(buiten)gevelisolatie

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo BG, een vraag voor zij die meer kennis en ervaring hebben dan ik:

Wij zijn eigenaar van een rijhuis uit ca. 1930. Ondanks er bijna geen isolatie aanwezig is hadden we toch nog een EPC van 381 kWh/m²jaar bij aankoop. Ondertussen steken er nieuwe ramen in en bij leven en welzijn van onze dakwerker binnenkort ook een nieuw dak. Het dak is momenteel niet geïsoleerd dus dit zal een serieuze verbetering zijn.

Maar, met het oog op de toekomst ben ik al verder aan het denken. We verwarmen momenteel met een condenserende gasketel. Er gaat misschien een moment komen dat we dit aanpassen en liever voor een andere, lage-temperatuursoplossing willen gaan. Dat zou dan betekenen nieuwe radiatoren maar dan heb je ook best voldoende isolatie.

Onze gevel is een volstenen muur, wat dus wil zeggen dat als we hier voor extra isolatie willen gaan de opties binnen- of buitenisolatie zijn. Mijn voorkeur zou uitgaan naar buitenisolatie, maar dan kom ik dus bij deel van mijn vraag. Onze achtergevel zal geen probleem zijn, gewoon een standaard rechte gevel, maar onze voorgevel bevat een erker, alsook wat andere sier-elementen (zie foto onderaan). Is het dan 1) mogelijk om dat te isoleren langs buiten en 2) zou dit de kosten waard zijn gezien we toch met wat glasoppervlak zitten?

Een oplossing die ik al gezien heb bij dit soort gevels is gewoon de erker verwijderen, hiervan een rechte gevel met raam maken, klaar. Maar ik zou dat nu wel zeer spijtig vinden, aangezien het huis hierdoor ook gewoon aan charme verliest. Lijkt me dat het sowieso een compromis moet worden, aangezien die sierelementen in zandsteen al zullen bedekt worden.

Raad? Advies? Opmerkingen?

abm1HP4.jpg

(deze foto is van voor we het kochten)
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van de staat van uw gevelsteen en breedte van de spouwmuur kan je spouwmuur isolatie laten aanbrengen. Als je al een spouw hebt natuurlijk, want bij zo een oud huis is dat niet per se aanwezig.

Zie https://duurzaamheidsvergelijker.nl/spouwmuurisolatie/
opletten van de capilaire werking van water. Geeft vaak vochtproblemen.
Een spouw is in eerste plaats een vochtbarriere.
@Sylverscythe
Echt moeilijk om zo een gevel gaan naisoleren.
De erker wegdoen is hoogstwss de enigste oplossing. De constructie eronder is een stevige koudebrug ook hoogstwss.
Zo kan je alles inpakken.

Out of de box.
Laat de gevel voor wat het is. Doe een goed geisoleerde achterbouw en richt ruimtes opnieuw in zodat je een thermische buffer hebt tussen ongeisoleerde gevel en nieuwe ruimtes. (maar wat met lichtinval :( )
 
Out of de box.
Laat de gevel voor wat het is. Doe een goed geisoleerde achterbouw en richt ruimtes opnieuw in zodat je een thermische buffer hebt tussen ongeisoleerde gevel en nieuwe ruimtes. (maar wat met lichtinval :( )
Bedoel je een soort totaalrenovatie waar we de gevel laten staan of een uitgebreide binnenisolatie? Want ik heb eerlijk gezegd ook al gedacht aan bijna van 0 herbeginnen, maar praktisch (en dan zwijgen we over financieel) is dat natuurlijk halve science-fiction vermits we wel ergens moeten wonen.

(We hebben in de tuin trouwens een vrij gigantische aanbouw staan in betonstenen dat diende als werkplaats/duivenkot voor de vorige eigenaars, wat als het verbouwt een soort studio kan zijn, maar dat is ook toekomstmuziek.)

Erker niet wegdoen, esthetisch in mijn ogen de grootste troef van uw huis
:love:
Ja, vinden wij ook, het is gewoon een huis met een zekere klassieke uitstraling. Dat (om te overdrijven) veranderen naar het zoveelste rijhuis met een witte crépigevel om een beetje uit te sparen op 20 jaar zou ik zonde vinden.
 
Prachtige gevel, zeker niet verminken zolang er andere opties zijn om uw huis beter te isoleren.
 
Waarom is binnenisolatie geen optie?
Puur naïef omdat ik liever langs buiten het in een keer opgelost had gezien, in plaats van binnen een hoop afwerking af te breken en weer op te bouwen. Uiteraard, als het de enige oplossing is valt dat ook te overwegen.

Nu hier ook heb ik er geen idee van hoe eenvoudig je dan alle koudebruggen opgelost krijgt.
 
Bedoel je een soort totaalrenovatie waar we de gevel laten staan of een uitgebreide binnenisolatie? Want ik heb eerlijk gezegd ook al gedacht aan bijna van 0 herbeginnen, maar praktisch (en dan zwijgen we over financieel) is dat natuurlijk halve science-fiction vermits we wel ergens moeten wonen.

(We hebben in de tuin trouwens een vrij gigantische aanbouw staan in betonstenen dat diende als werkplaats/duivenkot voor de vorige eigenaars, wat als het verbouwt een soort studio kan zijn, maar dat is ook toekomstmuziek.)


Ja, vinden wij ook, het is gewoon een huis met een zekere klassieke uitstraling. Dat (om te overdrijven) veranderen naar het zoveelste rijhuis met een witte crépigevel om een beetje uit te sparen op 20 jaar zou ik zonde vinden.
Totaalrenovatie idd.
bufferruimtes tussen ongeisoleerde gevel en andere leefruimtes voorzien. (bergingen, dressoirs, circulatiezones etc)
voordeel minder lawaai vant straat, nadeel lichtinval volledig gebroken.
binnenisoleren kan mss ook maar is ook een gevaarlijke ingreep qua condensatie.

Allez even verduidelijken wat betreft de condensatie.
Uw muur nu krijgt warmte van de binnenkant en koude van de buitenkant te verwerken dus die staat altijd op een iets hogere temperatuur dan het dauwpunt. Als je langs binnen gaat isoleren zou het kunnen dat uw muur volledig afkoelt tot onder het dauwpunt waardoor er condensatie net achter de isolatie gaat optreden. Zoiets is nooit luchtdicht en ga je verdoken schimmelvorming hebben.
Ook als er leidingen ingewerkt zijn in de buitenmuur (CV, san) kunnen deze zelfs invriezen (vooral sanitaire leidingen dan)

Het kan maar er moeten dan toch simulaties gebeuren met de methode van Glaser om het interne dauwpunt in uw muur te berekenen. (bij varierende invloeden)

Als je dan nog eens houten vloeren hebt die een deel in de buitenmuur geplaatst zijn is het helemaal not done.
 
Laatst bewerkt:
Dampopen langs binnen isoleren :


Kan je langs de binnenkant opzetten en vervolgens pleisteren. (Hier in leem)

Eventueel kan je ook een stukje retour isoleren om koudebruggen weg te werken. Eigenlijk zou je dan 50cm ofzo moeten retour isoleren.

Ik heb dat hier niet 'overal' gedaan maar heb wel minstens platen van 10cm. Dus eigenlijk heb ik dan al een deeltje retour. Als ik met de warmtecamera kijk vallen de koudebruggen wel mee op die plaatsen. Ik heb dezelfde isolatie ook gebruikt om de raamkaders uit te werken. Dus isolerend + luchtdicht.

Bijvoorbeeld multipor heeft Lambda 0,042-5 wat R=2,2 geeft. Dus iets beter als half de waarde dat een nieuwbouw moet halen. Maar de eerste centimeters zorgen voor het meeste besparing en comfort.

Hier was de hoofdreden ook om de charme van het huis te bewaren en ben er heel tevreden mee.

Niet dampopen systemen moet je natuurlijk supergoed luchtdicht aanwerken en heb je meer risico op condensatieproblemen.
 
Misschien de huidige bepleistering vervangen door Marmox: https://www.marmox.co.uk/uploads/ca....Wall.Insulation.and.Building.Regulations.pdf


Maar heb er zelf ook (nog) geen ervaring mee dus don't take my word for it. 😶

Bij ons een isolerende pleister gebruikt op 1 plaats waar het moeilijk was met blokken te werken.

Gebruik gemaakt van:

Dat werkt inderdaad goed maar dat ga je geen 10cm dik zetten. Kost ook wel wat per zak.

Maar je merkt zeker het verschil met een paar cm's en het voelt ook echt gewoon aan als een volle muur.

Maar kan gewoon als pleister in lagen worden aangebracht.
 
Dampopen langs binnen isoleren :


Kan je langs de binnenkant opzetten en vervolgens pleisteren. (Hier in leem)

Eventueel kan je ook een stukje retour isoleren om koudebruggen weg te werken. Eigenlijk zou je dan 50cm ofzo moeten retour isoleren.

Ik heb dat hier niet 'overal' gedaan maar heb wel minstens platen van 10cm. Dus eigenlijk heb ik dan al een deeltje retour. Als ik met de warmtecamera kijk vallen de koudebruggen wel mee op die plaatsen. Ik heb dezelfde isolatie ook gebruikt om de raamkaders uit te werken. Dus isolerend + luchtdicht.

Bijvoorbeeld multipor heeft Lambda 0,042-5 wat R=2,2 geeft. Dus iets beter als half de waarde dat een nieuwbouw moet halen. Maar de eerste centimeters zorgen voor het meeste besparing en comfort.

Hier was de hoofdreden ook om de charme van het huis te bewaren en ben er heel tevreden mee.

Niet dampopen systemen moet je natuurlijk supergoed luchtdicht aanwerken en heb je meer risico op condensatieproblemen.
Ik ken zo goed als niets van zelf renoveren, wat bedoel je met "retour isoleren"?
 
Uw gevelmuur langs voor loopt natuurlijk door in de zijmuren met je buur.

De koude van de voorste muur gaat via de hoek verder naar die zijmuur. Dus je hebt daar een koudebrug. Om dat weg te werken zou je x aantal centimeter moeten verder isoleren op de zijmuur. Dat bedoel ik met 'retour'

Hetzelfde heb je waarschijnlijk met je plafond (welfsels) die op de buitenmuur steunen.

Vb
 
Wij hebben onze ganse buitengevel geïsoleerd.
Doch niet zo tevreden met het resultaat op gebied van energiebesparing. Wij hebben ook redelijk wat raampartijen en de koude die er door kwam, komt toch vnl. via de ramen naar binnen. En dat heeft mij toch enorm veel geld gekost 😬

Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar ik zie dat een "nutteloze" kost in functie van uw voorgevel.
 
Wij hebben onze ganse buitengevel geïsoleerd.
Doch niet zo tevreden met het resultaat op gebied van energiebesparing. Wij hebben ook redelijk wat raampartijen en de koude die er door kwam, komt toch vnl. via de ramen naar binnen.

Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar ik zie dat een "nutteloze" kost in functie van uw voorgevel.
Afgaande op de foto van het huis vermoed ik een gevel van ±6.5 meter breed en ±7.5m hoog en pakt 30% glaspartij. Ongeveer 35 a 40m² te isoleren muur.
Bij een u waarde van 2.4 en een delta van -8 tot 22 (30°C) heb je een warmteverlies van 2.88kW
Halveer je de u waarde zit je aan 1.44kW
Als de muur vaak nat wordt mag je met doe maar een U waarde van 3.0 en land je op 3.6kW

Maar hoe vaak is het -8°C
 
Hebt ge al contact opgenomen met Homegrade? Die passeren gratis om u te adviseren. Met zo'n huis moet ge geen mirakels gaan verwachten op het vlak van EPC-waarde. Ik zou mij daar sowieso niet te veel op blind staren. Op onze EPC staat dat het dak geïsoleerd is en dus gaat onze EPC-waarde met x% vooruit, maar in realiteit steekt daar 8cm wol tussen het dak en een gyproc plaat en isoleert dat geen bal. Zo is het met veel dingen. Ge doet iets om te voldoen aan criteria op een lijst maar in effectieve jaarlijkse besparing of in comfort scheelt het zo goed als niks.

Ik ga hier heel kort door de bocht gaan en ik zou alles wat ik hier zeg met een kilo zout pakken maar en gros:

- zorg dat uw dak goed geïsoleerd is (dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste)
- steek goei ramen
- voorgevel van buitenaf isoleren zou ik vergeten
- spouw isoleren kunt ge bij dat huis zo goed als zeker vergeten
- achtergevel van buitenaf isoleren kan eventueel, maar ge kunt dat best tesamen doen met het vervangen van uw ramen vanachter, zal u ne fameuze cent kosten wel.
 
Terug
Bovenaan