaan redeneren dan hoeven we over niet veel dingen meer te praten op dit forum hè, dat van Prendergast zullen we dan ook maar onbespreekbaar laten? Dat is ook niet bewezen. Of die wedstrijden van Zuid-Korea in 2002 waar hier recent nog over werd gesproken.

En ja, Nederland kreeg nog een vrije trap, dat klopt. Maar dat staat toch in schril contrast met die acties van Messi en Paredes? Die fout op Weghort was trouwens allesbehalve licht, die werd daar los omver gebeukt door een Argentijn. Je kan niet alles negeren hè. Die penaltyfout van Dumfries vond ik lichter imo.

Er zijn trouwens veel mensen die zeggen dat Argentinië absoluut het WK moest winnen, daar ga ik dan weer niet in mee, want dan zou Frankrijk geen twee penalty's hebben gekregen. Maar dat Argentinië in een bepaalde mate bevoordeeld werd in hun pad naar de finale? Daar mogen we toch wel een mening over hebben zeker, ondanks dat zoiets nooit bewezen zal worden.

Dat maakt het nog steeds geen complot.

Als we zo gaan redeneren dan hoeven we over niet veel dingen meer te praten op dit forum hè, dat van Prendergast zullen we dan ook maar onbespreekbaar laten? Dat is ook niet bewezen. Of die wedstrijden van Zuid-Korea in 2002 waar hier recent nog over werd gesproken.

En ja, Nederland kreeg nog een vrije trap, dat klopt. Maar dat staat toch in schril contrast met die acties van Messi en Paredes? Die fout op Weghort was trouwens allesbehalve licht, die werd daar los omver gebeukt door een Argentijn. Je kan niet alles negeren hè. Die penaltyfout van Dumfries vond ik lichter imo.

Er zijn trouwens veel mensen die zeggen dat Argentinië absoluut het WK moest winnen, daar ga ik dan weer niet in mee, want dan zou Frankrijk geen twee penalty's hebben gekregen. Maar dat Argentinië in een bepaalde mate bevoordeeld werd in hun pad naar de finale? Daar mogen we toch wel een mening over hebben zeker, ondanks dat zoiets nooit bewezen zal worden.
Je mag er zeker over speculeren, maar laten we het niet brengen als een feit. Ik zie Prendergast zijn fout ook niet als een actie van de FIFA, maar een gigantische fout van hemzelf. Net zoals Nigel de Jong geen rood kreeg in de finale van 2010 (denk niet dat de FIFA Nederland als winnaar wou). Of de penalty op Robben tegen Mexico? Een paar voorbeelden van grote fouten waar we niet denken in complotten.

En niet eens dat je niet alles kunt negeren. Die niet gefloten rode kaart voor Parades vond ik erger dan die fout op Weghorst. Laat ons zeggen dat die fout niet fluiten weinig verschil had gemaakt in de controverse en perfect genegeerd kon worden.

En voor de duidelijkheid. Uiteraard kan het zijn dat de FIFA zich mengt of heeft gemengd, maar ik vind het bizar hoe snel zo'n dingen zonder bewijs worden geroepen. Dat is iets te gemakkelijk.

Die raket van Lampard in 2010 (?) die twee meter over de lijn was die niet werd goedgekeurd schiet mij nu ook te binnen als historisch voorbeeld.

Dat maakt het nog steeds geen complot.

Je mag er zeker over speculeren, maar laten we het niet brengen als een feit. Ik zie Prendergast zijn fout ook niet als een actie van de FIFA, maar een gigantische fout van hemzelf. Net zoals Nigel de Jong geen rood kreeg in de finale van 2010 (denk niet dat de FIFA Nederland als winnaar wou). Of de penalty op Robben tegen Mexico? Een paar voorbeelden van grote fouten waar we niet denken in complotten.

En niet eens dat je niet alles kunt negeren. Die niet gefloten rode kaart voor Parades vond ik erger dan die fout op Weghorst. Laat ons zeggen dat die fout niet fluiten weinig verschil had gemaakt in de controverse en perfect genegeerd kon worden.

En voor de duidelijkheid. Uiteraard kan het zijn dat de FIFA zich mengt of heeft gemengd, maar ik vind het bizar hoe snel zo'n dingen zonder bewijs worden geroepen. Dat is iets te gemakkelijk.
Mja, sorry, maar ik ben niet naïef. We zaten jarenlang opgescheept met Sepp Blatter als FIFA-voorzitter waarvan de grote meerderheid wist dat die zo corrupt was als de pest en content was dat zijn termijn erop zat. Het resultaat? We zitten nu met iemand die wellicht nog een graad erger is. En dan zouden zulke praktijken niet mogelijk zijn? Voor de FIFA telt één ding meer dan al de rest: geld, geld en nog eens geld. Ik geloof echt niet dat daar alles koosjer verloopt, verre van, daarvoor volg ik het voetbal al lang genoeg om daar niet blind voor te zijn. Dan mag je dat bizar snel en makkelijk vinden, ik ben daar gewoon nuchter in.

Ik ga niet beweren of roepen dat elke scheidsrechter voor elke wedstrijd van Argentinië een zak geld heeft gekregen om absoluut Argentinië kost wat kost te laten winnen, maar dat er hier en daar bepaalde instructies (op welke manier dan ook) worden gegeven om indien mogelijk bepaalde wedstrijden te sturen? Ja, dat geloof ik wel.

Er is tegenwoordig zoveel corruptie in de wereld (op zoveel niveaus) om te geloven dat alles proper verloopt. Hoe vaak zeggen we wel niet dat als een grotere club tegen een kleinere club speelt dat iets "aan de overkant niet zou worden gefloten"? Iedereen mag daarvan uiteindelijk vinden wat hij of zij zelf vindt, maar dat is alleszins mijn kijk erop. Gelukkig houdt me dat niet tegen om voetbal te blijven kijken, want ondanks dat hou ik simpelweg te veel van het spelletje.

Mja, sorry, maar ik ben niet naïef. We zaten jarenlang opgescheept met Sepp Blatter als FIFA-voorzitter waarvan de grote meerderheid wist dat die zo corrupt was als de pest en content was dat zijn termijn erop zat. Het resultaat? We zitten nu met iemand die wellicht nog een graad erger is. En dan zouden zulke praktijken niet mogelijk zijn? Voor de FIFA telt één ding meer dan al de rest: geld, geld en nog eens geld. Ik geloof echt niet dat daar alles koosjer verloopt, verre van, daarvoor volg ik het voetbal al lang genoeg om daar niet blind voor te zijn. Dan mag je dat bizar snel en makkelijk vinden, ik ben daar gewoon nuchter in.

Ik ga niet beweren of roepen dat elke scheidsrechter voor elke wedstrijd van Argentinië een zak geld heeft gekregen om absoluut Argentinië kost wat kost te laten winnen, maar dat er hier en daar bepaalde instructies (op welke manier dan ook) worden gegeven om indien mogelijk bepaalde wedstrijden te sturen? Ja, dat geloof ik wel.

Er is tegenwoordig zoveel corruptie in de wereld (op zoveel niveaus) om te geloven dat alles proper verloopt. Hoe vaak zeggen we wel niet dat als een grotere club tegen een kleinere club speelt dat iets "aan de overkant niet zou worden gefloten"? Iedereen mag daarvan uiteindelijk vinden wat hij of zij zelf vindt, maar dat is alleszins mijn kijk erop. Gelukkig houdt me dat niet tegen om voetbal te blijven kijken, want ondanks dat hou ik simpelweg te veel van het spelletje.
Ik zeg toch net dat het zeker mogelijk is, maar dat we onbewezen veronderstellingen niet als een feit moeten brengen. Niet meer en niet minder.

Ik ben geen conspiracy nut, maar weinig mensen zullen verschieten als je zegt dat de organisatie van het tornooi verkocht is geweest en dat het verloop ervan was eveneens mee gestuurd geweest.

Bewijzen heb ik natuurlijk niet, maar zeker die pot met Nederland was gewoon tenenkrullend. Argentinië kwam met belachelijk veel weg gewoon. En ook heel frappante en opvallende zaken, niet gewoon een samenloop van kleine feitjes.

En echt, die pingels die ik aanhaalde… Belachelijk.

Ik ben geen conspiracy nut, maar weinig mensen zullen verschieten als je zegt dat de organisatie van het tornooi verkocht is geweest en dat het verloop ervan was eveneens mee gestuurd geweest.

Bewijzen heb ik natuurlijk niet, maar zeker die pot met Nederland was gewoon tenenkrullend. Argentinië kwam met belachelijk veel weg gewoon. En ook heel frappante en opvallende zaken, niet gewoon een samenloop van kleine feitjes.

En echt, die pingels die ik aanhaalde… Belachelijk.
In 2022 hebben die sjarels wat mij betreft ook gewoon verder geteerd op hun corrupt verleden.
Ja, de FIFA (de wereldvoetbalbond) is in het verleden op gigantische schaal betrokken geweest bij omkoopschandalen en corruptie. Het is zelfs een van de meest beruchte en uitgebreide corruptiezaken uit de sportgeschiedenis.
Binnen de voetbalwereld spreken we over een decennialange cultuur van smeergeld, maar het absolute kookpunt werd bereikt in 2015.
De belangrijkste schandalen op een rij:
1. De grote FBI-inval in Zürich (2015)
In mei 2015 viel de Zwitserse politie, in samenwerking met de Amerikaanse FBI, een luxe hotel in Zürich binnen vlak voor het jaarlijkse FIFA-congres. Tientallen hoge FIFA-functionarissen werden gearresteerd.
Het misdrijf: Het Amerikaanse ministerie van Justitie onthulde een netwerk waarin voor meer dan 150 miljoen dollar aan steekpenningen en smeergeld was betaald.
Waarom smeergeld? Dit geld werd door marketingbureaus en officials betaald in ruil voor lucratieve media- en uitzendrechten van grote toernooien (zoals de Copa América en WK-kwalificatiewedstrijden).
2. Gekochte stemmen voor Wereldkampioenschappen
Een van de meest hardnekkige schandalen binnen de FIFA is het "kopen" van stemmen om een Wereldkampioenschap te mogen organiseren. Uit de onderzoeken bleek dat er bij meerdere toernooien sprake was van omkoploop:
Zuid-Afrika (2010): Er werd vastgesteld dat er zo'n 10 mijoen dollar aan smeergeld is overgemaakt naar officials (onder wie vicepresident Jack Warner) om te zorgen dat Zuid-Afrika het WK kreeg in plaats van Marokko.
Rusland (2018) en Qatar (2022): De toewijzing van deze twee WK's in één stemming in 2010 was het startschot voor talloze onderzoeken. Meerdere leden van het toenmalige Uitvoerend Comité werden later geschorst of aangeklaagd omdat ze hun stem letterlijk te koop hadden aangeboden aan de biedende landen.
3. De val van Sepp Blatter en Michel Platini
Hoewel de toenmalige FIFA-voorzitter Sepp Blatter (die al sinds 1998 aan de macht was) niet direct bij de eerste FBI-arrestaties zat, stortte zijn imperium kort daarna in.
Er dreef een schimmige betaling boven water van 2 miljoen Zwitserse frank (ongeveer 1,8 miljoen euro) die Blatter in 2011 had gedaan aan Michel Platini (toenmalig UEFA-voorzitter).
Beiden claimden dat het ging om een "mondelinge overeenkomst" voor werk dat Platini jaren eerder had gedaan, maar de ethische commissie geloofde daar niets van. Beiden werden voor jaren geschorst uit de voetbalwereld, wat het definitieve einde betekende van hun carrières aan de top.
RICO-wetgeving: De Amerikaanse justitie kon de FIFA-officials destijds aanpakken via de zogenaamde RICO-wet (oorspronkelijk bedoeld om de maffia door te lichten). Omdat de corrupte officials gebruikmaakten van Amerikaanse banken en servers om het smeergeld rond te pompen, had de FBI de juridische grond om wereldwijd jacht op hen te maken.
Sinds deze reuzencrash heeft de FIFA (onder leiding van Gianni Infantino) veel regels veranderd om transparanter te lijken, maar de naam van de bond is door de decennia van omloop en vriendjespolitiek voorgoed beschadigd.

Terug
Bovenaan